Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Og næste tog er en bus.......

Afløseren er på vej. Spor 1 kan vel snart pilles op og der kan etableres en vendeplads til den kommende rutebil.

Maleprøve på overdel med umalet undervogn. Der mangler også forskellige detaljer. Og nej, der kommer ingen bus med destination Vedde......

Like 4 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 272

PB  Hjemmeside

Det bliver stort med rigtige danske busser for første gang
__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.215

PB  Blog  Hjemmeside

Dem glæder jeg mig godt til at få nogle stykker af. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Den sidder lige i skabet Wink  Skal også mindst have et par stykker.

Har kørt meget med dem som lille barn. Der var rigtig mange af typen. Og en model man næsten ikke kan få for mange af. Godt ramt!

Mvh

Claus 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.005

PB  Blog

Vedde det er du vel selv herre over!

VH Rep

PS Var der ikke noget med nogle bogstaver????

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion (PHD)

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Jeg håber da, at Heljan maler bussen rød, og ikke bare nøjes med den røde plastic.

 

Mvh.

 

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 620

PB

CaBrag skrev:

Jeg håber da, at Heljan maler bussen rød, og ikke bare nøjes med den røde plastic.

 

Mvh.

 

Carl

Øh - der står maleprøve på overdel - umalet undervogn...

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

For mig at se, er det kun detaljerne der er malet. Selvevognkassen ser nu noget plasticagtig ud.

Men jeg kan da tage fejl, det håber jeg da.

 

Mvh.

 

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Glansgraden er højere end normalt for Heljans produkter. Om det forklarer det skinnende look skal jeg ikke afgøre.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Bliver det næste så en DSB bus til os der kører epoke IV altså en rød bus med Hvidt DSB bommærke som de så ud i 80'erne og 90'erne? Big smile Big smile
__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Mon ikke bussen er støbt i klart klast og det røde og grå derefter malet på?

Bustypen er vist for gammel til at den nåede DSB-designperioden, så vingehjulet er helt korrekt. Det bliver forøvrigt spændende at se, hvilke vognnumre der sendes på markedet - det skal i hvert fald være vognnumre der matcher dørplaceringen (så vidt jeg kunne se ud fra de første meldinger er i hvert busserne med destination Skælskør og Sønderborg korrekte). 

 Billede

 

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Det var også en anden type end denne jeg mente Wink

f.eks. denne, http://www.busbevarelse.dk/bus.php?id=15 

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.165

PB

Sydbanen skrev:
Bliver det næste så en DSB bus til os der kører epoke IV altså en rød bus med Hvidt DSB bommærke som de så ud i 80'erne og 90'erne? Big smile Big smile

Erfaringen siger, at fremgangsmåden hedder epoke III først, og hvis modellen så bliver en succes, så kan der måske laves en epoke IV udgave.

Nyere epoke end epoke III vinder ellers mere og mere frem i Europa (i Mosebanen nummer 48 lægges der bl.a. op til en debat om nyere epoker versus epoke III).

 I dette tilfælde kommer det dog nok til at knibe en smule med en epoke IV-udgave - dog kan jeg selv huske at de "buttede" Volvo-busser kørte rundt i midten af 1970'erne - f.eks. kørte netop denne bus dagligt forbi mit barndomshjem - men-men-men, turde os epoke IV kørere mon turde at håbe på den lidt nyere DAB/Leyland serie 2 (for eksempel) som H0-model engang ?.

DAB/Leyland serie 2 med dørplacering 1-0-0 har kørt hos DSB siden starten af 1970'erne op til engang i 1980'erne, dvs. både prydet med vingehjul og med DSB bomærke - og dertil også hos mange private vognmænd og hos bl.a. GDS/HFHJ (og helt op til nyere tid også som turistbus).

Skulle vi frem til nyere tid, så ville en DAB 12-meters Serie 7 med dørplacering 1-1-0 (dvs. "standardversionen") være yderst velkommen - den findes/fandtes i stort antal i det ganske land - og der kører stadig velholdte eksemplarer rundt den dag idag, blandt andet hos Tylstrup Busser.

Imidlertid bliver det lidt problematisk med en DSB-udgave af serie 7, for DSB's eksemplarer adskilte sig fra de fleste andre serie 7 busser ved at have 4 vinduer mellem for- og midterdør - denne DSB-version kørte rundt i stort antal på Århus-egnen i 1990'erne.

Nå, det var blot ønskedrømmetænkning - lad os glæde os på epoke III kørernes vegne... og drømme videre om epoke IV...  Wink

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.