Hejsa
Jeg tænkte på om lynetterne nogensinde er blevet lavet til AC i H0 størrelse, eller har været på tegnebrættet for fremtiden?
Det ville jo pynte gevaldigt, ved siden af mit MR regional tog
__________________
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
mr-data
Indlæg: 805
Tikøb Hobby (http://www.tikobhobby.dk/) producerer. eller har gjort det, Lynetter i H0; og disse skulle være både vellignende og velkørende. Jeg mener meget bestemt at de kan leveres både som AC og DC. Vær dog opmærksom på, at deres produkter primært leveres som samle-/bygge-sæt.
Der har på et tidspunkt været tale om at andre ville producere Lynetter, vistnok Togdillen, men det er snart længe siden jeg sidst har hørt noget til det projekt.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Tak for det svar.
Umiddelbart kan jeg ikke finde det på hans hjemmeside, men kunne jo prøve at give ham et ring.
Har jo forelsket mig lidt i lynetterne fra skagensbanen, det kræver nok bare en lidt dygtigere maler end mig
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Lige en hurtig bemærkning.
Der står at butikken lukkede i 2010..?
Er der sandhed i det eller er det startet op igen?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
mr-data
Indlæg: 805
Tak for det svar.
Umiddelbart kan jeg ikke finde det på hans hjemmeside, men kunne jo prøve at give ham et ring.
Har jo forelsket mig lidt i lynetterne fra skagensbanen, det kræver nok bare en lidt dygtigere maler end mig
Selv tak.
Ja, de ligger lidt godt gemt, du skal ind under den kategori der hedder lokomotiver; uvist af hvilken grund. Prisen er ikke til at finde på siden, men vi er så vidt jeg husker op i flere tusind kroner. Til prisen får du så også et tog med Faulhaber-motor (som mange hævder er de bedste), ækvilibrede bogier (dvs. alle hjul er med til at bære vægten, det giver optimalt strømoptag (vigtigst for DC) og kraftoverføring til skinnerne); og efter sigende et ganske velkørende tog.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ola Ahlström
Indlæg: 7
Förvånad över att inte en sådan produktiv producent som Heljan inte redan tagit fram en modell av Lynetten. Är övertygad om att såväl en marknad som ett intresse för en modell från en storproducent skulle vara välkommen. Har i åratal väntat på en komplett modell från Togdillen men resignerat. Var själv övertygad om att just Lynetten var Heljans hemliga nyhet för något år sedan men hade fel.
Ola Ahlström / Malmö
Udkik
Indlæg: 7
Y-togene vil helt sikkert være en kærkommen nyhed, men toget er produktionsmæssigt problematisk, fordi alle eksemplarer er nærmest skræddersyet til den enkelte bane og i den enkelte serie, ikke kun når det gælder smådetaljer, men også når det gælder noget som er vanskeligere at variere i model. Dvs. at hvis man producerer et Y-tog i model, bliver det et helt specifikt køretøj, eller i bedste fald med mulighed for at gengive et par tvillingesøstre fra samme bane. Helt anderledes end med Scandia-skinnebusserne, hvor en stor del af køretøjerne kunne kategoriseres som standardtyper.
Så, selv om Y-togene ligner hinanden, er de så forskellige, at der reelt ikke i modelverdenen kan laves een serie med en række bemalings- og detailvarianter. Stort set kræver hver banes køretøjer nye formmodeller. Og netop derfor er det forståeligt, at producenterne af større serier har været tilbageholdende.
mvh Anders Riis
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Hvilken type der skal vælges? Det er da ikke noget problem, det skal naturligvis være Serie 1 fra 1965 leveret til LJ og GDS-HFHJ
Svend
cbt
Indlæg: 1.165
Y-togene vil helt sikkert være en kærkommen nyhed, men toget er produktionsmæssigt problematisk, fordi alle eksemplarer er nærmest skræddersyet til den enkelte bane og i den enkelte serie, ikke kun når det gælder smådetaljer, men også når det gælder noget som er vanskeligere at variere i model. Dvs. at hvis man producerer et Y-tog i model, bliver det et helt specifikt køretøj, eller i bedste fald med mulighed for at gengive et par tvillingesøstre fra samme bane. Helt anderledes end med Scandia-skinnebusserne, hvor en stor del af køretøjerne kunne kategoriseres som standardtyper.
Så, selv om Y-togene ligner hinanden, er de så forskellige, at der reelt ikke i modelverdenen kan laves een serie med en række bemalings- og detailvarianter. Stort set kræver hver banes køretøjer nye formmodeller. Og netop derfor er det forståeligt, at producenterne af større serier har været tilbageholdende.
mvh Anders Riis
Hej Anders
Den historie har vi efterhånden hørt et par gange - for at vi ikke skal blive ved med at høre alt muligt om, hvorfor det ikke kan lade sig gøre, så kan jeg anbefale at sætte sig lidt ind i tingene ved at kigge lidt MM4 - og eventuelt i oversigterne på Jernbanen.dk: Düwag og Ürdingen ;)
Så vil man kunne se hvorfor og hvordan det vil kunne lade sig gøre (se evt. linket nedenunder).
Hvilken type der skal vælges? Det er da ikke noget problem, det skal naturligvis være Serie 1 fra 1965 leveret til LJ og GDS-HFHJ
Hej Svend
Hmm, vis mig den producent, de ville begrænse sig så meget - så går Anders' profeti (ovenfor) i hvert fald i opfyldelse.
Vi diskuterede en mulig synergi ved valg af mulige forbilleder i denne tråd - her var pointen denne:
Der ville f.eks. kunne laves disse bemalingsvarianter ud fra de samme støbeforme:
2-vogns Y-tog serie 2, samme støbeforme:
GDS-HFHJ Ym7 + Ys42''/46
SB Ym 1-2 + Ys 1-2/66-67
Hertil kommer, at HP's Ym 32-33 var magen til ovenstående Ym'ere.
Som supplement hertil kunne vælges en mellemvogn serie 3:
Mellemvogn Y-tog serie 3, samme støbeform:
HP Yp55
SB Yp1
GDS-HFHJ Yp25-28
Der ville dog om muligt være størst synergieffekt i at vælge serie 7:
2-vogns Y-tog serie 7/7A med pakrum, samme støbeforme (hvis der ses bort fra forskellene i længde):
GDS-HFHJ Ym+Ys
HHGB Ym + Ys
HP Ym + Ys
LJ Ym + Ys
SB Ym + Ys
Hvis der kan laves en formvariant af ovenstående, hvor Ym er uden pakrum, så kunne disse også laves:
DSB ML 4901-4907
HHJ Ym + Ys
OHJ-HTJ Ym + Ys
VLTJ Ym + Ys
VNJ Ym + Ys
ØSJS Ym + Ys
Og som supplement til de to ovenstående varianter en mellemvogn serie 7:
DSB FL 7901-7905
GDS-HFHJ Yp29
HP Yp55
OHJ-HTJ Yp151
SB Yp3-4
(Mellemvogne af serie 7 er tilnærmelsesvis magen til ovenstående mellemvogne af serie 3).
Men alt dette er jo "opslagsviden".
Alligevel kunne man godt spørge sig selv om, hvor svært det kan være ?.
Forskel mht. tagventiler ?. Enten et kompromis eller udskiftelige formdele.
Forskel i længde ?. Enten 17525 eller 17850 mm - må være op til producenten.
Forskelle mht. vinduestyper ?. Det findes der også en løsning på - her kunne en LIMA eller Roco-løsning måske bruges: vinduerne sættes fast ved hjælp af styretappe og fastholdes i toppen af en rille i taget og i bunden af en rille i vognbunden.
Forskelle i indretning ?. Her kunne en "modulopdeling" af indretningen eller en støbeform med udskiftelige dele måske også være en løsning ?.
Og nu hvor brugte Y-tog er blevet handlet banerne imellem, så er der sikkert mulighed for yderligere varianter - og måske for en Arriva-variant, måske endda også en polsk Arriva-version (?).
Helt ærligt, det må kunne lade sig gøre at lave en rentabel Y-togs produktion for en af "de store" og hvor markedet vil kunne "bære".
Dog nok bare ikke, hvis der i dette tilfælde bliver den evindelige og sædvanlige "dobbeltproduktion".
Jeg kan dertil tilføje, at lur mig om ikke at får et Y-tog fra "en af de store" - engang! - for som nævnt ovenfor så kan det jo lade sig gøre at tilgodese manges interesser på en så rationel måde, at det ville være realistisk og realiserbart.
Personligt kunne jeg aldrig drømme om at nøjes med grovkornede tinstøbninger, ætset messing, eller noget skrøbeligt resin-køkkenbordshjemmesløjd til en frygtelig masse penge, og hvor man iøvrigt selv må finde en løsning mht. de buede frontvinduer, sidevinduer, bemaling, tagdetaljer, undervognsdetaljer, indretning, bogier, undervogn med motor, koblinger, belysning, print for dekoder, etc. - for jeg gider godt at vente på "rigtige" modeller fra "rigtige" producenter og i stedet bruge krudtet på at bygge nogle modeller som sandsynligvis aldrig kommer fra "en af de store", fordi det f.eks. drejer sig om unika til forskellige privatbaner og lignende...
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Min kommentar var alene for at sætte diskussionen i gang
Jeg er også overbevist om at "en af de store (danske)" vil producere et Y-tog på et tidspunkt - og måske i en ikke så fjern fremtid.
Svend
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Dejligt og se hvordan tråden her udvikler sig.
Personligt er jeg stor tilhænger af skagensbanens farver, selvom det ikke er mit geografiske område.
Jeg ved dog ikke hvor mange forskellige varianter der findes.
Dog ville jeg synes at det ville være en god start, hvis et af firmaerne lavede en undersøgelse af hvilke modeller der er mest eftertragtede og så tage den derfra
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
cbt
Indlæg: 1.165
Jeg ved dog ikke hvor mange forskellige varianter der findes.
Jeg linkede til oversigterne på Jernbanen.dk ovenfor - der kan du få et samlet overblik over alle Y-tog
Dog ville jeg synes at det ville være en god start, hvis et af firmaerne lavede en undersøgelse af hvilke modeller der er mest eftertragtede og så tage den derfra
Som det har været hidtil, så er producenterne kloge nok til at sætte sig ind i hvilke modeller, der kan laves flest varianter af, så investeringen i støbeforme kan kaste mest muligt af sig, så projektet bliver realistisk at gennemføre og sådan at så mange interesser som muligt bliver tilgodeset. Jeg tror at vi roligt kan stole på, at det også bliver tilfældet her, hvis såfremt ifald engang måske... osv., sådan at alle bliver glade - også producenten selv.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
UTJ
Indlæg: 438
Varianter og udformning er fixet. I kan lede efter hvad jeg tidligere har skrevet om Y-tog mht evt model, for det er der ikke ændret på.
mike ip
Hørve
Indlæg: 29
jeg har købt en y-tog hos tikøb-hobby for et lille års tid siden jeg mener at gav ca 1000 kr. for det men det er kun overdelen jeg kunne købe motor og buggierne har jeg købt i Australien min er en ohj/htj model og du skal ringe til ham der oppe for at hører om han har den du skal bruge da han ikke laver dem mere. det var et svar til dig christian.
jeg kan se at der var en der skriv: mon ikke der er en producenterne der vil bygge dem, jeg har snakket med heljan den vil ikke lave dem og nu skriver jeg dem og ikke den og det er fordi at der mange forskelige typer y-tog fordi at banerne selv kunne besteme hvordan toges døre og vinduer skulle side, så heljan kunne ikke få en god foretning ud af det.
håber at det er et svar som du/i kan bruge.
med mange tog hilser
mike ipsen
mike Ip
UTJ
Indlæg: 438
Så skærer jeg det ud i pap: jeg arbejder for at en virksomhed producerer et Y-tog. Og der er styr på varianter og bemalinger. Der er dog lige en 1900/500-MO som sluger opmærksomheden pt.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Så skærer jeg det ud i pap: jeg arbejder for at en virksomhed producerer et Y-tog. Og der er styr på varianter og bemalinger. Der er dog lige en 1900/500-MO som sluger opmærksomheden pt.
Bravo! Det glæder jeg mig enormt til bliver virkelighed en gang...
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
morten
Indlæg: 306
Den bedste modeltog nyhed jeg længe har hørt.
BRAVO
morten
Indlæg: 306
Varianter og udformning er fixet. I kan lede efter hvad jeg tidligere har skrevet om Y-tog mht evt model, for det er der ikke ændret på.
Nogen er kan finde dette indlæg ?
mike ip
Hørve
Indlæg: 29
er du hos togdillen for de har prøvet at lave y-tog og hvis jeg skal sige noget om den model som jeg har set så skal man ikke går tæt på når man skal kigge på dem. men håber at det er en af de stor producenter for så vil jeg glæde mig som et lille barn.
mike Ip
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 140
Jeg er helt enig i, at det er super, at der kommer Y-tog. Jeg er klart aftager til de LJ modeller som måtte komme. Det er jo rigtigt, at der er mange varianter, men det må så også være en god og spændende udfordring for produktionsfolkene, at få dette tilrettelagt. Glæder mig, og er tålmodig... ... ... som min yngste datter Juleaftensdag.
Christian Nordbyen
UTJ
Indlæg: 438
1/4-2013 09:15: http://sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/3-nye-lokomotiver-fra-hobbyk%C3%A6den
"Jeg vil sætte hårdt ind i den kommende tid for at vi kan få et Y-tog..."
Det kan findes vhja. søgefunktionen. Søg fx på det åbenlyse: "UTJ og Y-tog"...........
cbt
Indlæg: 1.165
Og endnu mere
+ 
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
znollner19
uddannelse
Indlæg: 5
Kære UTJ
Nu ved vi jo alle hvem du arbejder for, så hvis du virkelig insisterer på at de udkommer med et Y-tog, vil du så have noget imod at gøre mig den tjeneste at snakke med dem om at lave et tog...... SOM KØRER.?
nægter at købe mit yndlingstog og det så ikke kan køre
gerne lige så godt som Trianglen kører det ville være fedt
Venlig hilsen znollner19
znollner19
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Jeg tolker det godt, når jeg siger, at Heljan kommer med Lynneter?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
morten
Indlæg: 306
Så skærer jeg det ud i pap: jeg arbejder for at en virksomhed producerer et Y-tog. Og der er styr på varianter og bemalinger. Der er dog lige en 1900/500-MO som sluger opmærksomheden pt.
Vi er mange der venter spændt
UTJ
Indlæg: 438
Så skærer jeg det ud i pap: jeg arbejder for at en virksomhed producerer et Y-tog. Og der er styr på varianter og bemalinger. Der er dog lige en 1900/500-MO som sluger opmærksomheden pt.
Vi er mange der venter spændt
Det er i fuld gang. Pt arbejder jeg med nyhedsfolder med diverse nyheder, som der er mere eller mindre luftet her i forum.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Det er i fuld gang. Pt arbejder jeg med nyhedsfolder med diverse nyheder, som der er mere eller mindre luftet her i forum.
Det er gode nyheder! Gør du det nyhedsfolder specielt til Spielwarenmesse?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
morten
Indlæg: 306
Så skærer jeg det ud i pap: jeg arbejder for at en virksomhed producerer et Y-tog. Og der er styr på varianter og bemalinger. Der er dog lige en 1900/500-MO som sluger opmærksomheden pt.
Vi er mange der venter spændt
Det er i fuld gang. Pt arbejder jeg med nyhedsfolder med diverse nyheder, som der er mere eller mindre luftet her i forum.
Det er i fuld gang. Pt arbejder jeg med nyhedsfolder med diverse nyheder, som der er mere eller mindre luftet her i forum.
[/quote]Vil du løfte lidt mere af sløret omkring projektet ?
- tidsplan, baneforvaltninger, udgaver osv.
UTJ
Indlæg: 438
- tidsplan, baneforvaltninger, udgaver osv.
Det ville jeg (måske) godt, men jeg kan egentlig ikke huske hvad vi har tænkt os. Men en orange fra 1965/68 med og uden puffer er helt sikker. 1984-udgaven som DSB ML og hvad der nu kan blive dækket af dette er også sikker. Ganske bredt, for det giver næsten alle muligheder for tovognstog og tilhørende Yp-mellemvogne.
I første omgang er det med at få fronterne så gode som muligt, for ellers ligner det ikke et Y-tog. Således er det den fysiske udformning som er vigtigst - bemalingen kommer senere. Og Heljan er obs på at det skal være muligt at male meget forskelligt på dem.
cbt
Indlæg: 1.165
- tidsplan, baneforvaltninger, udgaver osv.
Det ville jeg (måske) godt, men jeg kan egentlig ikke huske hvad vi har tænkt os. Men en orange fra 1965/68 med og uden puffer er helt sikker. 1984-udgaven som DSB ML og hvad der nu kan blive dækket af dette er også sikker. Ganske bredt, for det giver næsten alle muligheder for tovognstog og tilhørende Yp-mellemvogne.
I første omgang er det med at få fronterne så gode som muligt, for ellers ligner det ikke et Y-tog. Således er det den fysiske udformning som er vigtigst - bemalingen kommer senere. Og Heljan er obs på at det skal være muligt at male meget forskelligt på dem.
Hej Ulrik
Tak for info.
Det er et klogt valg, og på forhånd lyder det som en sikker succes!
Så er det vel ikke for tidligt at begynde at spare op ?
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
hpe1
it-konsulent
Maribo
Indlæg: 34
Ja lyder rigtigt godt, næsten for godt til at være sandt, men er da helt klar aftager af mindst et 3 vognsæt.
Hilsen
HPE
Märklin, Tysk mest epoke 2og 3 samt lidt dansk epoke 3-4, Windigi-Pet 2015, CS1, ESU ECOS 50200
Tobran
Indlæg: 184
Jeg er meget interesseret i et Y tog, og det skal være fra Skagen. Jeg har derfor forhørt mig forskellige steder. Da jeg for 2-3 år siden så artikler i "Banen" om messen i Valby, med billeder af skaller af Y-tog i forskellige bemalinger, kontaktede jeg Togdillen. Vi fik os en god snak, for som han sagde, vi er igang med at lave dem. Da jeg nævnte Skagen, fik jeg besked på, at den ikke vil være mellem de første, da der skulle mellemvogn på. Jeg har nu ventet et par år, og syntes det er tydeligt, at det mere var snak end handling fra Togdillens side.
Sidste efterår var jeg en smudt i RC Kongen og mødte Kim fra Heljan. Jeg nævnte for ham, at jeg var meget intereseret i en Triangel fra Østbanen, og ville høre om der kom lokalbanevarianter af Triangen. Kim svarede meget bestemt, at Heljan aldrig mere ville lave noget fra lokalbanerne, det eneste der solgte var DSB. Heller ikke mit forslag om, at lave en Triangel uden litreing, og så et vedlagt litreringsark faldt i god jord. Jeg fik meget bestemt at vide, at det havde man prøvet med MX, og det bestemt ikke ville komme på tale igen. Da jeg så også spurgte til en "rulleskøjte" der kunne trække de to fine Østbanen passagervogne de engang havde lavet, så svarede han at de havde lavet en MX, hvortil jeg svarede, at de to personvogne blev udragneret over 10 år før MX'en blev indkøbt. Så havde han ikke lyst til at tale med mig mere.
UTJ
Indlæg: 438
Så er det godt at der kommer et orange, model 1968 med puffer.
Tobran
Indlæg: 184
Så er det godt at der kommer et orange, model 1968 med puffer.
Jeg skal gerne få en eller anden til at male det om i de blå hvide farver jeg gerne vil have, så bare der kommer et Y-tog, så er jeg glad.
UTJ
Indlæg: 438
Mon ikke der er andre som også gerne vil have den hvid/blå SB-udgave? Netop denne kunne jeg godt forestille mig at der ville være afsætning af.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Ikke mindst taget i betragtning af, at der nu igen kommer MX'ere (Dog som NJ) i denne bemaling - Er jo også en utrolig flot bemaling
Med venlig hilsen
Skott
morten
Indlæg: 306
Jeg håber på Y-tog fra OHJ/HTJ i den postkasse røde farve.
At måske dør til pakrum, som var anderledes ved de andre baner, måske ikke blive korrekt aht. støbeformen, betyder mindre !
cbt
Indlæg: 1.165
Mon ikke der er andre som også gerne vil have den hvid/blå SB-udgave? Netop denne kunne jeg godt forestille mig at der ville være afsætning af.
Den ville blive et sikkert hit!
Skagensbanen har rigtig mange fans i modeljernbaneverdenen, så sæt hellere den blå/hvide (og den rød/orange) SB-udgaver på to-do listen helt fra starten af
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
Jeg håber på Y-tog fra OHJ/HTJ i den postkasse røde farve.
At måske dør til pakrum, som var anderledes ved de andre baner, måske ikke blive korrekt aht. støbeformen, betyder mindre !
Og i samme ombæring LJ, som så vidt jeg husker har samme farver som OHJ, det kunne klares med litreringsark
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/