Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

OHJ Oa 301+305 nok en gang

Hej godtfolk

Det nærmer sig hvor jeg kan levere bemeldte vogne.

 jeg har do et væsentligt problem: Påskrifter

 

DVS at det meste er lavet.

Men på det eneste billede jeg har af de til fiskevogne ombyggede vogne er der der 2 elementer jeg ikke kan tyde.

 

1 et rektangulært mærke på vognsiden men skrift inden i hvad står der der?

2 et aflangt sekskantet / rektangel med spids i begge ender mærke. Hvad skal der stå der??

jeg kan finde lign billeder af andre vogne med disse mærker, men påskriften er vel individuel?

Kan nogen hjælpe??

 

På de uombyggede, hvor den ene bevarede står i Græsted er der brugt DSB alfabet

Er dette korrekt eller skal det være OHJ alfabet?

 

Vh Rep

 

 

__________________

Rep Neslein

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 107

PB

Hej Per,

jag ved inte när det här är vad du söker, men jag tänker det är värd et försök:

http://www.lokodex.de/or/doks/bilder/DR_DV426A_Anl_IVb.jpg

Det är från tysk DRen men det var ju internationalt. Den avlång ting beskriver golvytan, den fyrakantede element säger vad "das Eigengewicht" är. Jag hoppas jag kunde hjälpa dig,

mvh,

Gerhard.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Takker mnage gange

 lidt klogere blev jeg da

 

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels Kroyer

Retired

Australia

Indlæg: 16

PB

Hi Per

Jeg har gaaet igennem mine oplysninger og har fundet at den rektangulaert maerke er taravaegten paa vognen, som Gerhard ogsaa skriver.  I oversigten for "Privatbanevogne der kan indlemmes i Statsbanernes Tog" for 1931 er taravaegten angivet med 8300 Kg for Qa 301 og Qa 302 og 7675 Kg for Qa 303 og Qa 304.  Forskelen i taravaegten er at Qa 301 og 302 har skruebremse mod haandbremse paa Qa 303 og 304.  OHJ fik kun fire vogne leveret af Skandia i 1900.  Det rektangulaere felt med de spidse ender er angivelsen for bundfladearealet.  Det er 15,3 m2 for alle fire vogne.  Billeder af Qa 301 findes i DJK's foerste bog om OHJ paa side 82 og i den sidste bog om OHJ, OCMP's bog side 116 (samme billed).  I JB-P og UTJ's Personvognsbog paa side 77 er der ogsaa et billedet.  Yderligere kan jeg linke til jernbanen.dk   http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=33886  .  Hvis du ruller ned paa siden finder du et meget fint photo af Qa 302 taget af Georg Schmidt.  I tilfaelde at linket ikke virker saa er det GS's indlaeg "blandet fra OHJ del 4" af 13 January 2012.  Som sagt er jeg ikke bekendt med Qa 305, men der er maaske noget jeg ikke kender.  Typografien er den saedvanlige for OHJ med "sans serif" skrift - altsaa ikke DSB skrifttype. 

Glaeder mig til modellerne naar du er klar.

Bedste hilsener fra mig "Down Under"

Niels

__________________

Niels

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Niels

 Takker multi mange gange

Så kan jeg komme videre

vha billeder af andre vogne  kunne jeg gætte mig til noget

 nu fik jeg styr på resten

Hilsen Per fra HedeHusene 34 grader C i skyggen, men det er vel ingen ting for en down under

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.