Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Lysbro

Jeg skal til at lave en del "kontaktpunkter" til min bane (Märklin M-skinner) styret med pc og IB.

Jeg har lavet et par prototyper, men er SÅ TRÆT af, at der næsten er mere reaktion på at jeg tænder/slukker lys i lokalet end på et tog, som kører forbi - det er noget klamp !

Er der ikke nogle af jer som vil dele et diagram, hvor lysstrålen på en eller anden måde er kodet så påvirkning fra uvedkommende baggrundslys kan udelukkes.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Jeg kan ikke hjælpe, men er nysgerrig: hvad kan denne måde at lave tilbagemelding på som f.eks. en kontaktskinne eller ligende ikke kan? Kontaktskinnerne virker selvfølgelig kun med slæbeskoen...

på forhånd tak

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Det er ikke så nemt at lave kontaktskinner på Märklins M-skinner - derfor lysbro.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Ah, nej selvfølgelig Wink

takker

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Er det sådan noget, du leder efter? -> http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm#irsensor

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Er der ikke nogle af jer som vil dele et diagram, hvor lysstrålen på en eller anden måde er kodet så påvirkning fra uvedkommende baggrundslys kan udelukkes.

Du skal modulere signalet:

http://www.electronic-circuits-diagrams.com/alarmsimages/alarmsckt19.shtml

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Til BoHolm - ja, men bortset fra, at det du henviser til hellerikke koder signalet - baggrundslyset forstyrrer alt for meget - synes jeg.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Til BoHolm - ja, men bortset fra, at det du henviser til hellerikke koder signalet - baggrundslyset forstyrrer alt for meget - synes jeg.

Rigtigt, jeg koder ikke signalet. Og det er heller ikke nødvendigt, fordi . . .

Nej, baggrundslyset har ingen indflydelse, fordi der også skal bruges IR-transmitters, som skal sidde lige over (næsten) IR-modtageren.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

BlackChart

Skanderborg

Indlæg: 87

PB

Var der ikke en herinde der legede med at montere IR modtagere i sporet og IR transmittere ombord på lokomotiverne/vognene og så lade hver enkel sender bruge sin helt unikke kode, så kunne man også bruge systemet til at positionsbestemme sine lokomotiver hvis man er til det!?

__________________

Mvh.
Morten Trab

Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

boholm:

Det holder bare ikke at baggrundslyset ikke påvirker - jeg sad og arbejde med min prototype ved en arkitektlampe - tænd/sluk lampen påvirker mere end brydning af lysstrålen - det er noget ustabilt klamp efter min mening - kodning skal der til.

Jeg er også tilhænger af at det er en "lysbro" som det forbikørende tog bryder, da der så ikke skal indbygges noget i det rullende materiel og ALT materiel vil kunne bryde strålen.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Jeg er også tilhænger af at det er en "lysbro" som det forbikørende tog bryder, da der så ikke skal indbygges noget i det rullende materiel og ALT materiel vil kunne bryde strålen.

Jeg kan kun gentage mig selv:

http://www.electronic-circuits-diagrams.com/alarmsimages/alarmsckt19.shtml

Den kører med moduleret lys og modtageren har indbygget demodulator. Begge dele kan (hvis man har lidt snilde) gemmes mellem svellerne og reflektere på tog/vogne der kører hen over.

http://www.electronic-circuits-diagrams.com/alarmsimages/19.gif

Oscillatoren i "sendekredsløbet" kan man med lidt modifikationer genbruge, så der kan drives flere dioder og modtagerkredsløbet kan man fjerne relæet fra og bruge signalet direkte tilbage i et S88 modul.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
boholm:Det holder bare ikke at baggrundslyset ikke påvirker -

Jo, baggrundslyset må ikke påvirke. Ellers kan du få falske anmeldelser, hvilket jeg i hvert fald ikke er interesseret i.

Ellers skulle jeg hilse og sige, at det fungerer overordentligt fint i "Jernhesten" - også i mørke.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Det er altså også lettest at få til at virke i mørke! Problemet med lys - især fra lysstofrør - kan godt være lidt drilsk at komme udenom. Løsningen er helt bestemt et moduleret (kodet) lyssignal fra IR-senderdioden - og et tilsvarene detektionskredsløb i forbindelse med modtager sensoren. De fås med indbyggede filtre, men er lidt store rent fysisk - i hvert fald de udgaver jeg kender.

Fidusen er jo, at der ikke behøver være specielle foranstaltninger på det rullende materiel - og detekteringen sker på både lokomotiver og vogne.

Under alle omstændigheder skal der lidt elektronik til.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

. . . og det virker også med fuldt dagslys. Og det har ikke været nødvendigt med nogen form for kodning og/eller modulation.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Boholm: Ja, jeg er også enig i, at der sikkert virker bedst i mørke, men jeg synes også jeg kan se et andet problem med senderne anbragt i loftet over banen - hvad hvis man rækker ind over banen ... giver det ikke anledning til, at systemet tror "den flyvende hollænder" kommer farende ...

Nej jeg vil i alle tilfælde have kodning af signalet

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Boholm: Ja, jeg er også enig i, at der sikkert virker bedst i mørke, men jeg synes også jeg kan se et andet problem med senderne anbragt i loftet over banen - hvad hvis man rækker ind over banen ... giver det ikke anledning til, at systemet tror "den flyvende hollænder" kommer farende ...
Jo, den store Bastian kan formå at gøre stor skade med sin store arm. Det er da rigtig nok. Men kun hvis signalet er sat til grønt. Ellers lyder den fæle alarm (som man midlertidigt kan slå fra). Vi skal jo også passe på rødkørsler.
"ksor" skrev:
Nej jeg vil i alle tilfælde have kodning af signalet

OK. Hvad så med moppes forslag? Eller det, som Gert Frikke havde gang i?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Jeg er godt nok en ren novice på dette område; men jeg mener, at en af de tyske fabrikanter (Busch / Noch ?) har lavet en type i et gråt plastichus til montering på hver side af sporet - sikkert til en mindre formue.

Så hvorfor ikke ikke selv lave nogle til "side-montering" Så kan man da række ind over alt det man vil Cool

Et spørgsmål : Hvis man vil bruge lysskranker på en skjult / underjordisk rist, så betyder dagslys m.v. vel ingenting ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Så hvorfor ikke ikke selv lave nogle til "side-montering" Så kan man da række ind over alt det man vil Cool

Fordi det fylder i landskabet.......og så er der chance for at man får "raget det ned".

Derfor placerer man det ned i sporet med en kort reflektionsafstand.

Alternativt laver man sporbesatmelding elektronisk.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Nej du har selvfølgelig ret mht skjulte strækninger, men det er lige så meget i en testfase jeg er så træt af den ustabilitet, som baggrundslyset giver - og ja, jeg vil netop lave en konstruktion, hvor sender/modtager står som en stander på hver side af sporet monteret på en printplade som ligger under skinnen - komponenterne kan så med lidt held placeres så de lige kan være under M-skinnens beskyttende ballast.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Moppe: Sporbesatmelding ... elektronisk ... fortæl, beret ...har du et link til noget som virker til 3-skinne og IB ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Moppe: Sporbesatmelding ... elektronisk ... fortæl, beret ...har du et link til noget som virker til 3-skinne og IB ?

Ja:

http://home6.inet.tele.dk/moppe/besat.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Moppe: Det virker vel ikke hvis der blot står en stribe vogne ... eller hva' ?

Hvordan ser diagrammet ud til kørsel i begge retninger ?

Gert Fikke ... fra ham hørte jeg ikke :roll:

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Moppe: Det virker vel ikke hvis der blot står en stribe vogne ... eller hva' ?
Nix, med mindre at der er en med slæbesko.Vil du detektere vogne, skal du isolere den ene skinne fra og detektere på stelforbindelsen hjulene laver til den anden skinne.Laver du det med en lysbom, kræver det at vognen holder foran lysbommen. Laver du sporbesatmelding kan vogne/lokomotiver hode et hvilket som helst sted på strækningen.
"ksor" skrev:
Hvordan ser diagrammet ud til kørsel i begge retninger ?

For 3 skinne drift (MM eller AC) er det fuldstændigt det samme.

Alternativt skal du se lidt på tams-online.de og læse brugsanvisningen til GBM1. Den virker også fint til 3 skinen drift.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Du skriver jo netop på hjemmesiden, at det ikke er til kørsel i begge retninger ... hvordan hænger det sammen med, at du nu si'r det er det samme ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Du skriver jo netop på hjemmesiden, at det ikke er til kørsel i begge retninger ... hvordan hænger det sammen med, at du nu si'r det er det samme ?

Der står at den ikke virker med DC og kørsel i begge retninger. Jeg kan se at det kan forstås forkert - teksten er nu ændret.. Det er kun ved DC problemet foreligger - og da du kører 3 skinnedrift er der ingen problemer.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

gerhard

Indlæg: 90

PB

Vel også samme løsning Viessmann leverer med 5233? Shock

Og det er vel ikke et problem ved digitalt drift med din beskrivelse? (Vel kun hvis man "vender" strømmen)? - (spørger jeg lige dumt) :oops:

Gerhard

__________________

Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"gerhard" skrev:
Vel også samme løsning Viessmann leverer med 5233? Shock Og det er vel ikke et problem ved digitalt drift med din beskrivelse?

Den er faktisk bedst med alt andet end DCC har jeg erfaret.

Til DCC ville jeg lade mig "kraftigt inspirere" af øverste kredsløb vist her:

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/OptoBOD.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

For nu at holde tråden med vedr. en lysbro !

Jeg regner med der skal være en lysbro i begge ender af en blok - er det rigtigt ?

Hvis ja, skal der vel noget "FLIP-FLOP-agtigt halløj" til at styre "besatmeldingen" - ikk' ?

Hvad skal "indsamle" alle besatmeldingerne fra banen ?

Og på længere sigt, når det hele er færdigt, og man vil til at køre - så bliver der vel også noget initialisering af "banen" - hvor er besat - det skal vel indstilles INDEN man kan starte med at køre. Man kan vel også bare sætte et lok på og begynde at køre ... så registreres dets bevægelser vel løbende - så næste lok osv.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Jeg regner med der skal være en lysbro i begge ender af en blok - er det rigtigt ?Hvis ja, skal der vel noget "FLIP-FLOP-agtigt halløj" til at styre "besatmeldingen" - ikk' ?Hvad skal "indsamle" alle besatmeldingerne fra banen ?

Hvordan har du tænkt dig at banen skal styres ?

Hvilket program?

Programmets egenskaber er afgørende for, hvordan dine sporbesatmeldinger kan/skal fungere.

Lysbom ved start og slut af hver blok redder ikke tabte vogne

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg har RailRoad&Co TrainController og regner med at bruge det.

Men den med de "tabte" vogne er jo et problem ved en lysbro - vognene kan jo også være hensat med fortsæt Sad Sad .... så skal man have en "stråle diagonalt på blokken" med i "flipFlop-Halløjet også .... ja, ja, og hva' så men en buet/bakket blok ..... :? :? Sad Sad

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Jeg har RailRoad&Co TrainController og regner med at bruge det.
Hvad forventer den at få af signaler ?
"ksor" skrev:
Men den med de "tabte" vogne er jo et problem ved en lysbro - vognene kan jo også være hensat med fortsæt Sad Sad .... så skal man have en "stråle diagonalt på blokken" med i "flipFlop-Halløjet også .... ja, ja, og hva' så men en buet/bakket blok ..... :? :? Sad Sad

Netop derfor virker en elektronsik sporbesatmeder bedre.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Hvilke signaler Railroad&Co kræver ... det ved jeg ikke ... jeg har aldring brugt det før ....... men, øhhh skal det hele ikke gennem IB'en så programmet bare "fjernstyrer" IB'en ... eller hva' ?

Mht sporbesatmelder .... ja, så hælder det pt mest til en elektronisk, som du si'r .... hvad nu, hvis det skal kombineres med den simple bremsegenerator, som virker på alle dekodere - er det ikke den, som blot sende neg spændig på midterlederen ... kan det kombineres ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Hvilke signaler Railroad&Co kræver ... det ved jeg ikke ... jeg har aldring brugt det før ....... men, øhhh skal det hele ikke gennem IB'en så programmet bare "fjernstyrer" IB'en ... eller hva' ?
Pas, derfor vil det nok være en god ide at finde ud af, hvad programmet forventer af inputs for at fungere og så lave detektorer ud fra det.
"ksor" skrev:
Mht sporbesatmelder .... ja, så hælder det pt mest til en elektronisk, som du si'r .... hvad nu, hvis det skal kombineres med den simple bremsegenerator, som virker på alle dekodere - er det ikke den, som blot sende neg spændig på midterlederen ... kan det kombineres ?

Det afhænger af, hvordan man har tænkt sig at lave DC bremsestrækninger. Skal det være 1 central DC forsyning, eller skal det være diode og kondensator for hver bremsepunkt?

Vil det være i orden at snyde sporbesatmelderen så når der er stoppet vil den altid melde optaget, eller skal den fungere 100 % uafhængigt?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Hvordan finder jeg ud af, hvilke inputs RailRoad&Co forventer ?

"moppe" skrev:
Det afhænger af, hvordan man har tænkt sig at lave DC bremsestrækninger. Skal det være 1 central DC forsyning, eller skal det være diode og kondensator for hver bremsepunkt?
Hvad er fordele og ulemper ved hver metode ?
"moppe" skrev:
Vil det være i orden at snyde sporbesatmelderen så når der er stoppet vil den altid melde optaget, eller skal den fungere 100 % uafhængigt?

.. og igen - hvad er fordele og ulemper ved hver metode ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Hvad er fordele og ulemper ved hver metode ?En central DC forsyning er sværere at styre rent effektmæssigt ved kortslutninger mellem digitalsignal og DC, men kræver færre komponenter... og igen - hvad er fordele og ulemper ved hver metode ?

Detektering der altid kun ser på toget og ikke "snyder" koster flere komponenter og det skal overvejes, hvor i kredsløbet den skal indsættes, om det er før eller efter omskifteren mellem digital og DC.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.