Picture

87-Gruppen

Ingeniør

Indlæg: 21

PB

Ranger lys på F maskinen

Kære forum

Efter at have glædet mig over den fine F maskine hele weekenden, så vil jeg spørge om der er en nem måde at vælge "rangerlys" dvs. alle fire lanterner tændt hele tiden, ligegyldigt hvad vej maskinen kører? Såden var lygteføringen ved natrangering i Epoke III. Selvfølgelig kunne man forbinde alle fire lysdioder, men for modeller med dekoder f.ex. AC modellerne er der måske en fiks løsning? Det ville have været oplagt at lægge det på F4 som er "rangerfart".

Mvh Vagn

__________________

87-Gruppen

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.935

PB

Hej Vagn

Det er en Zimo dekoder, der sidder i den nye F-maskine. Du kan læse dokumentationen på dekoderen her: http://www.zimo.at/web2010/documents/MX620MX63MX64E.pdf

Som jeg læser det, er det CV nr. 125, du skal have fat i (Se vedhæftede billede)

Billede

Jeg synes dog også CV 115 er interessant - Den muliggør nemlig særlig styring af Krois koblinger, der jo må være som skabt til F'eren Smile

Billede
__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

PDH

Vestjylland

Indlæg: 26

PB

Hej Vagn

Jeg har tumlet lidt med de samme problemer og fået hjælp her på forumet se her  Hjælp til Zimo dekoder  
Det gælder selvfølgelig kun hvis dekoderen er en Roco 10880 (som er fra Zimo)
Min F'er er en 2 spor udgave, jeg ved ikke om det gør nogen forskel om den sidder i en AC model

Mvh
Per H 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.215

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Skott.

Skott skrev:
Som jeg læser det, er det CV nr. 125, du skal have fat i (Se vedhæftede billede)

Det tror jeg godt nok ikke er rigtigt: Jeg har ikke så megen erfaring med Zimo dekodere (har en enkelt), men jeg har til gengæld masser af erfaring med de dekodere, der er indbygget i Digital LED fra AMW, og det er stort set den samme software. Register 125 bruges først og fremmest til lyseffekter som løbelys og politiblink - det er vist ikke det, Vagn efterspørger...

Til gengæld er jeg enig med dig i, at det vil være oplagt at sætte Krois koblinger på. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.215

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Vagn.

87-Gruppen skrev:
Efter at have glædet mig over den fine F maskine hele weekenden, så vil jeg spørge om der er en nem måde at vælge "rangerlys" dvs. alle fire lanterner tændt hele tiden, ligegyldigt hvad vej maskinen kører? Såden var lygteføringen ved natrangering i Epoke III. Selvfølgelig kunne man forbinde alle fire lysdioder, men for modeller med dekoder f.ex. AC modellerne er der måske en fiks løsning? Det ville have været oplagt at lægge det på F4 som er "rangerfart".

Det burde nemt kunne lade sig gøre: Jeg har ikke sat mig dybt ind i Zimos CV-programmering, men jeg har netop checket med DecoderPro, og det kan ihvertfald godt sætte en Zimo dekoder op til at fungere på den måde - dvs. alle lys tændt med F4. Der er dog det lille forbehold, at producenten har fundet på at lave noget underligt og unormalt i elektronikken udenom dekoderen - men det ville være ret usandsynligt: Med overvejende sandsynlighed sidder forlys på een udgang og baglys på en anden - og så er det blot at bede Zimo dekoderen tænde dem begge, når du trykker på F4.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Vagn og øvrige Venner.

Der er intet der hedder rangerfart på en F maskine, det er lokomotivføreren der fører regulatoren og ikke dekoderen

Acceleration og bremse forsinkelse også programmeret væk, noget som vi altid gør, dekoderen skal ikke styre lokomotivet, men kun lokoføreren. Derfor er CV 3:0  Acceleration og CV 4:0 Bremse. 

Tophastighed programmeret til CV 5:128, dvs halv hastighed af normalt.

Derefter Dæmpet lyset med CV 60: 64 en fjerdedel af hvad det er som standard fra Zimo, det er mere naturtro.

Sat F1 til rangerlys : CV 35: 3, så er der lys i begge ender efter ranger reglementet af 1935.

Med venlig hilsen pens. lokomotivfører og søn Erling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

morten

Indlæg: 306

PB

Jeg har en Uhlenbrock decocer siddende i min F658 fra Felixteam (CV8=85).

Nogen der har forsøgt at justere forskellige CV-værdier for optimering af kørsel ????

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Morten.

Har selv uhlenbrock i min Heljan ny type P Maskine.

Her har jeg programmeret Acceleration CV3:0, Bremsning CV4:0 

Har programmeret max hastighed CV5: 32 ( Halv hastighed)

Motor regulering CV 53: 25, så passer alle 28 køretrin bedre, max hastighed rykket ned så den ligger ca. ved trin 28, tidligere kørte den max ved trin 20 og kom ikke længere.

Lys styrke CV50: 8, ca en fjerdedel.

Ved Plux 12, Uhlenbrock 73150 kan du sætte rangerlys som jeg ved CV35:3  F1 tast, ved ikke om det virker med Plux 16 73140.

Håber det hjælper morten.

Mvh. Erling.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.