Hej Sporskiftet.
Jeg er lige flyttet i en lejlighed op 50km2 og der er et lille område på 60x145cm til rådighed.
Er der nogen der har en idé til et layout jeg kunne få ud af min begrænset mængde plads?(jeg bruger märklins c-skinner.
Ellers, hvis der er nogen der kende gode hjemmesider med guides til små layouts kunne det også være en hjælp
Jeg er lidt tabt, da jeg aldrig harhaft et permanent layout før, og pladsen sætter nogle begrænsinger. Jeg har rodet lidt rundt i wintrack men jeg kan ikke rigtigt finde ud af at lave noget spændende som det jeg ser herinde, jeg har ikke rigtigt forstand på hvordan sporplanen kommer til at se bare lidt realistisk ud.
Det skal self. være et lege layout. tanken gik på et layout med fokus på gods, og her tænkte jeg på at lave en lille station hvor der evt. var plads til et enkelt passasger tog, men ellers mest med gods og rangering. Jeg går ud fra at pladsen kun er til at kører frem og tilbage, det er jo nok for lidt til at lave en bane hvor toget kan kører rundt?
Hilsen Nikolaj
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Med 50 kvadratkilometer til rådighed ville man da syntes at der var mere plads til rådighed
Men jeg kender godt dit dilemma og har mine egne tanker om et "microanlæg" i H0:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/mibane.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Nikolaj
Historie studerende på Århus Uni
Indlæg: 20
Jaah, jeg havde også overvejet at lave en hel væg om til layout, men jeg tror bare det ville fylde rigtig meget i lejligheden. Hvis jeg lavede et layout langs væggen(3 meter) ville jeg ikke kunne lade være med at lave sådan jeg kunne vende toget! så ville det ligepludseligt fylde endnu mere og der skulle jo også gerne være plads til andre ting.
Jeg kan rigtig godt lide din lille stations plan! Hvor meget plads fylder den? Den tror jeg godt jeg kunne finde på at stjæle en stor del fra hvis det ville være okay med dig? Det er lige noget i den stil jeg havde forestillet mig, forholdsvis simpelt men aligevel nok til man kan gå og hygge sig med lidt kørsel frem og tilbage samt lidt opbygning af landskab.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Siden starter med "Min kone siger at jeg er skør"
Men er du nu også sikker på, det kun er konen der siger dette
Undskyld side springet, kunne bare ikke lade være
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Er det ikke lidt usædvanligt med så personlig en undskyldning i en modeljernbanetråd
:oops:

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Nikolaj,
Har du så meget plads, at du kan sætte en temporær/mobil vendesløjfe til din plade (60x145), der, når den ikke er i brug, kan gemmes bag en dør? Altså en plade med en bredde på knap en meter og 1,6-1,8m i længden. Hvis ikke kunne en fiddleyard som Moppe har i tankerne være et alternativ til denne.
Med så lidt plads egner et sidebanemotiv sig, eller som du selv er inde bog et lille industrieområde, man kan få plads til flere fabrikker...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Man kan naturligvis også opbygget anlægget som et modulanlæg
Så kan man jo mødes med ligesindede når der skal køres langt...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Nikolaj
Historie studerende på Århus Uni
Indlæg: 20
Altså, den plads jeg har tilrådighed er i entréen.
Det ville være en mulighed med en mobilplade på omkring 100x145cm(ud over de 60x145), men det skal som sagt være en mobil plade da den vil blokere hoveddøren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
50x200 cm (cirka) og er stadigvæk lidt for kort......
Brug du bare alt det du har lyst til.
Kommer du forbi mig (det mørke midtjylland) må du gerne se bogen layoutet er fra - der er mange små stationer....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Nikolaj
Historie studerende på Århus Uni
Indlæg: 20
200cm er for meget, øv
Så dit stationslayout går nok ikke.
Men ja du har en god pointe med tykkelsen af layoutet, men under alle omstændigheder vil jeg gerne starte med at lille layout, om ikke andet så for at få en idé af hvad jeg gerne vil med min jernbane, hvis du forstår?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tænk kreativt og forkort det lidt.....
Alternativt så kig på FREMO moduler og byg sådanne. Så kan du mødes med andre og bygge et anlæg der virkeligt sparker røv.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
http://www.stinsensforum.se/node/t=
Litra P
Indlæg: 1.852
Aha!
Hej Nikolaj,
Jeg har lavet et forslag til dig, hvordan din kommende modelbane i entreen kan komme til at se ud. Men andre kan måske også få glæde af planen. Der er også et par ideer indbygget, der kan bruges i andre sammenhænge.
Opbygning
Planen er 2,9 meter i længden og deraf er den ene halvdel 60cm bred og den anden halvdel 100cm. Jeg ville overveje at gøre den mobile del – altså højre del – klapbar i nedadgående retning, hvilket så automatisk medfører at anlægget ligger i en højde af mindst en meter eller lidt mere. Der kan sikkert laves en lille klapbar reol bredde ca. 20cm på bagvæggen lige over anlægget. På denne kan der hænges et gardin, når anlægget ikke er i brug. Ligeledes kunne man også tænke sig at at fronten på den anden halvdel kunne lukkes af med en glas- eller acrylplade og at der kunne lægges et låg på af samme materiale. Så er anlægget beskyttet mod støv og ser pænt ud når der kommer gæster.
Præmisser
Skinnesystem Märklin C, kørsel fra A til B, ingen brug af R1, kurvesporskifter eller trevejs sporskifter. Der er indbygget en cirkel mellem de to stationer for at forlænge køretiden imellem dem. Den tykke sorte streg på tegningen er en opdeling af anlægget i en synlig og en ikke synlig del. Denne (bemalte baggrund) kan tages op i anlæggets højre del, når pladen skal klappes ned.
Tema
Temaet er en større industri, der er tilsluttet en nærliggende købstad via et et spor der går hen til til den lokale jernbane. Denne har både gods- og persontogsdrift. Banen går igennem Gribskov, så skal der nemlig ikke bygges så mange huse
og Gribsø Trinbræt er så nuttet. Fabrikken voksede kraftig efter anden verdenskrig og alt efter behov blev tog (især om morgenen og aftenen) ført fra den store verden i gennem købstaden og ud til fabrikken. Stationerne blev derfor store nok til, at der blev plads til omløbsspor.
Opgave!
Opgave til forum. Hvad for en art industri, ville være interessant? Hvad vil i foreslå Nikolaj af rullende materiel til henholdsvis epoke II, III og IV?
Tricks og særheder
I har måske undret jer over at fabrikkens spor - altså dem indenfor - kan nås fra fra begge stationer. Dette muliggør en usynlig udskiftning af de åbne vogne, der kommer med råvarer (stål, kasser, halvfabrikata), med de fyldte vogne med fabrikkens færdige produkter (traktorer eller maskiner f.eks.). Samme idé kan også anvendes ved grusgrave, hvor vogne kommer tomme ind og fyldte ud.
Remisen, der er bygget sammen med fabrikken, har en skjult udgang bagtil, der muliggør en bedre udnyttelse af banens materiel. Det samme (ranger)lokomotiv kan benyttes af begge stationer
.
Også dette trick kan bruges i anden sammenhæng. Drejeskiver er f.eks. meget dyre. Hvis to stationers maskindepoter på modeljernbanen ligger i nærheden af hinanden kan et sådant skjult spor med fordel benyttes. Endvidere giver dette meget større kapacitet ved køreplanskørsel, da al trækkraft (der ikke er ude at køre) er til rådighed for BEGGE endestationer)
.
Dette spor danner også en del af en skinnetrekant, således at damplokomotiver med tender, der har forvildet sig ind på banen, kan vendes om nødvendigt. Dette var dog ikke noget primært mål her (af pladsmæssige grunde er en del af trekanten her også strækning mellem A og B).
De fleste modeljernbaneejere har al for mange lokomotiver i forhold til antallet af vogne (og i øvrigt også for mange lukkede vogne i forhold til åbne), derfor er maskindepotet på den skjulte station faldet ret stort ud. Der er plads til endnu et stikspor for enden af den skjulte station, hvis dette skønnes nødvendigt.
For at gøre dybdevirkningen større i den synlige del, er der for enden af fabrikssporene sat et spejl op på endevæggen. Virkningen kan forstærkes ved at bygge en halv fodgængerbro op imod spejlet (ikke vist). Personalet på fabrikken skal jo også kunne komme på arbejde...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Occam
Indlæg: 583
Det var en god plan!
Du får virkelig integreret mange muligheder på ganske lidt plads, og idéen om at gemme en del af det af vejen for at skjule den enkle struktur ser ud til at virke rigtigt fint.
Ang. industrien så skal det selvfølgelig være et savværk når det nu ligger i en skov. Så kan man også let selv lave laster til vognene, som f.eks. her:
http://www.mj-blog.dk/2006/06/abne-godsvogne-fra-roco/
Med venlig hilsen
- Occam
Nikolaj
Historie studerende på Århus Uni
Indlæg: 20
Det er en rigtig god sporplan, med mange gode velovervejede idéer og der er en del at gå i gang med. Du skal have tusind tak for den tid du brugte på at skrive så godt et indlæg!
Med hensyn til rullende materiel så tror jeg at jeg holder mig til omkring epoke 4-5 stykker da jeg kan godt lide alle de nye godsvogne, men det kommer sig ikke helt så nøje for mig om det er et par år vedsiden af, det må gerne have en snert af realisme for mig, men det er ikke det vigtigste. Jeg regner med af lokomotiver at køre med et par MY'er og en MH'er eller MT'er når den kommer. Måske en enkelt MZ'er.
Occams mulighed med et savværk lyder som en god mulighed, det er mere spændende når man kan se hvilken slags gods toget kører med, og jeg kan godt lide at lave ting til mine vogne. Hvilke danske åbne godsvogne findes der ud over Roccos E-vogne?
Endnu engang tak for det gode indlæg
Litra P
Indlæg: 1.852
Tak for linket, jeg læser din blog med stor fornøjelse, den eneste manko er, at den ikke bliver opdateret flere gange dagligt (med fuld opretholdelse af kvalitetsniveauet - tak)
Et savværk vil naturligvis passe fint ind i billedet, men det kan måske blive lidt vanskeligt at få skabt en realistisk facade. Et bryggeri er en anden løsning, men så behøver man ikke adgangen fra begge stationer.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hvis du vil køre epoke IV, skal du måske overveje, at anskaffe dig Heljans containerkran til den venstre del af anlægget. Jeg ved ikke om man kan klemme den ind, men flot er den. Den fås p.t. billigt i England - se anden tråd her i forum. Meget gode artikler om den her:
http://www.mj-blog.dk/2007/07/containerterminal-fra-heljan-i/
Hos Togdillen er der tilbud på de åbne PB-Vogne fra Heljan og Hobbytrade. En udførlig test af disse finder du her:
http://www.godsvogne.dk/modeltog/pb/pb.htm
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
JEg kan bare ikek rigtigt få det til at fungere..
Kommer man ind fra Gribsø med 6 tomme godsvogne på krogen der skal ind i fabikken og byttes ud med fyldte, kører man gennem de 2 renglændere og laver omløb med maskine ud på udtrækssporet . Herefter kobles vogne på igen og der skubbe sin i fabrikken. Man kan nu hente vognene i det øverste fabriksspor med lokomotivet, men ikke komme ud af fabrikken igen samme sted.
Eller????
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Rigtigt, der skal hjælp til fra den anden station. Kun her kan man trække de afleverede vogne væk og erstatte dem med vognene med de færdige produkter. Det kan løses ved at man lægger endnu en englænder ind inde i fabrikken, men sporene bliver lidt korte i det for enden. Men muligt er det. Tak for tippet...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...