Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Mekaniske problemer med BR220, Trix 12532.

Dette er den lange version, der findes ikke en kort. Jeg fik for 2 år og 20 dage siden et BR220 (Trix 12532) i afskedsgave fra mine tidligere kolleger.

Jeg har siden haft rigeligt at gøre med det materiel jeg havde i forvejen, og andre gøremål, så grænsen for ombytning er overskredet, i øvrigt er forhandleren også lukket.

For et par måneder siden ville jeg digitalisere lokomotivet, jeg monterede dekoderen og programmerede lokomotivet, toget kørte, men meget uregelmæssigt og larmende. Det lød som en pose løse skruer.

Skiftede dekoder, men resultatet var det samme. Så gjorde jeg det jeg nok skulle have gjort fra starten, satte det analoge print i, men resultatet var det samme.

Efter således at have konstateret at det elektriske med stor sandsynlighed ikke var årsagen til den elendige kørsel, kiggede jeg på mekanikken.

Nu er lokomotivet adskilt, og her er min diagnose, men tror I den er korrekt ? Og forslag til løsning søges. Numrene i teksten refererer til Trix reservedelsnumre jeg ved at linket er til BR 200 V Trix 12402 men tegningen er den samme som til BR220.

Tandhjulene på tre af de fire trækkende hjulaksler var flækkede, med en skæv tanddeling ved brudstedet til følge. Dette ”låste” tandhjulene ved kørsel, med larm fra transmissionen, og brummen fra den overbelastede motor.

Jeg har afkoblet kardanakslen 13 fra snekken 18 til begge boogier, motoren summer lige så blidt og roligt, helt uden mislyde. Min diagnose er derfor at strømoptag, og motor ingen fejl har.

De tre tandhjul i bunden af boogierne (ikke afbilledet sidder skjult i boogierne), samt snekkehjulet (heller ikke afbilledet, sidder skjult i boogierne) kører fint når de ikke er koblet til snekken eller en af de hjulaksler med flækkede tandhjul, den fjerde hjulaksel uden defekt tandhjul ruller også fint med.

Hvis jeg monterer snekken, i boogie 16 er den slet ikke i indgreb med snekkehjulet.

Hvis jeg monterer snekken, i boogie 17 er den i indgreb, og hvis jeg drejer snekken med håndkraft roterer de tre tandhjul i bunden af boogien også, her er altså forbindelse. Spørgsmålet er hvor god forbindelsen er, om jeg blot kan dreje snekken med håndkraft fordi jeg har mere moment i hånden end motoren har moment.

For hvis jeg prøver at dreje et af de yderste tandhjul i bunden af boogien, er det det ikke muligt at dreje dem, når snekken er monteret.

Jeg har helt sikkert fået en mandags model eller måske en brugt, som er returneret af en utilfreds kunde som opdagede problemet i tide.

Spørgsmål:

Er der andre der har oplevet lignende med BR220 (Trix 12532) ?

Er det p.g.a. udvekslingen at jeg kan ”tvinge” de tre tandhjul rundt når jeg drejer snekken, og at det derfor ikke går omvendt ?

Som jeg ser det, er problemet selvfølgelig de tre hjulaksler, som jo skal skiftes for at få træk på alle fire aksler, dernæst er det enten snekken eller snekkehjulet hvor fortandingen ikke passer. Det billigste er at skifte snekken, da snekkehjulet kun kan købes færdig monteret i boogierne. Hvordan konstaterer man hvilken del der har den forkerte deling ?

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Newtrain" skrev:
Hvis jeg monterer snekken, i boogie 16 er den slet ikke i indgreb med snekkehjulet.
Det skal den have. Kan du se om tandhjulet den når ned til ikke kan nå op til snekken?
"Newtrain" skrev:
For hvis jeg prøver at dreje et af de yderste tandhjul i bunden af boogien, er det det ikke muligt at dreje dem, når snekken er monteret.

Klart, snekken er selvspærrende - det er helt og aldeles normalt.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Det er et kendt problem, det med flækkede tandhjul på hjulakslerne - og det gælder også Rocos BR 220.

Der er ikke andet for end at købe nye hjulaksler.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"boholm" skrev:
Det er et kendt problem, det med flækkede tandhjul på hjulakslerne - og det gælder også Rocos BR 220.Der er ikke andet for end at købe nye hjulaksler.

Jeg kender problemet fra Arnolds KÖF, og har skiftet plasttandhjulene med nogle messingtandhjul jeg købte hos Lokdoctor på eBay.

Er det også plasttandhjul på Roco-modellen? Hvis det er tilfældet kunne det måske betale sig at skifte dem ud med nogle af messing.

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"KnudBe" skrev:
Er det også plasttandhjul på Roco-modellen?
Ja.
"KnudBe" skrev:
Hvis det er tilfældet kunne det måske betale sig at skifte dem ud med nogle af messing.

Måske. Nu er metal hårdere end plastik, så der kan være en chance for, at messingtandhjulet kan/vil gnave det tandhjul i stykker, som det har fat i inde i bogien. Men det har jeg ingen erfaring med, så det er ren spekulation på baggrund af min erfaring med plasktik og metaller.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Newtrain" skrev:
Hvis jeg monterer snekken, i boogie 16 er den slet ikke i indgreb med snekkehjulet.
"moppe" skrev:
Det skal den have. Kan du se om tandhjulet den når ned til ikke kan nå op til snekken?
Nej desværre ikke, snekkehjulet bliver skjult af snekken når den monteres.
"Newtrain" skrev:
For hvis jeg prøver at dreje et af de yderste tandhjul i bunden af boogien, er det det ikke muligt at dreje dem, når snekken er monteret.
"moppe" skrev:
Klart, snekken er selvspærrende - det er helt og aldeles normalt.

OK rart at vide. dvs. at den ene boogie når der er monteret to nye aksler og tandhjul, må være i orden.

Den anden hvor snekken og snekkehjulet ikke er i indgreb må jeg se lidt næmere på i morgen søndag.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"boholm" skrev:
Det er et kendt problem, det med flækkede tandhjul på hjulakslerne - og det gælder også Rocos BR 220.Der er ikke andet for end at købe nye hjulaksler.
"KnudBe" skrev:
Jeg kender problemet fra Arnolds KÖF, og har skiftet plasttandhjulene med nogle messingtandhjul jeg købte hos Lokdoctor på eBay.Er det også plasttandhjul på Roco-modellen? Hvis det er tilfældet kunne det måske betale sig at skifte dem ud med nogle af messing.

Selv Trix er klar over problemet, på de original hjulaksler jeg lige har modtaget er plast tandhjulet udskiftet med et af messing. Laughing out loud

Håber jeg kan få monteret delene, og samlet BR220 i løbet af weekenden.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

SUCCES

"Newtrain" skrev:
Hvis jeg monterer snekken, i boogie 16 er den slet ikke i indgreb med snekkehjulet.
"moppe" skrev:
Det skal den have. Kan du se om tandhjulet den når ned til ikke kan nå op til snekken?
Prøvede at bytte de to snekker rundt, hvilket skulle kunne lade sig gøre da det burde være samme vare nr, og så flyttede problemet sig, med manglende indgreb i den anden boogie.Målte diameteren på snekkerne, og konstaterede 0,6 mm forskel, så sammen med bestillingen på tre nye hjulaksler, bestilte jeg også en ny snekke.
"boholm" skrev:
Måske. Nu er metal hårdere end plastik, så der kan være en chance for, at messingtandhjulet kan/vil gnave det tandhjul i stykker, som det har fat i inde i bogien. Men det har jeg ingen erfaring med, så det er ren spekulation på baggrund af min erfaring med plasktik og metaller.

Kunne ikke vente til weekenden, så støvsugning, og rengøring er udsat. Laughing out loud

Har udskiftet de tre defekte hjulaksler og den ene snekke. Min BR220 kører nu som en drøm, hvilket den burde have gjort fra fabrikken.

Jeg håber ikke du har ret boholm, for så er det jo nye boogier næste gang. Iøvrigt var de to snekker også af messing, ligesom tandhjulene på de nye hjulaksler. Så messing snekke mod plast snekkehjul kan da lade sig gøre.

Jeg håber på det bedste Laughing out loud

Tak for de forskellige indspark.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.