Og det forlyder at der allerede er udsolgt hos McK på ca 24 timer... Så skal man have en model, så er det igang med at kigge hos forhandlerne snarest.
85 stk af hver model er dæleme heller ikke mange eksemplarer. Men jeg synes personligt det er helt fint. Så kan man da tale om eksklusive modeller fra MCK
Og det forlyder at der allerede er udsolgt hos McK på ca 24 timer... Så skal man have en model, så er det igang med at kigge hos forhandlerne snarest.
85 stk af hver model er dæleme heller ikke mange eksemplarer. Men jeg synes personligt det er helt fint. Så kan man da tale om eksklusive modeller fra MCK
Hvorfor syntes du det er helt fint ?
Hvad med de mennesker, som måske ikke har råd at købe modellen inden den tilsyneladende hurtigt er udsolgt ? (Det kunne feks. være de unge mennesker, som vi jo ofte efterlyser i hobby´en - De har måske ikke råd til, at flyve ud og købe modellen så snart den rammer hylderne, da den ellers vil være udsolgt)
Er det ikke bedre, at producere en passende mængde modeller, så alle der har lyst kan få ?
Er det for at holde bestanden af modeltogs-interesserede nede i et passende niveau ?
Næææ.. lad os få spyttet de modeller ud i stor mængde, så alle interesserede kan købe dem - Også ud i fremtiden.
Jeg forstår godt, hvis MCK grundet økonomiske omstændigheder kun producerer det antal eksemplarer, de ved de kan afsætte.
Det er blot en kedelig konsekvens af, at modeltogs-folket fortsat er en uddøende race.
Hvis MCK kunne sælge 5000 eksemplarer af denne model, kan du være evig forvisset om, at de havde produceret 5000 - Så filantropiske er de trods alt heller ikke, og respekt for det....
Nyheder som er udsolgt fra producenten inden det første tog er produceret bliver mere og mere almindeligt. Det er vilkårene hvis man gerne vil have mange nyheder i en lind strøm for ingen har likviditet til i årevis at lagerføre alt det som nu produceres
Alternativet er som før hen med modeller som blev produceret i mange år og få årlige nyheder. Den gang man var sikker på at kunne gå ned i modeltogsforretningen og købe sin MY efter at have sparet sammen i år og måneder. Lidt interessant at Märklin med sin Classic serie forsøger at genoplive dette.
__________________
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Hvad med de mennesker, som måske ikke har råd at købe modellen inden den tilsyneladende hurtigt er udsolgt ? (Det kunne feks. være de unge mennesker, som vi jo ofte efterlyser i hobby´en - De har måske ikke råd til, at flyve ud og købe modellen så snart den rammer hylderne, da den ellers vil være udsolgt)
Er det ikke bedre, at producere en passende mængde modeller, så alle der har lyst kan få ?
Er det for at holde bestanden af modeltogs-interesserede nede i et passende niveau ?
Næææ.. lad os få spyttet de modeller ud i stor mængde, så alle interesserede kan købe dem - Også ud i fremtiden.
Jeg forstår godt, hvis MCK grundet økonomiske omstændigheder kun producerer det antal eksemplarer, de ved de kan afsætte.
Det er blot en kedelig konsekvens af, at modeltogs-folket fortsat er en uddøende race.
Hvis MCK kunne sælge 5000 eksemplarer af denne model, kan du være evig forvisset om, at de havde produceret 5000 - Så filantropiske er de trods alt heller ikke, og respekt for det....
Hej Kim,
Jeg kan helt sikkert følge din tankegang og jeg er sådan set også enig i din betragtning for hobbyens skyld.
Men udfra et helt personligt synspunkt, så nyder jeg, at de ting som jeg samler på, ikke er produceret i massevis og på et eller andet plan er "hver-mands-eje". Når jeg betaler rigtig mange penge for eksempelvis et IC3 tog fra MCK eller en Mx fra Dekas, så er halvdelen af fornøjelsen - seriøst og med hånden på hjertet - at jeg ved, det her er en eksklusiv model i et begrænset oplag.
Hvis man skal stå med et ben i hver lejr her, så vil den idelle løsning måske være, at producenter har en professionel produktlinje, hvor der udsendes i begrænset oplag + en hobby linje, hvor de kan masseproducere og sælge til en lavere pris. Ligesom Märklin gjorde i 80´erne med Primex sortimentet og som PIKO gør det idag med deres Expert serie og deres Hobby serie. Så er jeg glad og hobbyen kan måske ramme flere.
Jeg er overbevist om, at denne skønne hobby aldrig nogensinde vil dø ud og personligt har jeg det helt fint med, at vi tilhører en lille lukket og dedikeret kreds.
Hvis/Når det betyder, at producenterne udsender færre og færre eksemplarer, så er det helt fint med mig, at der bliver tale om mere og mere eksklusive modeller i meget begrænset oplag. Du ser faktisk det samme ske mere og mere med Roco. Flere modeller bliver nu efterhånden udsolgt, inden de er i handlen.
At tage en tur tilbage til de glade 80´er, hvor alle drenge i klassen havde den samme Märklin My og de samme Lima DSB vogne, det tiltaler mig på ingen måde. Men det vil selvfølgelig være dejlig for udbredelsen af hobbyen.
Det er da godt nok nogle utrolige holdninger folk har... At sige at det skal være et samlerobjekt, så man kan sidde at nyde sin model fordi man ved andre ikke kan få én?
Så når jeg om nogle år enten har råd eller lyst til at købe én af disse modeller, så er jeg afskåret fra muligheden fordi en elitist skal have den siddene i sin vitrine? Og jeg forstår heller ikke et firma der investerer i udviklingen af en model, og så ikke laver flere så de kan tjene flere penge... Underligt.
Sådan er der jo nogen der har det. Derfor produceres der biler i få styktal til samlerobjekter og der produceres modeltog som samlerobjekter. På samme vis som du synnes at samlere har en utrolig holning, kan samlerne være lige så hovedrystene overfor din holdning.
Det er da godt nok nogle utrolige holdninger folk har... At sige at det skal være et samlerobjekt, så man kan sidde at nyde sin model fordi man ved andre ikke kan få én?
Så når jeg om nogle år enten har råd eller lyst til at købe én af disse modeller, så er jeg afskåret fra muligheden fordi en elitist skal have den siddene i sin vitrine? Og jeg forstår heller ikke et firma der investerer i udviklingen af en model, og så ikke laver flere så de kan tjene flere penge... Underligt.
"Utrolig holdning" ligefrem ? Jeg kan ikke lade være med at sidde og smile her
Men det er jo heldigvis et frit land, hvor vi alle kan have vores personlige holdinger og meninger. Der er dæleme også andre meninger og holdinger herinde, så jeg på ingen måde kan forstå.
Sådan er der jo nogen der har det. Derfor produceres der biler i få styktal til samlerobjekter og der produceres modeltog som samlerobjekter. På samme vis som du synnes at samlere har en utrolig holning, kan samlerne være lige så hovedrystene overfor din holdning.
Lige nøjagtig Bent . . jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv
Jeg har lidt svært ved at forstå al den ballade der er omkring MF/ER
Er man interesseret i et eller flere sæt, så få dog skrevet dig op til det/dem. Om så det bliver på venteliste. Når forhandleren har dem, så kan man jo altid vælge at sige nej tak.
Og det skulle undre mig meget, hvis ikke McK vælger at annoncere en flok togsæt med nye numre omkring leveringen af de allerede annoncerede.
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Hvis den her hobby skal overleve, at epoke 2-3-4 folket begynder at svinde ind, og der skal tilføres nyt ungt blod til hobby´en... Og det SKAL der.... Så nytter det ikke, at producere modeller i så få eksemplarer, at de er revet væk på kort tid, og efterfølgende ikke er til at få fat i - Især ikke, når det drejer sig om modeller, som de yngre generationer kan forholde sig til.
Sorry to say, venner.... Men uanset hvor fede vi syntes MY, MX, MZ måtte være, så fanger det ikke det yngre publikum i samme grad. (Tænk på, hvor u-endeligt mange MY´ere der er kastet ud på markedet, med deraf forholdvis lave priser)
De vil have noget, de kan forholde sig til... Ligesom vi "gamle" kan til de ovennævnte modeller.
De vil have noget fra DERES tid... Ikke noget der i dag betegnes som veterantog.
Men hvordan skal de fåt fat i de modeller, hvis de kun er produceret i ganske få eksemplarer, og formentlig vil være voldsomt dyre på brugtmarkedet efterfølgende ?
Dansk modeltog har et problem... Kig blot på hobbymesserne... Gennemsnitsalderen er jo højre end på Damhuskroen på en god lørdag !!
Jeg er ikke ekspert i det tyske marked, men umiddelbart ser det ud som om, de er meget mere med på de nye epoker, og har bedre fat i det yngre publikum.
Afslutningsvis skal jeg endnu en gang påpege.... :
- Jeg forstår FULDT ud MCK´s strategi... Det er god business de udfører, på et marked der er svært at operere i.
- De laver nogle super fede modeller - og jeg ville ønske, jeg kunne købe dem alle.
- Jeg er selv epoke 3 - 4 tilhænger... Og syntes de tog der kører rundt på de danske skinner i dag, er kedelige....
- Damhuskroen er et dejligt sted, uagtet den høje gennemsnitsalder.....
PS: For vores jyske, fynske og hollandske venner - Damhuskroen i Rødovre, er et legendarisk spisested / diskotek, hvor alle generationer mødes - dog mest + 45
Som netop en af de "unge" i hobbyen; med kun 31 vintre bag mig; og som nystartet indenfor de sidste 12 måneder kan jeg faktisk godt se pointen som særligt Kim fremlægger.
Selvom jeg har fundet en herlig gruppe af søde rare folk at lege med tog med der ligger tæt på hvor jeg bor, så er den her hobby uanset hvordan jeg vender og drejer den, ikke nem at gå til som ny og/eller ung. Hverken rent økonomisk eller sådan de tekniske termer og forståelse for teknikken der ligger bagved; eksempelvis at programmere ens decoder om (noget der tog en del forsøg at lære herhjemme). Oven i hatten så kan der være langt mellem videoerne på youtube der omhandler europæiske toge og er på engelsk, og samtidigt er begyndervenlige (dvs. ikke fyldt med fagtermer uden en forklaring på disse). En anden hobby som jeg dyrker på højt plan er Warhammer; figurkrigspil i enten fantasy eller sci-fi universe; og her bruges internettet i sin fulde kapacitet til at dyrke hobbyen, lære folk nye ting og tiltrække massevis af nye folk konstant, både unge og gamle og alle produkter er nær konstant tilgængelige, hvilket gør det netop ikke er svært at få fanget folk selvom de måske skal dedikere sig til 200+ timers samling og maling af figurer før de står med deres hær på et spillebord. I forhold til generelt salg af nye produkter er jeg med på markedet er forskelligt fra modeltog og det derfor ikke kan føres over på denne hobby en til en, og der også er en forskel i at figurspil næsten altid er en social hobby der kræver 2 eller flere samlet for at spille et spil, modsat her hvor det er muligt at hygge sig alene på sit eget anlæg
Kommentaren omkring epokerne syntes jeg faktisk også er vigtig og interessant. Ganske vidst er der nogle virkelig flotte toge fra tidligere epoker, og jeg har da også selv kastet penge efter en MXer fra Nordjyske Jernbaner fordi jeg er vokset op hvor den er fra, og har planer om et Y-Tog fra Skagensbanen af samme årsag. Men min interesse er de moderne toge dvs. epoke 5 og 6, både fordi jeg syntes de er ganske flotte og fordi jeg kan relatere til dem på en anden måde end MYerne og lignende. IC3eren er toget jeg er vokset op med at køre på tværs af Danmark med hele mit liv og har derfor været højt på min liste over tog jeg gerne ville have i samlingen og Heljans nye model er da heldigvis også kommet til. Ligeledes kunne jeg godt tænke mig en udgave af IC4eren på trods af den kontroversielle historie og stabilitet, fordi jeg har set den, kørt med den mange gange og den er designet til en moderne jernbane.
At både begrænse et oplag af tog, men også låse dem bag at en forudbestilling der strækker sig op imod 12 måneder virker som ny en anelse intimiderende at skulle forholde sig til, samt at skulle have været lige på pletten som det blev annonceret. Selv Heljans model der lige er kommet fik jeg ikke fornemmelsen af man skulle have ventet længe med at have bestilt hvis man ville være sikker på den og det med en meget kortere turnaround tid (ca. 3-4 måneder ikke taget Covid-19 forsinkelser i betragtning).
Jeg forstår udemærket man ikke ønsker at risikere at brænde inde med en masse togsæt der ikke kan afsættes fordi markedet ikke er større end det er, men det betyder netop at hvis man det yderst korte vindue for at forudbestille et produkt så er man netop låst ude fra det og kan stå tilbage og bare lidt håbe på de måske kommer i salg igen i relativ nær fremtid, eller satse på nogen hopper fra eller ikke bryder sig om modellen når den kommer. I stedet syntes jeg faktisk som der bliver nævnt at en model som PIKO kører med hvor de har en hobbylinje der både er lidt billigere men også produceres i større oplag således tingene er til at få fat i, er en fin model, ligeledes at de inkludere moderne toge i mange af deres startsæt; som må siges at være en god intro vej for nye; er et rigtigt godt valg. Igen er jeg med på man ikke kan oversætte PIKO's markedsmodel en til en til det danske marked, da de trods alt servicere mere på tværs af hele kontinentet. Men alligevel står jeg tilbage og tænker at der måtte kunne findes et eller andet kompromis; selv for et relativt lille og obskurt marked som markedet for danske toge med al sandsynlighed er.
Det blev vidst lidt af en skrivelse men håber det giver mening for folk
Man fjerner i mine øjne muligheden for, at man 1 år efter en model er produceret, kan gå ud og købe den helt spontant.
Personligt bryder jeg mig ikke om, at man nærmest skal planlægge køb af en model, og "stå på spring" for at få et eksemplar.
Det tilgodeser de mennesker, som hver måned har 3000 - 4000 stående på kontoen klar til køb af modeltog, men det ER altså ikke alle mennesker der har det.
Som nævnt af andre, er det en fin balance gang. Og jeg er tildels enig i, at der burde være flere stk, så alle kunne få. Men, mange/nogen huske nok tilbage i tiden, hvordan der blev nedsat produkter, fordi der blev produceret alt alt for mange stk. Jeg har personligt mærket begge "veje".
Da Q-vognene kom købte jeg et, skal vi kalde det passende antal, for at "sikre" mig nogen: Efterfølgende vel ½-1 år senere, kunne jeg købe op til 85 kr pr vogn, sammenlignet med de 189-229 jeg havde give i første omgang.
Tidligere havde jeg oplevet at give fuld pris for 2 sæt MA'ere, hvorefter min broder "kort" efter købte dem til ½ pris. Jeg behøves vel ikke beskrive i detaljer, hvor voldsom en oplevelse det var, at blive konfronteret med broderens spot og hån over at jeg havde give fuld pris (drilleri i god mening, men alligevel glemmer jeg ikke, at jeg betalte fuld pris).
Jeg har lagt bestilling ind på et par stykker IC3/IR4, men håber da personligt, at Mck om en rum tid vil lave et genoptryk så de "sidste" også kan få et sæt. Jeg forstår også til fulde Mck's "business case", i sidste ende skal de jo have overskud, ellers er det slut "for alle".
Måske det var en ide, at vende tilbage til dengang, for man kunne forudbestille til en lidt nedsat pris, og vente på at producenten nåede "breake-even" punktet. Jeg ved det ikke, men under alle omstændigheder værdsætte jeg de fine Mck danske modeller til næste europærisk pris.
PS: For vores jyske, fynske og hollandske venner - Damhuskroen i Rødovre, er et legendarisk spisested / diskotek, hvor alle generationer mødes - dog mest + 45
Tak for forklaringen, Kim. Jeg er i målgruppen: Jeg er 57 år. ;-)
mvh, Gert
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
PS: For vores jyske, fynske og hollandske venner - Damhuskroen i Rødovre, er et legendarisk spisested / diskotek, hvor alle generationer mødes - dog mest + 45
Tak for forklaringen, Kim. Jeg er i målgruppen: Jeg er 57 år. ;-)
Oven i hatten så kan der være langt mellem videoerne på youtube der omhandler europæiske toge og er på engelsk, ...
Jeg synes nu, der er mange - men for ikke at stjæle denne tråd med et nyt emne, har jeg lavet en anden tråd til formålet: Britiske Youtube kanaler. Her kan du finde nogle af de engelsksprogede kanaler, jeg godt kan lide at se.
__________________
MVH Lars
1 kan lide
Skrevet af ChrKristensen Lørdag d. 11/4/2020 - 14:04
Hobbykæden oppe i Aalborg, lagde en besked ud på deres Facebook side i går aftes, om at de har bestilt mange eksemplarer, så det stadig er muligt at reserverer hos dem.
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
- øøhh, min kalender viser altså 1 april, men det er jo også 'bare' Mayland den analoge.........
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Det vil nu være en ret velkoordineret aprilsnar udsendt allerede 31/3, hvis det skulle være tilfældet.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
På DF`s hjemmeside står der under de forskellige udgaver med & uden TRIT
Hva` betyder TRIT i den sammenhæng ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
LasseSteen
Indlæg: 1.767
På DF`s hjemmeside står der under de forskellige udgaver med & uden TRIT
Hva` betyder TRIT i den sammenhæng ?
Trit = Trit antenne
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.894
Det er nok en af de bedste nyheder, der er givet i denne triste tid.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Ja, det var en dejlig nyhed.
Jeg har idag forudbestilt mine eksemplarer
Med kun 85 stk af hver model, så tror jeg man skal være virkellig hurtigt. Især som AC kører
Barner860
Indlæg: 17
Trit = Tele og radiokommunikation i tog altså en antenne. Det er også sådan en antenne som ses på ME i førerrum 2 enden.
Perseus
Greve
Indlæg: 78
Og det forlyder at der allerede er udsolgt hos McK på ca 24 timer... Så skal man have en model, så er det igang med at kigge hos forhandlerne snarest.
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Og det forlyder at der allerede er udsolgt hos McK på ca 24 timer... Så skal man have en model, så er det igang med at kigge hos forhandlerne snarest.
85 stk af hver model er dæleme heller ikke mange eksemplarer. Men jeg synes personligt det er helt fint. Så kan man da tale om eksklusive modeller fra MCK
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Og det forlyder at der allerede er udsolgt hos McK på ca 24 timer... Så skal man have en model, så er det igang med at kigge hos forhandlerne snarest.
85 stk af hver model er dæleme heller ikke mange eksemplarer. Men jeg synes personligt det er helt fint. Så kan man da tale om eksklusive modeller fra MCK
Hvorfor syntes du det er helt fint ?
Hvad med de mennesker, som måske ikke har råd at købe modellen inden den tilsyneladende hurtigt er udsolgt ? (Det kunne feks. være de unge mennesker, som vi jo ofte efterlyser i hobby´en - De har måske ikke råd til, at flyve ud og købe modellen så snart den rammer hylderne, da den ellers vil være udsolgt)
Er det ikke bedre, at producere en passende mængde modeller, så alle der har lyst kan få ?
Er det for at holde bestanden af modeltogs-interesserede nede i et passende niveau ?
Næææ.. lad os få spyttet de modeller ud i stor mængde, så alle interesserede kan købe dem - Også ud i fremtiden.
Jeg forstår godt, hvis MCK grundet økonomiske omstændigheder kun producerer det antal eksemplarer, de ved de kan afsætte.
Det er blot en kedelig konsekvens af, at modeltogs-folket fortsat er en uddøende race.
Hvis MCK kunne sælge 5000 eksemplarer af denne model, kan du være evig forvisset om, at de havde produceret 5000 - Så filantropiske er de trods alt heller ikke, og respekt for det....
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Nyheder som er udsolgt fra producenten inden det første tog er produceret bliver mere og mere almindeligt. Det er vilkårene hvis man gerne vil have mange nyheder i en lind strøm for ingen har likviditet til i årevis at lagerføre alt det som nu produceres
Alternativet er som før hen med modeller som blev produceret i mange år og få årlige nyheder. Den gang man var sikker på at kunne gå ned i modeltogsforretningen og købe sin MY efter at have sparet sammen i år og måneder. Lidt interessant at Märklin med sin Classic serie forsøger at genoplive dette.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Hvorfor syntes du det er helt fint ?
Hvad med de mennesker, som måske ikke har råd at købe modellen inden den tilsyneladende hurtigt er udsolgt ? (Det kunne feks. være de unge mennesker, som vi jo ofte efterlyser i hobby´en - De har måske ikke råd til, at flyve ud og købe modellen så snart den rammer hylderne, da den ellers vil være udsolgt)
Er det ikke bedre, at producere en passende mængde modeller, så alle der har lyst kan få ?
Er det for at holde bestanden af modeltogs-interesserede nede i et passende niveau ?
Næææ.. lad os få spyttet de modeller ud i stor mængde, så alle interesserede kan købe dem - Også ud i fremtiden.
Jeg forstår godt, hvis MCK grundet økonomiske omstændigheder kun producerer det antal eksemplarer, de ved de kan afsætte.
Det er blot en kedelig konsekvens af, at modeltogs-folket fortsat er en uddøende race.
Hvis MCK kunne sælge 5000 eksemplarer af denne model, kan du være evig forvisset om, at de havde produceret 5000 - Så filantropiske er de trods alt heller ikke, og respekt for det....
Hej Kim,
Jeg kan helt sikkert følge din tankegang og jeg er sådan set også enig i din betragtning for hobbyens skyld.
Men udfra et helt personligt synspunkt, så nyder jeg, at de ting som jeg samler på, ikke er produceret i massevis og på et eller andet plan er "hver-mands-eje". Når jeg betaler rigtig mange penge for eksempelvis et IC3 tog fra MCK eller en Mx fra Dekas, så er halvdelen af fornøjelsen - seriøst og med hånden på hjertet - at jeg ved, det her er en eksklusiv model i et begrænset oplag.
Hvis man skal stå med et ben i hver lejr her, så vil den idelle løsning måske være, at producenter har en professionel produktlinje, hvor der udsendes i begrænset oplag + en hobby linje, hvor de kan masseproducere og sælge til en lavere pris. Ligesom Märklin gjorde i 80´erne med Primex sortimentet og som PIKO gør det idag med deres Expert serie og deres Hobby serie. Så er jeg glad og hobbyen kan måske ramme flere.
Jeg er overbevist om, at denne skønne hobby aldrig nogensinde vil dø ud og personligt har jeg det helt fint med, at vi tilhører en lille lukket og dedikeret kreds.
Hvis/Når det betyder, at producenterne udsender færre og færre eksemplarer, så er det helt fint med mig, at der bliver tale om mere og mere eksklusive modeller i meget begrænset oplag.
Du ser faktisk det samme ske mere og mere med Roco. Flere modeller bliver nu efterhånden udsolgt, inden de er i handlen.
At tage en tur tilbage til de glade 80´er, hvor alle drenge i klassen havde den samme Märklin My og de samme Lima DSB vogne, det tiltaler mig på ingen måde. Men det vil selvfølgelig være dejlig for udbredelsen af hobbyen.
Mvh
Lasse
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.894
Fremragende nyheder: McK har besluttet at fremstille flere eksemplarer!
http://mck-h0.dk/nyheder/
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 119
Det er da godt nok nogle utrolige holdninger folk har... At sige at det skal være et samlerobjekt, så man kan sidde at nyde sin model fordi man ved andre ikke kan få én?
Så når jeg om nogle år enten har råd eller lyst til at købe én af disse modeller, så er jeg afskåret fra muligheden fordi en elitist skal have den siddene i sin vitrine? Og jeg forstår heller ikke et firma der investerer i udviklingen af en model, og så ikke laver flere så de kan tjene flere penge... Underligt.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.629
Sådan er der jo nogen der har det. Derfor produceres der biler i få styktal til samlerobjekter og der produceres modeltog som samlerobjekter. På samme vis som du synnes at samlere har en utrolig holning, kan samlerne være lige så hovedrystene overfor din holdning.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Det er da godt nok nogle utrolige holdninger folk har... At sige at det skal være et samlerobjekt, så man kan sidde at nyde sin model fordi man ved andre ikke kan få én?
Så når jeg om nogle år enten har råd eller lyst til at købe én af disse modeller, så er jeg afskåret fra muligheden fordi en elitist skal have den siddene i sin vitrine? Og jeg forstår heller ikke et firma der investerer i udviklingen af en model, og så ikke laver flere så de kan tjene flere penge... Underligt.
"Utrolig holdning" ligefrem ? Jeg kan ikke lade være med at sidde og smile her
Men det er jo heldigvis et frit land, hvor vi alle kan have vores personlige holdinger og meninger. Der er dæleme også andre meninger og holdinger herinde, så jeg på ingen måde kan forstå.
Skønt at vi kan være så forskellige
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Sådan er der jo nogen der har det. Derfor produceres der biler i få styktal til samlerobjekter og der produceres modeltog som samlerobjekter. På samme vis som du synnes at samlere har en utrolig holning, kan samlerne være lige så hovedrystene overfor din holdning.
Lige nøjagtig Bent . . jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg har lidt svært ved at forstå al den ballade der er omkring MF/ER
Er man interesseret i et eller flere sæt, så få dog skrevet dig op til det/dem. Om så det bliver på venteliste. Når forhandleren har dem, så kan man jo altid vælge at sige nej tak.
Og det skulle undre mig meget, hvis ikke McK vælger at annoncere en flok togsæt med nye numre omkring leveringen af de allerede annoncerede.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Syntes folk misser pointen lidt her.
Hvis den her hobby skal overleve, at epoke 2-3-4 folket begynder at svinde ind, og der skal tilføres nyt ungt blod til hobby´en... Og det SKAL der.... Så nytter det ikke, at producere modeller i så få eksemplarer, at de er revet væk på kort tid, og efterfølgende ikke er til at få fat i - Især ikke, når det drejer sig om modeller, som de yngre generationer kan forholde sig til.
Sorry to say, venner.... Men uanset hvor fede vi syntes MY, MX, MZ måtte være, så fanger det ikke det yngre publikum i samme grad. (Tænk på, hvor u-endeligt mange MY´ere der er kastet ud på markedet, med deraf forholdvis lave priser)
De vil have noget, de kan forholde sig til... Ligesom vi "gamle" kan til de ovennævnte modeller.
De vil have noget fra DERES tid... Ikke noget der i dag betegnes som veterantog.
Men hvordan skal de fåt fat i de modeller, hvis de kun er produceret i ganske få eksemplarer, og formentlig vil være voldsomt dyre på brugtmarkedet efterfølgende ?
Dansk modeltog har et problem... Kig blot på hobbymesserne... Gennemsnitsalderen er jo højre end på Damhuskroen på en god lørdag !!
Jeg er ikke ekspert i det tyske marked, men umiddelbart ser det ud som om, de er meget mere med på de nye epoker, og har bedre fat i det yngre publikum.
Afslutningsvis skal jeg endnu en gang påpege.... :
- Jeg forstår FULDT ud MCK´s strategi... Det er god business de udfører, på et marked der er svært at operere i.
- De laver nogle super fede modeller - og jeg ville ønske, jeg kunne købe dem alle.
- Jeg er selv epoke 3 - 4 tilhænger... Og syntes de tog der kører rundt på de danske skinner i dag, er kedelige....
- Damhuskroen er et dejligt sted, uagtet den høje gennemsnitsalder.....
PS: For vores jyske, fynske og hollandske venner - Damhuskroen i Rødovre, er et legendarisk spisested / diskotek, hvor alle generationer mødes - dog mest + 45
LasseSteen
Indlæg: 1.767
Dansk modeltog har et problem... Kig blot på hobbymesserne... Gennemsnitsalderen er jo højre end på Damhuskroen på en god lørdag !!
Hej Kim,
Jeg ved godt, at det er lidt "off topic", men jeg vil bare lige sige at jeg morer mig rigtig meget over denne kommentar . . . god humor
Tauntaun
Indlæg: 15
Som netop en af de "unge" i hobbyen; med kun 31 vintre bag mig; og som nystartet indenfor de sidste 12 måneder kan jeg faktisk godt se pointen som særligt Kim fremlægger.
Selvom jeg har fundet en herlig gruppe af søde rare folk at lege med tog med der ligger tæt på hvor jeg bor, så er den her hobby uanset hvordan jeg vender og drejer den, ikke nem at gå til som ny og/eller ung. Hverken rent økonomisk eller sådan de tekniske termer og forståelse for teknikken der ligger bagved; eksempelvis at programmere ens decoder om (noget der tog en del forsøg at lære herhjemme). Oven i hatten så kan der være langt mellem videoerne på youtube der omhandler europæiske toge og er på engelsk, og samtidigt er begyndervenlige (dvs. ikke fyldt med fagtermer uden en forklaring på disse). En anden hobby som jeg dyrker på højt plan er Warhammer; figurkrigspil i enten fantasy eller sci-fi universe; og her bruges internettet i sin fulde kapacitet til at dyrke hobbyen, lære folk nye ting og tiltrække massevis af nye folk konstant, både unge og gamle og alle produkter er nær konstant tilgængelige, hvilket gør det netop ikke er svært at få fanget folk selvom de måske skal dedikere sig til 200+ timers samling og maling af figurer før de står med deres hær på et spillebord. I forhold til generelt salg af nye produkter er jeg med på markedet er forskelligt fra modeltog og det derfor ikke kan føres over på denne hobby en til en, og der også er en forskel i at figurspil næsten altid er en social hobby der kræver 2 eller flere samlet for at spille et spil, modsat her hvor det er muligt at hygge sig alene på sit eget anlæg
Kommentaren omkring epokerne syntes jeg faktisk også er vigtig og interessant. Ganske vidst er der nogle virkelig flotte toge fra tidligere epoker, og jeg har da også selv kastet penge efter en MXer fra Nordjyske Jernbaner fordi jeg er vokset op hvor den er fra, og har planer om et Y-Tog fra Skagensbanen af samme årsag. Men min interesse er de moderne toge dvs. epoke 5 og 6, både fordi jeg syntes de er ganske flotte og fordi jeg kan relatere til dem på en anden måde end MYerne og lignende. IC3eren er toget jeg er vokset op med at køre på tværs af Danmark med hele mit liv og har derfor været højt på min liste over tog jeg gerne ville have i samlingen og Heljans nye model er da heldigvis også kommet til. Ligeledes kunne jeg godt tænke mig en udgave af IC4eren på trods af den kontroversielle historie og stabilitet, fordi jeg har set den, kørt med den mange gange og den er designet til en moderne jernbane.
At både begrænse et oplag af tog, men også låse dem bag at en forudbestilling der strækker sig op imod 12 måneder virker som ny en anelse intimiderende at skulle forholde sig til, samt at skulle have været lige på pletten som det blev annonceret. Selv Heljans model der lige er kommet fik jeg ikke fornemmelsen af man skulle have ventet længe med at have bestilt hvis man ville være sikker på den og det med en meget kortere turnaround tid (ca. 3-4 måneder ikke taget Covid-19 forsinkelser i betragtning).
Jeg forstår udemærket man ikke ønsker at risikere at brænde inde med en masse togsæt der ikke kan afsættes fordi markedet ikke er større end det er, men det betyder netop at hvis man det yderst korte vindue for at forudbestille et produkt så er man netop låst ude fra det og kan stå tilbage og bare lidt håbe på de måske kommer i salg igen i relativ nær fremtid, eller satse på nogen hopper fra eller ikke bryder sig om modellen når den kommer. I stedet syntes jeg faktisk som der bliver nævnt at en model som PIKO kører med hvor de har en hobbylinje der både er lidt billigere men også produceres i større oplag således tingene er til at få fat i, er en fin model, ligeledes at de inkludere moderne toge i mange af deres startsæt; som må siges at være en god intro vej for nye; er et rigtigt godt valg. Igen er jeg med på man ikke kan oversætte PIKO's markedsmodel en til en til det danske marked, da de trods alt servicere mere på tværs af hele kontinentet. Men alligevel står jeg tilbage og tænker at der måtte kunne findes et eller andet kompromis; selv for et relativt lille og obskurt marked som markedet for danske toge med al sandsynlighed er.
Det blev vidst lidt af en skrivelse men håber det giver mening for folk
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Jeg syntes, det giver super fin mening
Man fjerner i mine øjne muligheden for, at man 1 år efter en model er produceret, kan gå ud og købe den helt spontant.
Personligt bryder jeg mig ikke om, at man nærmest skal planlægge køb af en model, og "stå på spring" for at få et eksemplar.
Det tilgodeser de mennesker, som hver måned har 3000 - 4000 stående på kontoen klar til køb af modeltog, men det ER altså ikke alle mennesker der har det.
BLK_AARH
it
Indlæg: 130
Som nævnt af andre, er det en fin balance gang. Og jeg er tildels enig i, at der burde være flere stk, så alle kunne få.
Men, mange/nogen huske nok tilbage i tiden, hvordan der blev nedsat produkter, fordi der blev produceret alt alt for mange stk. Jeg har personligt mærket begge "veje".
Da Q-vognene kom købte jeg et, skal vi kalde det passende antal, for at "sikre" mig nogen: Efterfølgende vel ½-1 år senere, kunne jeg købe op til 85 kr pr vogn, sammenlignet med de 189-229 jeg havde give i første omgang.
Tidligere havde jeg oplevet at give fuld pris for 2 sæt MA'ere, hvorefter min broder "kort" efter købte dem til ½ pris. Jeg behøves vel ikke beskrive i detaljer, hvor voldsom en oplevelse det var, at blive konfronteret med broderens spot og hån over at jeg havde give fuld pris (drilleri i god mening, men alligevel glemmer jeg ikke, at jeg betalte fuld pris).
Jeg har lagt bestilling ind på et par stykker IC3/IR4, men håber da personligt, at Mck om en rum tid vil lave et genoptryk så de "sidste" også kan få et sæt. Jeg forstår også til fulde Mck's "business case", i sidste ende skal de jo have overskud, ellers er det slut "for alle".
Måske det var en ide, at vende tilbage til dengang, for man kunne forudbestille til en lidt nedsat pris, og vente på at producenten nåede "breake-even" punktet. Jeg ved det ikke, men under alle omstændigheder værdsætte jeg de fine Mck danske modeller til næste europærisk pris.
Det var vist alt, god påske.
V.h.
Bent L.K.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
Hej Tauntaun
Der er vist lidt Star Wars interesse også
Jeg vil foreslå dig at give Charlie et kig (Chadwick Model Railway). Hans videoer er helt nede på jorden og meget beskrivende.
https://www.youtube.com/channel/UCMjSsrcmA4BNeAnh2NxYp0Q
Med venlig hilsen
Skott
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.894
PS: For vores jyske, fynske og hollandske venner - Damhuskroen i Rødovre, er et legendarisk spisested / diskotek, hvor alle generationer mødes - dog mest + 45
Tak for forklaringen, Kim. Jeg er i målgruppen: Jeg er 57 år. ;-)
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
PS: For vores jyske, fynske og hollandske venner - Damhuskroen i Rødovre, er et legendarisk spisested / diskotek, hvor alle generationer mødes - dog mest + 45
Tak for forklaringen, Kim. Jeg er i målgruppen: Jeg er 57 år. ;-)
mvh,
Gert
Det samme her, da jeg er 47.....
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Jeg synes nu, der er mange - men for ikke at stjæle denne tråd med et nyt emne, har jeg lavet en anden tråd til formålet: Britiske Youtube kanaler. Her kan du finde nogle af de engelsksprogede kanaler, jeg godt kan lide at se.
MVH
Lars
ChrKristensen
Indlæg: 187
Er der overhovedet nogle der ligger inde eller stadig har lager af MCK er4 2035 ac udgave
eller om MCK laver nye eller flere syntes den er hurtig udsolgt
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 505
nu skal de jo først produceres , MCK siger 1 kvartal 2021
http://3modul.dk/
ChrKristensen
Indlæg: 187
Ja men nettog melder udsolgt troede ikke man kunne købe før de kom på webshop så jeg ventede lidt for længe
df modeltog har ikke er4 2035 som også er udsolgt så spørger derfor hvilken butik der stadig har til salg
og helt vildt de er solgt så hurtig og de ikke engang er lavet, så må jeg håbe der nogle der enten ikke får hentet eller der kommer en ny sending
Perseus
Greve
Indlæg: 78
Prøv Kystbanen. De har formentligt lagt en stor bestilling ind. Tag fat i butikken og forhør dig.
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
mjb
Indlæg: 6
Hobbykæden oppe i Aalborg, lagde en besked ud på deres Facebook side i går aftes, om at de har bestilt mange eksemplarer, så det stadig er muligt at reserverer hos dem.
https://www.facebook.com/Hobbykaeden/
AE800
Indlæg: 68
Hej Alle!
Læs:
http://mck-h0.dk/nyheder/
O
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 119
McK siger aldrig særlig meget på deres hjemmeside, er der noget nyt?
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 609
Mener at jeg har hørt at MT er Marts og IC3/ER4 er Q3
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 146
Jeg har fået samme svar fra min forhandler, men det er ærgeligt at Peter ikke laver flere opslag end han gør.
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 146
Han går desværre meget stille med dørene .