Jeg er ved at søge oplysninger om de forskellige digital systemer og deres forskellige tilslutninger, for at sætte mig selv istand til at foretage et velbegrundet valg af system til det anlæg jeg går og dagdrømmer om.
En af de tilslutninger der forekommer vældigt interessant er LocoNet, der ser ud til at kunne bruges til at kommunikere med lidt af hvert (boostere, dekodere, tilbagemeldere, håndholdte kontrolenheder ...), i modsætning til mange andre der bruger forskellige tilslutninger til de forskellige formål.
Det lyder næsten for godt til att være sandt... er der nogen her der har praktiske erfaringer med LocoNet, som de vil dele ud af ?
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej Henrik
Jeg bruger næsten alt hvad der findes fra Uhlenbrock med Loconet tilslutning.
Det virker og uanset hvor mange komandoer der sendes på kryds og tværs mellem Loconet moduler er der ingen hastigheds problemer.
Kabler kan trækkes uden hensyn til netstøj fra andet elektronik.
Men start med at hente Loconet tools fra http://www.uhlenbrock.de/germany/index.htm
under download. Det kræver at du køber en kode hvis det skal bruges med hardware, men du kan prøve det hele i demo mode.
Med Loconet tools kan man læse og skrive til de enkelte moduler live, enten i klar tekst (tysk) eller som cv værdier. (man starter med at give hvert modul et ID nr.)
Det er kun 8 af de moduler der er med billed, i programmet, resten kan hentes under varenummer i menuen.
Og så er der monitor funktionen som lister alt hvad der sker på Loconettet.
Den er rigtig god når man skal time flere ting til at passe sammen.
Men spørg hvis der er noget mere du vil vide.
Mvh. Ole Vedel
lokalbanen
Indlæg: 162
Ligesom dig forsøger jeg også at få et overblik over den digitale verden, desvære er Lokonet ikke en fælles standard.
Digitrax har lavet Lokonet
Lenz har lavet XpressNet
Esu har lavet ECoSLink
...
Nogle andre producenter anvender Lokonet eller XpressNet, så jeg tror at man skal finde ud af hvilket system (kontrol, pc styring) man skal have, og så holde sig til de producenter der anvender den valgte bus teknologi.
Skal man køre sammen med andre i klub eller med moduler kan det også have indflydelse på valget. Det skulle jo gerne kunne snakke sammen.
/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Enig.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Bruger du LocoNet til tilbagemeldinger og sporskifte dekoder og den slags ? - det er formodentligt der jeg vil komme til at anvende det.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Jeg er en stor egoist, og regner med at det er et soloprojekt - men det er selvfølgelig noget der skal tages hensyn til, hvis man skal samarbejde med andre.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Møtrik
Indlæg: 619
Traincontroller er rigtig dejligt at arbejde med. Får også i det tyske blad Miba roser konstant og betragtedes som det bedste på markedet i hvertfald i Tyskland. I Dk er dernok ikke så mange der har set det lys endnu. jeg har prøvet Rocrail fordi det er gratis, men jeg synes at det er omstændigt at bruge og ikke let tilgængeligt. Railware kender jeg ikke så...
men hvis du vil køre ren pc styring så prøv med en IB com hvis du vil køre med loconet, du kan sikkert også finde en god brug Intelliboks.
alternativt ville jeg kigge på Lens/Roco. En Ecos er simpelt hen skudt over målet hvis du ved at der skal kobles en pc på.
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Jeg er enig med hensyn til den åbne standard, men XpressNet er temmeligt ensporet i forhold til LocoNet - jeg er på udkig efter noget der kan kommunikere med lidt af hvert og begge veje... XpressNet skal, så vidt jeg ved, suppleres med RS-Bus hvis man vil have tilbagemelding, og desuden er jeg ikke stødt på nogle stationære dekodere til brug på XpressNet... endnu.
Gad vide om der findes nogle oversigter over hvad der kan sættes på de forskellige busser/net - så man kan få et overblik over om en given bus nu også kan bruges til alt det man ønsker.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej Henrik. Jeg giver Ole ganske ret. LocoNet fungere bare. Mine egne erfaringer stemmer overens med hans. Der er ganske mange interessante enheder som fx. Uhl's Schaltmodul, der har 20 fuldt progrmmerbare udgange, der kan sættes op til fx at styre 10 sporskifter eller 10 daglyssignaler med blink og overblænding - til under 600 DK-penge. Vi er efterhånden også rigtig mange, der er super glade for Uhl's LISSY system, der er virkelig stabilt og funktionelt. I al beskedenhed har jeg lavet nogle DK-vejledninger netop omkring flere Uhl/LocoNet ting. De ligger på
http://www.digitaltog.dk/Digital/anlaegsdekodere.htm
sammen med mange andre fine ting.
En yderligere - nyere - rigtig positiv ting er, at IB1 og den nye IB2 kommunikerer fint med hinanden - også via LocoNet naturligvis. Go' hilsen.
Leif - TFJS
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Lenz, Roco, Digitrax og stort set alle de andre har nogle fine ting, men IB-Com ser ud til at ramme lige i skabet for mit vedkommende - jeg formoder at den set fra en computer opfører sig som en almindelig IntelliBox... er der nogen der be- eller afkræfte det ?
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Ja både 2 og 3 skinneversionen. (jeg kører 2 skinne)
3 skinneversionen bruger jeg hvor jeg ønsker en led i kontrolpulten, så har jeg et lille kredsløb med en optokobler foran 3-skinne tilbagemeldings modulet.
Jeg bruger Win-digipet som sikringsanlæg, så jeg ikke kan omstille noget uden at spørge computeren/WDP.
Tasterne på kontrolpulten er forbundet med UBs 63400 Switch-Control som start/mål kontakter for togveje og alle rangerveje som kommer i forbindelse med togvejs spor.
Så kontrolerer WDP alle signaler via UBs 63410 LocoNet-Schaltmodul.
Det er planen at WDP kun skal styre nogle få tog via Lissy for at få noget liv på anlæget.
mvh. Ole Vedel
Møtrik
Indlæg: 619
hvor længe har du været i gang med med Traincontroller?, jeg er kun lige så småt startet (2 -3 uger), fået oprettet alle mine tog med egne billeder via trananimator. det er dog kun er en del af en modulbane og jeg har ikke fået placeret mine tilbage meldere endnu , da moneterne pt er i restordre hos forhandleren.
jeg har vedhæftet min Yrr fil som zip fil.
Jeg vil giver ret ret mht. det andet program som du nævnte, jeg vil dog ikke sige bagvendt snarere- besværligt. og jeg kommer ikke fra computerverdenen, ikke mere eller mindre end gennemsnittet.
Nu kender ikke Loconet , da jeg er Lenz bruger (Xpressnet) og på dette "net" kan du sætte div. håndterminaler på. Dekodere får deres signal fra sporet , også de stationære. strøm kan de trække fra seperate power forsyninger eller også fra sporet, dette er bare spild af "dyr" strøm . tilbagemeldere køre via RS bussen, den er meget stabil og sikker.
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Noget tyder på at du har et godt overblik over IntelliBox - der er flere her på forumet der har givet udtryk for at IB er ved at være forældet... hentyder de ikke udelukkende til betjeningsfladen, som ganske rigrigt ser mere 'fiks' ud på ECoS og CS, samt en del af den funktionalitet der er i centralen, og som jeg alligevel vil have lagt over i en PC ?
Jegt kiggede lidt på hvad Uhlenbrock selv fremhæver som nyt i IB2, og bortset fra CoolPower (hvad det så end er) er det udelukkende kosmetiske ændringer og ekstra funktionalitet som jeg regner med at have i PC'en... jeg er mere til IB-Com end en 'rigtig' IntelliBox.
En ting der irriterer mig lidt er, at det ikke lader til at de har tænkt sig at tage hensyn til RailCom, heller ikke i IB2. De behøver ikke at bruge det til noget, men det ville være pænt af dem, at lave CutOut i DCC-signalet, så det var muligt at bruge RailCom med en IB som booster, uden at skulle til at sætte ekstra udstyr ind mellem den og skinnerne.
Jeg ved ikke om jeg kommer til at bruge RailCom, men ville gerne holde muligheden åben - har du hørt/set noget om RailCom fra Uhlenbrock ?
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Møtrik
Indlæg: 619
Uhlenbrock vil så vidt jeg ved ikke benytte Railcom, de mener deres Lizzy kan det samme. denne forklaring har tidligere læst på forskellige tyske fora. men man har vel standpunkt til nyt tages......
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Det kan jeg sagtens se fidusen i, jeg tror bare at jeg vil lade computeren styre alle togene... jeg forstår dog ikke rigtigt hvorfor LISSY/toggenkendelse er nødvendig i den sammenhæng.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Møtrik
Indlæg: 619
[/quote]
en eller anden nævnte 'dyr boosterstrøm' i forbindelse med at LocoNet-modulerne kunne tilsluttes en selvstændig strømforsyning, jeg vil gerne fremhæve 'dyr DCC-båndbredde' - især hvis man kører computerstyret acceleration/decelleration med lange addresser og mange hastighedstrin.
Jeg har ingen erfaringer der kan underbygge hvornår det bliver et problem, men når det er muligt, arbejder jeg helst ud fra denne filosofi:
...håb på det bedste, men forbered dig på det værste.
Så hvorfor 'forurene' kommunikationen på skinnerne med data der ikke vedkommer de elementer der kører derpå, og hvis der skal være tilbagemelding fra dekoderne, skal de alligevel have fat i LocoNet.
[/quote]
Hvorfor vil du så have Railcom? ved f.eks et ordentlig pc styring kan togene også følges rundt på banen.
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Jeg synes at det er lidt af et gedemarked - en tilslutning til håndterminaler, en anden til tilbagemelding og en tredie til dekodere... og værst af alt er at DCC/Booster udgangen ikke kun leverer 'dyr strøm', der er også tale om 'kostbar båndbredde' (se iøvrigt tidligere indlæg).
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Det skulle ikke undre mig, men så har Uhlenbrock fået et eller andet helt galt i halsen... eller også har jeg totalt undervurderet mulighederne i LISSY.
Som jeg har forstået LISSY kan man bruge det til at aflæse et ID-nummer når et lokomotiv, som er udstyret med en LISSY sender, passerer en LISSY modtager som er monteret i sporet - hverken mere eller mindre.
RailCom er en helt anden størrelse da det er dekoderen i lokomotivet man 'snakker med'. Det jeg synes er vigtigst ved RailCom er at dekoderen bliver istand til at meddele centralen at den har modtaget og forstået en kommando der er sendt til den - som det er nu sender man kommandoen og håber at lokomotivet ikke hopper lidt på sporet midt i transmissionen... for at øge sikkerheden gentager centralen de sidst sendte kommandoer et antal gange, men der er ingen garanti for at dekoderne får kommandoerne.
RailCom kan også en masse andet, hvor jeg anser det meste for pjat - man kan selvfølgelig aflæse alle CV'er i dekoderne, og derfor også lokomotivets DCC-addresse, desuden vil man kunne få oplyst det øjeblikkelige omdrejningstal for motoren, og hvor belastet motoren er osv. osv.
For at opnå toggenkending med RailCom, som med LISSY, skal der også en del ekstra elektronik med ind i billedet - formodentligt anbragt i optagetmeldere eller lignende.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Jeg tror at jeg skrev i et af indlæggene, at jeg ikke viste om jeg ville bruge det, men gerne ville have at muligheden stod åben, og hvis det skal bruges er det først og fremmest for at få tilbagemelding om en kommando er blevet modtaget og forstået af den dekoder den er sendt til.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej igen. IB2 er nu temmelig meget mere end kosmetik. Fx er der nu 80 togveje, der hver kan udløse op til 20 kommandoer - i modsætning til IB1, hvor der er 48 togveje med hver 10 kommandoer. Cool Power dækker givetvis over switch-mode teknologi. Samtidig er der nu mulighed for, at flere IB'ere kan fungere i samme set-up. Dvs, at man kan tage sin egen IB med under armen til en køreaften sammen med andre - fx i en klub.
LISSY er rigtig stærk, fordi sensorererne udlæser præcist, hvor det enkelte lok eller en traktion befinder sig. Problemer med styring af dobbelttraktioner fx en motor enhed i hver ende - MA lyntog - er ikke noget problem ved opbremsning i fx skjult banegård, fordi det er den forreste sender i traktionen, der regulerer begge motorer. Det sker også ved fx et styrevognstog, hvor styrevognen er forrest. Senderen i styrevognen regulerer motoren i lok'et, der skubber.
Noget af det allervigste er, at der ikke skal skæres i sporene overhovedet. Alt er ren data. Hvis der skal ændres i positionerne, hvor kommandoer skal udløses, flytter man bare sensoren, der er som en 3mm lysdiode, der stikker op mellem 2 sveller.
IB-com. Vi har oplevet problemer med enheden, idet den ikke har kunnet levere de lovede 3 A i et par set-up. Problemet kan givetvis løses. Men der er 2 bokse, vi har oplevet det ved.
Du burde se det i funktion. Jeg bor jo i nærheden af Aalborg.
Leif - TFJS
Møtrik
Indlæg: 619
Mine dekodere kan næsten det du nævner lige bortset fra om kommandoen er modtaget, den giver kun besked om ordren er udført.
når jeg læser om railcom kan det dette.
------Snip------
keine Komponenten außen an der Lok
keine Beeinflussung der Datenübertragung, egal, wo der RailCom-fähige Decoder in der Lok montiert ist
geringer Platzbedarf, da die Bauteile in den RailCom-fähigen Decodern integriert sind
keine zusätzliche Verkabelung
keine gesonderte Programmierung eines Senderbausteins
auch für den Einsatz in kleinen Spurweiten geeignet
Informationsübertragung unabhängig von Standort und Fahrzustand der Lok
keine störenden Empfängerbauteile in der Gleisanlage
------Snip------ taget fra http://www.digital-plus.de/digitalplus/digitalplus_railcom.php# opfinderen af Railcom
som jeg læser kan det ikke mere end et pc system.
nu antager jeg at de fleste tognørder kan tysk til husbehov, ellers kan google translate til nøds bruges.
kan det andet ?
ps. en nørd, er blot en person som har specialiseret sig i et bestemt område.
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Det vil jeg meget gerne... vi er jo næsten naboer - det kan godt være at jeg ikke interesserer mig synderligt for køreaftener og selv at køre med togene, men jeg er vildt interesseret i hvad andre går og laver og hvad de får ud af hobbyen, den har utroligt mange facetter.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
SPECIALISERING: at lære mere og mere om mindre og mindre, indtil man ved alt om ingenting.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Møtrik
Indlæg: 619
Dekoderne er LS100, de har indbygget tilbage meldere i. de melder tilbage vis RS bussen ligesom alle andre tilbage meldere (LENZ) de er dog bare p.... dyre.
jeg mente ikke at Railcom kunne mere end et pc system. det er jo kun en form for tilbage melding af cv værdier.
jeg forstår ikke hvor der med et pc baseret anlæg bruges Lizzy, eller Railcom for den sagsskyld.
Programmet ar vel togforfølgelse indbygget så det ved ganske præcist hvilke tog der befinder sig hvor. ego de 2 systemer kommer til kort. eller har jeg misforstået noget?
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Togforfølgelse... bare dine lokomotiver ikke bliver paranoide
Som jeg skrev ovenfor: det vigtigste jeg kan få øje på i RailCom er bekræftelse af kommandoer sendt til dekodere i rullende materiel - resten er lidt ligemeget for mit vedkommende, og jeg ved ikke om jeg vil komme til at bruge det men vil gerne have muligheden holdt åben - teknisk set burde det være overkommeligt at lave, da det bare er et spørgsmål om at centralen holder korte pauser i DCC-signalerne med bestemte mellemrum, så dekoderne ude på skinnerne kan få lov at melde tilbage, Uhlenbrock eller hvem der nu laver centralen behøver ikke at bruge de data til noget, men hvis pauserne bliver sat ind, kan man sætte andre enheder til at lytte efter tilbagemeldinger, og eventuelt føre det ind i et PC-system eller hvad man nu skal bruge det til.
Dem der bruger LISSY bruger fromodentligt ikke optagetmeldere på sporene, for at vide hvor togene er, de får at vide hvilket lokomotiv der passerer over en given LISSY modtager, og i det øjeblik ved de præcis hvor lokomotivet er, og så er den typiske LISSY-bruger nok ikke at finde blandt dem der styrer deres anlæg med computere.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej igen. (Underlig negativ drejning denne tråd har taget! Der var jo bare en, der søgte viden og erfaring!) Du har ret alene af den grund, at der ikke er noget PC-program, der - endnu - kan behandle LISSY informationerne. Sååeehh.... mange LISSY-folk vil helt klart bruge den kombination. Dette program vil være særdeles interessant. Generelt vil det være super dejligt, hvis systemerne kunne tale sammen. Fx en EcoS med LocoNet ville jo åbne de herligste muligheder.
LISSY er jo reelt en tilbagemelding til en eller anden enhed om, at "her er jeg præcist her og nu, - og jeg vil gerne have nogle kommandoer udført, som Du (styringsenhed) nu engang magter". Ret simpelt!
En forskel til traditionel tilbagemelding er, at lok'et er ikke programmeret til at skulle være på et bestemt sted i henhold til en eller anden lok-rækkefølge, - det er der rent faktisk. Den forskel samt ikke at skulle skære i sporene er - set herfra - meget tilfredsstillende.
Men - LISSY er således OGSÅ tilbagemelding i traditionel forstand - igen uden at skulle skære i sporene!
Tankevækkemde er det, at der (også i denne mini-lege-verden) er ganske mange, der har en masse holdninger uden reelt at have været konfronteret med de områder, de udtrykker sig om. Men - kik gerne forbi for en hyggelig stund.
Go' hilsen.
Leif - TFJS
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
XpressNet benytter ikke dekodere, det er ren kommunikation styrenhederne imellem. Det er centralenheden, der kommunikerer med dekoderne via DCC. Her er der som bekendt masser af stationære dekodere.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Jeg kiggede på Railcom for et par år siden. Da kunne der ikke være 2 Railcom enheder på samme sporafsnit, uden displayet viste fejl. Feks 2 lok i forspand.
Er det problem blevet løst ?
Jeg har Uhlenbrocks tilbagemeldings moduler til at fortælle WDP om et spor er besat eller ej.
Jeg vil bruge Lissy så der kan køre computerstyrede tog indimellem de manuelt kontrollerede tog.
Feks. når et Lissy tog kommer til blokafsnitet før indkørselsignalet vil Lissy modtagen anmode om den togspecifike indkørsel/stop/holdetid og udkørsel, og når sporerne er frie udføre det.
WDP har så en speciel togvej for hvert Lissy lok.
Ved synlige steder bruger jeg SMD IRtrans i stedet for de 3mm som følger med Lissy modtageren. De SMD versioner er ikke større end en`skærve sten.
Mvh. Ole Vedel
Busk
Indlæg: 477
Hej ole
Hvor får du de SMD Irtrans?
vh Torben
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej Ole. Jeg bliver nødt til at nævne, at de opgaver + evt. hastighedsændringer klarer LISSY snildt uden WDP. WDP ER godt, bredt og kraftigt. Hvis det kunne tale med LISSY med de features, det system indeholder, ville det være helt super.
SMD IR-trans lyder spændende. Det vil jeg gerne vide mere om.
Go' hilsen.
Leif - TFJS
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Jeg er noget i vildrede med hvor du mener at det er blevet negativt, og jeg beklager at det er blevet opfattet sådan, for det var bestemt ikke meningen... og tråden er ganske rigtigt startet af en eller anden der stadig søger viden og erfaringer vedrørende LocoNet - mig.
Jeg undrer mig også over, hvad det er jeg har skrevet som gør at jeg fortjæner at blive beskyldt for at udtale mig om ting jeg ikke har forstand på... jeg mener at jeg har taget alle mulige forbehold når jeg har udtrykt holdninger jeg ikke kan underbygge.
... og skal vi så ikke prøve at komme videre med det der er vigtig - nemlig modeltog!
Du nævnte i et tidligere indlæg, at i havde haft problemer med 2 IB-Com centraler, og jeg er stadig nysgerrig efter at vide af hvor mange for at kunne få en bedre ide om fejlprocenten, og hvor langt den lå under specifikationen.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej igen. Fint med din kommentar. Det handler præcist om modeltog. De omtalte IB-com slog fra ved en belastning på 1,2 A. Kik gerne forbi som før nævnt. Go' hilsen.
Leif - TFJS
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Som jeg har været inde på i flere indlæg, så er jeg modstander af at bruge DCC-udgangen til andet end at styre det der kører på skinnerne, for at forebygge problemer med båndbredden, der ikke er overvældende.
Man kan selvfølgelig tage en ekstra central og så bruge DCC-udgangen fra den, til at styre de stationnære dekodere.
Min situation er, at jeg overhovedet ikke har noget udstyr, så der er frit valg på alle hylder, under hensyntagen til følgende:
- Jeg er ikke velhavende, så jeg vil helst have mest muligt ud af mine investeringer.
- Jeg er doven, så jeg vil gerne lave ting - men jeg vil meget nødigt lave dem om.
- Jeg er teknologibegejstret, så jeg vil gerne vælge løsninger der også er smarte rent teknologisk.
Min interesse for LocoNet bunder lidt i det teknologisk smarte:
- Der kan kommunikeres begge veje.
- Understøtter konfigurationsvariabler (LNCV) som kan programmeres over LocoNet.
- Understøtter, så vidt jeg kan regne ud, opdatering af software i tilsluttede enheder over LocoNet.
Jeg tror at LocoNet er noget af det smarteste der tilbydes for tiden, så det undrer mig at der er så få der understøtter det og bruger det - det kan selvfølgelig skyldes licens-bøvl med Digitrax, selv om jeg ikke tror det, det virker mere som om alle producenter har vældig travlt med at definere deres egne busser.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
De SMD-dimser kan godt nok være små - jeg har nogle lysdioder i 0603 hus, og de er nærmest umulige at håndtere uden en lup... og man kan få dem endnu mindre.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Det vil jeg rigtigt gerne - hvordan aftaler vi tid og sted ?
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Leif Bach
Indlæg: 122
Vi undrer os meget ove de 1,2 ampere. Bokse er sendt direkte til Uhl. Vi prøvede også at sætte IB2 på. Den stod af mllem 2 og 3A. Vi prøvede også med den gamle IB1. Den leverede varen - men det er jo også en "gammel" strømforsyningskonstruktion. Jeg har en direkte tåd til Uhl og vil naturligvis nævne det. Boksene SKAL kunne levere de 3 A.
WDP kan ikke udlæse de adresser, som LISSY arbejder med. LISSY kan også udsende besat/ledig kommandoer, som WDP arbejder med. Jeg kender bare ikke nogen, der har det set-up, fordi det unikke ved LISSY er, at det netop kan arbejde med helt individuelle kommandoer for hvert enkelt lok - men naturligvis også fælles for alle lok - eller for enkelte grupper fx alle godstog, dieseltog eller hvad man nu ønsker. Jeg ved godt, at man kan programmere WDP vildt kompliceret. Nogenvil have moderen, andre vil have datteren - og atter andre vil have dem begge. Igen - HVIS WDP kunne udlæse adresser og bearbejde dem, ville vi stå med noget noget nær det perfekte - set herfra.
Hvis jeg får dit mob nr, kan vi lave en aftale den vej. Det du får at se er ca 20 LISSY moduler, der primært styrer 2 skjulte banegårde automatisk. I det synlige er kørslen manuel efter signalvisning med en smule automatik til fx af stille signaler rødt efter passage, give et båt i hornet eller andet. I alt er der knap 30 LocoNet enheder, der taler sammen på kryds og tværs. Den samlede sporlængde er omkring 120 m. Det er IKKE pc-styret, men du kan får et indblik i LocoNet fleksibiliteten. Det er supersjovtr at arbejde med - herunder ikke mindst programmerings-delen. Go' hilsen.
Leif - TFJS
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Jeg har skåret i skinnerne for at dele dem op til tilbagemeldnings modulerne.
WDP skal jo også se tog der ikke har Lissy, og tabte vogne. Vogne med lys bliver dedekteret nu, og med tiden også godsvogne som får påført "modstands lak"
WDP kommer til at virke med Lissy.
Det er ikke nævnt i manualen, men hvis man i WDP går ind på "lokomotiven Datenbank" under "Fahreigenschaften" får jeg under "Zugnummern Erkennung"
lov til at vælge "Intellibox II- Lissy"
Jeg er ikke kommet længere og ved ikke om det virker i denne version.
Jeg har fået databladet fra Uhlenbrocks IR trans til Lissy.
Den 3mm de bruger hedder L32P3C og er fra Kingbright
Og jeg bruger en SMD der hedder KP-1608P1C også fra Kingbright.
Jeg har også brugt en anden 603 IR trans fra Conrad, det nummer skal jeg lige finde.
Mvh. Ole Vedel
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej Leif.
Jeg bruger Lenz 3,6 til "kørestrøm" og Intellibox II/Loconet til tilbagemelding/sporskifter/signaler og lys/lyd , Dag-Nat styring.
Så jeg kan kun bruge Lissy til at sende til WDP.
(Jeg har svaret på det andet i et andet indlæg)
Mvh. Ole Vedel
Leif Bach
Indlæg: 122
Det bliver spændende at høre mere om dine kommende erfaringer med WDP og LISSY/IB2. Go' hilsen.
Leif - TFJS
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Det lyder spændende - det kan godt være at vi ikke træffer de samme valg med hensyn til styring, epoke, geografisk område, tema osv, men det er jo netop noget af det der gør det spændende, og så er der stadig masser af fællesnævnere.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972
Leif Bach
Indlæg: 122
Vi tager snakken videre, når vi ses. Men alligevel - ved traditionel tilbagemeding bliver der meldt, at der står et eller andet på sporet - eller ingenting. Ved LISSY får man at vide præcist hvad og hvem, der står der, i hvilken retning det kører og med hvilken hastighed. Det medfører også, at det ikke er noget problem at få udløst forskellige kommandoer afhængigt af, i hvilken retning det samme lok, vogn eller andet kører på fx en enkeltsporet strækning.
WDP kan også programmeres til en dejlig masse forskellige ting. Ole Vedel har en pointe i, at en tabt vogn ikke registreres ved LISSY - med mindre man i hver togstamme har en "slutvogn" med LISSY sender. Det er måske lige voldsomt nok. Jeg må sige, at i mit set-up er en tabt vogn ikke et reelt problem. For 95%'s vedkommende kan fejl henføres til "fejl 40" kategorien.
Ole tænker i både moderen og datteren. Det lyder altså rigtig fornuftigt alene af den grund, at vi vil have systemerne til at gøre forskellige ting afhængig af vore ønsker og holdninger til "futteriet". Og netop forskelligheden i vores togtosseri er interessant. Go' hilsen.
Leif - TFJS
Henrik Houstrup
Indlæg: 64
Der sker noget hele tiden... jeg tror nu nok at jeg holder mig til at eksperimentere med RocRail, TrainController og Railware... i nævnte rækkefølge.
Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972