Kære forum
Efter at have glædet mig over den fine F maskine hele weekenden, så vil jeg spørge om der er en nem måde at vælge "rangerlys" dvs. alle fire lanterner tændt hele tiden, ligegyldigt hvad vej maskinen kører? Såden var lygteføringen ved natrangering i Epoke III. Selvfølgelig kunne man forbinde alle fire lysdioder, men for modeller med dekoder f.ex. AC modellerne er der måske en fiks løsning? Det ville have været oplagt at lægge det på F4 som er "rangerfart".
Mvh Vagn
87-Gruppen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Vagn
Det er en Zimo dekoder, der sidder i den nye F-maskine. Du kan læse dokumentationen på dekoderen her: http://www.zimo.at/web2010/documents/MX620MX63MX64E.pdf
Som jeg læser det, er det CV nr. 125, du skal have fat i (Se vedhæftede billede)
Jeg synes dog også CV 115 er interessant - Den muliggør nemlig særlig styring af Krois koblinger, der jo må være som skabt til F'eren
Med venlig hilsen
Skott
PDH
Vestjylland
Indlæg: 26
Hej Vagn
Jeg har tumlet lidt med de samme problemer og fået hjælp her på forumet se her Hjælp til Zimo dekoder
Det gælder selvfølgelig kun hvis dekoderen er en Roco 10880 (som er fra Zimo)
Min F'er er en 2 spor udgave, jeg ved ikke om det gør nogen forskel om den sidder i en AC model
Mvh
Per H
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Skott.
Det tror jeg godt nok ikke er rigtigt: Jeg har ikke så megen erfaring med Zimo dekodere (har en enkelt), men jeg har til gengæld masser af erfaring med de dekodere, der er indbygget i Digital LED fra AMW, og det er stort set den samme software. Register 125 bruges først og fremmest til lyseffekter som løbelys og politiblink - det er vist ikke det, Vagn efterspørger...
Til gengæld er jeg enig med dig i, at det vil være oplagt at sætte Krois koblinger på.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Vagn.
Det burde nemt kunne lade sig gøre: Jeg har ikke sat mig dybt ind i Zimos CV-programmering, men jeg har netop checket med DecoderPro, og det kan ihvertfald godt sætte en Zimo dekoder op til at fungere på den måde - dvs. alle lys tændt med F4. Der er dog det lille forbehold, at producenten har fundet på at lave noget underligt og unormalt i elektronikken udenom dekoderen - men det ville være ret usandsynligt: Med overvejende sandsynlighed sidder forlys på een udgang og baglys på en anden - og så er det blot at bede Zimo dekoderen tænde dem begge, når du trykker på F4.
MVH
Lars
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Vagn og øvrige Venner.
Der er intet der hedder rangerfart på en F maskine, det er lokomotivføreren der fører regulatoren og ikke dekoderen
Acceleration og bremse forsinkelse også programmeret væk, noget som vi altid gør, dekoderen skal ikke styre lokomotivet, men kun lokoføreren. Derfor er CV 3:0 Acceleration og CV 4:0 Bremse.
Tophastighed programmeret til CV 5:128, dvs halv hastighed af normalt.
Derefter Dæmpet lyset med CV 60: 64 en fjerdedel af hvad det er som standard fra Zimo, det er mere naturtro.
Sat F1 til rangerlys : CV 35: 3, så er der lys i begge ender efter ranger reglementet af 1935.
Med venlig hilsen pens. lokomotivfører og søn Erling.
morten
Indlæg: 306
Jeg har en Uhlenbrock decocer siddende i min F658 fra Felixteam (CV8=85).
Nogen der har forsøgt at justere forskellige CV-værdier for optimering af kørsel ????
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Morten.
Har selv uhlenbrock i min Heljan ny type P Maskine.
Her har jeg programmeret Acceleration CV3:0, Bremsning CV4:0
Har programmeret max hastighed CV5: 32 ( Halv hastighed)
Motor regulering CV 53: 25, så passer alle 28 køretrin bedre, max hastighed rykket ned så den ligger ca. ved trin 28, tidligere kørte den max ved trin 20 og kom ikke længere.
Lys styrke CV50: 8, ca en fjerdedel.
Ved Plux 12, Uhlenbrock 73150 kan du sætte rangerlys som jeg ved CV35:3 F1 tast, ved ikke om det virker med Plux 16 73140.
Håber det hjælper morten.
Mvh. Erling.