Picture

R 950

PB  Blog

DSB's 16,3 m bogievogne

Cp 2815 under bygningCp 2815 under bygningOverskriften til dette forum er jo næsten en opfordring, og denne vil jeg gerne følge op på med et tilbud til selvbyggeren.

DSB's korteste bogievogne i 1950'erne var Cqm på 15,7 og 15,8 m, nogle Cp'ere på 15,9 m samt en stribe hovedsagelig sidegangsvogne på 16,9 m.  En velegnet længde til modelbanen.

De korte Cp'ere tegnede jeg og fik ætset for godt 20 år siden.  Nu har jeg genoptaget tegnearbejdet - ikke med tusch på folie - men med CAD på Pc'en.  Dog kun i 2D for at få produceret æts til bygning af nogle af de vogne, der kørte på danske spor i 1950'erne - en tid, hvor mangfoldigheden rådede.  Der er rig mulighed for at finde interessante forlæg, som næppe kommer i model fra industrien.

Mine hidtidige forsøgsætsninger - foretaget af professionelt firma ud fra mine tegninger - er meget lovende.  Jeg viser et par billeder nedenfor af en Cp fra nummerserien 2810 - 2818.  Erfaringen herfra har jeg gjort brug af ved tegningen af forlæg til en sidegangsvogn, som jeg forventer at få prøveætset i den nærmeste fremtid.  Er der interesse, vil jeg tilbyde ætseark til andre selvbyggere.  Der bliver tale om 16,3 m vognene med kupemålene 2100/1900 mm. I 1950'erne kørte de i forskellige udgaver nemlig Af 81 (ren 1. klasse), At 204 og Atm 243-245 (kombineret 1. og fællesklasse) samt Cml 2291.  Med det samme ætseark kan den ihærdige bygge forskellige modeller hvor andet end nummeret adskiller.

Et foreløbigt bud er, at ætsearket vil koste 600 kr ved forudbestilling.  Det er ikke noget jeg skal tjene på, men jeg vil på denne vis gerne dele udgifterne til film og prøveætsninger med andre. Bogier, løsdele, tråd etc må den enkelte selv skaffe, men jeg vil forsøge at skrive en byggevejledning.

Er det noget, der har din interesse vil jeg gerne helt uforbindende høre fra dig.

I pipelinen - den er altid lang - er:

At 208 - 221 (kupemål 2300/1800 mm og wendlersugere - med eller uden gavlvinger)

Co 2761-63 18,7 m med brede gavle og speciel vinduesinddeling

Andre 18,7 m vogne f.eks. Cmk 2475-78 (specielt til Englænderen), Cme, Cpe

Ar 106-09 og Arm 155-57 (den spidse.

Billederne viser en næsten færdigbygget Cp 2815 med Vagn Holsteins 2,1 m bogier

Nils-Erik

Like 2 kan lide

Picture

h087

togtosse

Græsted

PB  Blog

Hej

ganske interesant projekt, du hermed vil tage op igen, det var og er dejlige vogne, du dengang fik lavet

og listen du har med ser da også godt ud, selvom jeg personligt ogå så nogle andre typer, fx CO med de mange små vinduer.

med vedhæfter lige CME 2424 - 2427 (uundværlig i Nordpilen 1953 - 56 på Vensysselsbanen)

Billede

Billede

foto: CME 2427, 1959 Esbjerg - Hans True

Billede

oprang 1953

Fh - Ar Tog 960 : P - CME - CAR - AV - CC - AV - CC sommer, ( CAR kunne være erstattet med CIWL WR af 2840 gruppen ) 

og P - CME - CAR - AV - CC, vinter,  

i 1956 bliver CME erstattet af CAE, da netop de 3 første CAE 1031 - 1033 blev indsat her.

Fh: Frederikshavn

Ar: Aarhus 

og i jernbanearkivet 

http://rundremisen.dk/forum/index.php  ( betinger dog at man er tilmeldt som bruger )

vil jeg løbende lægge h087 og HP tegninger ( jpeg, pdf og tiff ), samt andre tegninger som hvad der ellers ligger i skuffer, mapper og kasser, som man i årenes løb har "skravet" til sig  

mvh

henning

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide

Picture

Litra P

PB

Det ser rigtig godt ud!

Jeg er med på en Cmk 2475-78 (specielt til Englænderen) og en Cme..

Venlig hilsen

Lars

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide

Picture

hekn

fhv it-konsulent, nuværende pensionist

PB

Spændende initiativ! Jeg kan godt være interesseret.

Hvad med en model af CQM 3502? Det var den, der endte sine dage som kirke! Se:

http://www.jernbanearkivalier.dk/jbb/Skalborg-Kirke-Jernbane-Bladet-1964...

Vittige hoveder mente, at den skulle være beskiltet: "Må kun anvendes i korstog"!

Like 0 kan lide

Picture

h087

togtosse

Græsted

PB  Blog

Hej

CMK 2475 - 2478 og CQM 3501 - 3503

CMK 2476, 1954 Nyborg - AKomjk

Billede

CMK 2878, 1949 Cvk - dsb

Billede

Tegning dsb

Billede

tegning h087

Billede

og CQM

CQM 3501, cvk - dsb

bemærk at på foto har den 1,8m jernbogie

Billede

Tegning CQM 3501 - 3503 - dsb

her har den så 2,1m træbogie

Billede

mvh

henning h087

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

Like 0 kan lide

Picture

Winther

snefnug tæller

PB

Hej

AF, AT, cmk

Har interesse

mvh.

Bent

Winther også om sommeren

Like 0 kan lide

Picture

Ty2 406

Frederikssund

PB

Hej Nils-Erik.

Meget intersant projekt og vil gerne støtte op omkring dette.

Er interseret i Ar208-221 og Cmk2475-78

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide

Picture

h087

togtosse

Græsted

PB  Blog

:)

hej igen

og der er nok mange vi kunne tænke og

så her lidt sidebilleder af A vogne - tegnet igennem tiderne

AF 78, 81 - 82

Billede

AF 79 - 80

Billede

AF 91 - 92

Billede

ARM 155 - 157, ARM 106 - 109 er ligeså, bortset fra egenvarmeanlægget - og så har de afveksende kørt på berlinerbogier

Billede

ASM 191 - 194

Billede

ASM 195 - 196

Billede

AT 208 - 221

indvendigt af denne er der 2 udgaver

Billede

ATM 242 og senere ATM 222

Billede

og her ATM 243 - 245 senere omnummeret til 223 - 225

Billede

kan så fortsætte med flere A vogne - bare med tagrytter

endvidere CM, CO, CP og CQM vogne, både med og uden tagrytter 

finder også HP tegningerne frem

her på sporskiftet

dog vil hele tegninger, foto mm i tiff, pdf blive lagt på 

http://rundremisen.dk/forum/index.php

efterhånden, når der gives tid

mvh

henning h087

med venlig hilsen

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg er bestemt også interesseret - det ser rigtigt godt ud! Smile

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

h087

togtosse

Græsted

PB  Blog

Hej

til underretning for nummer-, variant- og forskellenørder i vognkassemål og derunder forskelle i toiletbredde i samme vogntype, så er der ved at blive fyldt på med DSBs HP tegninger, pt CP vogne her

http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=29.0

men vender tilbage og lægger flere sidetegninger ind her og der kommer også foto med ( lidt efter lidt - der er desværre kun 24 timer i døgnet - og det rækker ikke ) - og så må I råbe højt til store som små producenter - om ønsker - eller fx bygge selv

mvh

henning h076

med venlig hilsen

Like 0 kan lide

Picture

PTMadsen

Haderslev

PB

Hej Nils - Erik.

Jeg er med, om man så må sige på vognen. Korte Cp vogne som 2912 – 2914 har også interesse.

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide

Picture

R 950

PB  Blog

Varmeledning

Varmeledning ophængt på Cp'en

Like 0 kan lide

Picture

merklin

Håndværker

PB  Blog

Et rigtig god ide , jeg er meget intreseret i korte personvogne, iser står CQM 3509-3524 højt på ønskesedlen Love , men ellers en kort CP eller ATM.

Hvornå kan man bestille ? og ca leveringstid ?

Selvbyggeren

AC analog  Dansk III

Like 0 kan lide

Picture

R 950

PB  Blog

Nymalet Cp 2810

Cp 2810 er ved at være færdigbygget.  Der mangler vinduer samt bremser på bogierne.  Jeg har lagt et par yderliger billeder ind på min blok her på Sporskiftet.

På vej er den teakklædte Af 80 og en pladebeklædt sidegangsvogn Cml 2291 fra det seneste prøveæts. 

Sidstnævnte kan også bygges som Af 81, At 204 og Atm 243-245.  Med samme udgangspunkt kan man altså bygge en ren 1. klasses vogn, en 1. + fællesklasse, en ditto med styreledninger og egenvarme samt en ren fællesklasse.

Ætsearket til disse pladebeklædte sidegangsvogne vil jeg nu tilbyde til en pris af kr 600,- ved forhåndsbestilling.  Løsdele, tråd mm skaffer du selv, men jeg vil udarbejde en byggebeskrivelse.

Er du interesseret så send mig en besked med navn og mailadresse og jeg vil kontakte dig.

Nils-Erik

Like 0 kan lide

Picture

R 950

PB  Blog

Billede

Undervognsdetaljer bl.a. remtræk til Pintsch dynamo

Billede

Bremseende

Af 80

Nu er den teakklædte AF 80 ved at være færdigbygget.  Den mangler bremser på bogierne og glas i vinduerne. Den er bygget af et prøveæts, som skal rettes på flere punkter, hvis jeg senere vil udbyde den.  Dens pladebeklædte udgave som AF 81 og 82 kan som nævnt ovenfor bestilles endnu.  Hvis du vil være med til at bygge en af disse vogne sender du mig en besked med oplysning om navn og mailadresse, hvorefter du hører fra mig.  jeg afgiver endelig ordre til ætsefirmaet i næste weekend.

Like 0 kan lide

Picture

h087

togtosse

Græsted

PB  Blog

Hej

de´ guf

sender en mail

mvh

henning h087

med venlig hilsen

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.