Picture

Kenzo1962

Tureby

Indlæg: 8

PB

2 ens lokomotiver der er koblet sammen, kan de køres som 1 lokomotiv?

Kan jeg få 2 ens lokomativer koblet sammen og styre dem som et lokomativ??

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 54

PB

Kenzo1962 skrev:

Kan jeg få 2 ens lokomativer koblet sammen og styre dem som et lokomativ?? 

Hej!

JA, hvis din digitale central kan håndtere opgaven. Venligst læs manualen.

Venlig hilsen

Peter Madsen

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 242

PB

Alt afhængigt af hvilket styresystem du har, er det muligt. Prøv at søge efter "dobbelttraktion" og navnet på din styreenhed, så får du sikkert bedre vished om det kan lade sig gøre.

Håber at det lykkes for dig.

De bedste dobbelte toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.074

PB  Hjemmeside

Jeg husker, du tidligere har spurgt til Märklin lokomotivkort.

Med en Märklin Central Station 3 eller 3+ vælger du traktion under rediger lokomotiver.

Du kan ikke oprette traktion med en Mobile Station 2. Der kræver det, at begge lokomotiver kodes til og oprettes på MS2 med samme MM eller DCC adresse.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 323

PB

Uden at jeg selv har prøvet at oprette traktion, kræver det vistnok en del finjustering og testkørsel af de to lokomotiver, så man sikrer sig, at de kører og trækker ens?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 201

PB

Hejsa.

Jeg har kæmpet med 2 Heljan Mx´ere, de ser ens ud, men trak ikke ens. til sidst rensede jeg fedtet ud af de 4 gearkasser, smurte dem op igen med samme mængde teflonfedt.

Så kunne det lykkedes at trimme dekoderne så de kørte Forspand.

De kører med samme dekoder Esu Lokpilot 4.0

Ja så det er en spændende, men langsomlig proces, hvis man vil have de kører godt sammen.

Jeg kører dem i forspand, hver sin adresse, med Lenz Digital.

Venlig hilsen Erling 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 40

PB

Hej Kenzo

Dobbelt-traktion er ikke så almindeligt på modelbaner i DK, som det er i USA, hvor det er nærmest utænkeligt ikke at køre i dobbenlt-traktion (DT). Jeg vil hævde, at enkelte af de råd, du har fået, ikke er helt korrekte. DT afhænger lige så meget af dekoder-programmeringen, som det hviler på din Command station, selvom flere Command Stations kan hjælpe dig med at sætte DT op. DT indstilles i dekodernes CV 19, hvor lokomotiverne, som indgår i DT, tildeles samme adresse ! Du skal være opmærksom på retningen dit lokomotiv skal køre i, men det kan du læse om i dekoderens instruktionsbog. I CV21-22 indstilles lyssætningerne, altså at frontlyset skifter på maskinen i front.  Derefter skal du speed-matche dine maskiner. Du kommer bedst omkrig ved den detalje ved at have samme fabrikat og generation af dekoder i lokomotiverne. Så anbringer du dem ved siden af hinanden på en dobbeltsporet bane eller efter hinanden på en enkeltsporet. Så indstiller du dekoder CV'erne 3-6 indtil de kører og accellererer lige hurtigt. Så er de klar til at sættes sammen.

På en modelbane med dansk forbillede vil det vel især være almindeligt at køre Mo'er i DT, i "Englænderen" eksempelvis.

Mvh

LT

__________________

LT
H0,  DCC, DSB 1948-59.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 201

PB

Hej LT.

Her på Sjælland kørte vi Danlink godstog, ofte med tre Mx, Tre My, Mz-Mx, i forspand som det hedder, der findes ikke doppeltraktion på Danske Jernbaner, bare flere loks i forspand!

I Jylland kultoget med My i hver ende af stammen, samt utallige materiel flytninger, har set Mz-Mz-Mx foran persontog, Dykkerholdet der røg i Korsør havn var fast forspand med to Mz´ere, den ene tom til Korsør Maskindepot,  så forspand ved blandt andet materielflytning er meget mere normalt end alle går og tror !

På mine Esu dekodere, måtte CV 53,54,55,56 også lige trimmes, til de trak ens og tilfredstillende.

Det er forøvrigt HFHJ Mx´ere for ståltoget som kørte fast fra 1988 til 2007, flere gange om ugen, med op til 3 Mx´ere i forspand, til sidst med den indlejede Mx 41 fra Østbanen.

Forøvrigt lånte de forskellige privatbaner ofte deres MX / My ud til andre privatbaner og med CFL Cargo/ Contec Rail er der ofte forspand af My/Mx.

Ved nedbrud, er vi tvunget til at lave forspand, så forspand er som sagt meget almindeligt og bør faktisk forekomme på en modeljernbane !

Mvh Erling.

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 40

PB

Hej Erling 

Tusind tak for info. Jeg var jo helt væk i tidlig epoke III, så jeg havde ikke lige disse relevante muligheder i tankerne. Angående de anførte parametre, CV 53-56, så kan jeg godt se, at de kan høre med til beskrivelsen.

Mange venlige hilsner
LT

 

__________________

LT
H0,  DCC, DSB 1948-59.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 201

PB

Hej Lt.

I Epoke III, var der masser af forspand Med Damp og Diesel.

Så her passer det tit fint med Damploks i forpand som materielflytning, samt masser af Nohab der flyttes rundt, Mx / My, ja tit Mo flytninger og godstog med Mh i forspand, så forspand findes i alle epoker, men er sjældent repræsenteret ved modeljernbaner og modeljernbane klubber desværre !

Hilsen Erling.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 323

PB

Når det drejer sig om flytninger og transport af et eller flere lokomotiver (i virkelighedens verden), så er der vel kun ét lokomotiv, der trækker (eller skubber), mens de andre kører på "frihjul"?

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 242

PB

Godsbanen skrev:

Når det drejer sig om flytninger og transport af et eller flere lokomotiver (i virkelighedens verden), så er der vel kun ét lokomotiv, der trækker (eller skubber), mens de andre kører på "frihjul"?

Nu handler tråden om forspand på modeljernbaner og der vil det blive overordentligt svært at lade et lokomotiv trække et andet ved mindre der er tale om en dummy. Derfor er det relevant at få lokomotiverne til at virke/trække sammen. Jo mere synkront de trækkende enheder kører desto bedre en køreoplevelse vil man så opleve. Det der på styreenhederne hedder dobbelttraktion.

De bedste dobbelte toghilsner

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 323

PB

Nemlig ja.

Mit indlæg gik mere på, om det er korrekt (i virkelighedens verden) at kalde det forspand, når der kun er ét lokomotiv der trækker? Spørgsmålet er blot stillet af nysgerrighed.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 54

PB

Hej!

En forklaring / difination på hvad Erling egentlig mener med ”Forspand” er da også ønskværdig fra min side. Blot for at klargøre forståelsen af udtrykket.

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 482

PB

CBorch skrev:

Godsbanen skrev:

Når det drejer sig om flytninger og transport af et eller flere lokomotiver (i virkelighedens verden), så er der vel kun ét lokomotiv, der trækker (eller skubber), mens de andre kører på "frihjul"?

Nu handler tråden om forspand på modeljernbaner og der vil det blive overordentligt svært at lade et lokomotiv trække et andet ved mindre der er tale om en dummy. Derfor er det relevant at få lokomotiverne til at virke/trække sammen. Jo mere synkront de trækkende enheder kører desto bedre en køreoplevelse vil man så opleve. Det der på styreenhederne hedder dobbelttraktion.

De bedste dobbelte toghilsner

Cristian

 

 

Nu handler tråden om forspand på modeljernbaner og der vil det blive overordentligt svært at lade et lokomotiv trække et andet ved mindre der er tale om en dummy. Derfor er det relevant at få lokomotiverne til at virke/trække sammen. Jo mere synkront de trækkende enheder kører desto bedre en køreoplevelse vil man så 

 

 

Det kan godt lade sig gøre , min yngeste troede også føres at der var en togmaskine og 2 x dummi , men så satte vi farten ned så jeg kunne komme til at frakoble en maskine ad gangen , med manuel afkobler under kørslen , resutat , den fri maskine stak af og de andre tabte fart , næste afkobling , og det samme skete , den kørte fra den sidste som så havde svært med at holde farten , der var jo også noget at slæbe på.  optaget i 2011, 3 x Piko hobby maskiner , og ja , de fungerer stadig .

https://youtu.be/2LLpozqxRyg

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 1 kan lide
Top

Picture

Kenzo1962

Tureby

Indlæg: 8

PB

 

Jeg siger mange tak for alle svarene, pt har jeg en Mobile station og nogle control 80 f

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

1PTN

Ebeltoft

Indlæg: 223

PB  Blog

Hej ang. forspand så skrives det som om det er bare for at flytte en maskine, det bruges også hvis man har et tungt godstog, så trækker alle maskiner, især i løvfald perioden, man styre fra den forreste, og via et "forspandskabel" styres de andre, her mener jeg hvis det er GM. 

Andre maskiner på slæb f.eks MH, er stillet død, når de transporteres.

__________________

1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 201

PB

Hej Igen.

Forspand er vi ja nødt til at skabe, som sagt da modeljernbanen lokomotiver ikke kan køre uden træk på begge lokokomtiver, hvis ikke det er en Dummy uden motor.

Det hedder altid forspand, man forspænder bare flere lokomotiver, altså sætter flere lokomotiver foran hinanden, før var reglerne, to maskiner måtte køre med ITC kabel mellem og en mere med mutilpel, altså tre maskiner som trak. Ellers to maskiner med mutipel maks. Dette gælder kun Togmaskiner, Damp lokomtiver samt Ardelt, køf, Mh. Mt måtte have to lokomotivførere !

Derefter er det korrekt at flere lokomotiver bare var dødvægt og blev slæbt, ofte kørtes små godstog, med styrekabel, men Kun bagerste maskine skubbede den forreste, altså den forreste var dødvægt, så sad lokomotivføreren dejligt stille !

På Mh er det oftest med to Lokomotivførere da der ikke var styrekabel, dette blev dog forbudt da trækfraften ikke faldt på den bagerste hvis lokomotivføreren faldt om, dødmanden faldt men afbrød ikke trækkraften !

Så det blev til enkelt Mh trukne små godstog, eller en død mh som skulle flyttes, eller måske hentes !

Ja jernbanen er aldrig som vi tror, Nedbrudt materiel kunne hentes hjem af alt materiel så Mh-Mt, Mh-Togmaskine, eller omvendt Togmaskine hentet af Mh, eller rangering på depotet hvor de små tit flyttede rundt på de store,  intet er urealistisk.

Hilsen Erling.

 

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.