Picture

Tjalfe

Folkeskoleelev

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

Mine feriebilleder fra Tyskland, Schweiz og Østrig

Hejsa

Her kommer første del af billederne fra min ganske spændende tur rundt i Tyskland, Schweiz og Østrig. Disse er fra den første dag, 21/7:

Min far og jeg har gjort det til en tradition at tage på en rundtur i en uges tid i vores sommerferie, og det gjorde vi selvfølgelig også i år. Vores tur startede, som så mange andre, med at tage færgen fra Rødby til Puttgarden. I Puttgarden skulle vi med regionaltoget, som i dagens anledning blev kørt af BR 628 215-3. Grunden til, at det blev den langsomme løsning istedet for EC 38, var at DB grundet sporarbejde havde ændret afgangstiden på nogle ICE-tog i Hamborg, pga. sporarbejde mellem Hamborg og Hannover.

Inden vi kunne afgå fra Puttgarden skulle vi krydse med EC 31 til København. Straks efter blev der lagt togvej og turen gik mod Lübeck.

Da vi ankom til Lübeck, var vi blevet forsinket og derfor ingen tid til billeder her. Fra Lübeck skulle vi med endnu et regionaltog, som blev trukket af BR 218 104-8. En fornøjelse at se, at det blomstre op med køreledningsmaster på strækningen fra Lübeck til Hamborg. Visse steder var der endda sat køreledninger op, så det må være tæt på!

Hamborg nåede vi så godt som rettidigt, og havde cirka et kvarter til at finde det rette spor, og så derefter vente på at ICE 77 ankom fra Altona. Denne skulle vi med til Frankfurt. Det sporarbejde jeg nævnte tidligere, var ikke bare nedsat hastighed som vi egentligt regnede med. Vi blev ledt ud på en større omvej over Rotenburg (Wümme) og Verden, og da vi ankom til Hannover var vi faldet ind i den ”rigtige” plan, og var rettidig. I øvrigt en ganske spændende tur at køre med ICE-tog; enkeltsporet og massere af overkørsler!

Fra Hannover gik det med høj fart til Frankfurt am Main Hbf, hvor vi skulle skifte. Forest i toget var BR 401 075-7 og bagi havde vi BR 401 575-6.

I Frankfurt havde vi 50 minutter, som selvfølgelig blev brugt på et par billeder og en hurtig tur ud på gaden for også at se nogle sporvogne. Her er et par af de tog jeg nåede at se i Frankfurt:

BR 111 101-2

BR 401 012-0 med skyskrabere i baggrunden

BR 101 089-1

Hurtigt var de 50 minutter gået, og vi skulle videre med det næste ICE-tog. Toget kom fra Berlin og skulle til Interlaken. På Basel SBB holdt vi nogle minutter, og jeg våvede mig ud og tog et enkelt billede af toget som havde BR 401 087-2 forrest ind til Basel, hvor der af gode grunde skulle skiftes køreretning. I den anden ende havde vi BR 401 587-1.

Da vi ankom til Spiez var det blevet mørkt – og et forfærdeligt uvejr, så vi skyndte os ned på hotellet, som kun lå cirka 300 meter fra stationen og fik lagt vores bagage. Herefter klarede det lidt op, så vi besluttede at gå tilbage til stationen og se på toggangen og tage et par billeder. Persontogene var der ikke så mange af mere, men det gjorde ikke noget. Der nåede at komme og afgå en 5-6 godstog og et enkelt nattog til Roma der kørte i gennem på den time vi stod på stationen. Ganske spændende sted (ligesom de fleste andre i Schweiz!).

Kort efter vi var kommet op på stationen kom det første godstog med BLS Re 465 013-1 herefter blev maskinerne koblet af, og to nye kom på:

BLS Re 485 011-1. Ved siden af holdt et IC-tog. Da vi havde set både godstog og IC-toget afgå, gik vi ned i den anden ende af perronen da vi ventede et EC-tog til Milano, som så vidt vi husker medbragte et par italienske sovevogne til Rom (sættes af i Brig). Toget var lidt forsinket, men da det endeligt kom fik jeg taget dette billede: SBB Re 484 014SR.

Umiddelbart efter dette var kørt, begyndte vi at gå tilbage mod hotellet, men inden da kom lige et IR-tog med SBB Re 460 009-4.

Snarest vil jeg fortsætte med billeder fra resten af turen. Bla. Kan nævnes nattogsrangering i Brig, biltog, og EC 370 fra Wien til Fredericia. Glæd jer!

Håber I kan lide dem Smile

__________________

Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Tjalfe.

Glimrende beretning. Meget spændende at høre om folks ferieoplevelser.

Glæder mig til næste del Smile

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tjalfe

Folkeskoleelev

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

Tak for det Smile

__________________

Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

plutoodie

Indlæg: 116

PB

Herligt - tak for historien Laughing out loud

__________________

HHJJ
Bo Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tjalfe

Folkeskoleelev

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

"Tjalfe" skrev:
Her kommer første del af billederne fra min ganske spændende tur rundt i Tyskland, Schweiz og Østrig.

Så fik jeg endeligt tid til anden del. Smile

For lige at repetere, så endte vi den 21/7 i Spiez (Ch) om aftenen. Vi var kørt fra Puttgarden om morgen og turen gik over Hamborg, Frankfurt a.M., Basel til Spiez.

22/7 kommer her:

Efter vi havde spist og pakket, gik vi stille og roligt op til stationen hvor vi havde bestemt vi skulle med EC 131 (Basel - Milano), som vi hjemmefra havde tjekket ville medtage et par ældre schweiziske personvogne bagest, således at vinduerne kunne åbnes. Vi havde god tid, så jeg gik lidt rundt og kiggede og det tog da heller ikke mange minutter før der kom et InterCitytog med Re 460 028-4 som trækkraft.

Lidt efter kom et modgående tog magen til det vi skulle med, med SBB Re 484 015SR.

Der blev også tid til at kigge lidt nærmere på udfletningen med strækningerne til Interlaken og Brig, som deles i Spiez.

Og så kom vores tog med SBB Re 484 014SR foran. Bemærk i øvrigt de tre vogne bagest i toget, som var de eneste uden aircondition men tilgengæld kunne vinduerne åbnes, og det nød vi meget af. Således fik jeg mulighed for at tage dette billede på rampen ned ad bjergsiden på vej ned til Brig.

Få minutter efter dette billede, var vi kommet ned og straks efter afgik et godstog med Re 6/6 11611 og Re 4/4 11275 i forspand med et godstog mod Geneve.

På turen fra Spiez til Brig skete der heldigvis lidt med vejret. Hvor det i Spiez var gråt og køligt var der i Brig varmt og flot solskin, så vi kunne lige nyde synet af SBB Re 484 014SR som jo trak os dertil.

Da dette var kørt, gik vi over på hotellet (som jo selvfølgelig lå med udsigt ud over banen Cool) og fik lagt bagagen. Det var ikke længe vi var der i første omgang - kort efter var vi ude på skinnerne igen. Vi ville kigge nærmere på strækningen mellem Brig og Frutigen, i forbindelse med den nye Lötchbergtunnel der skulle indvies kort efter vores besøg og aflaste/afløse den gamle strækning.

Derfor tog vi det første tog der kom, IC 829 med Re 460 069-8, og kørte tilbage til Frutigen (som vi lige var kørt igennem med EC 131).

Da vi var ankommet kom der til vores overraskelse faktisk et tog fra den nye strækning. Samme tog havde vi set i Spiez om morgenen, hvor det rangerede lidt rundt. Kort efter denne, så vi SBB Re 484 015SR for anden gang den dag, men denne gang på vej til Milano i stedet for Basel.

Da Frutigen så lidt død ud, besluttede vi at køre tilbage til Kandersteg (mellem Frutigen og Brig). Her var der massere aktivitet. Lige da vi kom rangerede BLS 402 rundt og der var godt i biltogene til Goppelstein. Et øjeblik efter hørte vi en buldren, og straks kom et kæmpe godstog blæsende forbi os med Re 4/4 11265 og en ukendt Re 6/6. Der var konstant aktivitet i Kandersteg med biltog, og der var næsten 10 minutters drift i dagtimerne på dem. Biltogene køres med styrevogn den ene vej, som det ses på dette billede af BLS 946.

Umiddelbart før dette afgik, kom lige et InterCitytog med Re 460 033-4 bag på og et biltog mere (køreplanen var således at der hele tiden skulle ankomme et biltog, inden det næste afgik).

Og så var det tid til at tage videre. Vi tog med IC 826 til Goppelstein, hvor vi havde et godstog med intet mindre end fire lokomotiver hængende lige bag ved. Forest var BLS 485 005-3. Flot var det. Smile Og så kunne et biltog afgå med BLS 165. Efter vores ophold i Goppelstein, tog vi tilbage til Brig hvor vi bare slappede lidt af og nød vores udsigt fra terrassen.. Vi boede således at vi lige nede foran kunne se Matterhorn - Gotthard bahn (smalspor; 1000 mm), hvor der også var massere af aktivitet i dagtimerne. På den anden side af den "lille" bane kunne vi i samme niveau som vores terrasse se den "store" bane.

Service og komfort var i udemærket, så her skal vi helt sikkert hen igen! Kan kun anbefales.

Ved 22-tiden var vi igen ovre på stationen, hvortil vi hjemmefra havde lavet et program med at se nattog og nattogsrangering og hvad der var at se. Der blev lagt ud med følgende nattog med Re 460 116-7 og tyske DB NachtZug vogne. Efter dette havde vi et par timers "pause", vi skulle derover igen.

Da vi kom derover ca midnat kom det første tog planmæssigt; EN 311 fra Geneve. Dette tog holdt ca 10 minutter ved perron i spor 4, hvorefter EN 313 fra Basel ankom i spor 6 og delen fra Geneve skulle kobles bag på. Nu manglede kun at ankomme EN 303 fra Zürich. Klokken 00:22 var alle tre togdele i Brig. EN 311 og 313 stod sammenkoblet i spor 6, og 303 i spor 7. Nu var næste manøvre så at få rangeret toget i spor 6 ud og ind i spor 7.

Da klokken slog 00:28 var to togmaskiner rangeret på stammen i spor 6, og kunne rangere over i spor 7. Dette skete, og toget afgik rettidigt trods lidt problemer med at de ikke var kommet langt nok tilbage, så lokomotivføreren ikke kunne se signalet.

Da toget var afgået, gik vi over på hotellet og i seng, så vi var klar til at se det hele omvendt et par timer senere morgenen. Disse billeder kommer i næste del. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.