Hej alle
jeg skal til at montere signaler på min bane (N) og har købt reed relæer (med 3 ben) til formålet, men jeg ved ikke hvordan jeg skal montere dem så de skifter i serie ( Toget pasere kontakten og det skifter til rødt længere henne på banen pasere det endnu en kontakt og det førdste signal skifter til grøn osv osv= håber at i kan hjælpe mig evt med en tegning. :twisted: hilsen Nybegynderen
__________________
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Én ting er reedrelæerne. Noget andet er . . . resten
Du skal enten også bruge relæer, eller du skal bruge signaler, hvor der er indbygget relæer, som der som regel er i vingesignaler.
Det vil gøre det hele meget lettere at hjælpe med tegning, hvis jeg/vi vidste mere om, hvad du ellers skal/vil bruge - ud over reedrelæer, nu du er nybegynder.
Spørgsmålet er også, om du kun kører én vej rundt, eller om du kører begge veje.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej Bo
Først tak for svaret.
Jeg har selv lavet signalerne (fordi det er sjovere) og det er med Rødt og Grøn lys, og ja der skal køres begge veje. :?
Hilsen Peter
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Hvad vil du helst bruge; elektronik/logik+relæer eller kun relæer?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej Jeg forståe ikke hvad du mener :?: Det jeg ønsker at få hjælp til er, at serieforbinde signaler og reed relæer
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
. . . Men du har kun lyssignaler . . . :?:
Der skal være et eller andet til at tænde og slukke strømmen til sporene . . . eller vil du kun have, at lyssignalerne skal skifte melllem rødt og grønt?
Du skal huske på, at reed-relæer kun giver en puls - et kortvarigt strøm-gennemløb, man normalt bruger til at få et relæ til at skifte. Relæet er så tilsluttet både lyssignal og et skinnestykke foran signalet, således at når lyssignalet er rødt, er skinnestykket afbrudt. Enten har man så en trykknap til at give en strømpuls til relæet, så det skifter til grønt. Eller man har et reed-relæ på strækningen længere fremme, der skifter relæet og dermed signalet til grønt - og der kommer strøm på sporet foran signalet.
Måske var det lettere, at du fotograferede de dele, du har, og som du vil bruge til projektet. Så kan jeg/vi fortælle dig, hvad der kan gøres.
Obs: Trebenet reed-relæ? Kan du give flere oplysninger - meget gerne typenummer eller betegnelse, så man kan finde den på internettet?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej Bo
Jeg kan godt se at det er noget mere "langhåret" en jeg havde forstillet mig. :? Jeg har taget et billede af det jeg har og vedhæftet billedet, jeg håber at det kan hjælpe dig/jer
PS: Jeg vender tilbage med oplysninger om hvar type Reed relæet er.
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Pyha, du kunne heldigvis indse/forstå, at det ikke er "bare lige".
Og du behøves ikke at komme med flere oplysninger på reed-relæet. Jeg kan godt se, hvad det er for en type.
Og ja, det er en del mere langhåret, end du umiddelbart tror. Du skal ud og investere i en hel del mere - enten elektronik eller relæer. Elektronik er lidt billigere, men nok også sværere at håndtere og kapere.
Men problemet er lige så meget at give dig en løsning, du kan bruge og forstå - serveret på en måde, du kan bruge og forstå. Især serveringen - har jeg på fornemmeren - bliver den store udfordring. Især, hvis du ingen viden og indsigt har til sådan noget som strøm og ledninger, relæer, ohm, volt, ampere, effekt, modstande, kondensatorer, dioder, transitorer, frekvenser, oscilloskoper, FFT-analysatorer, partikel-accelleratorer osv.
Du bliver mindst nødt til først at lære om, hvordan et relæ fungerer - ikke kun den ene type, men også de andre. Når du har forstået de(n) komponent(er), er det lettere at tale sammen om, hvordan de(n) skal forbindes med ledninger til og fra signalerne og sporene.
Et spørgsmål - eller to: Hvilke slags pærer sidder der i dine signaler? Jeg mener ikke hvilke farver :roll: men derimod spænding (volt) og strøm (ampere)?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej Bo
Jeg har nok fra starten ikke givet udtryk for hvor meget eller lidt jeg ved om elektronik Så for at gøren en lang histiorie kort, så ved jeg lidt om elektronik, ohm, volt, ampere, modstande osv osv. jeg har bare ikke lige et oscilloskop, men et volt/ohm meter så lidt kan jeg da måle.
Pærene er 12 - 16 v 1,2 amp, og 1,8 mm LED er på 3,5 v 15 mp og forbinder dem med en modstand på 470 ohm (12v).
PS: Jeg ved godt hvordan et relæ virker. og kan også bruge en loddekolbe ,så skulle det vist være på plads. og lad os aå komme igang
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Yes my boys
Giv mig lige et par dage.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Ok
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Det er da nole voldsomme pærer du bruger. 16V og 1,2 A - det er 19,2W! Det er da til at oplyse hele det mørke Jylland..................... i H0!
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej Gert
Der skulle selvfølg have stået MP. :idea:
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
Techek
Jelling
Indlæg: 901
Ampere skrives normalt som "A" mens milliampere (altså tusindedele ampere) skrives som "mA". Men ellers tror jeg nok at der er styr på beregningerne.
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Lige en update, så det ikke virker, som om det er glemt. Jeg har "bare" en hel del at se til - og skal til Eurospoor i Utrecht i kommende weekend. Så jeg har desværre ikke haft tid nok til at gøre det færdigt.
Jeg planlægger også at give flere forslag i tempi og lægge det ud på http://www.jernhesten.dk, når det er færdigt, men jeg skal nok poste her også.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej Bo
Jeg er ved at købe et viessmann multi relæ kan det evt bruges :?:
Mht det andet du skriver, skal du ikke få stress, jeg venter bare til du får tid
Og til Techek ja det ved jeg godt, det gik lige lidt hurtigt med at få svaret.
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Hvis det er dette, så ja. At det kan gøres billigere, er så noget andet. Men så skal man selvfølgelig også lodde og evt. pakke det ind.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej Bo
Jeg har måske købt det, kæmper lige med sælger om portoen, jeg fik det for 40.- kr. men han vil have 100.- kr. for at sende det, det vil jeg ikke betale, så nu venter jeg på hans svar. på mit tilbud.
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Så er det endelig lykedes at få strikket noget sammen. Jeg mener ikke, det er det, der er efterspurgt, men jeg tillader mig at starte med det elementære - og arbejder videre der ud fra:
Når man kører sine tog ud på en strækning, vil man som regel gerne have, at de ikke kører op i hinanden. Ude i virkeligheden har man samme problem, og her har man løst det ved at dele strækningen op i sektioner - eller blokke, hvor man så kun tillader ét tog ad gangen per blok. Disse blokke er adskilt af signaler.
Dette kan selvfølgelig også laves i model. Her er der vist, hvordan man kan gøre det med relæer og med lyssignaler. To blokke er vist:
Man skal bruge et 2-spolet relæ med 2 kontaktsæt - et til signal og et til kørestrøm - per blok. Hertil skal der bruges noget, der kan påvirke og trække relæerne. Her bruges reed-relæer; en per blok. Man kan bruge andet, og det vil blive vist senere. Som regel skal der ikke bruges meget strøm til relæer, så derfor er kravene ikke store til reed-relæerne. Men det er altid en god ide at sammestille strømmængden, som relæet bruger, med den strøm, som reed-relæet kan klare. Der skal også være et et skinnestykke, der er afbrudt fra resten af sporet. Afbrydelsen kan ske enten med isolerings-lasker eller ved at skære skinnen over. Kun den ene skinne skal afbrydes - ikke begge to, se tegning. Reed-relæet lægges i sporet lige efter den afbrudte blok og signalet. Den må ikke blive påvirket af et tog, der er inde på det afbrudte skinnestykke.
De to kasser markeret med "Rød" og "Grøn" er selve spolerne, der trækker de to kontaktsæt til venstre for signalet. Husk at få "vendt" spolerne rigtigt, så de ikke trækker omvendt.
Hvis man har signaler med indbygget spoler og afbryder til spor, kan man bruge dette i stedet for relæet. Princippet og forbindelserne er de samme. Som regel følger der en brugsanvisning med, der angiver, hvordan signalet skal forbindes. Venligst følg denne.
Der kan kun køres i én retning med viste kredsløb. At få kørsel i begge retninger kræver en del mere. Herom senere.
At bruge reed-relæer kræver desværre, at man monterer magneter på noget af sit rullende materiel - én magnet per togstamme er rigeligt .
Ovenstående kan også findes på http://www.jernhesten.dk/elektronik.
Edit pr. 14/11 08: Dioder tilføjet. Tillader kørsel i modsat retning - dog uden blokstyringsfunktion.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
WAUU det ser f.... godt ud.
jeg har lige et spørsmål, kan jeg bruge disse relæer, som vist i de vedheftede filer? og i såfald, hvormange skal jeg bruge af dem (der skal være 4 signaler på banen / 2 sæt). :?:
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej Bo
Undskyld! :oops: Jeg glemte helt, :? at sige mange tak for dit store arbejde, jeg var så fokuseret på de relæer, jeg har set på nettet, at jeg glemte at sige tak.
Jeg glemte også at skrive hvad nummere på de to Viessmann relæer har, det lyse billede har nr. 5551 og det mørke billede har nr. 5552. Jeg håber, at du kan bruge de oplysninger til at bestemme om de kan bruges
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Woaw Bo
Laber tegning du har begået - jeg glæder mig til flere
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
@ Peter Josef:
5551 er en kasse med ét relæ og 4 kontaktsæt.
5552 er en kasse med to relæer med hver 2 kontaktsæt.
Så det er mest overskueligt IMHO kun at bruge 5552. Sådan en enkelt kan så "kontrollere" 2 blokke, ganske som vist på min tegning. Så ja, to kasser til 4 blokke.
Husk dog på, at for enden af strækningen sker der jo et eller andet - som regel i form af en station eller skjult rist. Du skal så til at overveje, hvordan du får toget videre fra det sidste signal på strækningen og ind på risten eller ind på stationen. Lidt at tænke over
@ Henho og Peter Josef: Takker
der vil nok gå lidt tid, inden "følgetonen" fortsætter. Min arbejdsgiver har overlæsset mig med arbejde - også i min fritid
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Z20500
student
Indlæg: 53
Hej, så vidt jeg har forstået kunne du også bruge elektronik.
Jeg kenner 2 måder med elektronik og almindelig relæ (måske uden, hvis du bruger led i stedet for lamperne), som skulle være billiger.
Det ene er at sætte en transistor på en af de lyse, som gører, at den ikke kan lyse, når det ande lys er tændt.
Det ande lys kan blive styret af den der:
http://www.ptitrain.com/electronique/meccano/pages2002/rovdan4013.htm
Eller, kan du lave en elektronisk styring af begge lyser, der gører at lyser veksler, når magnetet kommer over Reed relæ. Hvis man bruger LEDs isted for lampre er der nok ikke bruge for relæen.
http://www.ptitrain.com/electronique/meccano/pages2002/bst555.htm
Siderne er på fransk, men der findes tejninger og lister af det du skal bruge.
Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/
Peter Josef
Soldat
Indlæg: 17
Hej med dig
Mange tak for dit indlæg , men nu har jeg købt 2 stk. Viessmann relæer no 5552 og vil forsætte med at bygge efter Bo´s tegninger, det er nemmere for mig da de nu er anskaffet.
endnu engang tak for dit inlæg .
Hilsen
Peter Josef
Skala-N
Z20500
student
Indlæg: 53
Selv tak
Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Jeg har rettet lidt på tegningen, så man også kan køre den anden vej. Der er så - så at sige - kun én blok at køre på, da blokfunktionen jo kun duer i den ene kørselsretning.
At få blokkørsel i begge retninger kan godt lade sig gøre, men det er lettere at lave med elektronik end med relæer. Og dette, tror jeg ind til videre, bliver næste tegning/projekt.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<