Picture

coach david

Elektrikker

Indlæg: 24

PB  Hjemmeside

Ny sporplan til mit anlæg

Jeg har sidet længe og puslet lidt med en spor plan til mit nye anlæg og er kommet frem til dette kommentar og konstruktiv kritik modtages gerne da der helt sikkert nok er et eller andet jeg har overset.

Mine krav har varet at jeg ville have en hovedstation med et gods område samt to mindre stationer hvor den ene gerne måtte ligge oppe i bjergene. her ud over skal det være en dobbelt sporet strækning på alle synlige sporsider samt med en opstillings banegård vil gerne have nogle lange stræk hvor man rigtig kan komme til at se toget der skær sig gennem landet.

Oversigtsplan

3D billede

__________________

Coach David

Märklin H0 C-skinner
Planlægger stadig min bane

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Ser godt ud! Spændende plan, og af hundebenstypen som jeg er tilhænger af.

Har dog én kommentar. Stigningen lige før broen i venstregående retning ud fra stationen, ser noget stejl ud (der hvor det skifter fra grå til gul). Oveni hatten ser radius noget lille ud.

Jeg ville istedet lave et 180 graders sving når man kører ud fra stationen i retning venstre og skjule denne strækning. Derefter lidt ligeud, og så i en blød højredrejet kurve hele vejen rundt og op på broen. Alternativt, så kan man også bare droppe det lille loop inderst - og måske udnytte det til noget industri/drejeskive.

mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jeg synes det ser meget retlinet og pænt ud. Sad

Der er et råd om at undgå spor, der ligger parallelt med pladens kant og så ser virkeligheden meget mere krum ud.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Umiddelbart en god, stor og rimeligt spændende sporplan med lange strækninger. Men den store station virker alligevel ret lille, lidt upraktisk og ikke særligt udfordrende. Stationen kunne gøres lidt længere ved at benytte bueskifter til højre samt gøres mere interessant ved at tilføje flere stikspor (og måske endda et mindre omløbsspor som rangermaskinen kan bruge).

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"coach david" skrev:
Jeg har sidet længe og puslet lidt med en spor plan til mit nye anlæg og er kommet frem til dette kommentar og konstruktiv kritik modtages gerne da der helt sikkert nok er et eller andet jeg har overset.

Jeg er måske lidt grov, men det er da godtnok et kedeligt layout.

Ligeud - 90 graders sving - ligeud - 90 graders sving ligeud, 360 grader rundt og så ligeud igen.

Prøv at gør det lidt mere spændende, jeg ved godt at det er besværligt med Märklin skinner at lave noget kreativt, men noget må du da kunne gøre........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

coach david

Elektrikker

Indlæg: 24

PB  Hjemmeside

"Mathias Nielsen" skrev:
så kan man også bare droppe det lille loop inderst - og måske udnytte det til noget industri/drejeskive.

Tak for dit råd tror jeg vil arbejde lidt videre med den ide om at sløjfe spiralen og så på en eller anden måde få undgået nogle af de 90graders sving. der skal nok komme billeder når jeg får mig fikset lidt ud af det.

__________________

Coach David

Märklin H0 C-skinner
Planlægger stadig min bane

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Leonard" skrev:
Jeg synes det ser meget retlinet og pænt ud. :-(Der er et råd om at undgå spor, der ligger parallelt med pladens kant og så ser virkeligheden meget mere krum ud.

Det er især i anlæggets højre side, at der er en del skinne langs med pladekant.

Lad strækningen slå et sving eller to og gennemskær en dæmning på vejen, fremfor som det ser ud til nu, alene at være en flad strækning, hvor der kun køres lige ud.

Den lige strækning til højre, synes ikke at skulle bruges til stationsområde, så der kan du godt lave et par bløde sving, uden at det konflikter med perronlængde eller andet.

Ellers synes anlægget at være fornuftigt disponeret. Der er ihvertfald plads til bymiljø og et industrispor her og der.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Jeg kan kunne tilslutte mig de andres klager og ideer..

Jeg vedhæfter en stations plan, hvor du kan se, hvordan man fjerner noget af c skinnernes "renhed" eller skal vi kalde det det "lige look"

Planen er godt nok lavet med slanke sporskift, men du kan snilt gære det samme med de korte sporskift, planen er 510 cm lang, så det var måske en ide at prøve i din plan

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"coach david" skrev:
Tak for dit råd tror jeg vil arbejde lidt videre med den ide om at sløjfe spiralen og så på en eller anden måde få undgået nogle af de 90graders sving. der skal nok komme billeder når jeg får mig fikset lidt ud af det.

Hvor stort er dit rum du har til rådighed?

For mig ser det ud som om du har lavet et anlæg man kan gå rundt om, hvorfor ikke lave et anlæg man kan gå "indeni" og så sporene ude langs væggen. De giver plads til længere stræk og større stationer......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Jeg er enig med moppe, at det burde man bløde lidt op på.

Forslaget til station fra Peter viser en del af vejen. Her kunne man yderligere forbedre rangermulighederne med en godstogsrist bag stationen (træk hele planen 40cm mod syd, så bliver der plads), gøre udtrækssporet til venstre lidt længere og skaf direkte adgang fra dette til (mindst) et par mere af perronsporene. I hjørnet øverst til venstre bliver der således plads til et maskindepot – med eller uden drejeskive – alt efter epoke og trækkraft.

Station to ville jeg bevare som ”ren” gennemgangsbanegård, overvej om du vil lægge et par sidespor ud til en lokalindustri, grusgrav, øldepot eller lignende. Det kan give lidt lokalkørsel fra den ene station til den anden. Husk at alle spor, hvor der skal til- og frakobles vogne skal være lige, ellers er det et fandens mas, at få en sammenkobling til at fungere.

Så vidt jeg kan forstå, kan du lide at se togene køre i landskabet, med det relativt lille antal opstillingsspor over jorden du har, afspejles dette ønske også. Du har ligeledes mange opstillingsspor til hele tog i skyggebanegården.

Jeg vil anbefale dig at lave en skyggebanegård i begge ender af din ”dogbone”, dermed muliggør du en realistisk køreplanskørsel (level -1 og -2). Som det er nu bliver du nødt til at returnerer et tog i den ene ende øjeblikkeligt. Med den plads du har, har du i princippet nok til at bibeholde den dobbelsporede strækning.

Perronerne og de tilhørende spor er for korte til at kunne at kunne tage et langt persontog. På min egen bane regner jeg p.t. med en maksimumlængde som et ottevogns MA-lyntog (ca. 170 cm) plus ca. 10cm i hver ende. Dine opstillingsspor under anlægget er også kun 7 skinner lange.

Jeg ville også kun bruge slanke sporskifter overalt og så store radier som muligt. Skarpere kurver kan man såvidt muligt pakke væk und byen/byer eller i tunneller. Undgå for en hver pris R1 og kurvesporskifter (R1) og trevejssporskiftet. De er mulige problemsteder for en gnidningsløs drift.

Som moppe siger er Märklin C-skinner ikke det nemmeste at planlægge dynamiske sporforløb med, det er dog muligt at lave lidt selv, der kan bøde på situationen. Diamantkryds er det muligt at lave i egenregi og selv flexskinner er det muligt selv at fremstille. Det er lidt besværligt, men indsat et par steder vil det live vældig op. Se her:

http://www.thkas-moba.de/mucis/baubericht.html

http://www.thkas-moba.de/mucis/c-flex.html

Prøv for eksempel at lave en laaaang (mange meter) kurve med modbuen til det slanke sporskifte og et fleksspor som andet spor. Med en lille overhøjde vil det se knaldgodt ud med et langt tog i fart.

Moppes sidste kommentar er det også værd at lægge mærke til, også fordi du som din plan nu ser ud, bliver nødt til at indbygge huller i anlægget, så ”guds hånd” kan gribe ind, når der er gået noget galt. Og det er nu besværligt at skulle kravle ind under anlægget (1)...

Hope this helps...

Lars

(1) Hvis altså ikke Moppe har ret, og det vitterligt er et anlæg, man kan gå udenom. Men selv da er der et par pletter på midten, det bliver svært at nå.

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.