Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

ME 1533 med klar meldingsblink

Hej vi har i klubben besluttet os til at lave klar meldingsblink på de Loks vi har,og som har det idag!

Det er vores dygtige modelbane Teknikker Lars Becher der har lavet det!

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/25246582

Hilsen

Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Rigtig flot lavet. Hvad størrelse LED (diode) har I brugt, de ser temmelig små ud?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"mr-data" skrev:
Rigtig flot lavet. Hvad størrelse LED (diode) har I brugt, de ser temmelig små ud?

Jeg skal spørge Lars i morgen Søndag! Og svare dig så hurtigt jeg kan !

Hilsen

Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

er det mig der er helt out of date, da jeg var ved banen erstattede disse nymodens orange blinklys et orange flag, der betød at der fandt af og pålæsning sted...... og ikke et afgangssignal

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"mylle" skrev:
er det mig der er helt out of date, da jeg var ved banen erstattede disse nymodens orange blinklys et orange flag, der betød at der fandt af og pålæsning sted...... og ikke et afgangssignal

Hej det er Lars der har fundet ud af det, og det skulle være Klarmeldings signal,

han undersøger normalt,Historikken omkring Modellerne og diverse detaljer,

men han vil sikkert melde tilbage idag Søndag op af dagen,her på tråden!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Men i øvrigt imponerende pillearbejde Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Et andet spørgsmål, nu vi er igang: Laves blinket vha. to 2 udgange på dekoderen og så lidt programmering? Eller har man nøjes med en udgang og lidt ekstra elektronik (flip-flop-relæ, f.eks.)? Personligt ville jeg, vis pladsen tillader det, vælge sidste løsning, for at spare på udgangene til andre ting.

Et spørgsmål som nogle af brugerne her kan svare på, angår litra My: Jeg mener at DSB omkring 1980 udstyrede nogle af de "yngste" My'ere (1944 - 1159) med el-varme-udrustning (generator) istedet for kedel til dampvarme, og vistnok også færdigmeldeblink samt ITC, for at disse kunne deltage i regionaltogskørsel.

Senere, da man fik flere Me og Mz, overgik My gradvist til bl.a. godstrafik i den lette ende. Fjernede man i den forbindelse færdigmeldeblink, generator mm., eller lod man det være (f.eks. for at have en nød-reserve til regionaltogene)? Hvis ikke, kunne man vel godt lave en My med både færdigmeldeblink og advarselsblink (orange, rotorende) på taget og kalde den autentisk.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"mr-data" skrev:
Et andet spørgsmål, nu vi er igang: Laves blinket vha. to 2 udgange på dekoderen og så lidt programmering? Eller har man nøjes med en udgang og lidt ekstra elektronik (flip-flop-relæ, f.eks.)? Personligt ville jeg, vis pladsen tillader det, vælge sidste løsning, for at spare på udgangene til andre ting.Et spørgsmål som nogle af brugerne her kan svare på, angår litra My: Jeg mener at DSB omkring 1980 udstyrede nogle af de "yngste" My'ere (1944 - 1159) med el-varme-udrustning (generator) istedet for kedel til dampvarme, og vistnok også færdigmeldeblink samt ITC, for at disse kunne deltage i regionaltogskørsel. Senere, da man fik flere Me og Mz, overgik My gradvist til bl.a. godstrafik i den lette ende. Fjernede man i den forbindelse færdigmeldeblink, generator mm., eller lod man det være (f.eks. for at have en nød-reserve til regionaltogene)? Hvis ikke, kunne man vel godt lave en My med både færdigmeldeblink og advarselsblink (orange, rotorende) på taget og kalde den autentisk.

Jeg kan fortælle at han netop også har indbygget dem i My i den rød /sorte design Maling,og det er meningen at alle de loks vi kører med, som fik det implimenteret,hos statsbanerne,også vil få det i vores tilsvarende Modeller.

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Jeg kan fortælle at han netop også har indbygget dem i My i den rød /sorte design Maling,og det er meningen at alle de loks vi kører med, som fik det implimenteret,hos statsbanerne,også vil få det i vores tilsvarende Modeller.

Ja, ja, det er fint.

Vi vil gerne se detaljerede billeder af slutresultatet og indbygningen..... Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"moppe" skrev:
Ja, ja, det er fint.Vi vil gerne se detaljerede billeder af slutresultatet og indbygningen..... :-)Klaus[/quote]

Det skal nok komme Klaus!! Lars (Duizz) og Konen har haft travlt igår, med nogle af deres venners Bryllup! Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Det skal nok komme Klaus!! Lars og Konen har haft travlt igår, med nogle af deres venners Bryllup! Laughing out loud

Det er rigtigt, og jeg skriver lige nu på min mobil. Blinkene er lavet med SMD lysdioder og lysleder, så selve lampen kun er en halv mm i diameter. Dermed bliver der plads til de to blinkende lamper indenfor den klarmeldingslampe som på ROCOs modeller er tegnet med orange, på både MY og MZ'erne, og som kun er to mm høje. Printet dioderne er monteret på er seks gange otte mm. Indtil videre bruger jeg begge aux udgange på dekoderen, for det er ikke lykkedes at finde et blinkrelæ/print der er lille nok, men når jeg finder et, skal det bruges istedet.

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.