Jeg skal til at lave en del "kontaktpunkter" til min bane (Märklin M-skinner) styret med pc og IB.
Jeg har lavet et par prototyper, men er SÅ TRÆT af, at der næsten er mere reaktion på at jeg tænder/slukker lys i lokalet end på et tog, som kører forbi - det er noget klamp !
Er der ikke nogle af jer som vil dele et diagram, hvor lysstrålen på en eller anden måde er kodet så påvirkning fra uvedkommende baggrundslys kan udelukkes.
__________________
Mvh
KSor,
8210 Århus V
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg kan ikke hjælpe, men er nysgerrig: hvad kan denne måde at lave tilbagemelding på som f.eks. en kontaktskinne eller ligende ikke kan? Kontaktskinnerne virker selvfølgelig kun med slæbeskoen...
på forhånd tak
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Det er ikke så nemt at lave kontaktskinner på Märklins M-skinner - derfor lysbro.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ah, nej selvfølgelig
takker
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Er det sådan noget, du leder efter? -> http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm#irsensor
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du skal modulere signalet:
http://www.electronic-circuits-diagrams.com/alarmsimages/alarmsckt19.shtml
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Til BoHolm - ja, men bortset fra, at det du henviser til hellerikke koder signalet - baggrundslyset forstyrrer alt for meget - synes jeg.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Rigtigt, jeg koder ikke signalet. Og det er heller ikke nødvendigt, fordi . . .
Nej, baggrundslyset har ingen indflydelse, fordi der også skal bruges IR-transmitters, som skal sidde lige over (næsten) IR-modtageren.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
BlackChart
Skanderborg
Indlæg: 87
Var der ikke en herinde der legede med at montere IR modtagere i sporet og IR transmittere ombord på lokomotiverne/vognene og så lade hver enkel sender bruge sin helt unikke kode, så kunne man også bruge systemet til at positionsbestemme sine lokomotiver hvis man er til det!?
Mvh.
Morten Trab
Trab.dk - Din Arduino Leverandør
http://www.trab.dk
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
boholm:
Det holder bare ikke at baggrundslyset ikke påvirker - jeg sad og arbejde med min prototype ved en arkitektlampe - tænd/sluk lampen påvirker mere end brydning af lysstrålen - det er noget ustabilt klamp efter min mening - kodning skal der til.
Jeg er også tilhænger af at det er en "lysbro" som det forbikørende tog bryder, da der så ikke skal indbygges noget i det rullende materiel og ALT materiel vil kunne bryde strålen.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg kan kun gentage mig selv:
http://www.electronic-circuits-diagrams.com/alarmsimages/alarmsckt19.shtml
Den kører med moduleret lys og modtageren har indbygget demodulator. Begge dele kan (hvis man har lidt snilde) gemmes mellem svellerne og reflektere på tog/vogne der kører hen over.
http://www.electronic-circuits-diagrams.com/alarmsimages/19.gif
Oscillatoren i "sendekredsløbet" kan man med lidt modifikationer genbruge, så der kan drives flere dioder og modtagerkredsløbet kan man fjerne relæet fra og bruge signalet direkte tilbage i et S88 modul.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Jo, baggrundslyset må ikke påvirke. Ellers kan du få falske anmeldelser, hvilket jeg i hvert fald ikke er interesseret i.
Ellers skulle jeg hilse og sige, at det fungerer overordentligt fint i "Jernhesten" - også i mørke.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Det er altså også lettest at få til at virke i mørke! Problemet med lys - især fra lysstofrør - kan godt være lidt drilsk at komme udenom. Løsningen er helt bestemt et moduleret (kodet) lyssignal fra IR-senderdioden - og et tilsvarene detektionskredsløb i forbindelse med modtager sensoren. De fås med indbyggede filtre, men er lidt store rent fysisk - i hvert fald de udgaver jeg kender.
Fidusen er jo, at der ikke behøver være specielle foranstaltninger på det rullende materiel - og detekteringen sker på både lokomotiver og vogne.
Under alle omstændigheder skal der lidt elektronik til.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
. . . og det virker også med fuldt dagslys. Og det har ikke været nødvendigt med nogen form for kodning og/eller modulation.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Boholm: Ja, jeg er også enig i, at der sikkert virker bedst i mørke, men jeg synes også jeg kan se et andet problem med senderne anbragt i loftet over banen - hvad hvis man rækker ind over banen ... giver det ikke anledning til, at systemet tror "den flyvende hollænder" kommer farende ...
Nej jeg vil i alle tilfælde have kodning af signalet
Mvh
KSor,
8210 Århus V
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
OK. Hvad så med moppes forslag? Eller det, som Gert Frikke havde gang i?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg er godt nok en ren novice på dette område; men jeg mener, at en af de tyske fabrikanter (Busch / Noch ?) har lavet en type i et gråt plastichus til montering på hver side af sporet - sikkert til en mindre formue.
Så hvorfor ikke ikke selv lave nogle til "side-montering" Så kan man da række ind over alt det man vil
Et spørgsmål : Hvis man vil bruge lysskranker på en skjult / underjordisk rist, så betyder dagslys m.v. vel ingenting ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordi det fylder i landskabet.......og så er der chance for at man får "raget det ned".
Derfor placerer man det ned i sporet med en kort reflektionsafstand.
Alternativt laver man sporbesatmelding elektronisk.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Nej du har selvfølgelig ret mht skjulte strækninger, men det er lige så meget i en testfase jeg er så træt af den ustabilitet, som baggrundslyset giver - og ja, jeg vil netop lave en konstruktion, hvor sender/modtager står som en stander på hver side af sporet monteret på en printplade som ligger under skinnen - komponenterne kan så med lidt held placeres så de lige kan være under M-skinnens beskyttende ballast.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Moppe: Sporbesatmelding ... elektronisk ... fortæl, beret ...har du et link til noget som virker til 3-skinne og IB ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/besat.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Moppe: Det virker vel ikke hvis der blot står en stribe vogne ... eller hva' ?
Hvordan ser diagrammet ud til kørsel i begge retninger ?
Gert Fikke ... fra ham hørte jeg ikke :roll:
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
For 3 skinne drift (MM eller AC) er det fuldstændigt det samme.
Alternativt skal du se lidt på tams-online.de og læse brugsanvisningen til GBM1. Den virker også fint til 3 skinen drift.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Du skriver jo netop på hjemmesiden, at det ikke er til kørsel i begge retninger ... hvordan hænger det sammen med, at du nu si'r det er det samme ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der står at den ikke virker med DC og kørsel i begge retninger. Jeg kan se at det kan forstås forkert - teksten er nu ændret.. Det er kun ved DC problemet foreligger - og da du kører 3 skinnedrift er der ingen problemer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gerhard
Indlæg: 90
Vel også samme løsning Viessmann leverer med 5233?
Og det er vel ikke et problem ved digitalt drift med din beskrivelse? (Vel kun hvis man "vender" strømmen)? - (spørger jeg lige dumt) :oops:
Gerhard
Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den er faktisk bedst med alt andet end DCC har jeg erfaret.
Til DCC ville jeg lade mig "kraftigt inspirere" af øverste kredsløb vist her:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/OptoBOD.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
For nu at holde tråden med vedr. en lysbro !
Jeg regner med der skal være en lysbro i begge ender af en blok - er det rigtigt ?
Hvis ja, skal der vel noget "FLIP-FLOP-agtigt halløj" til at styre "besatmeldingen" - ikk' ?
Hvad skal "indsamle" alle besatmeldingerne fra banen ?
Og på længere sigt, når det hele er færdigt, og man vil til at køre - så bliver der vel også noget initialisering af "banen" - hvor er besat - det skal vel indstilles INDEN man kan starte med at køre. Man kan vel også bare sætte et lok på og begynde at køre ... så registreres dets bevægelser vel løbende - så næste lok osv.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvordan har du tænkt dig at banen skal styres ?
Hvilket program?
Programmets egenskaber er afgørende for, hvordan dine sporbesatmeldinger kan/skal fungere.
Lysbom ved start og slut af hver blok redder ikke tabte vogne
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Jeg har RailRoad&Co TrainController og regner med at bruge det.
Men den med de "tabte" vogne er jo et problem ved en lysbro - vognene kan jo også være hensat med fortsæt .... så skal man have en "stråle diagonalt på blokken" med i "flipFlop-Halløjet også .... ja, ja, og hva' så men en buet/bakket blok ..... :? :?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Netop derfor virker en elektronsik sporbesatmeder bedre.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Hvilke signaler Railroad&Co kræver ... det ved jeg ikke ... jeg har aldring brugt det før ....... men, øhhh skal det hele ikke gennem IB'en så programmet bare "fjernstyrer" IB'en ... eller hva' ?
Mht sporbesatmelder .... ja, så hælder det pt mest til en elektronisk, som du si'r .... hvad nu, hvis det skal kombineres med den simple bremsegenerator, som virker på alle dekodere - er det ikke den, som blot sende neg spændig på midterlederen ... kan det kombineres ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det afhænger af, hvordan man har tænkt sig at lave DC bremsestrækninger. Skal det være 1 central DC forsyning, eller skal det være diode og kondensator for hver bremsepunkt?
Vil det være i orden at snyde sporbesatmelderen så når der er stoppet vil den altid melde optaget, eller skal den fungere 100 % uafhængigt?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Hvordan finder jeg ud af, hvilke inputs RailRoad&Co forventer ?
.. og igen - hvad er fordele og ulemper ved hver metode ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Detektering der altid kun ser på toget og ikke "snyder" koster flere komponenter og det skal overvejes, hvor i kredsløbet den skal indsættes, om det er før eller efter omskifteren mellem digital og DC.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model