KYSTBANEN:
Hos Kystbanen! -
og med det korrekte køleaggregat.
McK:
MR/MRD - endnu en dobbeltproduktion fra det "nye" firma. Prøvestøbningerne er fyldt med grimme støbefejl, tydelige samlinger mellem formdelene og mange grove detaljer.
Forhåbentlig (for McK) rettes alle fejlene inden udsendelsen af den færdige model - 2016.1.kvartal.
Mere flg. i morgen.
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Hej Flemming,
MR/MRD - endnu en dobbeltproduktion fra det "nye" firma.
Synes du egentlig at det er et fair statement? - Jeg gør ikke - for har Heljan's prototype været vist frem? Jeg har i hvert fald ikke set den til dato.
Prøvestøbningerne er fyldt med grimme støbefejl, tydelige samlinger mellem formdelene og mange grove detaljer.
Tjah, det er vel en smagssag? Selv synes jeg at finish på MR overdelen er fin - som jeg kunne se det i samme kvalitet som ME'eren - og den så da ganske enkelt fantastisk ud med farve på synes jeg...
Under alle omstændigheder er den fremviste MR en prototype - men jeg ville på stedet bytte overdelene fra mit tilbageværende Lima-tog for dem jeg så i Køge i dag!
Mere flg. i morgen.
Det lyder godt. Nu hvor du er på stedet i Køge medbringende både det gode kamera og evnerne til at bruge det - kunne du så ikke også snuppe en serie gode fotos af ME'en med maling på, BDg og Bg'erne samt prototyperne på Hios-v og Gbs?
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Hej Flemming,
MR/MRD - endnu en dobbeltproduktion fra det "nye" firma.
Synes du egentlig at det er et fair statement? - Jeg gør ikke - for har Heljan's prototype været vist frem? Jeg har i hvert fald ikke set den til dato.
Hvad har Heljan med MR/MRD at gøre, de har som du skriver ikke lavet prototyper m.v. Det er udsagn fra flere besøgende der kører moderne. De kunne ikke drømme om at bytte deres MR/MRD fra Lima.
Prøvestøbningerne er fyldt med grimme støbefejl, tydelige samlinger mellem formdelene og mange grove detaljer.
Tjah, det er vel en smagssag? Selv synes jeg at finish på MR overdelen er fin - som jeg kunne se det i samme kvalitet som ME'eren - og den så da ganske enkelt fantastisk ud med farve på synes jeg...
Under alle omstændigheder er den fremviste MR en prototype - men jeg ville på stedet bytte overdelene fra mit tilbageværende Lima-tog for dem jeg så i Køge i dag!
Smag og behag er forskellig. Metalstøbning er en kunst, og her er der tale om mange små støbefejl, der skæmmer modellen.
Støbegraterne kan selvfølgelig slibes væk, men vil de potientielle kunder betale for det !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Hvad har Heljan med MR/MRD at gøre, de har som du skriver ikke lavet prototyper m.v. Det er udsagn fra flere besøgende der kører moderne. De kunne ikke drømme om at bytte deres MR/MRD fra Lima.
Jeg medgiver at Lima en gang i ruder konges tid lavede MR/MR og senere opdaterede formene til at lave MR/MRD, men at kalde det en dobbeltproduktion?
Udfra den betragtning har MZ i rigt mål også været dobbeltproduceret, først af Roco og så af HobbyTrade - men på samme måde som nu for MR var der tale om en bedaget model fra Lima...
Og alene tanken om at få et MR-tog der ikke skal remotoriseres for at køre ordentligt er i det mindste for mig et godt salgsargument...
Smag og behag er forskellig. Metalstøbning er en kunst, og her er der tale om mange små støbefejl, der skæmmer modellen.
Støbegraterne kan selvfølgelig slibes væk, men vil de potientielle kunder betale for det !
Nuvel, udseendet er der øjensynligt flere meninger om - men det har der jo også været om f.eks. Heljan's MY'ere, også hvad støbegrater angår.
Jeg synes at overdelene overordnet ser pæne ud - og at fronterne er fantastisk detaillerede og flotte - langt bedre end den gamle Lima-løsning.
Jeg tror personligt den kommer til at gå som varmt brød.
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Hej Peter
Her komme lidt billeder fra McKs stand. Jeg kan desværre ikke fotografere fra alle vinkler, da jeg ikke vil flytte/røre ved modellerne.
Først MR/MRD
dernæst ME
Der er flere billeder på link. Jeg kan desværre ikke lave ordentlige tilpasninger her på Sporskiftet.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Bevares, smag og behag er selvfølgelig ikke til diskussion..... Men at dømme en model ude, på så tidligt et stadie, syntes jeg personligt, er et udtryk for dårlig stil....
Der kan altså nåes temmelig meget finpudsning, inden den model bliver sendt i handlen om 1 års tid..
Alternativt, skulle fabrikanterne helt lade være med at vise deres ting frem, inden de havde et salgsklart produkt, men det ville da være ærgerligt, hvis ikke man havde noget at gå og se frem til....
Jeg glæder mig da som et barn, til både MR såvel som Y togene.... Vil faktisk gå så langt som at sige, vi er blevet voldsomt forkælet de sidste år, med skønne modeller......
Nomisdk
IT
Indlæg: 229
Hvis nogle ikke kunne deltage, så har jeg lagt en hel stak billeder ud her der kan nydes:
http://www.nomisdk.com/dmju-2015-koege/
Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk
MAB
Staten
Indlæg: 548
Nu er det jo en prøveafstøbning, så hvad er problemet?
Jeg synes ærlig talt det er at gå efter knæene... Vent dog til det færdige produkt kommer på gaden, og kom så med en dom, alt andet er fuldstændig ligegyldigt!!
Hilsen Martin
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Nu er det jo en prøveafstøbning, så hvad er problemet?
Jeg synes ærlig talt det er at gå efter knæene... Vent dog til det færdige produkt kommer på gaden, og kom så med en dom, alt andet er fuldstændig ligegyldigt!!
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
fjorbak
Indlæg: 583
Go Morgen
Jeg syntes man skal lade være med at dømme på forhånd, og hvad er alternativet. Det er et godt initiativ at man vil vise hvor langt man er kommet med sin produktion, og så er det samtidig dejligt at man nu kan vælge mellem fabrikanter, og med de forskelligheder som opstår, er det da rart med valg frihed.
Flemming det er nogle fede billeder du har lagt ud, og lad nu være med at komme med den kretik før i 2016/17 der kan du så vælge om du vil have det ene eller andet, fortsat god messe.
Jeg har selv været der nede i går lørdag og var noget skuffet, men sådan er der så meget.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hvis nogle ikke kunne deltage, så har jeg lagt en hel stak billeder ud her der kan nydes:
http://www.nomisdk.com/dmju-2015-koege/
Tak for kigget, for en del af os jyder er det lige lovligt langt at tage til Køge.
Man skulle måske hellere glæde sig over de modeller der kommer, med det i mente at det danske marked er af mere begrænset art. Dobbeltproduktioner er set før. MCK har godt gang i nyhederne skal man lige love for. Håber at der også bliver noget mere epoke III. Noget kombineret epoke III-IV kunne fx være en Ardelt-traktor
Og så håber jeg lidt på at Heljan hellere vil lave H-maskinen i stedet for MR´eren nu
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Og så håber jeg lidt på at Heljan hellere vil lave H-maskinen i stedet for MR´eren nu
Mvh
Claus
Det er der noget om !!! Men mon de tør ?
En stor fordel ved McKs MR/MRD: det ser ud til at der bliver en trækkende/skubbende enhed + en dummy. Så I slipper for centermotor med kardaner - der hopper af/går i stykker - til den anden vogn
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
lekru
Indlæg: 100
Hej alle
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det bliver en supermodel af MR, som MCK sender i handelen.
Det er ene og alene den enkelte producent, der til enhver tid bestemmer, hvad de selv laver og hvordan de laver dem.
I min verden, er en model af MR 40xx uinteressant, jeg havde hellere set en Frichs Mx eller Mv på markedet.
MCK er utroligt aktiv og laver nogle superflotte modeller, der hurtigt kommer i handelen. Desværre for mig og mange andre, har MCK fokus på epoke IV og fremefter.
Heljan og Hobbytrade bør få søvnen ud af øjnene, de har nemlig fået en konkurrent, med vilje, mål og mod.
Dansk epoke III.
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 140
Når alt kommer til alt, så er det fortsat min økonomi, og ikke fabrikanternes villighed til at sende nye modeller på markedet, som er den begrænsende faktor for mine indkøb. Jeg synes det er dejligt at se ACME's interesse, selv fandt jeg "Den tørstige Mand" med ledsagervogn, og jeg ser frem til, at ACME's U-Hansa kommer på markedet.
Jeg nåede aldrig med på B-vogns bølgen, som var for en del år siden. Derfor finder jeg, at Heljans genudsendelse af A, B, AB mv. er værd at bemærke, omend det i nogles øjne er en lille nyhed eller slet ikke en nyhed. Jeg kan i dag glæde mig over en rigtig fin AB vogn.
Christian Nordbyen
lekru
Indlæg: 100
Nordbyen, du må meget undskylde, men hvad har din økonomi, med producenternes strategier at gøre????
Dansk epoke III.
cbt
Indlæg: 1.165
Nordbyen, du må meget undskylde, men hvad har din økonomi, med producenternes strategier at gøre????
Nu er det jo vores økonomi, som producenterne lever af, og hverken vores økonomi eller markedet bliver fordoblet af dobbeltproduktion.
Men nu ser McK's MR/MRD jo ud til at blive top-lækker, så Heljan burde måske seriøst overveje at bruge kræfterne på noget andet end MR-toget - f.eks. Marcipanbrødet (hvor drevene fra MX-lokomotiverne måske kan genbruges ?), og det kommende Y-tog.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 140
Ok, Lekru, jeg mener nu, at dobbelt produktioner er måske ikke så farlige. Selvom der for noget tid siden var 2 store fabrikationer af Bn vogne, så skal man i dag gøre sig noget umage for finde en stamme sådanne vogne. Mon ikke, at vi vil se det samme med de dobbeltproduktioner af godsvogne som er og kommer?
For mig er det nye udvalg så stort, at jeg vælger ikke at købe alt det nye, lækre materiel der kommer fra 3 større udenlandske producenter og 3 danske producenter, plus hvad forhandlere og mindre fabrikanter kommer frem med. Hvis man ser på den righoldighed der er, så er det svært at følge med, eller?
Christian Nordbyen
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Hobbytrade kommer med IKA
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
ACME har ikke de store nyheder, men en prøvestøbning af U-Hansa findes dog på standen.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
lekru
Indlæg: 100
Nordbyen, du må meget undskylde, men hvad har din økonomi, med producenternes strategier at gøre????
Nu er det jo vores økonomi, som producenterne lever af, og hverken vores økonomi eller markedet bliver fordoblet af dobbeltproduktion.
Men nu ser McK's MR/MRD jo ud til at blive top-lækker, så Heljan burde måske seriøst overveje at bruge kræfterne på noget andet end MR-toget - f.eks. Marcipanbrødet (hvor drevene fra MX-lokomotiverne måske kan genbruges ?), og det kommende Y-tog.
Dansk epoke III.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
"ACME har ikke de store nyheder, men en prøvestøbning af U-Hansa findes dog på standen"
U-Hansa-vognen: Det er en af årets helt store og gode nyheder. Vogntypen er uundværlig i et internationalt eksprestog i epoke III.
Svend
A-Stjerne
Indlæg: 163
Noget nyt om ACME og deres ML15(25) fra VLTJ?
Sydbanen
Indlæg: 321
MCK er utroligt aktiv og laver nogle superflotte modeller, der hurtigt kommer i handelen. Desværre for mig og mange andre, har MCK fokus på epoke IV og fremefter.
Undskyld mig, men det er netop lige sådan en producent vi har manglet i epoke 4 og fremefter!!! Jeg syntes altid det er epoke III der er mest fokus på og som altid får de flotteste modeller.
Det er super fedt at McK går så aktivt ind, og først med en masse spændene godsvogne hvor vi i epoke 4 og fremefter (næsten) altid har måtte nøjes med en tysk ukorrekt!!! model der er malet i korrekt farve og klistret et DSB mærke og litriering på, her har epokr III næsten altid fået nye grundmodeller, det er også denne epoke der altid er satset mest på fra de Danske Producenter, så derfor er det dejligt at McK sætter fokus på epoke IV og fremefter. Og der er stadig masser af modeller at tage fat på i epoke IV og fremefter!!!
Men jeg tror det hele lander i at McK kommer med modeller i en endnu uset kvalitet og detaljemæssigt.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Denis Schuster Petersen
Ambulancebehandler
Indlæg: 147
Hvis Heljan kommer med en H maskine så er det i det år hvor der er 700 dage i........
12 ÅR siden skrev de NU kommer P vognen............. øhhhhhh nå ja de kan vi se den er jo landet eller noget.
ACME
Jeg så da en Ckm vogn 2 stk af dem og en Dm vogn
Og interfrigo vognene med danske flag på lige til mine skinner
Denis Petersen
lekru
Indlæg: 100
MCK er utroligt aktiv og laver nogle superflotte modeller, der hurtigt kommer i handelen. Desværre for mig og mange andre, har MCK fokus på epoke IV og fremefter.
Undskyld mig, men det er netop lige sådan en producent vi har manglet i epoke 4 og fremefter!!! Jeg syntes altid det er epoke III der er mest fokus på og som altid får de flotteste modeller.
Det er super fedt at McK går så aktivt ind, og først med en masse spændene godsvogne hvor vi i epoke 4 og fremefter (næsten) altid har måtte nøjes med en tysk ukorrekt!!! model der er malet i korrekt farve og klistret et DSB mærke og litriering på, her har epokr III næsten altid fået nye grundmodeller, det er også denne epoke der altid er satset mest på fra de Danske Producenter, så derfor er det dejligt at McK sætter fokus på epoke IV og fremefter. Og der er stadig masser af modeller at tage fat på i epoke IV og fremefter!!!
Men jeg tror det hele lander i at McK kommer med modeller i en endnu uset kvalitet og detaljemæssigt.
MCK er utroligt aktiv og laver nogle superflotte modeller, der hurtigt kommer i handelen. Desværre for mig og mange andre, har MCK fokus på epoke IV og fremefter.
Undskyld mig, men det er netop lige sådan en producent vi har manglet i epoke 4 og fremefter!!! Jeg syntes altid det er epoke III der er mest fokus på og som altid får de flotteste modeller.
Det er super fedt at McK går så aktivt ind, og først med en masse spændene godsvogne hvor vi i epoke 4 og fremefter (næsten) altid har måtte nøjes med en tysk ukorrekt!!! model der er malet i korrekt farve og klistret et DSB mærke og litriering på, her har epokr III næsten altid fået nye grundmodeller, det er også denne epoke der altid er satset mest på fra de Danske Producenter, så derfor er det dejligt at McK sætter fokus på epoke IV og fremefter. Og der er stadig masser af modeller at tage fat på i epoke IV og fremefter!!!
Men jeg tror det hele lander i at McK kommer med modeller i en endnu uset kvalitet og detaljemæssigt.
Dansk epoke III.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hvis Heljan kommer med en H maskine så er det i det år hvor der er 700 dage i........
Det samme ville man også have sagt for nogen år tilbage om E-maskinen.......... Men den kom altså alligevel, og den kan i øvrigt stadigvæk fås.
Min kører rigtigt fint, men man skal overholde det der står på æsken (mindst 42 cm i radius). Dette udelukker for skarpe kurver og små sporskifter.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Denis Schuster Petersen
Ambulancebehandler
Indlæg: 147
Jaaaaa rigtigt Claus
MEN MEN MEN nu er der kommet en ny fræk dreng i klassen
Og der er nogen som skal til og få fingeren ud af gaskammeret hvis de skal kunne følge med på målstregen.
Forresten nu alle dem der hyler dobbelt produktion sjovt nok er der ikke EN som har kæftet op omkring MY som der jo er lavet
Heljan,NMJ,B-models,Mærklin,Mærklin,Mærklin osv osv
Denis Petersen
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
I er dæmme svære at glæde... Men hurra for en ny producent, og endnu mere hurra for dden gode kvalitet og det høje niveau.og muligvis også farten, for det går stærkt....
Og i vil såå gerne have epoke 3.. Ja, det er meget varieret, men i forstår ikke hvorfor den nye generation ikke findes i hobetal i foreningerne...
Personligt kører jeg epoke 3 i foreningen, fordi jeg gerne vil være en del af fællesskabet, og kan få mine (køre)lyster tilfredsstillet hjemme med epoke 4-5 tysk.
Jeg kan kun glæde mig over fremskridtet, og mener.. Mck og dekas..., de har fat i det rigtige..
Mht E-maskinen førnænvt, kan jeg tilføje, at min har på de ca 6 år jeg har haft den, kørt under 18 meter. Den er netop i går hjemkommet fra 4. Reparation og vil i dag blive skudt, hvis den ikke virker ordentligt....
P.s. prøvestøbninger er vel netop for at se om der skal gøres noget??
Mvh Steen, med det store smil...
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
KYSTBANEN:
Hvad epoke er denne vogne? Indtil hvilket år blev denne vogne indsat?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Et hurtigt opslag på jernbanen.dk viser: "Købt 1974/77 fra Svendborg Konservesfabrik 084 4 001. Maskinkølevogn. 100 km/t. Bundflade 22,1 m². Tara 16,3 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. I vognen må befordres: Danefrost. Oml. 1980 til 807 3 001.". Så det må være 6 eller 3 år i epoke 4 de blev brugt, innen den fik nyt nummer. ET nummer den kun bar i 3 år, inden den blev taget ud af drift i 1983.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Tak Bent. Bare lidt for gammel til mig.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Ole
Indlæg: 246
Synes der er noget galt med farverne på Danefrost-vognen.
På original-vognen er bogstaverne i "BRUGSEN" hvide med sorte skygger, og ikke gule som på den viste model.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det har du ret i. Vi må håbe på, at nogen får det rettet (Kystbanen læser vist også med her).
http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/imagepicker/2477/Svendborg%20Konservesfabrik%20(2)_1.jpg
Svend
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 620
Jeg mener at Christian sagde, at de godt vidste at der var lidt med farven....
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
morten
Indlæg: 306
Sagde Kystbanen noget om hvornår de forventede vognene kom til salg i butikken ?
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Hej Morten,
Sagde Kystbanen noget om hvornår de forventede vognene kom til salg i butikken ?
Jeg forstod Christian sådan at de skulle komme nu i forsommeren, dvs. i løbet af et par mdr.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.