Her netop hjembragt et stk blå MY og hvilken herlighed
Lyden er himmelsk og moldelen er også rigtigt flot med ragereplatforne, DSB nye vingehjul osv... Dejlig maskine så er det at finde noget materiale den kan kører
Dejlig maskine så er det at finde noget materiale den kan kører
Hvis du tænker på hvad den kan køre med af materiel, så kan den køre med den nuværende kongevogn, den kan også køre nedbrudte dobbeltdækkervogne til Randers og reparerede derfra igen, eller museumsmaterieltog til og fra jernbanemuséet. Det er bare et par af de ting der har hold i virkeligheden.
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Og målevogne ... hvor ville det dog være lækkert hvis Märklin som ekstra model ville lave den blå ledsage/målevogn i samme design. Jeg har godt nok købt en Roco-vogn, som kan danne grundlag for den ... men hvornår finder jeg mon tid til en ombygning?
Glæder mig til at hente min maskine og høre den.
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Det var i forbindelse med nogle S-tog (4.g) som skulle vendes. Den 23-04-2005 var den også i aktion "vend S-tog". Til og fra Høje Taastrup var oprangeringen MZ 1401 + 5 Bc-t + MY "1135". I Høje Taastrup blev der sat et par S-tog ind i stammen, som herefter så sådan ud: MZ 1401 + 2 Bc-t + SA + SE + SE + 3 Bc-t + MY "1135". S-togene blev vendt via Ringbanen og sat af i Høje Taastrup igen. Herefter skulle Bc-t vognene vendes tilbage og det foregik via en tur til Lufthavnen.
Det var i forbindelse med nogle S-tog (4.g) som skulle vendes. Den 23-04-2005 var den også i aktion "vend S-tog". Til og fra Høje Taastrup var oprangeringen MZ 1401 + 5 Bc-t + MY "1135". I Høje Taastrup blev der sat et par S-tog ind i stammen, som herefter så sådan ud: MZ 1401 + 2 Bc-t + SA + SE + SE + 3 Bc-t + MY "1135". S-togene blev vendt via Ringbanen og sat af i Høje Taastrup igen. Herefter skulle Bc-t vognene vendes tilbage og det foregik via en tur til Lufthavnen.
I den forbindelse er der sikkert mange som vil spørge "Hvorfor i alverden vender man S-tog?". Og det er der et ganske emkelt svar på. S-tog i daglig drift vender altid samme vej. For 4.g togene gælder at de vender med 81xx og 41xx enden mod nord. Ifm. med prøvekørsel af de nye korte S-tog litra SE skulle de prøvekøres i begge køreretninger vendende begge veje på samme strækning for at udføre sporkraftmålinger. Derfor måtte man altså vende togene med MY 1135, idet det ikke er muligt på S-banens spor.
På billedet som startede denne tråd ser vingehjul og littrering rimeligt korrekte ud - altså gule. Men på de to maskiner (købte en for en anden) som jeg hentede i går er littrering og vingehjul orange. Tydeligvis har det gule tryk ikke kunnet dække ordentligt på den blå baggrund. Jeg ville gerne fotodokumentere det - men i blitz-lys bliver det hele meget mere korrekt.
Ellers en virkelig flot model.
Godt nyt (nogle vil sikkert fnyse her) er at maskinen STADIG bygger på samme design og form som de over 40 år gamle MY 1106'ere. Det betyder at har man en anden MY som vil være sjovere at lægge lyd og ny motor i, ja så er det frem med en lille skruetrækker og på under et minut har man transplanteret det hele om.
Rangerplatformene er lavet i plast og er sat ind i nogle små huller i fronten (2 til hver platform). Lækkert - for så kan vi fluks bestille en håndfuld platforme og opgradere gamle maskiner med dem. Bare fat i en lille boremaskine og vupti.
Lyden er okay ... ikke som i HobbyTrades MZ. Er der i øvrigt nogle af jer, som kan forklare hvordan hulen jeg får bremserne til at hvine? Jeg hørte det i butikken - men kan ikke få det til at spille på min Central Station.
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Er der i øvrigt nogle af jer, som kan forklare hvordan hulen jeg får bremserne til at hvine? Jeg hørte det i butikken - men kan ikke få det til at spille på min Central Station.
nu kører jeg intellibox og der skal jeg bare over det 5. køretrin og så bare ned på 0 så hurtigt som muligt, altså lidt op i fart og brems så hurtigt som muligt
Det er nok det med at komme ned hurtigt, der er problemet. Det er en af ulemperne ved CS'en ... man kan ikke skrue hurtigere ned, end boksen kan forstå. Kontrollen har intet stop, så man drejer bare rundt og rundt.
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Du kan evt. prøve at rådføre dig med Peter på http://www.digitaltog.dk/ , jeg har flere gange med held, haft skrevet en e mail til ham vedr. digitale spørgsmål, måske han kender måden til dit problem
Ja og gentofte meldte udsolgt allerede i sidste uge...
Sjovt nok bestilte jeg i sommers, og har ikke hørt noget om at den er kommet / blevet sendt. Og har så heller ikke modtaget den (endnu).
Forsøgte i eftermiddags at ringe og høre, i det jeg har set flere forhandlere har fået på lager, men uden held. Enten telefonsvarer, og ellers intet svar.
Men nu har jeg så skrevet en mail...
Så nemlig også engang i sidste uge, at den var væk, og at der ikke kom noget ved søgning på '37667' i deres webshop, http://www.modeltog.nu. Så tænkte jeg "Nå, så kan jeg vel nok vente den i løbet af et par dage..", men indtil nu - er intet dukket op.
Gentofte flyttede deres forretning i sidste uge, så de kan jo være bagud. Kystbanen havde stadig i hvert fald en maskine stående på hylden, da jeg hentede min.
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
De findes i massevis. Der er lige nu 3 til salg på QXL. Har personligt købt min hos Timms Modeltog i Frederikshavn til 1898.-. Han havde flere. Nettog/Perron1 har dem også.
Lyden er okay ... ikke som i HobbyTrades MZ. Er der i øvrigt nogle af jer, som kan forklare hvordan hulen jeg får bremserne til at hvine? Jeg hørte det i butikken - men kan ikke få det til at spille på min Central Station.
Jeg fandt lige dette på ESUs hjemmeside under FAQ.
Bremsenquietschen geht nichtEgal, was ich in CV 112 einstelle, es wird kein Bremsenquietschen gespielt!?Nicht jeder unserer Decoder enthält ein Bremsgeräusch. Nur wenn eines auf dem Decoder gespeichert ist, hat die CV112 eine Wirkung. Mit der CV112 kann dann eine Feinjustierung des Bremsenquietschens gemacht werden: Variieren Sie den Standardwert 12 so lange, bis das Bremsen radsynchron ist. Wichtig ist auch, dass der Wert in CV 2 Anfahrspannung und in CV4 Bremszeit, nicht kleiner als 3 ist.
Hvis du kan tysk, er det måske muligt at få indstillet dekoderen til at hvine med bremserne som du vil, vha. CV 112.
Tjaa ... så blev jeg så forvirret ... og fandt en løsning.
1. MFX-dekodere kan med en Central Station IKKE konfigureres med CV-registre, men har logiske navne i stedet. At det så er ret ulogisk, at man ikke får en manual med, så man kan finde ud af, hvad de forskellige parametre gør ved lokomotivet ... det må bero på arrogance fra Märklin.
2. For at forsøge at løse problemet, satte jeg en anden MY-1135 på sporet (jeg havde købt to MY-1135'ere - den ene er en julegave til et familiemedlem). Og den kunne søreme sagtens lave bremselyd, HVIS jeg valgte en stejl accellerationskurve.
Meget mærkeligt ... så jeg sammenlignede alle parametre mellem de to lokomotiver og satte "mit eget" til de samme. Men det gav stadig ingen bremselyd på mit lokomotiv. Underligt ... så nulstillede jeg dekoderen til fabriksindstillinger ... og satte kurven til den stejle ... og vupti ... bremselyd. DESUDEN slukker maskinen nu pænt motoren ned, når lyden slukkes (før var det bare cut). Altså var der rod i dekoderen.
Men jeg er glad .. og tak for hjælpen.
Tilbage er bare at snøfte over den forkerte orange bemaling og de manglende blinklys på taget.
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Niels K
Altmuligmand
Indlæg: 27
Det var sgu også på tide .... men glædeligt
MVH
Niels
MY, ME, MZ og Mondeo det ruller bare!!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Mon ikke det er en AND, jeg var i togcentret i dag, og de snakke ikke om den :?
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Er der nogle af jer der har fået jer en af disse blå MYér, og vil fortælle lidt om dens lyd...
Er det en rigtigt MY lyd, eller blot en larme maskine :?:
jeg har endnu ikke set MYéren i en butik, derfor dette lidt mærkelige spørgsmål, inden jeg bestiller den via nettet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg synes den lyder godt, især hornet er bedre end jeg har hørt på andre MY'er
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Kan man godt se på en vare i en butik, og så købe den på nettet?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det kan man da godt, jeg køber hvor det er billigst og kikker alle andre steder....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
Her netop hjembragt et stk blå MY og hvilken herlighed
Lyden er himmelsk og moldelen er også rigtigt flot med ragereplatforne, DSB nye vingehjul osv... Dejlig maskine så er det at finde noget materiale den kan kører
Mvh Lasse
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvis du tænker på hvad den kan køre med af materiel, så kan den køre med den nuværende kongevogn, den kan også køre nedbrudte dobbeltdækkervogne til Randers og reparerede derfra igen, eller museumsmaterieltog til og fra jernbanemuséet. Det er bare et par af de ting der har hold i virkeligheden.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Og målevogne ... hvor ville det dog være lækkert hvis Märklin som ekstra model ville lave den blå ledsage/målevogn i samme design. Jeg har godt nok købt en Roco-vogn, som kan danne grundlag for den ... men hvornår finder jeg mon tid til en ombygning?
Glæder mig til at hente min maskine og høre den.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
fx. her http://lasse.photos.de.com/p34650289.html
Mvh Lasse
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej
Ja der er masser af muligheder for at oprangere realistiske tog med MY 1135 i front, se evt.
http://www.jernbanebilleder.dk/billeder/vis_billede.php?ID=182
http://www.jernbanebilleder.dk/billeder/vis_billede.php?ID=185
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Cargoman
Indlæg: 497
Og her er så en af de nemme at eftergøre
Og den nemmeste
http://inie1stogbilleder.fotopic.net/p30963038.html
Og en af de lidt svære
http://inie1stogbilleder.fotopic.net/p31943560.html
Moderne tog på danske skinner
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvorfor kørte den rundt med bn vogne?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Cargoman
Indlæg: 497
Det var i forbindelse med nogle S-tog (4.g) som skulle vendes. Den 23-04-2005 var den også i aktion "vend S-tog". Til og fra Høje Taastrup var oprangeringen MZ 1401 + 5 Bc-t + MY "1135". I Høje Taastrup blev der sat et par S-tog ind i stammen, som herefter så sådan ud: MZ 1401 + 2 Bc-t + SA + SE + SE + 3 Bc-t + MY "1135". S-togene blev vendt via Ringbanen og sat af i Høje Taastrup igen. Herefter skulle Bc-t vognene vendes tilbage og det foregik via en tur til Lufthavnen.
Moderne tog på danske skinner
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
I den forbindelse er der sikkert mange som vil spørge "Hvorfor i alverden vender man S-tog?". Og det er der et ganske emkelt svar på. S-tog i daglig drift vender altid samme vej. For 4.g togene gælder at de vender med 81xx og 41xx enden mod nord. Ifm. med prøvekørsel af de nye korte S-tog litra SE skulle de prøvekøres i begge køreretninger vendende begge veje på samme strækning for at udføre sporkraftmålinger. Derfor måtte man altså vende togene med MY 1135, idet det ikke er muligt på S-banens spor.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
På billedet som startede denne tråd ser vingehjul og littrering rimeligt korrekte ud - altså gule. Men på de to maskiner (købte en for en anden) som jeg hentede i går er littrering og vingehjul orange. Tydeligvis har det gule tryk ikke kunnet dække ordentligt på den blå baggrund. Jeg ville gerne fotodokumentere det - men i blitz-lys bliver det hele meget mere korrekt.
Ellers en virkelig flot model.
Godt nyt (nogle vil sikkert fnyse her) er at maskinen STADIG bygger på samme design og form som de over 40 år gamle MY 1106'ere. Det betyder at har man en anden MY som vil være sjovere at lægge lyd og ny motor i, ja så er det frem med en lille skruetrækker og på under et minut har man transplanteret det hele om.
Rangerplatformene er lavet i plast og er sat ind i nogle små huller i fronten (2 til hver platform). Lækkert - for så kan vi fluks bestille en håndfuld platforme og opgradere gamle maskiner med dem. Bare fat i en lille boremaskine og vupti.
Lyden er okay ... ikke som i HobbyTrades MZ. Er der i øvrigt nogle af jer, som kan forklare hvordan hulen jeg får bremserne til at hvine? Jeg hørte det i butikken - men kan ikke få det til at spille på min Central Station.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
nu kører jeg intellibox og der skal jeg bare over det 5. køretrin og så bare ned på 0 så hurtigt som muligt, altså lidt op i fart og brems så hurtigt som muligt
Mvh Lasse
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tak.
Det er nok det med at komme ned hurtigt, der er problemet. Det er en af ulemperne ved CS'en ... man kan ikke skrue hurtigere ned, end boksen kan forstå. Kontrollen har intet stop, så man drejer bare rundt og rundt.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hej Per, kan du ikke via dekoderens CV adresser juster bremselyden virkning :?:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg synes manualen til MFX dekoderen er yderst sparsom på oplysninger.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Du kan evt. prøve at rådføre dig med Peter på http://www.digitaltog.dk/ , jeg har flere gange med held, haft skrevet en e mail til ham vedr. digitale spørgsmål, måske han kender måden til dit problem
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Generelt, er Märklin sparsomme, med oplysninger omkring de monterede dekodere?
I øvrigt, tror jeg lige at jeg skal have fat i Togcenter Gentofte.... Bestilte allerede MY 1135 i sommers, og har ikke fået noget endnu. :S
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.070
De er først landet i butikkerne i sidste uge.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja og gentofte meldte udsolgt allerede i sidste uge...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Arne
Indlæg: 258
Sjovt nok bestilte jeg i sommers, og har ikke hørt noget om at den er kommet / blevet sendt. Og har så heller ikke modtaget den (endnu).
Forsøgte i eftermiddags at ringe og høre, i det jeg har set flere forhandlere har fået på lager, men uden held. Enten telefonsvarer, og ellers intet svar.
Men nu har jeg så skrevet en mail...
Så nemlig også engang i sidste uge, at den var væk, og at der ikke kom noget ved søgning på '37667' i deres webshop, http://www.modeltog.nu. Så tænkte jeg "Nå, så kan jeg vel nok vente den i løbet af et par dage..", men indtil nu - er intet dukket op.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Gentofte flyttede deres forretning i sidste uge, så de kan jo være bagud. Kystbanen havde stadig i hvert fald en maskine stående på hylden, da jeg hentede min.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Niels K
Altmuligmand
Indlæg: 27
Hej
De findes i massevis. Der er lige nu 3 til salg på QXL. Har personligt købt min hos Timms Modeltog i Frederikshavn til 1898.-. Han havde flere. Nettog/Perron1 har dem også.
Den kommer torsdag, så det bliver en stor dag!!!
MVH
Niels
MY, ME, MZ og Mondeo det ruller bare!!
Arne
Indlæg: 258
Der var bare sket en fejl vedr. min ordre, - den lå klar til afhentning.
Der var ommenbart sket en lille fejl omkring det, i det at den skulle sendes.
Men den skulle komme i morgen eller fredag ville han mene. Ringede nemlig i eftermiddags..
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg fandt lige dette på ESUs hjemmeside under FAQ.
Bremsenquietschen geht nichtEgal, was ich in CV 112 einstelle, es wird kein Bremsenquietschen gespielt!?Nicht jeder unserer Decoder enthält ein Bremsgeräusch. Nur wenn eines auf dem Decoder gespeichert ist, hat die CV112 eine Wirkung. Mit der CV112 kann dann eine Feinjustierung des Bremsenquietschens gemacht werden: Variieren Sie den Standardwert 12 so lange, bis das Bremsen radsynchron ist. Wichtig ist auch, dass der Wert in CV 2 Anfahrspannung und in CV4 Bremszeit, nicht kleiner als 3 ist.
Hvis du kan tysk, er det måske muligt at få indstillet dekoderen til at hvine med bremserne som du vil, vha. CV 112.
Held og lykke
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
jeg bruger jeg selv IB, og har fin bremse lyd på den blå MYér, men tror ikke MFX dekoderen lader sig indstille som esu...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
svjh er MFX udviklet af ESU til Märklin hvorefter Märklin har taget patent på MFX-dekoren
Mvh Lasse
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det ved jeg ikke, men der er en twist i Märklins dekodere der gør at de ikke kan eller er svære at programmere med andet end Märklin udstyr.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tjaa ... så blev jeg så forvirret ... og fandt en løsning.
1. MFX-dekodere kan med en Central Station IKKE konfigureres med CV-registre, men har logiske navne i stedet. At det så er ret ulogisk, at man ikke får en manual med, så man kan finde ud af, hvad de forskellige parametre gør ved lokomotivet ... det må bero på arrogance fra Märklin.
2. For at forsøge at løse problemet, satte jeg en anden MY-1135 på sporet (jeg havde købt to MY-1135'ere - den ene er en julegave til et familiemedlem). Og den kunne søreme sagtens lave bremselyd, HVIS jeg valgte en stejl accellerationskurve.
Meget mærkeligt ... så jeg sammenlignede alle parametre mellem de to lokomotiver og satte "mit eget" til de samme. Men det gav stadig ingen bremselyd på mit lokomotiv. Underligt ... så nulstillede jeg dekoderen til fabriksindstillinger ... og satte kurven til den stejle ... og vupti ... bremselyd. DESUDEN slukker maskinen nu pænt motoren ned, når lyden slukkes (før var det bare cut). Altså var der rod i dekoderen.
Men jeg er glad .. og tak for hjælpen.
Tilbage er bare at snøfte over den forkerte orange bemaling og de manglende blinklys på taget.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
selv tak

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)