Føj for katten - telegram fra Ritzau:
"Det tyske Märklin er insolvent
Trods insolvens fortsætter Märklin drift uden indskrænkninger.
4. FEBRUAR 2009, 12:11
Det tyske firma Märklin, der producerer modeljernbaner, er insolvent. Virksomhedens ledelse har anmodet myndighederne i Göppingen om at indlede en proces, hvor Märklin kan blive erklæret konkurs, oplyser virksomheden.
Märklin havde forinden forgæves forsøgt at få forlænget en bankkredit på 50 millioner euro (375 millioner kroner).
Virksomheden fortsætter dog sin drift uden indskrænkninger.
/ritzau/DPA"
Kresten
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, der ville bankerne ikke lege med mere! Det vil sige alle involverede kan få lov til at bogføre deres tab. Der bliver spillet powerplay på alle kanaler der. Men Märklin er et så værdifuldt brand, at der nok ikke vil være nogen problemer for kurator, at finde en ny ejer.
Men det kommer til at tage lidt tid og det kommer til at koste arbejdspladser. Jeg kan heller ikke forestille mig, at det samlede Märklinprogram kan opretholdes...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det var kun i den ene bank de ikke ville forlænge kreditten med de 50 mill euro. den anden har også lukket for det varme vand - her var kreditten på yderligere 20 af de helt slemme........
http://www.wiwo.de/unternehmer-maerkte/maerklin-droht-die-insolvenz-385942/
http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/maerklin-meldet-insolv...
http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,605441,00.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Tja - så har de fleste af "de store" været der .... og nogle af dem (bl.a. Roco) endda i opgangstider ....
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tjaaa ... bankerne er blevet bange, og de har jo nok været alt for venlige til at give kreditter og nu trækker de kraftigt i land.
Det koster jo firmaer (og private) deres "liv", når bankerne så pludseligt ikke længere vil lege med ... også selvom der ikke er ændringer i kundernes forhold.
Jeg frygter ikke for Märklin. Mon ikke man erklærer sig konkurs og lader et andet selskab købe stumperne for derefter at fortsætte mere eller mindre uændret?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Københavner
Direktør
Indlæg: 15
Når Märklin de sidste par år har tabt masser af milioner, er det nok svært at finde en køber, også set i lyset af at Märklin de sidste par år har brugt rigtigt mange milioner på konsulent assistance der netop skulle løse deres problemer.
Ligesom en mulig køber skal ud og låne penge til en mulig overtagelse.
Eneste løsning er nok den kendte tyskermodel - at Bayern går ind og hjælper.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Er det ikke anden gang med Märklin i en kort årrække?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det er ren og skær selv forskyldt i mine øjne.
Hele MFX systemet og deres udvikling af CSérne har kostede kassen, og hvor meget af disse to systemer virker i dag, MFX er endnu ikke færdig udviklet, CS 1 har de lade kunderne i stikken, CS2eren er åbenbart også fyldt med fejl...
Kunder har forspurgt på ex. englænder kryds til c skinnerne i mange år nu, men marklin har blot valgt at over hører disse forspøgelser, og med sådan en kunde politik, ja så skal markedet nok svigte, og en konkurs rykke nærmere.
Men mere spænderne er det jo så bare nu, om der kommer større efter spøgelser på brugt marklin, og om disse brugt priser stiger osv.
For marklin skal nok overleve i en eller anden form, men hvordan deres priser ser ud om et år, ja det må guderne vide, men priserne få nok et hak opad.
Såååå er det nu man skal sælge
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bibihest
Indlæg: 1.300
Er mest interesseret i hvordan det nu går med CS2'en. Nu giver det pludseligt mening, at opdateringen er så forsinket eller helt udeblevet.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
CMT Togshoppen DK
Indlæg: 57
Det er helt naturligt, at der nu vil opstå en masse spørgsmål og tanker - men hvad er det vi ved:
Märklin har søgt kreditorly ved at gå i betalingsstandsning,
De tyske aviser nævner et potentielt tab i 2008 på op i mod 20 mio. Euro,
Der er gennem de seneste år pågået en løbende rationalisering.
Kingsbridge (en kapitalfond) overtog Märklin for nogle år siden og har understøttet Märklin med kapital så den nødvendige restrukturering kunne gennemføres. Ved sådanne overtagelser er det ganske sædvanligt at banker medvirker med endog ganske store finansieringer. Normale markedsvilkår for sådanne engagementer fordrer at et lagt budget overholdes eller at visse forudaftalte milestones/mål nåes.
Og det er givet her at vi nu ser konskvensen af den værende finanskrise, som også påvirker de tyske banker hårdt. De fleste banker i hele Europa forsøger at reducere deres balancer, dvs. mindske udlånet. Og særligt kapitalfondes finansiering er i søgelyset, da bankerne her har nogle vilkår, som låntager skal overholde og overholdes disse ikke, kan bankerne opsige faciliteterne eller som det sikkert er sket i Märklins tilfælde har kunnet undgå at skulle forlænge kreditfaciliteterne.
Når ens kreditfaciliteter forfalder til indfrielse og der ikke har kunnet aftales nye faciliteter - ja så vil de fleste virksomheder være nødt til at træde i betalingsstandsning - og det er netop hvad Märklin har gjort. Driften fortsætter uændret, hvilket tyder på at der forventes en hurtig afklaring - enten med andre banker eller med bestående eller nye ejers kapitaltilførelse. Det kan næppe forventes, at Kingsbridge vil kunne tilføre 375 mio. DKK, hvilket også vil være langt ved siden af den måde en kapitalfond agerer på. Men vi skal ikke glemme, at Märklin har et stærkt varemærke og vil være interessant for nye investorer.
Märklin har til trods for svære tider præsteret en omsætningsstigning i 2008, så vi oplever ikke en situation hvor markedet svigter. Det der er problemet er at konkurrencen er hård og der skal produceres stadigt billigere. Det er ikke nemt som tysk producent, hvor virksomhederne ikke som i Danmark blot kan fyre noget af sit personale med de for os kendte 3-9 måneders varsel(lån), men tværtom for os danskere uforståeligt dyrt at fyre personale, hvorfor det ofte opleves, at tilpasninger sker langsomt for de tyske firmaer og her er Märklin ingen undtagelse.
Hvad er det så der sker nu - ja hvis der nogen der ved det er det Märklins ejere og bankerne og næppe nogen andre - med mindre der allerede nu skulle stå en køber klar i kulissen.
Det kunne være fornuftigt med en konkurs, da der så kunne skæres en stor del af gælden væk og Märklin kan videreføres i en ny sund udgave og hvor den nytilførte kapital kan understøtte den videre produktudvikling og drift fremfor gå til at dække gæld fra restrukturering og tidligere års underskud. Men kreditorerne vil sikkert foretrække, at der videreføres i økonomisk rekonstruktion, eventuelt med bankerne som medejere, da de derved håber på at kunne rede nogle af deres penge, som vel ellers må forventes at kunne tabes - og det kan vi jo ikke fortænke bankerne i.
Uanset hvad, er der er ingen tvivl om, at det er svære tider blandt modeltogsfabrikanterne i Europa. Særligt for dem, der historisk har været meget afhængige af det tyske marked. Tysklands økonomi har i en årrække haft det elendigt og de tyske modeltogsforretninger er lukket på stribe som følge heraf - men måske også som en følge af ændrede markedsvilkår for detailhandlen generelt. Men her må det ikke glemmes at eksportmarkederne har vokset voldsomt i samme periode og har kunnet kompensere for udviklingen i det tyske marked.
CMT Togshoppen Denmark
Kresten
Indlæg: 1.040
Nå-nå... små slaw...!
Sælge hvad ? Hvis du forventer prisstigninger på Märklin, gælder det vel om at holde på sagerne nu og sælge dem, efter at prisstigningerne indtræder - hvis det vel at mærke er pengene, man er efter
Men jeg er enig i, at Märklin, som, efter opgørelser jeg har set, sidder på omkring 50% af markedet for modeltog (men det kan formentlig opgøres på 117 måder), lider af et "fat-cat-syndrom". Deres kundeservice og -respons virker ikke optimal.
Måske de skulle have satset på det, de er gode til - flotte modeller og fine køreegenskaber - og så lade elektronikproducenterne om elektronikken.
Vi skal nok heller ikke overse, at medlemmer og kommentatorer i dette forum er blandt dem, som enten godt kan lide at "gøre det selv" eller pille og bygge om - og nogen af jer har ovenikøbet forstand på det. Hvis man nu ikke har nogen af delene, er Märklin-mfx da et perfekt "out-of-the-box" valg, hvor man handler et sted og alting fungerer fra start.
Men det er jo så fandens let at være bagklog...
Kresten
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja Märklin fortsætter helt givet i en eller anden form. Det så vi jo med Roco, her kom der så ændringer i sortimentet.
Märklin er et utroligt stærkt "brand" og burde være attraktiv for nye investorer.
Ellers får jeg et problem, står og mangler godt halvdelen af K-skinnerne til mit anlæg endnu samt en del drev...... :?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
TBS
pensionist
Indlæg: 258
Det var dog en ubehagelig trist nyhed, men nu skal man jo ikke umiddelbart lade sig gribe af panik. Jeg har svært ved at tro på at Märklin forsvinder ud i den blå luft lige med det samme, og som du skriver Claus er Märklin et utrolig stærkt ”brand”, så mon ikke der er håb i horisonten. Men man kan aldrig vide.
Jeg er i disse dage ved at udarbejde en sporplan til et kommende anlæg og står således netop nu overfor en større investering i helt nyt Märklin grej, K –skinner samt lokomotiver, så jeg får måske også et problem Claus.
Det ville være trist at skulle sadle helt om. Er der grund til bekymring ? :?
Mvh,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja har også lige tænkt tanken og gyser...... Selv om materiellet og skinnerne måske vil kunne indbringe det samme på QXL, som der er givet for det, så er der jo flere af modellerne (har ingen Märklinlokomotiver) der ikke kan fås mere. Og så er der det med det elektriske man skal nu skal til at sætte sig ind i osv. osv. Nej, det vil jeg slet ikke tænke på.
Men hånden på hjertet, når der trods alt er så mange der kører AC som der vitterligt er (bare tænk på Tyskland alene), så vil der givet helt sikkert altid være en ren AC-producent. Og der er vist heller ingen der kan forestille sig at der slet ikke bliver fremstillet AC-skinner mere. Det vil være helt utænkeligt. Forhåbentligt :!:
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Marklin skal nok overleve, så der ingen grund til panik
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kig på dig selv - du køber kun skinnerne fra Marklins lille lukkede verden.
Så længe de ikke gør det bedre med trækkraft og rullende materiel, så skal de vælge om de vil lave "legetøj", eller "modeltog" - for at lave skinner alene overlever man næppe længe på.
Ja, jeg tror på at der (igen) bliver skudt penge i virkosmheden på grund af navnet - og jeg håber så sandeligt at de får ryddet op og begyder at lave flotte skalatro modeller med et rigtigt forbillede - til en pris der kun ligger en smule over de andres.
Klaus
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
TBS
pensionist
Indlæg: 258
Jeg sætter også min lid til ens og åbenbart andres ”mavefornemmelse” og satser videre på det allerede planlagte – trods alt. Det er da et ganske vægtigt argument som du fremkommer med Claus netop, at ser man alene på Tyskland er det ufatteligt hvad der findes af AC – så alene ud fra det tror jeg der er håb alligevel………… Forhåbentligt
Det underbygges af killerps trøstende ord og ”vovede” konstatering – som jeg tror er korrekt – trods alt.
Mvh
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
mrfusker
Indlæg: 113
Groft oversættelse af pressemeddelsen fra Märklin (brugt Google Translator):
Presseoplysninger
Märklin bestræber sig på at rehabilitering om konkurs
- Drøftelser om yderligere finansiering af omstruktureringen
inkonklusive
- Management giver filer konkursbegæring
- Bør fortsat uden begrænsninger
Goppingen - 04 Februar 2009. Forvaltningen af Märklin Holding
GmbH, med hjemsted i Goppingen dag for Gebr Märklin & Cie GmbH
og Trix Modelleisenbahn GmbH & Co KG på det relevante Amtsgeric
i Goeppingen anmodning om at indlede insolvensbehandling. Som
Amtsgericht Goppingen er nu en foreløbig likvidator
rækkefølge.
"Vi er villige til at indgå aftale med den foreløbige likvidator
vores traditionelle virksomhed med kultstatus med instrumenterne om
Den tyske lov om insolvens for at rehabilitere og permanent på markedet, "
Dietmar Mundil grundlagt den nuværende trin. "På den
Spielwarenmesse være vores fremtidige kapacitet, med omkring 400 nye
Produkter imponerende påvist. "
De aktiviteter, der iværksættes en intensiv omstruktureringsproces i
de seneste år er blevet gennemført, ikke var i den oprindelige
planlagte udgifter og forventede tidsramme, så Mundil. I hans
Kerneforretning som Märklin havde held gewirtschaftet: Salg
kunne i det forløbne regnskabsår trods vanskelige økonomiske situation,
Forbrugernes tilbageholdenhed og konkurrence fra Fjernøsten steg.
Den kreditlinjer til traditionen for sin sæsonbestemte
svingende driver virksomhed var til rådighed, blev
konvention udløbet. Til trods for intensive forhandlinger,
Kommercielle banker Märklin disse kreditlinjer ikke forlænges.
Mundil sikret, forvaltning vil være den midlertidige
Administrator i at analysere den økonomiske situation i
Märklin, stabilisering af forretningsaktiviteter og design af
Fremtiden for det selskab, til aktivt at støtte.
Om Märklin
Märklin har været 150 år siden model. De omkring 650 ansatte
2008, genereret salg på omkring 128 millioner euro. Ud over de
Produktionsanlæg i Goeppingen fastholder produktionsfaciliteter i Märklin
Ungarn. Siden 2006, Märklin datterselskab af Kingsbridge
Kapital og Goldman Sachs For mere information: http://www.maerklin.de.
For spørgsmål, kontakt venligst:
Sarah Meis
T +49 ( 89 599 458 133
M +49 ( 160 96 94 35 14
Lærer, og læser videre i systemet
nesworld
Indlæg: 61
Nu tror jeg heller ikke at Märklin bare forsvinder... men der er jo bestemt en dårlig nyhed, og når Märklin er i klemme er Trix jo vel det samme, så det er dobbelt trist...
------------------------------------------------------------------
Et lille Skala N projekt på http://modeltog.64scener.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvorfor?
Trix rammer netop ned i et marked, hvor der er mange andre konkurrenter der gør det bedre til samme pris. Specielt i H0 størrelsen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Futkarl
Indlæg: 24
Jeg må tilstå, at tallene overrasker mig lidt. Omsætningen på 128 MEUR svarer til næsten 1 milliard DKK. Det vil sige, at hver medarbejder i gns indtjener en omsætning på næsten 1,5 MDKK. Med en bruttoavance på ca. 30%, som jo ikke har været usædvanligt i mange brancher, svarer det til, at der er en bruttofortjeneste på ca. 450.000 DKK i gns pr. mand.
Men det dækker jo sikkert kun lige det beløb som en gns. medarbejder (høj som lav)koster i løn/pension/husleje/etc./etc.
Så hvis bruttoavancen er lavere end 30%, hvilket den meget nemt kan være - ja så giver det hele jo underskud.
Den umiddelbare løsning - som mange virksomheder slås med i dag hedder - meget mindre sortiment - og færre medarbejdere.
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
BT havde en fotograf og Journalist ude i Märklinklubben København her til aften under vores køredag... Nu må vi se hvor meget der komme i avisen i morgen, aldrig har der været så mange problemer med afsporinger og kortslutninger som her til aften
Mvh Lasse
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
De laver da flotte modeller, de er som regel bare efter tysk forbillede.
Dog er der lige modeller som 3021´eren og fx. den som bliver brugt til Togdillens Q-maskine, som mere grelle eksempler.
Mht. MY´eren foretrækker jeg også Rocos eller Heljans.
T-maskinen er da ret flot, selv om køreegenskaberne ikke lever helt op til sædvanlig standard (men har den ikke så ikke).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Sædvanlig standard fra gennemsnitsproducenten, eller Märklin?
Ingen tvivl om at Märklin ind i mellem laver flotte og velkørende maskiner, men desværre er der bare for mange "svipsere" i samlingen der gør at de fleste vælger som dig at købe fra andre prodcenter. Så er det omend meget dyrt at fylde et flot tykt katalog med forskellige varer, når salget og specielt indtjeningen ikke er til det.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nesworld
Indlæg: 61
Det kan da være at jeg har misforstået noget, men Trix er ejet af Märklin... ergo går Märklin ned så ryger Trix vel samme vej?
------------------------------------------------------------------
Et lille Skala N projekt på http://modeltog.64scener.com/
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Tjah, jeg kan sagtens undvære både Märklin og Trix.
Det eneste jeg kommer til at savne er de evindelige diskussioner om, hvilket system en nybegynder skal vælge, de bliver jo sådan set overflødige, hvis vi kommer af med 3-skinne-producenten.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, men hvorfor er det dobbelt så trist at de sœlger deres ting under 2 navne?
En ting er at det er trist at Märklin måske går ned, men Trix bliver intet tab.........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at læs ovenstående afsnit og erstat Märklin med Perron4.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nesworld
Indlæg: 61
Der er vi måske ikke helt enige
------------------------------------------------------------------
Et lille Skala N projekt på http://modeltog.64scener.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Åbenbart ikke
Men som skrevet har Trix meget lidt i programmet der ikke kan erstattes af noget fra andre fabrikanter.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
S123
Indlæg: 174
Hvis vi taler H0, ja, men hvis Trix går ned sammen med Märklin, så gør Minitrix det vel også?
Og de har da mange gode modeller, man ikke kan købe hos andre fabrikanter.
Selvom jeg kører spor N, så har jeg da tæt kontakt til Märklinister gennem klubben. Halvdelen af vores medlemmer kører Märklin, og jeg startede da også selv med Märklin for efterhånden 45 år siden.
Jeg vil da være ked af det, hvis Märklin lukker. Med den gæld, der efterhånden er oparbejdet, vil det nok være svært at finde en investor, men tænk lige også på, at nøjagtig det samme gjorde sig gældende i 1997, da Arnold gik konkurs.
Her sagde man jo også, at Arnold ville overleve, fordi det var dem, der "opfandt" spor N, og også var det førende mærke på daværende tidspunkt, men ikke desto mindre måtte de dreje nøglen om.
Der skulle gå næsten 10 år, inden man igen kunne købe Arnold.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
Bibihest
Indlæg: 1.300
Så er de ved at finde en investor og utrolig nok, så er det Porsche. Ikke lige dem man forbinder først med modeltog.
http://dmm.travel/news/panorama/20700/
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
Tja kom med det samme til at tænke på de to ting her
http://www.maerklin.de/de/service/suche/details.html?art_nr=39835
http://www.maerklin.de/de/service/suche/details.html?art_nr=47125
Mvh Lasse