Hej,
har lige anskaffet en model af Heljans nittede MO i AC. Og den er flot, rigtig flot.
Nu vil jeg gerne have flyttet midterakslen på motorbogien på sin rette plads. Men synes det giver lidt udfordringer i forhold til DC pga. slæbeskoen mm..
Er simpelthen bange for at komme til at knække noget.
Er der mon et godt tip eller to til hvordan det nemmest kan gøres, uden at gøre noget galt?
Ellers er jeg derhenne hvor man så bare må acceptere at det er sådanne.
Mvh
Claus
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Claus
Sundborg har i kommentarfeltet fortalt om hvordan han fik dækslet på motorboggien løsnet - Det er stadig en DC-model, men måske samme metode kan bruges af dig?
https://sundborg.wordpress.com/2021/11/27/opdatering-nittet-mo/#comment-...
Med venlig hilsen
Skott
CH
Indlæg: 65
Tak for svar
Har set Sundborgs fine video flere gange, men AC-modellen er sat anderledes sammen, fandt jeg ud af.
Mvh
Claus
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Øv - Hvis ikke andet, så må du jo tage fat i din lokale 'pusher'
Med venlig hilsen
Skott
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Tak for svar
Har set Sundborgs fine video flere gange, men AC-modellen er sat anderledes sammen, fandt jeg ud af.
Mvh
Claus
Nu er det jo Heljan vi taler om, så jeg har svært ved at tro at der er væsentlig forskel på konstruktionen af 2 -og 3-skinneversioner, selvom jeg i denne omgang gerne vil tage fejl
Kan du ikke prøve at smide et foto af undersiden af boogien op her i tråden, så er jeg sikker på at der er en eller anden der kan være behjælpelig med et par hjælpende ord.
De allerbedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Eller trøst .....
For normalt er let at være nittetæller med Heljan, men i dette tilfælde er der sikkert en fejl fra Heljan.
Men jeg havde levet med det ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
CH
Indlæg: 65
Eller trøst .....
For normalt er let at være nittetæller med Heljan, men i dette tilfælde er der sikkert en fejl fra Heljan.
Men jeg havde levet med det ....
Tror bare jeg vælger at leve med det, man lægger praktisk taget ikke mærke til det
Men kan være jeg finder et foto af bunden ved lejlighed.
Mvh
Claus
87-Gruppen
Ingeniør
Indlæg: 21
Hej Claus
Jeg vedlægger et (lidt uskarpt) billede som prøver at vise at på 3-skinne udgaven vil jeg tilråde at fjerne låseklipset som holder den forreste aksel: der skal lirkes en lille skruetrækker ind bag hjulet for at få den til at slippe. Så kan den vippes op som vist på billedet, derefter kan den fjernes. Nu kan pladen med slæbeskoen sliskes/skubbes fremad og ud. Nu kan midterakslen flyttes sådan som Sundborg viser, check at akslen løber frit, det gjorde min ikke, så må der files lidt. Så skal der samles i modsat rækkefølge, her havde jeg problemer med at få låsen der holde forreste aksel ned på plads - den skal sige "klik" jeg måtte skrælle lidt materiale af låsen der hvor der støder op mod slæbeskoens underlagsplade, så lykkedes det. Hvis alt det lyder kompliceret så er det fordi det faktisk er lidt svært at får det samlet rigtigt! Jeg ville forlange at forhandleren som har solgt dig den rettede fejlen!
Mvh Vagn Holstein
87-Gruppen
CH
Indlæg: 65
Tak for et meget uddybende svar
Men som sagt, beholder den bare som den er. Er godt tilfreds alligevel. Og vidste det også godt, at akslen sad lidt forkert inden køb af modellen.
MO´eren vil se kanon godt ud med fx. en tagryttervogn bagefter sig.
Mvh
Claus
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Ja eller CLs vi vær rigtig fin til den.
CH
Indlæg: 65
De 18 CLs-styrevogne kom i øvrigt til i perioden 1960-1962, så de kan lige klemmes ind i peroden med Heljans nittede MO, inden de blev ombygget. Men spørgsmålet er jo så om de nåede at køre med vognene. Derfor passer CRs og CPs nok bedre.
Mvh
Claus
Udkik
Indlæg: 7
De 18 CLs-styrevogne kom i øvrigt til i perioden 1960-1962, så de kan lige klemmes ind i peroden med Heljans nittede MO, inden de blev ombygget. Men spørgsmålet er jo så om de nåede at køre med vognene. Derfor passer CRs og CPs nok bedre.
Mvh
Claus
[quote=CH]
Mht CLS skete det næppe, og hvis det skete, så nok kun i højsommeren. Årsagen til, at 500-MO'erne blev bygget om til 1900-serien, var jo at de skulle kunne forsyne vogne med dampvarme. Som 500-MO'ere var de det meste af året tvunget til at trække vogne, der havde egenvarme (kakkelovn), og det var der ikke nogen vogne i CL-familien, der havde.
Naturligvis kunne dette løses med en kedelvogn mellem MO og CLS, men det var vist ikke en løsning man brugte. I praksis slæbte MO 500-vognene stort set kun afsted med vogne med egenvarme, indikeret ved underlitra M, fx ATM, AVM, CQM, CRM eller CXM. Ellers blev togrejsen hurtigt en hundekold oplevelse for de rejsende.
Om enkelte af DSBs øvrige styrevogne havde egenvarme, ved jeg ikke. Jeg er ikke bekendt med, om nogle af de fire CPS eller de 21 CRS var udstyret med egenvarme.
I interne arbejdspapirer, bl.a. stationernes arbejdsplaner figurerede MO med varmekedel som MOK, et litra som kun fandtes "i bøgerne", det var aldrig påmalet.