Der har været mange forespørgsler på MF, så vi har arbejdet en del med det projekt gennem godt et års tid.
For ca. en måned siden, afsluttede vi således konstruktionen af både MF og ER, bl.a. med kvalificeret hjælp fra folk der dagligt arbejder med togsættene.
Vi indhentede derefter priser på værktøjer, og enhedspriser på togsættene.
Planen var at lave i alt 1.000 togsæt, fordelt med 6 x 100 MF (2 hvide, 2 blå, den sorte MF 5034 og den røde MF 5051) og 4 x 100 ER (2 hvide og 2 blå), alle med levering i Q4/2020.
Med forhandlerpriserne på plads, sendte vi herefter en uforbindende forespørgsel med priser ud til et antal forhandlere, og bad om tilbagemeldinger på hvor mange togsæt man forventede at kunne afsætte.
På trods af priser der ikke var meget højere end MR, indikerede tilbagemeldingerne at det økonomiske grundlag for et nykonstrueret MF/ER-projekt ikke er til stede.
Projektet er derfor opgivet.
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Det lyder nu ellers utroligt. Hvis ikke mere man kan sælge en normal antal af Danmarks mest typiske tog til rimelige priser, så er det danske mj-marked nok uomstødeligt ved at dø?!
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Nu kommer Heljan jo med de modeller, så mon ikke man prøver at undgå en "dobbelt produktion" ?
Men ja.... En anelse bekymrende, at en model af et tog med produktions start i 1989, ikke kan sælge flere eksemplarer.
Det viser vel egentlig bare det, de fleste af os nok ikke rigtig vil se i øjnene... I Danmark er interessen for de nyrere epoker bare ikke tilstede, i et særlig stort omfang, desværre...
Epoke 3 (tidlig epoke 4) folket er vist dem der holder liv i denne branche... :)
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Sandheden er: Interessen til de nye epoker er ikke tilstede, fordi den nye generation af modelbaneentusiaster ikke er tilstede. Beklager, men tror, om 30 år vil der kun eksistere et brugttogsmarked med laveste priser. Hvis nu der er gamle modeller tilbage, som stadig kan køre.
Men så har man måske stadig nogle togsimulatorerne til de få nerds, som vil være interesseret i at lege med noget der ligner jernbaner...
Det er fremtiden. Virkeligt noget at glæde sig til...
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 583
Sandheden er: Interessen til de nye epoker er ikke tilstede, fordi den nye generation af modelbaneentusiaster ikke er tilstede. Beklager, men tror, om 30 år vil der kun eksistere et brugttogsmarked med laveste priser. Hvis nu der er gamle modeller tilbage, som stadig kan køre.
Men så har man måske stadig nogle togsimulatorerne til de få nerds, som vil være interesseret i at lege med noget der ligner jernbaner...
Det er fremtiden. Virkeligt noget at glæde sig til...
Det var da godt nok af en påstand at komme med - interessen for modeltog i nuværende epoker er tilstede, desværre er der bare mange i klubberne der er "snobbede" og ikke giver plads til de nye epoker.
Hvornår har du sidst set et dobbeltdækkersæt til salg i en dansk MJ butik - og der har Hobbytrade da lavet en del genoptryk.
McK ME - de røde 1528 &1533 er udsolgte og går for ganske pæne priser på nettet. Der er tit efterlysninger af af diverse udgivelser som ikke er lagervare mere. Selv Hobbytrades ME'ere går til fornuftige priser, selvom de 2 produkter ikke kan sammenlignes kvalitetsmæssigt.
Pikos udgivelse af DSB Desiro togsættene er umulige at opdrive og kommer der et sæt til salg, så forsvinder de hurtigt.
ACME EA er også en populær maskine, de er jævnligt til salg på bl.a. Facebook og priserne er da flotte.
Bn og Bns vogne er der udgivet mange af for forskellige producenter. Senest fra McK hvor finish er løftet gevaldigt op i forhold til tidligere udgivelser. Bns vognene fra McK er udsolgte, men der er nye numre på vej. Heljan er for nyligt kommet med genoptryk af et par numre - røde, blå og gule. På et tidspunkt var prisen på en gul Bns oppe i flere tusinde kroner, men med den seneste udgivelse fra Heljan er prisen faldet gevaldigt, men tanke på vognens begrænsede anvendelsesmuligheder hvis vi vil efterligne 1:1 - men modeltog er jo en hobby & leg, men en dejlig hobby.
Heljan har nu udgivet IC3 i 3 forskellige generationer, har selv en 2. generation og den egner sig bedst som en vitrinemodel. En fra klubben har købt IR4 fra en småserieproducent, men hold da ferie en masse udfordringer i at få den til at køre fornuftigt.
Der skal være plads til alle i vores hobby, men jeg tror at vi skal til at være mere åbne overfor dem, der ikke lige interesserer sig i andet end damp og veterantog. Når vi har åbent hus i klubben, så er det ofte dobbeltdækkerne, ICE-TD, diverse moderne togsæt m.v. er fanger folks interesse. Jo damp er da pænt men for meget af en epoke skræmmer mange væk.
Jeg ville gerne have købt et IC3 tog fra McK og kender da også et par stykker der også gerne ville have købt dem - men sådan skal det ikke være :(
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Der stod:
Jeg ville gerne have købt et IC3 tog fra McK og kender da også et par stykker der også gerne ville have købt dem - men sådan skal det ikke være
Og det ville jeg også på trods af epoke IV ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Sandheden er: Interessen til de nye epoker er ikke tilstede, fordi den nye generation af modelbaneentusiaster ikke er tilstede. Beklager, men tror, om 30 år vil der kun eksistere et brugttogsmarked med laveste priser. Hvis nu der er gamle modeller tilbage, som stadig kan køre.
Men så har man måske stadig nogle togsimulatorerne til de få nerds, som vil være interesseret i at lege med noget der ligner jernbaner...
Det er fremtiden. Virkeligt noget at glæde sig til...
Det var da godt nok af en påstand at komme med - interessen for modeltog i nuværende epoker er tilstede, desværre er der bare mange i klubberne der er "snobbede" og ikke giver plads til de nye epoker.
Hvornår har du sidst set et dobbeltdækkersæt til salg i en dansk MJ butik - og der har Hobbytrade da lavet en del genoptryk.
McK ME - de røde 1528 &1533 er udsolgte og går for ganske pæne priser på nettet. Der er tit efterlysninger af af diverse udgivelser som ikke er lagervare mere. Selv Hobbytrades ME'ere går til fornuftige priser, selvom de 2 produkter ikke kan sammenlignes kvalitetsmæssigt.
Pikos udgivelse af DSB Desiro togsættene er umulige at opdrive og kommer der et sæt til salg, så forsvinder de hurtigt.
ACME EA er også en populær maskine, de er jævnligt til salg på bl.a. Facebook og priserne er da flotte.
Bn og Bns vogne er der udgivet mange af for forskellige producenter. Senest fra McK hvor finish er løftet gevaldigt op i forhold til tidligere udgivelser. Bns vognene fra McK er udsolgte, men der er nye numre på vej. Heljan er for nyligt kommet med genoptryk af et par numre - røde, blå og gule. På et tidspunkt var prisen på en gul Bns oppe i flere tusinde kroner, men med den seneste udgivelse fra Heljan er prisen faldet gevaldigt, men tanke på vognens begrænsede anvendelsesmuligheder hvis vi vil efterligne 1:1 - men modeltog er jo en hobby & leg, men en dejlig hobby.
Heljan har nu udgivet IC3 i 3 forskellige generationer, har selv en 2. generation og den egner sig bedst som en vitrinemodel. En fra klubben har købt IR4 fra en småserieproducent, men hold da ferie en masse udfordringer i at få den til at køre fornuftigt.
Der skal være plads til alle i vores hobby, men jeg tror at vi skal til at være mere åbne overfor dem, der ikke lige interesserer sig i andet end damp og veterantog. Når vi har åbent hus i klubben, så er det ofte dobbeltdækkerne, ICE-TD, diverse moderne togsæt m.v. er fanger folks interesse. Jo damp er da pænt men for meget af en epoke skræmmer mange væk.
Jeg ville gerne have købt et IC3 tog fra McK og kender da også et par stykker der også gerne ville have købt dem - men sådan skal det ikke være :(
Men faktum er, at MCK har lavet en undersøgelse der viser, at der åbenbart ikke er nok købere til feks. en IC3 model mere.
Om den undersøgelse er retvisende eller ej, bliver nok lidt omfattende at gå ind i her, men jeg er sikker på, de havde produceret modellen hvis de mente der var købere - Det er trods alt en produktionsvirksomhed, som vel har til formål at tjene lidt penge.
Tager man til sammenligning en MY, jamen så bliver de jo solgt i store mængder (Heljan, Rocco, Märklin/Trix, NMJ, B-models)
Jeg skal skynde mig at tilføje, at jeg da selv hører til det segment af kunder, der kun køber det ældre materiel, så ingen pegen fingre herfra - Men blot en konstatering af, at modeljernbane ER en hobby der har svære vilkår i disse tider, og som Danscale skriver, tror jeg desværre også den med tiden vil blive en ganske lille niché.
Jeg har selv 2 drenge på 11 & 14 år, og den generations interesser ligger ofte langt væk fra modeljernbanens "stille og rolige" genre - Tro mig, jeg HAR forsøgt at præge dem.. :)
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Sandheden er: Interessen til de nye epoker er ikke tilstede, fordi den nye generation af modelbaneentusiaster ikke er tilstede. Beklager, men tror, om 30 år vil der kun eksistere et brugttogsmarked med laveste priser. Hvis nu der er gamle modeller tilbage, som stadig kan køre.
Men så har man måske stadig nogle togsimulatorerne til de få nerds, som vil være interesseret i at lege med noget der ligner jernbaner...
Det er fremtiden. Virkeligt noget at glæde sig til...
Det var da godt nok af en påstand at komme med - interessen for modeltog i nuværende epoker er tilstede, desværre er der bare mange i klubberne der er "snobbede" og ikke giver plads til de nye epoker.
Hvornår har du sidst set et dobbeltdækkersæt til salg i en dansk MJ butik - og der har Hobbytrade da lavet en del genoptryk.
McK ME - de røde 1528 &1533 er udsolgte og går for ganske pæne priser på nettet. Der er tit efterlysninger af af diverse udgivelser som ikke er lagervare mere. Selv Hobbytrades ME'ere går til fornuftige priser, selvom de 2 produkter ikke kan sammenlignes kvalitetsmæssigt.
Pikos udgivelse af DSB Desiro togsættene er umulige at opdrive og kommer der et sæt til salg, så forsvinder de hurtigt.
ACME EA er også en populær maskine, de er jævnligt til salg på bl.a. Facebook og priserne er da flotte.
Bn og Bns vogne er der udgivet mange af for forskellige producenter. Senest fra McK hvor finish er løftet gevaldigt op i forhold til tidligere udgivelser. Bns vognene fra McK er udsolgte, men der er nye numre på vej. Heljan er for nyligt kommet med genoptryk af et par numre - røde, blå og gule. På et tidspunkt var prisen på en gul Bns oppe i flere tusinde kroner, men med den seneste udgivelse fra Heljan er prisen faldet gevaldigt, men tanke på vognens begrænsede anvendelsesmuligheder hvis vi vil efterligne 1:1 - men modeltog er jo en hobby & leg, men en dejlig hobby.
Heljan har nu udgivet IC3 i 3 forskellige generationer, har selv en 2. generation og den egner sig bedst som en vitrinemodel. En fra klubben har købt IR4 fra en småserieproducent, men hold da ferie en masse udfordringer i at få den til at køre fornuftigt.
Der skal være plads til alle i vores hobby, men jeg tror at vi skal til at være mere åbne overfor dem, der ikke lige interesserer sig i andet end damp og veterantog. Når vi har åbent hus i klubben, så er det ofte dobbeltdækkerne, ICE-TD, diverse moderne togsæt m.v. er fanger folks interesse. Jo damp er da pænt men for meget af en epoke skræmmer mange væk.
Jeg ville gerne have købt et IC3 tog fra McK og kender da også et par stykker der også gerne ville have købt dem - men sådan skal det ikke være :(
Ja, det betaler sig altid at lave genoptryk i små serier af modeller, man allerede har udviklet - som det er/var tilfælde med mange af de ting du nævner. Og at planlægge produktioner man kan komme med i mange varianter, er det eneste man kan gøre for at de overhovedet betaler sig. Men tænk hvor længe mange af McKs modeller har været lagervare, selvom de "kun" er udgivet i 150 styk oplag - eller mindre.
Det skyldes delvist, at der udkom(mer) UTROLIGT mange modeller i UTROLIGT mange varianter. Som sagt, det med de mange versioner er også chancen til at overhovedet få en helt ny produktion til at betale sig. Men til forbrugeren giver det et forkert billede af virkeligheden. Et billede af en branche der blomstrer. Tag fx. marcipanbrødet fra Heljan: Hvis ikke man kunne have lavet så mange versioner i et uhyre lille oplag, ville det hele nok ikke have betalt sig særligt godt. Og så havde man aldrig tænkt på at producere denne model, fordi man i den her verden desværre er afhængig af at tjene penge.
Jeg ved fx. godt, at man hos Piko ikke nøjes med et oplag af noget som helst på under 400 styk. Hvorfor kommer de så ikke med aktuelle Desiro-versioner til det danske marked? Der mangler jo en DSB-desiro med røde dørmarkeringer og en NJ-variante i det nyere design. Eller bare flere nummervarianter i de ældre designvarianter, som jeg personligt GERNE ville have.
Eller: Hvad med Roco, som droppede sit østsjællandske LINT-model allerede for flere år siden?
Og så - for at undgå misforståelser - jeg elsker selv ældre modeller eller damplokomotiver som jeg GERNE bruger som veteran- eller museumstog. Men den største del af kunderne køber dem som rene epoke-III-modeller til epoke-III-oplæg. Det er fordi det er ældre kunder som gerne vil genopleve og bevare de ting de selv kendte eller har set i deres barndom. Sådan havde det fx. min gamle ven Mogens (+), og så har det mange andre. Og det er MEGET fint - der er intet forkert i det. Tværtimod. Jeg er selv et konservativt menneske og jeg elsker mit barndom som var i 80erne og 90erne.
Men tænk videre, hvordan vil det se ud om 30 år? Hvor mange unge mennesker interesserer sig i dag for modeltog, som stadig vil være kunder om 30 år? Jeg kender ingen her i Tyskland - jeg er selv 40 år gammelt og i min generation og blandt de yngre generationer er jeg bare en "nerd", man griner lidt over. Der er ikke en eneste anden i min generation i hele mit sociale miljø som ejer en modelbane - ikke i min familie, blandt mine venner fra skole eller universitet, ikke blandt mine kollegaer i de forskellige job jeg laver og heller ikke i menigheden eller i skytteforeningen. Virkeligheden er: I dag sidder man foran sin computer, men bygger ikke nogle modeller. Og så lever vi i en tid hvor man ikke mere har tid til et hobby. Man har sit job, sin familie, ellers sine venner - og til mere er der ikke mere tid for de fleste. Og det er virkeligheden - i hvert fald i den verden, jeg selv lever i og selv er i modstrid med.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Det med 50-100 stk. pr. type, bliver hurtigt til mange.
Måske skulle man i stedet f.eks. lave en MY i rød med 4 forskellige numre.
Det ville da være masseproduktion
Se for tit Märklin / Heljan har gjort det ...........
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
MAB
Staten
Indlæg: 548
Sandheden er: Interessen til de nye epoker er ikke tilstede, fordi den nye generation af modelbaneentusiaster ikke er tilstede. Beklager, men tror, om 30 år vil der kun eksistere et brugttogsmarked med laveste priser. Hvis nu der er gamle modeller tilbage, som stadig kan køre.
Men så har man måske stadig nogle togsimulatorerne til de få nerds, som vil være interesseret i at lege med noget der ligner jernbaner...
Det er fremtiden. Virkeligt noget at glæde sig til...
Det var da godt nok af en påstand at komme med - interessen for modeltog i nuværende epoker er tilstede, desværre er der bare mange i klubberne der er "snobbede" og ikke giver plads til de nye epoker.
Hvornår har du sidst set et dobbeltdækkersæt til salg i en dansk MJ butik - og der har Hobbytrade da lavet en del genoptryk.
McK ME - de røde 1528 &1533 er udsolgte og går for ganske pæne priser på nettet. Der er tit efterlysninger af af diverse udgivelser som ikke er lagervare mere. Selv Hobbytrades ME'ere går til fornuftige priser, selvom de 2 produkter ikke kan sammenlignes kvalitetsmæssigt.
Pikos udgivelse af DSB Desiro togsættene er umulige at opdrive og kommer der et sæt til salg, så forsvinder de hurtigt.
ACME EA er også en populær maskine, de er jævnligt til salg på bl.a. Facebook og priserne er da flotte.
Bn og Bns vogne er der udgivet mange af for forskellige producenter. Senest fra McK hvor finish er løftet gevaldigt op i forhold til tidligere udgivelser. Bns vognene fra McK er udsolgte, men der er nye numre på vej. Heljan er for nyligt kommet med genoptryk af et par numre - røde, blå og gule. På et tidspunkt var prisen på en gul Bns oppe i flere tusinde kroner, men med den seneste udgivelse fra Heljan er prisen faldet gevaldigt, men tanke på vognens begrænsede anvendelsesmuligheder hvis vi vil efterligne 1:1 - men modeltog er jo en hobby & leg, men en dejlig hobby.
Heljan har nu udgivet IC3 i 3 forskellige generationer, har selv en 2. generation og den egner sig bedst som en vitrinemodel. En fra klubben har købt IR4 fra en småserieproducent, men hold da ferie en masse udfordringer i at få den til at køre fornuftigt.
Der skal være plads til alle i vores hobby, men jeg tror at vi skal til at være mere åbne overfor dem, der ikke lige interesserer sig i andet end damp og veterantog. Når vi har åbent hus i klubben, så er det ofte dobbeltdækkerne, ICE-TD, diverse moderne togsæt m.v. er fanger folks interesse. Jo damp er da pænt men for meget af en epoke skræmmer mange væk.
Jeg ville gerne have købt et IC3 tog fra McK og kender da også et par stykker der også gerne ville have købt dem - men sådan skal det ikke være :(
Ja, det betaler sig altid at lave genoptryk i små serier af modeller, man allerede har udviklet - som det er/var tilfælde med mange af de ting du nævner. Og at planlægge produktioner man kan komme med i mange varianter, er det eneste man kan gøre for at de overhovedet betaler sig. Men tænk hvor længe mange af McKs modeller har været lagervare, selvom de "kun" er udgivet i 150 styk oplag - eller mindre.
Det skyldes delvist, at der udkom(mer) UTROLIGT mange modeller i UTROLIGT mange varianter. Som sagt, det med de mange versioner er også chancen til at overhovedet få en helt ny produktion til at betale sig. Men til forbrugeren giver det et forkert billede af virkeligheden. Et billede af en branche der blomstrer. Tag fx. marcipanbrødet fra Heljan: Hvis ikke man kunne have lavet så mange versioner i et uhyre lille oplag, ville det hele nok ikke have betalt sig særligt godt. Og så havde man aldrig tænkt på at producere denne model, fordi man i den her verden desværre er afhængig af at tjene penge.
Jeg ved fx. godt, at man hos Piko ikke nøjes med et oplag af noget som helst på under 400 styk. Hvorfor kommer de så ikke med aktuelle Desiro-versioner til det danske marked? Der mangler jo en DSB-desiro med røde dørmarkeringer og en NJ-variante i det nyere design. Eller bare flere nummervarianter i de ældre designvarianter, som jeg personligt GERNE ville have.
Eller: Hvad med Roco, som droppede sit østsjællandske LINT-model allerede for flere år siden?
Og så - for at undgå misforståelser - jeg elsker selv ældre modeller eller damplokomotiver som jeg GERNE bruger som veteran- eller museumstog. Men den største del af kunderne køber dem som rene epoke-III-modeller til epoke-III-oplæg. Det er fordi det er ældre kunder som gerne vil genopleve og bevare de ting de selv kendte eller har set i deres barndom. Sådan havde det fx. min gamle ven Mogens (+), og så har det mange andre. Og det er MEGET fint - der er intet forkert i det. Tværtimod. Jeg er selv et konservativt menneske og jeg elsker mit barndom som var i 80erne og 90erne.
Men tænk videre, hvordan vil det se ud om 30 år? Hvor mange unge mennesker interesserer sig i dag for modeltog, som stadig vil være kunder om 30 år? Jeg kender ingen her i Tyskland - jeg er selv 40 år gammelt og i min generation og blandt de yngre generationer er jeg bare en "nerd", man griner lidt over. Der er ikke en eneste anden i min generation i hele mit sociale miljø som ejer en modelbane - ikke i min familie, blandt mine venner fra skole eller universitet, ikke blandt mine kollegaer i de forskellige job jeg laver og heller ikke i menigheden eller i skytteforeningen. Virkeligheden er: I dag sidder man foran sin computer, men bygger ikke nogle modeller. Og så lever vi i en tid hvor man ikke mere har tid til et hobby. Man har sit job, sin familie, ellers sine venner - og til mere er der ikke mere tid for de fleste. Og det er virkeligheden - i hvert fald i den verden, jeg selv lever i og selv er i modstrid med.
Hilsen Martin
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 374
Måske hænger de begrænsede udsigter for salg sammen med McKs lidt snobbede holdninger til modeljernbanefolk, der kører med "legetøjstog"!
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Sandheden er: Interessen til de nye epoker er ikke tilstede, fordi den nye generation af modelbaneentusiaster ikke er tilstede. Beklager, men tror, om 30 år vil der kun eksistere et brugttogsmarked med laveste priser. Hvis nu der er gamle modeller tilbage, som stadig kan køre.
Men så har man måske stadig nogle togsimulatorerne til de få nerds, som vil være interesseret i at lege med noget der ligner jernbaner...
Det er fremtiden. Virkeligt noget at glæde sig til...
Det var da godt nok af en påstand at komme med - interessen for modeltog i nuværende epoker er tilstede, desværre er der bare mange i klubberne der er "snobbede" og ikke giver plads til de nye epoker.
Hvornår har du sidst set et dobbeltdækkersæt til salg i en dansk MJ butik - og der har Hobbytrade da lavet en del genoptryk.
McK ME - de røde 1528 &1533 er udsolgte og går for ganske pæne priser på nettet. Der er tit efterlysninger af af diverse udgivelser som ikke er lagervare mere. Selv Hobbytrades ME'ere går til fornuftige priser, selvom de 2 produkter ikke kan sammenlignes kvalitetsmæssigt.
Pikos udgivelse af DSB Desiro togsættene er umulige at opdrive og kommer der et sæt til salg, så forsvinder de hurtigt.
ACME EA er også en populær maskine, de er jævnligt til salg på bl.a. Facebook og priserne er da flotte.
Bn og Bns vogne er der udgivet mange af for forskellige producenter. Senest fra McK hvor finish er løftet gevaldigt op i forhold til tidligere udgivelser. Bns vognene fra McK er udsolgte, men der er nye numre på vej. Heljan er for nyligt kommet med genoptryk af et par numre - røde, blå og gule. På et tidspunkt var prisen på en gul Bns oppe i flere tusinde kroner, men med den seneste udgivelse fra Heljan er prisen faldet gevaldigt, men tanke på vognens begrænsede anvendelsesmuligheder hvis vi vil efterligne 1:1 - men modeltog er jo en hobby & leg, men en dejlig hobby.
Heljan har nu udgivet IC3 i 3 forskellige generationer, har selv en 2. generation og den egner sig bedst som en vitrinemodel. En fra klubben har købt IR4 fra en småserieproducent, men hold da ferie en masse udfordringer i at få den til at køre fornuftigt.
Der skal være plads til alle i vores hobby, men jeg tror at vi skal til at være mere åbne overfor dem, der ikke lige interesserer sig i andet end damp og veterantog. Når vi har åbent hus i klubben, så er det ofte dobbeltdækkerne, ICE-TD, diverse moderne togsæt m.v. er fanger folks interesse. Jo damp er da pænt men for meget af en epoke skræmmer mange væk.
Jeg ville gerne have købt et IC3 tog fra McK og kender da også et par stykker der også gerne ville have købt dem - men sådan skal det ikke være :(
Ja, det betaler sig altid at lave genoptryk i små serier af modeller, man allerede har udviklet - som det er/var tilfælde med mange af de ting du nævner. Og at planlægge produktioner man kan komme med i mange varianter, er det eneste man kan gøre for at de overhovedet betaler sig. Men tænk hvor længe mange af McKs modeller har været lagervare, selvom de "kun" er udgivet i 150 styk oplag - eller mindre.
Det skyldes delvist, at der udkom(mer) UTROLIGT mange modeller i UTROLIGT mange varianter. Som sagt, det med de mange versioner er også chancen til at overhovedet få en helt ny produktion til at betale sig. Men til forbrugeren giver det et forkert billede af virkeligheden. Et billede af en branche der blomstrer. Tag fx. marcipanbrødet fra Heljan: Hvis ikke man kunne have lavet så mange versioner i et uhyre lille oplag, ville det hele nok ikke have betalt sig særligt godt. Og så havde man aldrig tænkt på at producere denne model, fordi man i den her verden desværre er afhængig af at tjene penge.
Jeg ved fx. godt, at man hos Piko ikke nøjes med et oplag af noget som helst på under 400 styk. Hvorfor kommer de så ikke med aktuelle Desiro-versioner til det danske marked? Der mangler jo en DSB-desiro med røde dørmarkeringer og en NJ-variante i det nyere design. Eller bare flere nummervarianter i de ældre designvarianter, som jeg personligt GERNE ville have.
Eller: Hvad med Roco, som droppede sit østsjællandske LINT-model allerede for flere år siden?
Og så - for at undgå misforståelser - jeg elsker selv ældre modeller eller damplokomotiver som jeg GERNE bruger som veteran- eller museumstog. Men den største del af kunderne køber dem som rene epoke-III-modeller til epoke-III-oplæg. Det er fordi det er ældre kunder som gerne vil genopleve og bevare de ting de selv kendte eller har set i deres barndom. Sådan havde det fx. min gamle ven Mogens (+), og så har det mange andre. Og det er MEGET fint - der er intet forkert i det. Tværtimod. Jeg er selv et konservativt menneske og jeg elsker mit barndom som var i 80erne og 90erne.
Men tænk videre, hvordan vil det se ud om 30 år? Hvor mange unge mennesker interesserer sig i dag for modeltog, som stadig vil være kunder om 30 år? Jeg kender ingen her i Tyskland - jeg er selv 40 år gammelt og i min generation og blandt de yngre generationer er jeg bare en "nerd", man griner lidt over. Der er ikke en eneste anden i min generation i hele mit sociale miljø som ejer en modelbane - ikke i min familie, blandt mine venner fra skole eller universitet, ikke blandt mine kollegaer i de forskellige job jeg laver og heller ikke i menigheden eller i skytteforeningen. Virkeligheden er: I dag sidder man foran sin computer, men bygger ikke nogle modeller. Og så lever vi i en tid hvor man ikke mere har tid til et hobby. Man har sit job, sin familie, ellers sine venner - og til mere er der ikke mere tid for de fleste. Og det er virkeligheden - i hvert fald i den verden, jeg selv lever i og selv er i modstrid med.
Er selv ved at indrette en retro-lejlighed i Bremen på 47 m². Og det er fx. meget svært at overhovedet finde tyrkisfarvede fliser på 15 x 15 cm. De findes kun som særproduktioner i arkitekturserier med formålet til at restaurere ældre lejligheder. Og i stort set alle fliseforretninger kiggede folk på mig som om jeg var en ko bag rattet af en Mini, da de hørte om mine ønsker.
Men det ændrer ikke noget i den kundegrundlæg mj-branchen har. Og den består i dag til allerstørste del af ældre mennesker. Der mangler unge mennesker som interesserer sig i det. Selvfølgelig - de eksisterer. Men det er pt. ikke nok til at opretholde mj-markedet i fremtiden som det ser ud i dag. Og det ER et faktum.
Philips
Indlæg: 2
Bare lidt om mig.
Jeg hedder Philip, og er "kun" 24 år gammel og er født døv.
På min væg, har der noget af modeltog fra McK. De har lavet mange fantatisk modeltog. Jeg har altid være glad som et barn og købe masser af McK. Stort set at jeg har næsten vente kun på IC3 og IR4 fra McK. Nu føler jeg faktisk meget skuffelse over at de tog besluttede at droppe det. Men sådan er det bare.
Ellers ville jeg gerne købe 2 togsætterne.
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Bare lidt om mig.
Jeg hedder Philip, og er "kun" 24 år gammel og er født døv.
På min væg, har der noget af modeltog fra McK. De har lavet mange fantatisk modeltog. Jeg har altid være glad som et barn og købe masser af McK. Stort set at jeg har næsten vente kun på IC3 og IR4 fra McK. Nu føler jeg faktisk meget skuffelse over at de tog besluttede at droppe det. Men sådan er det bare.
Ellers ville jeg gerne købe 2 togsætterne.
Lad os nu blive rolig og se, hvad der sker. Måske kommer den jo alligevel, for udviklet er den jo.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Det er en ganske skuffelse. Jeg var lidt bange for det, for McK forblev tavs i længe. Jeg ville bestemt have købt tre fra McK.
Jeg vil virkelig gerne se en afstemning ('poll') her. Jeg vil spørge Lars, om det er muligt.
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Med hensyn til fremtiden for vores hobby: Jeg er lidt mere optimistisk til det. Cirka seks gange om året har jeg en salgsbod på den største modeljernbanemesse i Europa (Houten Expo i Holland). Jeg sælger jernbanebøger der (som min forlag lager). Selvom folk over fyrre år dominerer, ser jeg også en hel del unge på denne messe. Hobbyen er ikke næsten død endnu.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Gert.
Det er det!
Du kan selv lave en ved at bruge menuen i venstre spalte: Opret indhold | Afstemning.
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Da' Gert.
Det er det!
Du kan selv lave en ved at bruge menuen i venstre spalte: Opret indhold | Afstemning.
Mange tak!
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Jeg deler ikke jeres sortsyn på vores hobby. At unge mennesker ikke har modeltog, det har de ikke haft i årtier. Og alligevel har modeltogsindustrien det rimeligt godt med fremgang for Märklin og Piko. Nationalt har vi de seneste 10 år oplevet et udbud af varer som førhen var utænkeligt.
At en model droppes, en forhandler lukker eller en stor producent som Roco har det økonomisk skidt er ikke udtryk for en hel branche i krise. Der er bare nogle andre som tager over.
Vores hobby har også ændret sig, se blot på hvor meget digitalisering fylder, og det er vel mere et sundhedstegn at man fornyer sig.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Thomas Jespersen
Indlæg: 409
At den nye generation ikke er til stede kan jeg ikke nikke genkende til.
Jeg var ude og køre med Vestsjællands veterantog for en måned siden og jeg var imponeret over hvor mange unge der er aktive.
Märklin har vendt og producerer rigtig mange modeller, der kommer hele tiden nye ting og de satser meget mere på at få børn og unge med.
Jeg er iøvrigt årgang 1980 og jeg syntes den mest spændende epoke er epoke 2. 1930´erne var virkelig det tidspunkt, hvor der skete noget med jernbanerne. De fleste damplokomotiver blev bygget i den peiode og jernbanerne havde en helt anden betydning for samfundet og til sidst kom der mange nyskabelser, som f.eks. lyntog.
Den mest kedelige epoke syntes jeg er epoke 5 ca 1990 frem til 2015. I Danmark er der ikke andet end slidte MZIV og IC3/ER4. Det kan da ikke blive mere kedeligt.
I Tyskland er det hele bare kedelig Verkehrsrot, men efterhånden er dukket mange spændende private firmaer op, der gør det hele lidt mere spændende.
Endelig tror jeg jernbanerne i den virkelige verden får en renæssance, hvilket smitter af på modeltoget.
Thomas
LasseSteen
Indlæg: 1.728
Nu kommer Heljan jo med de modeller, så mon ikke man prøver at undgå en "dobbelt produktion" ?
Jeg må være helt ærlig og sige, at det i min optik dufter lidt af det.
Jeg kan på ingen måde forstå, at der ikke skulle være efterspørgsel på disse togsæt i MCK kvalitet . . . og endda hvis prisniveauet ikke ville ligge langt fra MR prisen. Det synes jeg lyder meget meget underligt.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Måske sporene fra MR skræmmer forhandlere? Så vit jeg kan se er de ikke udsolgte og MR er da om noget et togsæt deres mere alsidit end IC3
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Sporhunden
Indlæg: 71
Træls nyhed at MCK ikke laver IC3. Det undrer lidt for de lavede MR, og man skulle da mene, at der ville være større interesse for en IC3 end for en MR. Jeg har selv købt MR og er meget tilfreds med modellen, som er den bedste model jeg mener at have. Jeg har også en IC3 fra Heljan (sidste produktion) og det er en IC3, men den er ikke impronerende. Gad vide om det er rigtigt, at der ikke er økonomi i en IC3 fra MCK? Måske spiller det ind at Heljan nu kommer først med en ny IC3, og den vil formentlig tage en del af de kunder MCK skulle have haft før der var økonomi i det.
HO bane DK kørsel epoke IV
Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik
Cargoman
Indlæg: 490
Er jeg den eneste, der tænker Kustpil, som har kørt i både Danmark og Sverige? (læs: Mersalg)
Og så er der sikkert også nogle, som vil fremhæve de israelske IC3-ere.
Moderne tog på danske skinner
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.740
Ja, og Amtrak-versionen: https://www.youtube.com/watch?v=mGh9DntqsO8 og https://www.youtube.com/watch?v=TnHBYTRPfzc
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!