NU SKAL DET VÆRE: Jeg har længe truet meddet; men nu er det altså endelig tid at komme tilbage til den skønneste hobby. Efter 25-30 års tilløb er pulterrummet ryddet, og klar til opbygning af en ny modelbane - denne gang "på dansk".
det anske trækker lynhurtigt mange spørgsmål frem i lyset, -og jeg vil da gerne høre, om nogen her har et tip til mig: hvor får jeg ft på en dansk jernbanefærge (mindre), som kan bringes til at passe til et anlæg med tema "Korsbæk". -Intet vand under kølen, bare noget fladbundet, der kan "se ud" og måske på rulle trisse over til den anden side efter 4-5 godsvogne et par gange om dagen. Andre har fået ideen før jeg, og jeg har på nettet engang set billeder fra et Korsbæk i 1:87. Har her været tale om fingerfærdige selvbyggere, er findes der noget på markedet ?
Sidst, jeg fik lyst til et comeback, var jeg i behagelig kontakt via dette foruym med en "lokofører Søren" fra Malling, hvor også jeg har base. -Det ser ikke ud til, jeg har fåetgemt hverken efternavn eller kontaktdata på Søren, så hvis du ser dette, håber jeg at høre fra dig. Du véd, hvor jeg gemmer mig. Jeg tuller omkring på førstesalen på sjette måned efter en blodprop; men tager gerne mod besøg.
Specielt digitaliseringen gør, at det ville være dejligt at at ha' ven at spørge, da jeg har været borte fra futtogene så længe, at jeg står helt på bar bund med de moderne tiltag. Selv i min "pulterrum"-epoke har jeg købt lidt ind til min pensionistbane; men er efterhånden nået til, at de på Youtube og ligfnende steder forekommende vejledninger rager ud over mine talenter. Materielindkøbene, mens banen har "hvilet", har hele tiden peget hen mod det danske, så jeg skal køre Märklin (fordi jeg valgte side som helt ung)med eT mix af køretøjer fra Märklin, Heljan, Hobby Trade og Lekbo. Jeg købte på et tidspunkt den tidlige Uhlenbrock Intellibox 1, som jeg forlængst totalt har opgivet at hitte ud af. CS3 og Mobile Station 2 står klar i skabet, -og disse to har jeg lidt mere mod på. Det bliver Cskinner på godt og ondt - og ja: jeg har lært, de ikke skal købes brugt, når man ikke kan se på EBAY, at de er gamle og tørre, og vil knække ved første brug....
eller HELT KORT: Modelbane-mednørder i Malling und Umgerbum søges høfligst af gammel nybegynder !
vh
Per
P.S.: NÅJA, FORRESTEN Hvad er navnet på skrifttypen fra vor barndoms stationskilte - alt de skrift, som anvenes i "Sporskiftets" herlige logo. ?
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Da' Per.
Og velkommen tilbage til denne herlige - og tidskrævende - hobby.
Jeg tror desværre ikke, der findes et "færdigt" byggesæt på markedet, men der er nogle stykker, der bygger færger på bestilling - lidt ligesom Lekbo.
Selv var jeg så heldig at få D/F Glyngøre til en rund fødselsdag af min dejlige kone. Lassefar, der har bygget den, har også modeller af mindre færger - Glyngøre er ikke den mindste, man kan finde, D/F Morsø er f.eks. markant kortere.
Den kan du læse om i denne lange tråd: DSB's skrifttyper.
MVH
Lars
je
Egå
Indlæg: 131
Hvis ikke jeg er helt galt på den, så har Søren sit eget forum: Baneforum.dk ( jeg får ikke lov at indsætte et link??). Mon ikke du kan få fat i ham der?
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 383
Dejligt at hør om planerne om at gå i gang med hobbyen igen.
Måske ville det være bedre at satse på mindre industrianlæg og forskellige virksomheder i stedet for færgen... Det vil give bedre køre/lege-muligheder og sikkert være lettere at indarbejde i layoutet.
Ikke fordi der er noget galt med en færge. Det er bare et spørgsmål om at prioritere, tid, plads og forskellige andre ressourcer.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Der er en mand i Jelling, der laver færger.
Ved at Google kom dette frem:
https://vafo.dk/jelling/ove-bygger-modelskibe-til-hele-verden
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 149
Måske ville det være bedre at satse på mindre industrianlæg og forskellige virksomheder i stedet for færgen... Det vil give bedre køre/lege-muligheder og sikkert være lettere at indarbejde i layoutet.
Det ene udelukker ikke det andet og, en mindre "ø-færge" fylder ikke mere på et modelbaneanlæg end en industri vil gøre og, færgen har, efter min mening, rigtig mange fordele, især hvis pladsen er lidt begrænset.
En industrivirksomhed vil ofte få et begrænset antal vogne, som mere eller mindre vil være de samme vogntyper fra gang til gang. Og disse virksomheder betjenes normalt kun en til to gange i døgnet.
Der er selvfølgelig masser af undtagelser fra ovenstående men, det drejer sig ofte om større virksomheder, der også vil kræve en del mere plads at eftergøre i model.
Heldigvis kan vi på modelbanerne gøre fuldstændig, som vi selv synes, det er sjovt
Færgen har ingen begrænsninger i hvilke vogntyper, der kan færges over (når bare de kan være på færgen) og, man kan vælge 2 måder at udnytte færgen på:
Færgen kan sejle frem og tilbage mange gange i døgnet og dermed give mulighed for at køre med mere varieret materiel og nyde masser af rangering til og fra færgen.
Det giver samtidig mulighed for at køre med lidt flere vogne i togene, end endestationen ellers kan optage, da en del af vognene jo bliver sejlet videre.
På min kommende havn i Knarbjerg, er det planen at færgen skal sejles væk et par gange i døgnet, så der kommer nye vogne i spil på anlægget.
Hilsen Knarbjerg
Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 997
Der er også "Helsingør Modelskibsværft" https://helsingormodelskibsvaerft.dk/
Mvh
Peter
Der er en mand i Jelling, der laver færger.
Ved at Google kom dette frem:
https://vafo.dk/jelling/ove-bygger-modelskibe-til-hele-verden
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Ja - det er jo Lassefar2009, som har bygget min D/F Glyngøre. Han har mange indlæg her på Sporskiftet.
Og min færge er meget flot, så det kan kun blive en varm anbefaling fra mig.
MVH
Lars