Det her er muligvis en gammel diskution, men er der nogen der med succes har monteret kortkoblinger på heljans B-vogne og kørt med dem uden problemer?
Jeg har selv gjordt en del forsøg uden held, og opgiver snart, men det ærger mig stadig at der er en halv meter mellem vognene.
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
NCB
Indlæg: 72
Jeg har monteret mærklins faste kortkoblinger mellem mine B vogne, da de almindelige heljan koblinger ikke "hang" særlig godt sammen, og det medførte at at stammen hele tiden blev skilt ad når jeg kom op i fart.
Vognene kører fint nok på mærklins K-spor, dog ikke i de helt små radier, hvor de af og til afsporer.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg har selv lige købt Heljans 5 nye blå vogne i håbet om, de havde rettet fejlene fra de røde, men ak nej ingen kort koblinger her, samt hjulene falder af på et par stykker af dem, og den vanlige fejl, de afspore i sporskiftene, da jeg kun bruge lange sporskift
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Jeg har med hel monteret ROCO's kortkoblinger(altså ikke universal-) på Heljans vogne - MEN - Det man skal være opmærksom på er, at de første vogne, dvs. A, B (og muligvis Bc-t og Bk) har tykkere vulster end Ab og Bd! -Kobler man tynd mod tynd vulst, går alting fint! Kobler man tyk mod tynd, går det også fint. Problemet er, at koble tyk mod tyk. Det kan lade sig gøre, men der skal fumles lidt med det.
Jeg overvejer, i takt med en udviddet vognpark, at flytte rundt på vulstene, så alle har tyk i den ene ende, og tynd i den anden. Det bedste ville dog være, hvis Heljan ville bytte de tykke til tynde, eller evt. sælge de tynde i løs vægt.
OG NU: Hvordan man får vognene til at køre i snævre kurver:
Som de fleste andre, ha jeg haft problemer med boggierne og snævre kurver. Jeg ved at nogle har filet og skåret i boggierne, men det kan undgås!
Man tager en tur i sit byggemarked, og køber en mængde spædeskiver i en passende størrelse. Så filer man lidt på undersiden af tappene på boggierne / lidt i toppen af hullet til denne (indefra) eller evt. en kombination! Skiven sættes på boggietappen, og den sættes på vognen. Således hæver man vognkassen en millimeter eller to fra boggien, og nu, støder der ikke længere noget mod hinanden! Kører man 3-skinne, kan man så evt. købe Togcentrets AC-hjulsæt, og dermed få vognhøjden perfekt!
Sidste problem, der skal løses er, at bruge koblinger uden bøjler (Roco kort- eller Fleischmann Profi). På den måde, støder der intet ind i hverken puffere eller kroge!
Det har virket for mig, og ikke flere afsporringer!
Mvh.
Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
det lyder som en ide jeg må afprøve med roco´s koblinger, men vi giver 349 kr. pr. vogn, det burde være i orden nå man tog vogne op af kassen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg vil prøve med rocos eller fleismanns koblinger og derefter give dem den ultimative prøve, en 2-3 dobbelt s-kurve på klubbens rangerareal med alm sporskifter.
Jeg ellers prøvet det før, godt nok med märklins kortkoblinger, men uden kroge, slanger og trin. Det virkede ikke, så jeg kom frem til at koblingsarmene ikke kan bevæge sig nok.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
For lige at følge op og afslutte en gammel tråd.
Jeg har kørt med fire B-vogne med rocos kortkoblinger og tynde vulster, jeg fjernede også bremseslangen og en lille sort dims fra undervognen lige ved siden af koblingen. Vognene kørte derefter fint i både slanke og almindelige sporskifter.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Der er nok en grund til at DSB i sin tid satte en sort dims lige dér på undervognen.
Men ellers synes jeg også at det er en mærkelig udvikling Heljan har gjort. For 10 år siden lavede man B-vogne på 20 cm, så de kunne køre. Det er da lidt skræmmende at de ikke har testes dem bedre på anlæg. Hvis jeg havde haft alle de problemer med dem, så kunne det da godt være at købeloven var taget i brug.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Ja det er også meget autentisk at hjulene falder af, og to b-vogne ikke kan sammenkobles Det er derfor DSB altid forsinkes, hvis bare danskerne kunne forstå det
Virkelighedstro vs. pris JA
Virkelighedstro vs. køreegenskaber NEJ
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Rolig nu, Heljan skal nok lærer det en dag, om 10 / 15 år
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Jeg kan godt lide dine argumenter.. Hvis det skal være så realistisk og virkelighedstro som du skriver, er jeg bange for at det ikke var muligt at betale sig fra, for normale mennesker. Problemet er, at folk har baner med kurver og sporskifter der på ingen måde ligner virkeligheden, mærklin skinner fra 50'erne der ligner lort, og så køber man et nyt stykke modeltog fra det 20'ende århundrede, og forventer det kan køre på noget fra før krigen, eller køre på kurver og igennem sporkifter der vil gøre smalsporsbaner misundelige.. Det holder ikke..
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det nu ikke helt rigtigt, Heljan oplyser at deres vogne og lokomotiver er udviklet til at kører på nye typer skinner, for ex. marklin´s C- skinner, men den gå bare ikke, for jeg bruger kun marklin c - skinner i radius 4 og 5, samt slanke sporskift, men der kan de stadigvæk ikke kører 100 procent ordenligt
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Vi er vist i det 21'ende århundrede. Men det ændre ikke ved, at undervognen ikke behøver at være 100% okay, den skal selvfølgelig kunne køre. Når folk vil have noget mere virkelighedstro, er det tit et spørgsmål om at vinduerne er smidt tilfældigt, farven er taget ud fra en af de 10 bøtter maling man havde på lager. Ja for 10 år siden tog man jo altid et tysk tog og rettede til. Det er vi kommet over. Pointen er, at det er svært at se forskel på en MX og MY, hvis antallet af koøjne var tilfældigt. Var Heljan ikke også i gang med en special produktion af MV? Hår de husker at ændre fronten og ikke bare litraringen.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvad var forskellen på fronten? så vidt jeg kan se på jernbanen.dk er der kun tale om omlitreringer p.g.a. en mindre motor i MV'erne.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ingen, kon motoren var til forskel
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Var der ikke det med patterne? De to piger I ved?
NCB
Indlæg: 72
De to piger blev da ikke omlitreret til MV, eller tager jeg fejl?
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Du bytter vist lidt rundt på GM MY og Frichs MY Det skal så siges til dit forsvar at Frichs MY 1201 og 1202 også blev, ligesom enkelte GM MY, litreret MV på et tidspunkt. Heljan har iøvrigt lavet disse maskiner forlængst.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jo det mener jeg helt bestemt de blev, det blev bare aldrig skrevet på dem, men internt i DSB's planer blev de sat i løb med de andre Mv.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tjek http://www.jernbanen.dk/motor.asp?s=8&litra=MY&typenr=1. Her fremgår det af teksten at de var omlitreret Mv fra 1969 til udrangeringen.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Ja, det er korrekt, de blev omlitreret til MV før 1969..
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Det var også der jeg så det.. jeg var bare ikke klar over, at de også blev omlitreret. man lærer noget nyt hver dag.
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Okay min fejl ja, men de hed da 1201 og 1202, så det skal modeltogsprodukcenten lige huske at ændre
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=varekatalog&gruppeid=7
det hedder de nu også hos Heljan
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)