Hej NG
Har lige læst dette på BT.dk
http://www.bt.dk/article/20090204/pcudland/902040356/
Trist
__________________
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Hej NG
Har lige læst dette på BT.dk
http://www.bt.dk/article/20090204/pcudland/902040356/
Trist
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Bibihest
Indlæg: 1.300
Der har været snak om det siden December, men det ser ikke ud til det er blevet forbedret.
De har stadig et par uger til at finde en løsning, men ser ikke for godt ud.
De havde vist også 20mio underskud sidste år.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Litra P
Indlæg: 1.852
Emnet bliver allerede behandlet på Sporskiftet
lige her...
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.033
Official Märklin press statement can be found here: http://www.lokshop.de/
Kind Regards,
Gert (from Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej med jer
Märklin konkurs og hvad så?
Jeg har aldrig været til tysk forbillede og det er jo begrænset, hvad de har lavet af dansk materiel. Og det danske de har lavet er ofte lavet bedre hos konkurrenterne. Eneste problem er deres fantastiske vekselstrømsystem. Men skinner med midterleder er der nok nogen andre, der så begynder at producerer.
Ingen problemer dér
Martin Berendt
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.033
The latest news/rumour says that the next two weeks consultants of KPMG will see if it's possible for Märklin to survive in a new, smaller form.
Remember that last year Fleischmann was actualy sold at the Spielwarenmesse. So don't be surprised if parts of Märklin (Hübner, LGB, Trix) will be sold of in the near future.
It really is sad news. I started with Märklin when I was only four years old and changed to DC 2-rail when I was 18.
Kind Regards,
Gert (from Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
ulrikernst
Indlæg: 247
så er det man overvejer af konventere til DC har entlig ikke så meget rullende matriel fra Märklin men har lidt matriel fra andre producenter til AC.
drift plus lidt skinner
DC drift modeller er jo også en smule billigere end AC drift
og i min grønne ungdom kørte jeg jo også DC
Og vogne og sådan kan jo stor set fikses blot med et par nye hjul
måske det var en mulighed selv om det iså fald vil plage mig lidt af mine Märklin modeller ikke kan komme ud af køre i orginal stand
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
Litra P
Indlæg: 1.852
Hi Gert,
It is not really a rumour, I can qoute Financial TImes Deutschland on that:
"Die Investoren wollen die Banken um mehr Zeit bitten. Sie wollen abwarten, zu welchem Ergebnis ein bei KPMG beauftragtes Sanierungsgutachten kommt. Es sollte Ende Januar vorliegen, nun ist es für Mitte Februar geplant. Hintergrund ist, dass die Investoren vor zwei Wochen erneut eine neue Geschäftsleitung für Märklin bestellten - von der ein rettendes Konzept erhofft wird."
The businesses of the former companies (Hübner, LGB and Trix) have already to a high degree been integrated in to the core business of Märklin, meaning that a sale, will not mean a sale of a company, but rather the sale of brand plus some assets. This will not save the day for Märklin.
The so called "Sanierungsgutachten" will most likely come to the conclusion, that in order to become profitable (fast), a dramatic cost-cutting has to be implemented and lossmaking activities will have to be closed down or (if possible at all) sold. The Z-gauge is in my eyes an obvious candidate in this respect.
The tricky thing is, that if you cut staff much more, than they already have, you will hurt the company's ability to come up with a big amount of new products each year. In a business where roughly 80% of the turnover is being reached with "newly launched" products, this is a severe problem. Only ten years ago, the business with standard products in the cataloque amounted to approximately 50%.
The existing credit lines were by the way not even drawn fully. The risk exposure would not have been bigger in one or two months from now, so why a temporary prolongation wasn't approved by the banks is not understandable.
Best regards
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.033
Hi Lars,
I'm afraid it has much to do with the worldwide financial crisis. Banks are very afraid not seeing their money back. So instead of investing (and thus helping the economy te recover) they just cut off companies from money. Very sad...
I expect the Märklin brand will survive. Roco did (though the circumstaces were lot better back in 2005), and Märklin is a brandname that is much, much stronger, so even in these times there will be investors who will put their money into Märklin, in my opinion.
Kind Regards,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
KnudBe
Indlæg: 764
Tjah... hvad ryger der med? F.eks. er Trix ejet af Märklin, så de ryger måske også...
Og dermed Minitrix som jeg bruger meget af...
Og om de laver noget dansk, ja jeg har da lige købt to stk BR 185 som man dagligt ser køre forbi ude ved lufthavnen med en masse kombivogne, containervogne m.m.
Det er da i høj grad dansk jernbanescenarie for epoke 5...
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Knud
Godt ord igen... jeg har vist en tendens til at gå med skyklapper.
Det er da trist når et firma kommer i økonomiske vanskeligheder, uanset hvilken branche.
i vores lille verden er Märklin jo et de helt tunge brands, som det også nævnes andetsteds. For mig betyder det bare ikke så meget da det er minimalt, hvad jeg ejer af rullende materiel fra Märklin.
Det var den første bane jeg fik af min far i 1978, og i dag kører jeg stadig 3 skinne system fordi det er bruger venligt, (til folk med bgrænset teknisk indsigt, host...) Teknik har aldrig været min stærke side
Startsættet som jeg fik i ´78 er for længst solgt og som årene er gået har jeg fundet mig til rette et sted i slut 50´erne til ´60 - dansk forbillede. Derfor ingen katastrofe for mit vedkommende.
Det skulle da lige være at skinner med midterleder helt forsvinder, men det sker vel næppe.
Men mon ikke Märklin overlever i en eller anden form?!
Martin Berendt
trn85
Indlæg: 259
Det er jo nok at større problem for dem der køre HO AC, spor z som jeg, spor 1 eller nogle af Trix´s skalaer, HO og N.
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Thomas
Umiddelbart tror jeg ikke man skal frygte at AC systemet forsvinder. Tænk på det kæmpe marked, man så afskriver. Hvis ikke Märklin fortsætter, hvilket man da må håbe, så kommer der bare nogen andre på banen.
Bare et gæt.
Martin Berendt
Amagerkaner
Indlæg: 440
Ups...
Eller for den sags skyld andre af de systemer du nævner. Der er penge i skidtet og , der vil altid stå nogen i kulissen og være klar til at overtage. Det er jo set før
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Se for eksempel på centralstationen, den første models märklinlevetid er ovre, men her har ESU taget handsken op, og lancerer opdatering der gør at vi lige pludselig kan køre dcc dekodere på m anlæg. så jo det vil helt sikkert blive løftet af andre, der er simpelthen for mange potentielle kroner på spil.
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
Willjax
Indlæg: 179
så vidt jeg er orienteret overvejer flere firmaer at overtage Märklin. Selv i disse tider er mange interesseret i Märklin fordi det er så populært et brand...måske det populæreste inden for miniature hobby. Både Porsche og Siemens har været inde over. Jeg håber vitterligt at det bliver en af disse! Både fordi firmaet så vil forblive på hjemlandets grund og dermed bevare en del af "glansen" og også fordi begge firmaer står for kvalitet (og luksus i Porsches henseende). Hvis det bliver Siemens kan vi måske ovenikøbet forvente flere af Siemens danske toge i H0 ?!? (her tænker jeg især på 4.gen. S-toget)
Men desværre ser det ud til at et Kinesisk foretagende har givet et enormt bud! Hvs det bliver dem kan vi forvente at det hele bliver dårligere kvalitet, men billigt (teknikken lidt ligesom med radiobiler...plastik, plastik, plastik!!)
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Nu behøver det jo ikke nødvendigvis blive dårlig kvalitet blot fordi man lader kinsere producere det. Mange store elektronik producenter, deriblandt også Siemens, får ting produceret i Østen. De laver tingen præcist lige så godt som alle andre, men hvis man kun vil betale det halve, fordi der står "made in china" på kassen, ja så får man en dårligere kvalitet, men det har intet at gøre med at det er bygget i Kina. Vil du betale for kvalitet, så får du det. Også i Kina.
Det bliver spændene og se hvem der skal producere Märklin fremover
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Willjax
Indlæg: 179
klart! I Kina er de gode til at producere, og man får det man har bestilt. Men køber de Märklin er det jo ikke nogen Europæisk bestilling...nej så er det snarre en kinesisk investering og man kunne godt frygte at de ville adoptere det til de hjemlige marked...hvilket helt klart er en forringelse af kvalitet! Se bl.a. på de biler de producerer til det hjemlige marked!
Lars
Indlæg: 538
Porsche har meddelt, at firmaet ikke er interesseret.
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Klart, det var jo kun chefen der er togtosse. Måske han selv skal tage over og droppe sit job hos et af de eneste bilfirmaer der ikke giver underskud i tiden.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Sikke noget sludder.
Märklin har da selv fået produceret ude i Kina.
http://www.ztrains.com/pages/ancillary/china.html
http://www.ete.org/ca/sfo/sfnov04.pdf
http://www.trains.com/mrr/default.aspx?c=a&id=2663
Desuden har de fået både Thomas toget og Hogwards Express fra Hornby
http://www.hornby.com/forum/forum-thread.html?Ptopic=com.othermedia.horn...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
Til moppe:
Det er derfor jeg skriver at der er forskel på at få produceret varer i Kina og så ligefrem at flytte markedet til Kina.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Det er altså ikke rigtigt. Bachmann China laver utroligt flotte modeller, der ikke står tilbage for noget vi kan købe herhjemme.
Prøv at se her:
http://www.geocities.com/qianjin6639/2a02.html
http://www.geocities.com/qianjin6639/2a03.html
Et eksempel på en Bachmann China model, behørigt tilsvinet:
mvh. Dampfmeisteren
Kresten
Indlæg: 1.044
Det er efter min mening en spøjs diskussion. Naturligvis kan man få lige så høj kvalitet i Kina som alle mulige andre steder. Se f.eks. på IT- og Elektronikindustrien - det er vist lang tid siden, der er blevet produceret noget på vores breddegrader...
Det generer mig også, at dir. Nannestad fra Heljan i sidste nummer af "Banen" omtaler "problemer, som er blevet os påført af vores kinesiske samarbejdspartner" (vistnok nogenlunde ordret) i forb.m. den endeløse diskussion om E-maskinen.
Naturligvis skal en producent stå inde for sine underleverandører og ikke skubbe bolden videre. Hvad enten de er kinesere eller ej.
Hvis produktet ikke er godt nok er det i sidste ende producentens ansvar. Det er dem, der udarbejder krav og specifikationer til underleverandører. Ligesom det er dem, der burde - eller ihvertfald kunne - stå for den sidste kvalitetskontrol inden produktet sendes på markedet. Især hvis man ikke stoler på sine (kinesiske?) underleverandører.
Kresten
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Kresten!
Så sandt, som det er sagt!
Og det kan vist ikke helt være kinesernes skyld... Da jeg returnerede mit eksemplar af E-maskinen til "reparation", fik jeg den tilbage uden den løb nævneværdigt bedre, og i kassen lå en seddel med ordene "Testet og fundet i orden" + et par initialer. Så meget for den kvalitetskontrol...
Bjarne
Bjarne
Willjax
Indlæg: 179
Jaja jeg siger atlså heller ikke at kinesere er dårlige som underleverandører hvis man får produceret noget hos dem. Det jeg prøver at sige er at kineserne, ved et køb af Märklin, jo ikke længere er leverandører eller producenter, men nu ejere og dermed kan gøre lige hvad de vil. Og hvis de henvender sig til det kinesiske marked tror jeg vi vil se en anden (ikke nødvendigvis dårligere) kvalitet.
Det er min overbevisning. Man kan være enig eller uenig.