Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

LocoNet - viden og erfaringer søges

Jeg er ved at søge oplysninger om de forskellige digital systemer og deres forskellige tilslutninger, for at sætte mig selv istand til at foretage et velbegrundet valg af system til det anlæg jeg går og dagdrømmer om.

En af de tilslutninger der forekommer vældigt interessant er LocoNet, der ser ud til at kunne bruges til at kommunikere med lidt af hvert (boostere, dekodere, tilbagemeldere, håndholdte kontrolenheder ...), i modsætning til mange andre der bruger forskellige tilslutninger til de forskellige formål.

Det lyder næsten for godt til att være sandt... er der nogen her der har praktiske erfaringer med LocoNet, som de vil dele ud af ?

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

"Henrik Houstrup" skrev:
Jeg er ved at søge oplysninger om de forskellige digital systemer og deres forskellige tilslutninger, for at sætte mig selv istand til at foretage et velbegrundet valg af system til det anlæg jeg går og dagdrømmer om.En af de tilslutninger der forekommer vældigt interessant er LocoNet, der ser ud til at kunne bruges til at kommunikere med lidt af hvert (boostere, dekodere, tilbagemeldere, håndholdte kontrolenheder ...), i modsætning til mange andre der bruger forskellige tilslutninger til de forskellige formål.Det lyder næsten for godt til att være sandt... er der nogen her der har praktiske erfaringer med LocoNet, som de vil dele ud af ?

Hej Henrik

Jeg bruger næsten alt hvad der findes fra Uhlenbrock med Loconet tilslutning.

Det virker og uanset hvor mange komandoer der sendes på kryds og tværs mellem Loconet moduler er der ingen hastigheds problemer.

Kabler kan trækkes uden hensyn til netstøj fra andet elektronik.

Men start med at hente Loconet tools fra http://www.uhlenbrock.de/germany/index.htm

under download. Det kræver at du køber en kode hvis det skal bruges med hardware, men du kan prøve det hele i demo mode.

Med Loconet tools kan man læse og skrive til de enkelte moduler live, enten i klar tekst (tysk) eller som cv værdier. (man starter med at give hvert modul et ID nr.)

Det er kun 8 af de moduler der er med billed, i programmet, resten kan hentes under varenummer i menuen.

Og så er der monitor funktionen som lister alt hvad der sker på Loconettet.

Den er rigtig god når man skal time flere ting til at passe sammen.

Men spørg hvis der er noget mere du vil vide.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

lokalbanen

Indlæg: 162

PB  Blog  Hjemmeside

"Henrik Houstrup" skrev:
Det lyder næsten for godt til att være sandt...

Ligesom dig forsøger jeg også at få et overblik over den digitale verden, desvære er Lokonet ikke en fælles standard.

Digitrax har lavet Lokonet

Lenz har lavet XpressNet

Esu har lavet ECoSLink

...

Nogle andre producenter anvender Lokonet eller XpressNet, så jeg tror at man skal finde ud af hvilket system (kontrol, pc styring) man skal have, og så holde sig til de producenter der anvender den valgte bus teknologi.

Skal man køre sammen med andre i klub eller med moduler kan det også have indflydelse på valget. Det skulle jo gerne kunne snakke sammen.

__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"lokalbanen" skrev:
Ligesom dig forsøger jeg også at få et overblik over den digitale verden, desvære er Lokonet ikke en fælles standard.
Loconet er sin egen standard - om man vil. Loconet er udviklet af Digitrax og alle og enhver, der ønsker at lave produkter, der benytter Loconet, kan gøre det på en licens fra Digitrax. Alle produkter, der er baseret på Loconet kan snakke sammen (Digitrax, Uhlenbrock, FREMOs FRED osv.). Læs mere om Loconet og de licenserede produkter på Digitraxs hjemmeside: http://www.digitrax.com/faqloconetq.php (læs om Loconet og licenser nederst på siden).
"lokalbanen" skrev:
Nogle andre producenter anvender Lokonet eller XpressNet, så jeg tror at man skal finde ud af hvilket system (kontrol, pc styring) man skal have, og så holde sig til de producenter der anvender den valgte bus teknologi.
Selv benytter jeg XpressNet (Lenz) og f.eks. kan man uden problemer knalde en Roco MultiMouse på et Lenz netværk eftersom Roco snakker XpressNet. Fordelen ved XpressNet er, synes jeg, at al dokumentation er tilgængeligt og enhver der ønsker det, kan udvikle produkter til det - uden licens!
"lokalbanen" skrev:
Skal man køre sammen med andre i klub eller med moduler kan det også have indflydelse på valget. Det skulle jo gerne kunne snakke sammen.

Enig.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Ole Vedel" skrev:
Jeg bruger næsten alt hvad der findes fra Uhlenbrock med Loconet tilslutning.Det virker og uanset hvor mange komandoer der sendes på kryds og tværs mellem Loconet moduler er der ingen hastigheds problemer.Kabler kan trækkes uden hensyn til netstøj fra andet elektronik.
Det er rigtig godt at høre fra en tilfreds bruger - det er ikke altid at man kan tage producenternes ord for pålydende.Jeg har hentet LocoNet-Tool, og det giver jo lidt oveblik over hvad der findes af moduler, og hvilke indstillingsmuligheder de har.Jeg er dog lidt overrasket over at der ikke er en servodecoder til sporskifter og hvad man nu kan finde på at sætte i bevægelse.
"Ole Vedel" skrev:
Med Loconet tools kan man læse og skrive til de enkelte moduler live
Det er en af de funktionaliteter jeg er lidt vild med, konfigurations variabler og faste addresser til de enklete porte (hvis man ønsker det).På et eller andet website så jeg, at det skulle være muligt at opdatere softwaren i modulerne 'on the fly' hvilket også vil være en kæmpefordel - er det noget du har hørt om eller set noget til ?
"Ole Vedel" skrev:
Men spørg hvis der er noget mere du vil vide.Mvh. Ole Vedel

Bruger du LocoNet til tilbagemeldinger og sporskifte dekoder og den slags ? - det er formodentligt der jeg vil komme til at anvende det.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"lokalbanen" skrev:
Ligesom dig forsøger jeg også at få et overblik over den digitale verden, desvære er Lokonet ikke en fælles standard.
Det er ikke nemt... vel - hver gang jeg tror at jeg har styr på alle de frække ord, så dukker der noget nyt op. Hvad er en fælles standard ?... det eneste der minder om en fælles standard er DCC, men derfor er der stadig Marklin Motorola / MFX, Scelectrix, FMZ med flere... og det er hovedsageligt til at kommunikere med de elementer der kører på skinnerne - tilbagemelding er en helt anden sag, og det samme gælder hvis man vil bruge en alternativ kommunikations kanal til stationære dekodere.Lenz/NMRA er ved at specificere RailCom, men jeg kan ikke rigtigt blive klog på om det ikke er lidt overvurderet... bekræftelse af at kommandoer til mobiler dekodere er modtaget og forstået vil nu være et kæmpe plus.
"lokalbanen" skrev:
Nogle andre producenter anvender Lokonet eller XpressNet, så jeg tror at man skal finde ud af hvilket system (kontrol, pc styring) man skal have, og så holde sig til de producenter der anvender den valgte bus teknologi.
Jeg regner med at køre rent PC-styret med RocRail, Traincontroller eller Railware som alle understøtter LocoNet (og næsten alt andet, for den sags skyld).
"lokalbanen" skrev:
Skal man køre sammen med andre i klub eller med moduler kan det også have indflydelse på valget. Det skulle jo gerne kunne snakke sammen.

Jeg er en stor egoist, og regner med at det er et soloprojekt - men det er selvfølgelig noget der skal tages hensyn til, hvis man skal samarbejde med andre.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"lokalbanen" skrev:
Ligesom dig forsøger jeg også at få et overblik over den digitale verden, desvære er Lokonet ikke en fælles standard.
Det er ikke nemt... vel - hver gang jeg tror at jeg har styr på alle de frække ord, så dukker der noget nyt op. Hvad er en fælles standard ?... det eneste der minder om en fælles standard er DCC, men derfor er der stadig Marklin Motorola / MFX, Scelectrix, FMZ med flere... og det er hovedsageligt til at kommunikere med de elementer der kører på skinnerne - tilbagemelding er en helt anden sag, og det samme gælder hvis man vil bruge en alternativ kommunikations kanal til stationære dekodere.Lenz/NMRA er ved at specificere RailCom, men jeg kan ikke rigtigt blive klog på om det ikke er lidt overvurderet... bekræftelse af at kommandoer til mobiler dekodere er modtaget og forstået vil nu være et kæmpe plus.
"lokalbanen" skrev:
Nogle andre producenter anvender Lokonet eller XpressNet, så jeg tror at man skal finde ud af hvilket system (kontrol, pc styring) man skal have, og så holde sig til de producenter der anvender den valgte bus teknologi.
Jeg regner med at køre rent PC-styret med RocRail, Traincontroller eller Railware som alle understøtter LocoNet (og næsten alt andet, for den sags skyld).
"lokalbanen" skrev:
Skal man køre sammen med andre i klub eller med moduler kan det også have indflydelse på valget. Det skulle jo gerne kunne snakke sammen.
Jeg er en stor egoist, og regner med at det er et soloprojekt - men det er selvfølgelig noget der skal tages hensyn til, hvis man skal samarbejde med andre.

Traincontroller er rigtig dejligt at arbejde med. Får også i det tyske blad Miba roser konstant og betragtedes som det bedste på markedet i hvertfald i Tyskland. I Dk er dernok ikke så mange der har set det lys endnu. jeg har prøvet Rocrail fordi det er gratis, men jeg synes at det er omstændigt at bruge og ikke let tilgængeligt. Railware kender jeg ikke så...

men hvis du vil køre ren pc styring så prøv med en IB com hvis du vil køre med loconet, du kan sikkert også finde en god brug Intelliboks.

alternativt ville jeg kigge på Lens/Roco. En Ecos er simpelt hen skudt over målet hvis du ved at der skal kobles en pc på.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"bahnfan.net" skrev:
Loconet er sin egen standard - om man vil. Loconet er udviklet af Digitrax og alle og enhver, der ønsker at lave produkter, der benytter Loconet, kan gøre det på en licens fra Digitrax. Alle produkter, der er baseret på Loconet kan snakke sammen (Digitrax, Uhlenbrock, FREMOs FRED osv.).
Det er selvfølgelig et minus, at det ikke er en komplet åben standard, men der er trods alt et par stykker der anvender den... og LocoNet er også dokumenteret i et offentligt tilgængelig notat, selvom det godt kunne trænge til en opdatering.
"bahnfan.net" skrev:
Selv benytter jeg XpressNet (Lenz) og f.eks. kan man uden problemer knalde en Roco MultiMouse på et Lenz netværk eftersom Roco snakker XpressNet. Fordelen ved XpressNet er, synes jeg, at al dokumentation er tilgængeligt og enhver der ønsker det, kan udvikle produkter til det - uden licens!

Jeg er enig med hensyn til den åbne standard, men XpressNet er temmeligt ensporet i forhold til LocoNet - jeg er på udkig efter noget der kan kommunikere med lidt af hvert og begge veje... XpressNet skal, så vidt jeg ved, suppleres med RS-Bus hvis man vil have tilbagemelding, og desuden er jeg ikke stødt på nogle stationære dekodere til brug på XpressNet... endnu.

Gad vide om der findes nogle oversigter over hvad der kan sættes på de forskellige busser/net - så man kan få et overblik over om en given bus nu også kan bruges til alt det man ønsker.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
Jeg er ved at søge oplysninger om de forskellige digital systemer og deres forskellige tilslutninger, for at sætte mig selv istand til at foretage et velbegrundet valg af system til det anlæg jeg går og dagdrømmer om.En af de tilslutninger der forekommer vældigt interessant er LocoNet, der ser ud til at kunne bruges til at kommunikere med lidt af hvert (boostere, dekodere, tilbagemeldere, håndholdte kontrolenheder ...), i modsætning til mange andre der bruger forskellige tilslutninger til de forskellige formål.Det lyder næsten for godt til att være sandt... er der nogen her der har praktiske erfaringer med LocoNet, som de vil dele ud af ?
Det lyder næsten for godt til att være sandt... er der nogen her der har praktiske erfaringer med LocoNet, som de vil dele ud af ?[/quote]

Hej Henrik. Jeg giver Ole ganske ret. LocoNet fungere bare. Mine egne erfaringer stemmer overens med hans. Der er ganske mange interessante enheder som fx. Uhl's Schaltmodul, der har 20 fuldt progrmmerbare udgange, der kan sættes op til fx at styre 10 sporskifter eller 10 daglyssignaler med blink og overblænding - til under 600 DK-penge. Vi er efterhånden også rigtig mange, der er super glade for Uhl's LISSY system, der er virkelig stabilt og funktionelt. I al beskedenhed har jeg lavet nogle DK-vejledninger netop omkring flere Uhl/LocoNet ting. De ligger på

http://www.digitaltog.dk/Digital/anlaegsdekodere.htm

sammen med mange andre fine ting.

En yderligere - nyere - rigtig positiv ting er, at IB1 og den nye IB2 kommunikerer fint med hinanden - også via LocoNet naturligvis. Go' hilsen.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Møtrik" skrev:
Traincontroller er rigtig dejligt at arbejde med. Får også i det tyske blad Miba roser konstant og betragtedes som det bedste på markedet i hvertfald i Tyskland. I Dk er dernok ikke så mange der har set det lys endnu. jeg har prøvet Rocrail fordi det er gratis, men jeg synes at det er omstændigt at bruge og ikke let tilgængeligt. Railware kender jeg ikke så...
Jeg kan kun give dig helt ret med hensyn til Traincontroller - det er et fedt program !Det er flere år siden at jeg begyndte at kigge på PC-programmer til modelbanestyring, og jeg fik et rigtigt godt øje til Traincontroller, så godt at jeg kom til at snakke for højt om det til en af mine kammerater, der for alvor er toggal, og som til min skræk og rædsel fluks anskaffede sig en Traincontroller Gold i den forventning at jeg kunne hjælpe ham igang med den... I Danmark lader det til at Windigipet har godt fodfæste... jeg fatter ikke hvorfor - jeg blev lynhurtigt sur på det, da jeg synes at betjeningen er meget baglæns.Måske er det fordi jeg kommer fra computerverdenen og vil ind i togverdenen, der virker Traincontroller meget intuitiv, det er muligvis noget andet hvis man kommer fra togverdenen og vil ind i computerverdenen.
"Møtrik" skrev:
men hvis du vil køre ren pc styring så prøv med en IB com hvis du vil køre med loconet, du kan sikkert også finde en god brug Intelliboks.alternativt ville jeg kigge på Lens/Roco. En Ecos er simpelt hen skudt over målet hvis du ved at der skal kobles en pc på.

Lenz, Roco, Digitrax og stort set alle de andre har nogle fine ting, men IB-Com ser ud til at ramme lige i skabet for mit vedkommende - jeg formoder at den set fra en computer opfører sig som en almindelig IntelliBox... er der nogen der be- eller afkræfte det ?

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

"Henrik Houstrup" skrev:
Jeg er dog lidt overrasket over at der ikke er en servodecoder til sporskifter og hvad man nu kan finde på at sætte i bevægelse.
Uhlenbrock har 2 servo moduler. Et til ren servo og et med relæudgange til hjertestykker osv.De servodekodere kører via booster udgangen og kaldes som em normal magnetart. adr.
"Henrik Houstrup" skrev:
Bruger du LocoNet til tilbagemeldinger og sporskifte dekoder og den slags ? - det er formodentligt der jeg vil komme til at anvende det.

Ja både 2 og 3 skinneversionen. (jeg kører 2 skinne)

3 skinneversionen bruger jeg hvor jeg ønsker en led i kontrolpulten, så har jeg et lille kredsløb med en optokobler foran 3-skinne tilbagemeldings modulet.

Jeg bruger Win-digipet som sikringsanlæg, så jeg ikke kan omstille noget uden at spørge computeren/WDP.

Tasterne på kontrolpulten er forbundet med UBs 63400 Switch-Control som start/mål kontakter for togveje og alle rangerveje som kommer i forbindelse med togvejs spor.

Så kontrolerer WDP alle signaler via UBs 63410 LocoNet-Schaltmodul.

Det er planen at WDP kun skal styre nogle få tog via Lissy for at få noget liv på anlæget.

mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"Møtrik" skrev:
Traincontroller er rigtig dejligt at arbejde med. Får også i det tyske blad Miba roser konstant og betragtedes som det bedste på markedet i hvertfald i Tyskland. I Dk er dernok ikke så mange der har set det lys endnu. jeg har prøvet Rocrail fordi det er gratis, men jeg synes at det er omstændigt at bruge og ikke let tilgængeligt. Railware kender jeg ikke så...
Jeg kan kun give dig helt ret med hensyn til Traincontroller - det er et fedt program !Det er flere år siden at jeg begyndte at kigge på PC-programmer til modelbanestyring, og jeg fik et rigtigt godt øje til Traincontroller, så godt at jeg kom til at snakke for højt om det til en af mine kammerater, der for alvor er toggal, og som til min skræk og rædsel fluks anskaffede sig en Traincontroller Gold i den forventning at jeg kunne hjælpe ham igang med den... I Danmark lader det til at Windigipet har godt fodfæste... jeg fatter ikke hvorfor - jeg blev lynhurtigt sur på det, da jeg synes at betjeningen er meget baglæns.Måske er det fordi jeg kommer fra computerverdenen og vil ind i togverdenen, der virker Traincontroller meget intuitiv, det er muligvis noget andet hvis man kommer fra togverdenen og vil ind i computerverdenen.
"Møtrik" skrev:
men hvis du vil køre ren pc styring så prøv med en IB com hvis du vil køre med loconet, du kan sikkert også finde en god brug Intelliboks.alternativt ville jeg kigge på Lens/Roco. En Ecos er simpelt hen skudt over målet hvis du ved at der skal kobles en pc på.
Lenz, Roco, Digitrax og stort set alle de andre har nogle fine ting, men IB-Com ser ud til at ramme lige i skabet for mit vedkommende - jeg formoder at den set fra en computer opfører sig som en almindelig IntelliBox... er der nogen der be- eller afkræfte det ?

hvor længe har du været i gang med med Traincontroller?, jeg er kun lige så småt startet (2 -3 uger), fået oprettet alle mine tog med egne billeder via trananimator. det er dog kun er en del af en modulbane og jeg har ikke fået placeret mine tilbage meldere endnu , da moneterne pt er i restordre hos forhandleren. Wink

jeg har vedhæftet min Yrr fil som zip fil.

Jeg vil giver ret ret mht. det andet program som du nævnte, jeg vil dog ikke sige bagvendt snarere- besværligt. og jeg kommer ikke fra computerverdenen, ikke mere eller mindre end gennemsnittet.

Nu kender ikke Loconet , da jeg er Lenz bruger (Xpressnet) og på dette "net" kan du sætte div. håndterminaler på. Dekodere får deres signal fra sporet , også de stationære. strøm kan de trække fra seperate power forsyninger eller også fra sporet, dette er bare spild af "dyr" strøm . tilbagemeldere køre via RS bussen, den er meget stabil og sikker.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Leif Bach" skrev:
Hej Henrik. Jeg giver Ole ganske ret. LocoNet fungere bare. Mine egne erfaringer stemmer overens med hans. Der er ganske mange interessante enheder som fx. Uhl's Schaltmodul, der har 20 fuldt progrmmerbare udgange, der kan sættes op til fx at styre 10 sporskifter eller 10 daglyssignaler med blink og overblænding - til under 600 DK-penge.
Endnu en tilfreds bruger... jeg var lige ved at blive bange for at Ole var meget ensom.På Ole's opfordring hentede og installerede jeg LocoNet-Tool, og gav mig til at kigge lidt nærmere på de forskellige moduler - jeg synes stadig at det ser helt rigtig ud... jeg forstår ikke hvorfor der ikke er flere der anvender LocoNet, prisen forekommer mig at være sammenlignelig med f.eks. Märklins produkter (~60,- kr./sporskifte), så det kan vel ikke være den der afskrækker.
"Leif Bach" skrev:
Vi er efterhånden også rigtig mange, der er super glade for Uhl's LISSY system, der er virkelig stabilt og funktionelt.
Jeg er gået lidt uden om LISSY, for jeg er ikke sikker på at jeg kommer til at bruge det. Min plan er, indtil videre, at lade en PC køre med toget, og den burde være istand til at holde styr på hvilke tog der er hvor.
"Leif Bach" skrev:
I al beskedenhed har jeg lavet nogle DK-vejledninger netop omkring flere Uhl/LocoNet ting. De ligger på http://www.digitaltog.dk/Digital/anlaegsdekodere.htmsammen med mange andre fine ting.
Et meget prisværdigt initiativ, og jeg håber at kunne hjælpe til når jeg engang er blevet dygtig nok... jeg har ikke de store vanskeligheder med engelsk og tysk, og kan arbejde mig igennem flere andre sprog, hvis det absolut skal være (sad og læste noget om LocoNet og PIC-processorer på italiensk forleden... jeg er bange for at jeg gik glip af de finere detaljer, men jeg fik da fat i den overordnede mening).
"Leif Bach" skrev:
En yderligere - nyere - rigtig positiv ting er, at IB1 og den nye IB2 kommunikerer fint med hinanden - også via LocoNet naturligvis. Go' hilsen.

Noget tyder på at du har et godt overblik over IntelliBox - der er flere her på forumet der har givet udtryk for at IB er ved at være forældet... hentyder de ikke udelukkende til betjeningsfladen, som ganske rigrigt ser mere 'fiks' ud på ECoS og CS, samt en del af den funktionalitet der er i centralen, og som jeg alligevel vil have lagt over i en PC ?

Jegt kiggede lidt på hvad Uhlenbrock selv fremhæver som nyt i IB2, og bortset fra CoolPower (hvad det så end er) er det udelukkende kosmetiske ændringer og ekstra funktionalitet som jeg regner med at have i PC'en... jeg er mere til IB-Com end en 'rigtig' IntelliBox.

En ting der irriterer mig lidt er, at det ikke lader til at de har tænkt sig at tage hensyn til RailCom, heller ikke i IB2. De behøver ikke at bruge det til noget, men det ville være pænt af dem, at lave CutOut i DCC-signalet, så det var muligt at bruge RailCom med en IB som booster, uden at skulle til at sætte ekstra udstyr ind mellem den og skinnerne.

Jeg ved ikke om jeg kommer til at bruge RailCom, men ville gerne holde muligheden åben - har du hørt/set noget om RailCom fra Uhlenbrock ?

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"Leif Bach" skrev:
Hej Henrik. Jeg giver Ole ganske ret. LocoNet fungere bare. Mine egne erfaringer stemmer overens med hans. Der er ganske mange interessante enheder som fx. Uhl's Schaltmodul, der har 20 fuldt progrmmerbare udgange, der kan sættes op til fx at styre 10 sporskifter eller 10 daglyssignaler med blink og overblænding - til under 600 DK-penge.
Endnu en tilfreds bruger... jeg var lige ved at blive bange for at Ole var meget ensom.På Ole's opfordring hentede og installerede jeg LocoNet-Tool, og gav mig til at kigge lidt nærmere på de forskellige moduler - jeg synes stadig at det ser helt rigtig ud... jeg forstår ikke hvorfor der ikke er flere der anvender LocoNet, prisen forekommer mig at være sammenlignelig med f.eks. Märklins produkter (~60,- kr./sporskifte), så det kan vel ikke være den der afskrækker.
"Leif Bach" skrev:
Vi er efterhånden også rigtig mange, der er super glade for Uhl's LISSY system, der er virkelig stabilt og funktionelt.
Jeg er gået lidt uden om LISSY, for jeg er ikke sikker på at jeg kommer til at bruge det. Min plan er, indtil videre, at lade en PC køre med toget, og den burde være istand til at holde styr på hvilke tog der er hvor.
"Leif Bach" skrev:
I al beskedenhed har jeg lavet nogle DK-vejledninger netop omkring flere Uhl/LocoNet ting. De ligger på http://www.digitaltog.dk/Digital/anlaegsdekodere.htmsammen med mange andre fine ting.
Et meget prisværdigt initiativ, og jeg håber at kunne hjælpe til når jeg engang er blevet dygtig nok... jeg har ikke de store vanskeligheder med engelsk og tysk, og kan arbejde mig igennem flere andre sprog, hvis det absolut skal være (sad og læste noget om LocoNet og PIC-processorer på italiensk forleden... jeg er bange for at jeg gik glip af de finere detaljer, men jeg fik da fat i den overordnede mening).
"Leif Bach" skrev:
En yderligere - nyere - rigtig positiv ting er, at IB1 og den nye IB2 kommunikerer fint med hinanden - også via LocoNet naturligvis. Go' hilsen.
Noget tyder på at du har et godt overblik over IntelliBox - der er flere her på forumet der har givet udtryk for at IB er ved at være forældet... hentyder de ikke udelukkende til betjeningsfladen, som ganske rigrigt ser mere 'fiks' ud på ECoS og CS, samt en del af den funktionalitet der er i centralen, og som jeg alligevel vil have lagt over i en PC ?Jegt kiggede lidt på hvad Uhlenbrock selv fremhæver som nyt i IB2, og bortset fra CoolPower (hvad det så end er) er det udelukkende kosmetiske ændringer og ekstra funktionalitet som jeg regner med at have i PC'en... jeg er mere til IB-Com end en 'rigtig' IntelliBox.En ting der irriterer mig lidt er, at det ikke lader til at de har tænkt sig at tage hensyn til RailCom, heller ikke i IB2. De behøver ikke at bruge det til noget, men det ville være pænt af dem, at lave CutOut i DCC-signalet, så det var muligt at bruge RailCom med en IB som booster, uden at skulle til at sætte ekstra udstyr ind mellem den og skinnerne.Jeg ved ikke om jeg kommer til at bruge RailCom, men ville gerne holde muligheden åben - har du hørt/set noget om RailCom fra Uhlenbrock ?

Uhlenbrock vil så vidt jeg ved ikke benytte Railcom, de mener deres Lizzy kan det samme. denne forklaring har tidligere læst på forskellige tyske fora. men man har vel standpunkt til nyt tages......

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Ole Vedel" skrev:
Uhlenbrock har 2 servo moduler. Et til ren servo og et med relæudgange til hjertestykker osv.De servodekodere kører via booster udgangen og kaldes som em normal magnetart. adr.
Jeg har fået øje på servodekoderne fra Uhlenbrock (og flere andre) men hvorfor skal de køre over DCC... en eller anden nævnte 'dyr boosterstrøm' i forbindelse med at LocoNet-modulerne kunne tilsluttes en selvstændig strømforsyning, jeg vil gerne fremhæve 'dyr DCC-båndbredde' - især hvis man kører computerstyret acceleration/decelleration med lange addresser og mange hastighedstrin.Jeg har ingen erfaringer der kan underbygge hvornår det bliver et problem, men når det er muligt, arbejder jeg helst ud fra denne filosofi: ...håb på det bedste, men forbered dig på det værste.Så hvorfor 'forurene' kommunikationen på skinnerne med data der ikke vedkommer de elementer der kører derpå, og hvis der skal være tilbagemelding fra dekoderne, skal de alligevel have fat i LocoNet.
"Ole Vedel" skrev:
Ja både 2 og 3 skinneversionen. (jeg kører 2 skinne)3 skinneversionen bruger jeg hvor jeg ønsker en led i kontrolpulten, så har jeg et lille kredsløb med en optokobler foran 3-skinne tilbagemeldings modulet.Jeg bruger Win-digipet som sikringsanlæg, så jeg ikke kan omstille noget uden at spørge computeren/WDP.Tasterne på kontrolpulten er forbundet med UBs 63400 Switch-Control som start/mål kontakter for togveje og alle rangerveje som kommer i forbindelse med togvejs spor.Så kontrolerer WDP alle signaler via UBs 63410 LocoNet-Schaltmodul.
Det lyder spændende, og jeg synes så afgjort at den slags kontrolpulte ser seje ud, men jeg er for meget computernørd til at det er noget for mig - jeg vil 'lege' med computeren, så kan den 'lege' med togene.
"Ole Vedel" skrev:
Det er planen at WDP kun skal styre nogle få tog via Lissy for at få noget liv på anlæget.

Det kan jeg sagtens se fidusen i, jeg tror bare at jeg vil lade computeren styre alle togene... jeg forstår dog ikke rigtigt hvorfor LISSY/toggenkendelse er nødvendig i den sammenhæng.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

[/quote]

en eller anden nævnte 'dyr boosterstrøm' i forbindelse med at LocoNet-modulerne kunne tilsluttes en selvstændig strømforsyning, jeg vil gerne fremhæve 'dyr DCC-båndbredde' - især hvis man kører computerstyret acceleration/decelleration med lange addresser og mange hastighedstrin.

Jeg har ingen erfaringer der kan underbygge hvornår det bliver et problem, men når det er muligt, arbejder jeg helst ud fra denne filosofi:

...håb på det bedste, men forbered dig på det værste.

Så hvorfor 'forurene' kommunikationen på skinnerne med data der ikke vedkommer de elementer der kører derpå, og hvis der skal være tilbagemelding fra dekoderne, skal de alligevel have fat i LocoNet.

[/quote]

Hvorfor vil du så have Railcom? ved f.eks et ordentlig pc styring kan togene også følges rundt på banen.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Møtrik" skrev:
hvor længe har du været i gang med med Traincontroller?, jeg er kun lige så småt startet (2 -3 uger), fået oprettet alle mine tog med egne billeder via trananimator. det er dog kun er en del af en modulbane og jeg har ikke fået placeret mine tilbage meldere endnu , da moneterne pt er i restordre hos forhandleren. ;-)jeg har vedhæftet min Yrr fil som zip fil.
Været igang er måske en sandhed med modifikationer - min interesse for modeltog blev genoplivet omkring år 2000, da en af mine togtossede venner gjorde mig opmærksom på digital styring af togene, så var jeg solgt.Jeg fik øje på Traincontroller medens det hed Railroad & Co. var ude i version 5.? - jeg installerede demoudgaven og nørklede med den i nogen tid, uden at have noget anlæg sluttet til, og jeg syntes rigtigt godt om det, men så kom det til at ligge stille et stykke tid.Lige da Traincontroller 7 kom på banen, var der så en af kammeraterne der var klar til at styre tog med computeren, og jeg kom til at rose Traincontroller i en sådan grad at han købte den.Jeg har nok læst det meste af manualen, og de fleste af hjælpefilerne og arbejdet en del med simulatoren, for at kunne hjælpe min kammerat som ikke er helt så stærk i det med computere - hvis der er noget med Traincontroller der plager dig, er du meget velkommen til at spørge... hvis du er heldig, så er det noget af det jeg har læst mig igennem eller været igennem med min kammerat.Hvis du mangler billeder til brug i Traincontroller, så er her et godt sted at finde små tegninger af lokomotiver og vogne:http://pc.pxtr.de/stocke.htmDe er beregnet til en screensaver, men de er altså også knaldgode til Traincontroller.Jeg kigger lige på din YRR-fil iaften.Leverandøren af moneter er generelt ustabil for tiden Tongue
"Møtrik" skrev:
Nu kender ikke Loconet , da jeg er Lenz bruger (Xpressnet) og på dette "net" kan du sætte div. håndterminaler på. Dekodere får deres signal fra sporet , også de stationære. strøm kan de trække fra seperate power forsyninger eller også fra sporet, dette er bare spild af "dyr" strøm . tilbagemeldere køre via RS bussen, den er meget stabil og sikker.

Jeg synes at det er lidt af et gedemarked - en tilslutning til håndterminaler, en anden til tilbagemelding og en tredie til dekodere... og værst af alt er at DCC/Booster udgangen ikke kun leverer 'dyr strøm', der er også tale om 'kostbar båndbredde' (se iøvrigt tidligere indlæg).

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Møtrik" skrev:
"Henrik Houstrup" skrev:
Jegt kiggede lidt på hvad Uhlenbrock selv fremhæver som nyt i IB2, og bortset fra CoolPower (hvad det så end er) er det udelukkende kosmetiske ændringer og ekstra funktionalitet som jeg regner med at have i PC'en... jeg er mere til IB-Com end en 'rigtig' IntelliBox.En ting der irriterer mig lidt er, at det ikke lader til at de har tænkt sig at tage hensyn til RailCom, heller ikke i IB2. De behøver ikke at bruge det til noget, men det ville være pænt af dem, at lave CutOut i DCC-signalet, så det var muligt at bruge RailCom med en IB som booster, uden at skulle til at sætte ekstra udstyr ind mellem den og skinnerne.Jeg ved ikke om jeg kommer til at bruge RailCom, men ville gerne holde muligheden åben - har du hørt/set noget om RailCom fra Uhlenbrock ?
Uhlenbrock vil så vidt jeg ved ikke benytte Railcom, de mener deres Lizzy kan det samme. denne forklaring har tidligere læst på forskellige tyske fora. men man har vel standpunkt til nyt tages......

Det skulle ikke undre mig, men så har Uhlenbrock fået et eller andet helt galt i halsen... eller også har jeg totalt undervurderet mulighederne i LISSY.

Som jeg har forstået LISSY kan man bruge det til at aflæse et ID-nummer når et lokomotiv, som er udstyret med en LISSY sender, passerer en LISSY modtager som er monteret i sporet - hverken mere eller mindre.

RailCom er en helt anden størrelse da det er dekoderen i lokomotivet man 'snakker med'. Det jeg synes er vigtigst ved RailCom er at dekoderen bliver istand til at meddele centralen at den har modtaget og forstået en kommando der er sendt til den - som det er nu sender man kommandoen og håber at lokomotivet ikke hopper lidt på sporet midt i transmissionen... for at øge sikkerheden gentager centralen de sidst sendte kommandoer et antal gange, men der er ingen garanti for at dekoderne får kommandoerne.

RailCom kan også en masse andet, hvor jeg anser det meste for pjat - man kan selvfølgelig aflæse alle CV'er i dekoderne, og derfor også lokomotivets DCC-addresse, desuden vil man kunne få oplyst det øjeblikkelige omdrejningstal for motoren, og hvor belastet motoren er osv. osv.

For at opnå toggenkending med RailCom, som med LISSY, skal der også en del ekstra elektronik med ind i billedet - formodentligt anbragt i optagetmeldere eller lignende.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Møtrik" skrev:
"Henrik Houstrup" skrev:
Så hvorfor 'forurene' kommunikationen på skinnerne med data der ikke vedkommer de elementer der kører derpå, og hvis der skal være tilbagemelding fra dekoderne, skal de alligevel have fat i LocoNet.
Hvorfor vil du så have Railcom? ved f.eks et ordentlig pc styring kan togene også følges rundt på banen.

Jeg tror at jeg skrev i et af indlæggene, at jeg ikke viste om jeg ville bruge det, men gerne ville have at muligheden stod åben, og hvis det skal bruges er det først og fremmest for at få tilbagemelding om en kommando er blevet modtaget og forstået af den dekoder den er sendt til.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"Ole Vedel" skrev:
Uhlenbrock har 2 servo moduler. Et til ren servo og et med relæudgange til hjertestykker osv.De servodekodere kører via booster udgangen og kaldes som em normal magnetart. adr.
Jeg har fået øje på servodekoderne fra Uhlenbrock (og flere andre) men hvorfor skal de køre over DCC... en eller anden nævnte 'dyr boosterstrøm' i forbindelse med at LocoNet-modulerne kunne tilsluttes en selvstændig strømforsyning, jeg vil gerne fremhæve 'dyr DCC-båndbredde' - især hvis man kører computerstyret acceleration/decelleration med lange addresser og mange hastighedstrin.Jeg har ingen erfaringer der kan underbygge hvornår det bliver et problem, men når det er muligt, arbejder jeg helst ud fra denne filosofi: ...håb på det bedste, men forbered dig på det værste.Så hvorfor 'forurene' kommunikationen på skinnerne med data der ikke vedkommer de elementer der kører derpå, og hvis der skal være tilbagemelding fra dekoderne, skal de alligevel have fat i LocoNet.
"Ole Vedel" skrev:
Ja både 2 og 3 skinneversionen. (jeg kører 2 skinne)3 skinneversionen bruger jeg hvor jeg ønsker en led i kontrolpulten, så har jeg et lille kredsløb med en optokobler foran 3-skinne tilbagemeldings modulet.Jeg bruger Win-digipet som sikringsanlæg, så jeg ikke kan omstille noget uden at spørge computeren/WDP.Tasterne på kontrolpulten er forbundet med UBs 63400 Switch-Control som start/mål kontakter for togveje og alle rangerveje som kommer i forbindelse med togvejs spor.Så kontrolerer WDP alle signaler via UBs 63410 LocoNet-Schaltmodul.
Det lyder spændende, og jeg synes så afgjort at den slags kontrolpulte ser seje ud, men jeg er for meget computernørd til at det er noget for mig - jeg vil 'lege' med computeren, så kan den 'lege' med togene.
"Ole Vedel" skrev:
Det er planen at WDP kun skal styre nogle få tog via Lissy for at få noget liv på anlæget.
Det kan jeg sagtens se fidusen i, jeg tror bare at jeg vil lade computeren styre alle togene... jeg forstår dog ikke rigtigt hvorfor LISSY/toggenkendelse er nødvendig i den sammenhæng.

Hej igen. IB2 er nu temmelig meget mere end kosmetik. Fx er der nu 80 togveje, der hver kan udløse op til 20 kommandoer - i modsætning til IB1, hvor der er 48 togveje med hver 10 kommandoer. Cool Power dækker givetvis over switch-mode teknologi. Samtidig er der nu mulighed for, at flere IB'ere kan fungere i samme set-up. Dvs, at man kan tage sin egen IB med under armen til en køreaften sammen med andre - fx i en klub.

LISSY er rigtig stærk, fordi sensorererne udlæser præcist, hvor det enkelte lok eller en traktion befinder sig. Problemer med styring af dobbelttraktioner fx en motor enhed i hver ende - MA lyntog - er ikke noget problem ved opbremsning i fx skjult banegård, fordi det er den forreste sender i traktionen, der regulerer begge motorer. Det sker også ved fx et styrevognstog, hvor styrevognen er forrest. Senderen i styrevognen regulerer motoren i lok'et, der skubber.

Noget af det allervigste er, at der ikke skal skæres i sporene overhovedet. Alt er ren data. Hvis der skal ændres i positionerne, hvor kommandoer skal udløses, flytter man bare sensoren, der er som en 3mm lysdiode, der stikker op mellem 2 sveller.

IB-com. Vi har oplevet problemer med enheden, idet den ikke har kunnet levere de lovede 3 A i et par set-up. Problemet kan givetvis løses. Men der er 2 bokse, vi har oplevet det ved.

Du burde se det i funktion. Jeg bor jo i nærheden af Aalborg.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"Møtrik" skrev:
"Henrik Houstrup" skrev:
Så hvorfor 'forurene' kommunikationen på skinnerne med data der ikke vedkommer de elementer der kører derpå, og hvis der skal være tilbagemelding fra dekoderne, skal de alligevel have fat i LocoNet.
Hvorfor vil du så have Railcom? ved f.eks et ordentlig pc styring kan togene også følges rundt på banen.
Jeg tror at jeg skrev i et af indlæggene, at jeg ikke viste om jeg ville bruge det, men gerne ville have at muligheden stod åben, og hvis det skal bruges er det først og fremmest for at få tilbagemelding om en kommando er blevet modtaget og forstået af den dekoder den er sendt til.

Mine dekodere kan næsten det du nævner lige bortset fra om kommandoen er modtaget, den giver kun besked om ordren er udført.

når jeg læser om railcom kan det dette.

------Snip------

keine Komponenten außen an der Lok

keine Beeinflussung der Datenübertragung, egal, wo der RailCom-fähige Decoder in der Lok montiert ist

geringer Platzbedarf, da die Bauteile in den RailCom-fähigen Decodern integriert sind

keine zusätzliche Verkabelung

keine gesonderte Programmierung eines Senderbausteins

auch für den Einsatz in kleinen Spurweiten geeignet

Informationsübertragung unabhängig von Standort und Fahrzustand der Lok

keine störenden Empfängerbauteile in der Gleisanlage

------Snip------ taget fra http://www.digital-plus.de/digitalplus/digitalplus_railcom.php# opfinderen af Railcom

som jeg læser kan det ikke mere end et pc system.

nu antager jeg at de fleste tognørder kan tysk til husbehov, ellers kan google translate til nøds bruges.

kan det andet ?

ps. en nørd, er blot en person som har specialiseret sig i et bestemt område.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Leif Bach" skrev:
Hej igen. IB2 er nu temmelig meget mere end kosmetik. Fx er der nu 80 togveje, der hver kan udløse op til 20 kommandoer - i modsætning til IB1, hvor der er 48 togveje med hver 10 kommandoer. Cool Power dækker givetvis over switch-mode teknologi. Samtidig er der nu mulighed for, at flere IB'ere kan fungere i samme set-up. Dvs, at man kan tage sin egen IB med under armen til en køreaften sammen med andre - fx i en klub.
Jeg er slet ikke uenig - jeg skrev også kosmetiske ting og funktioner som jeg vil lade computeren om at klare - jeg ved ikke hvor mange togveje og kommandoer jeg kan sætte op i Traincontroller, men det forekommer at være tæt på uendeligt mange... og i Traincontroller kan kommandoerne gøres afhængige af stort set alt hvad der ellers er på banen, og man kan sætte meget komplekse regler op for hvornår noget skal eller må ske - jeg synes at det er vildt fedt.Med hensyn til køreaftener, så er det vist ikke lige noget for mig - jeg har ikke lyst til at køre med tog... jeg har lyst til at få computere til at køre med tog. Man kan jo så lave nogle køreaftener hvor man medbringer laptops med Traincontroller/Railware eller andet styresoftware der kan sættes i netværk så det kan styre virkeligt store anlæg (Miniatür Wunderland bruger Railware). Cool
"Leif Bach" skrev:
LISSY er rigtig stærk, fordi sensorererne udlæser præcist, hvor det enkelte lok eller en traktion befinder sig. Problemer med styring af dobbelttraktioner fx en motor enhed i hver ende - MA lyntog - er ikke noget problem ved opbremsning i fx skjult banegård, fordi det er den forreste sender i traktionen, der regulerer begge motorer. Det sker også ved fx et styrevognstog, hvor styrevognen er forrest. Senderen i styrevognen regulerer motoren i lok'et, der skubber.Noget af det allervigste er, at der ikke skal skæres i sporene overhovedet. Alt er ren data. Hvis der skal ændres i positionerne, hvor kommandoer skal udløses, flytter man bare sensoren, der er som en 3mm lysdiode, der stikker op mellem 2 sveller.
Her bliver vi nok ikke enige - jeg kan ikke se hvordan man kan undgå at skære i skinnerne, for man er nødt til at have ægte optagetmelding, hvis man vil være sikker på at der ikke står noget på skinnerne... en 'tabt' vogn for eksempel eller et tog der er gået istå (det sker selvfølgelig ikke for os, men husk: håb på det bedste og forbered dig på det værste).Når man så alligevel har lavet tilbagemeldingen, vil jeg give Møtrik ret: et ordentligt program kan holde styr på hvor de enkelte tog er og hvor de bliver sendt hen.Traincontroller Gold er iøvrigt istand til at håndtere hvad de kalder 'Consisting' hvilket betyder at den holder styr på hvilke lokomotiver og vogne du rangerer sammen, og naturligvis deres dekoderadresser, så de kommer til at følges ad. Desuden kan den beregne toglængder, så den ikke standser lange tog i blokke der er for korte osv. osv.
"Leif Bach" skrev:
IB-com. Vi har oplevet problemer med enheden, idet den ikke har kunnet levere de lovede 3 A i et par set-up. Problemet kan givetvis løses. Men der er 2 bokse, vi har oplevet det ved.
Problemer med 2 af hvor mange ? - hvis det er ud af 2 så er det en fejlprocent der bør gøres noget ved, hvis det er ud af 200, så er det vel acceptabelt.Hvor svage er de defekte boostere ? - jeg kan godt leve med at der er røget 10 %, jeg skal alligevel nok have flere boostere når jeg kommer så langt som til at bygge anlæg.
"Leif Bach" skrev:
Du burde se det i funktion. Jeg bor jo i nærheden af Aalborg.

Det vil jeg meget gerne... vi er jo næsten naboer - det kan godt være at jeg ikke interesserer mig synderligt for køreaftener og selv at køre med togene, men jeg er vildt interesseret i hvad andre går og laver og hvad de får ud af hobbyen, den har utroligt mange facetter.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Møtrik" skrev:
Mine dekodere kan næsten det du nævner lige bortset fra om kommandoen er modtaget, den giver kun besked om ordren er udført.
Nu har du min udelte opmærkseomhed - hvad er det for nogle dekodere ?... og hvordan melder de tilbage at ordren er udført ?
"Møtrik" skrev:
når jeg læser om railcom kan det dette.------Snip------keine Komponenten außen an der Lokkeine Beeinflussung der Datenübertragung, egal, wo der RailCom-fähige Decoder in der Lok montiert istgeringer Platzbedarf, da die Bauteile in den RailCom-fähigen Decodern integriert sindkeine zusätzliche Verkabelungkeine gesonderte Programmierung eines Senderbausteinsauch für den Einsatz in kleinen Spurweiten geeignetInformationsübertragung unabhängig von Standort und Fahrzustand der Lokkeine störenden Empfängerbauteile in der Gleisanlage------Snip------
Den her gang øregas fortæller ikke en pind om hvad det kan - det er skrevet for at få skovlen under LISSY, hvert eneste punkt refererer til et eller andet de mener er en skavank ved LISSY.- det er ikke nødvendigt at montere noget uden på lokomotivet - LISSY kræver en IR-sender monteret under lokomotivet- det har ingen inflydelse hvor i lokomotivet RailCom enheden er placeret - mere af ovenstående skuffe- fylder ikke ret meget og kræver ikke ekstra ledninger, da det er integreret i dekoderen - igen et angreb på LISSY der kræver montage af IR-senderen- ingen ekstra programmering af sender - endnu et slag til LISSY da det kræver at der indprogrammeres en ID i IR-senderen på lokomotivet.- også velegnet til de små skalaer - igen langes der ud efter LISSY der naturligvis fylder lidt, da det ikke er en integreret del af dekoderen.- dataoverførsel uafhængigt af hvor lokomotivet står på sporet - endnu et hug til LISSY, der overføres data kun når det kører hen over en modtager.- ingen grimme modtagere indbygget i sporene - et sidste klask til LISSY
"Møtrik" skrev:
som jeg læser kan det ikke mere end et pc system. nu antager jeg at de fleste tognørder kan tysk til husbehov, ellers kan google translate til nøds bruges.kan det andet ?
Kan mere end et PC system - RailCom kan som sådan ikke noget, det er en kommunikationskanal og en protokol der åbner mulighed for at enheder på skinnerne kan sende data til et PC system eller en central, som så kan anvende de data til et eller andet.
"Møtrik" skrev:
ps. en nørd, er blot en person som har specialiseret sig i et bestemt område.

SPECIALISERING: at lære mere og mere om mindre og mindre, indtil man ved alt om ingenting. Cool

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

Dekoderne er LS100, de har indbygget tilbage meldere i. de melder tilbage vis RS bussen ligesom alle andre tilbage meldere (LENZ) de er dog bare p.... dyre.

jeg mente ikke at Railcom kunne mere end et pc system. det er jo kun en form for tilbage melding af cv værdier.

jeg forstår ikke hvor der med et pc baseret anlæg bruges Lizzy, eller Railcom for den sagsskyld.

Programmet ar vel togforfølgelse indbygget så det ved ganske præcist hvilke tog der befinder sig hvor. ego de 2 systemer kommer til kort. eller har jeg misforstået noget?

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Møtrik" skrev:
Dekoderne er LS100, de har indbygget tilbage meldere i. de melder tilbage vis RS bussen ligesom alle andre tilbage meldere (LENZ) de er dog bare p.... dyre.
Jeg havde nok på fornemmelsen at vi talte lidt forbi hinanden... tilbagemeldingerne skulle naturligvis komme fra dekodere i lokomotiver og andet rullende materiel, det er der der er størst risiko for at der opstår transmissionfejl, da data skal overføres gennem skinner og hjul hvor der ikke altid kan garanteres ordentlig forbindelse, og der ville det være praktisk for en central eller et PC-system at få bekræftet at en kommando er modtaget og forstået... for eksempel sender central/PC 'addresse 10 stop øjeblikkeligt' hvor dekoderen så svarer 'adresse 10 stopper øjeblikkeligt'.
"Møtrik" skrev:
jeg mente ikke at Railcom kunne mere end et pc system. det er jo kun en form for tilbage melding af cv værdier.jeg forstår ikke hvor der med et pc baseret anlæg bruges Lizzy, eller Railcom for den sagsskyld.Programmet ar vel togforfølgelse indbygget så det ved ganske præcist hvilke tog der befinder sig hvor. ego de 2 systemer kommer til kort. eller har jeg misforstået noget?

Togforfølgelse... bare dine lokomotiver ikke bliver paranoide Tongue

Som jeg skrev ovenfor: det vigtigste jeg kan få øje på i RailCom er bekræftelse af kommandoer sendt til dekodere i rullende materiel - resten er lidt ligemeget for mit vedkommende, og jeg ved ikke om jeg vil komme til at bruge det men vil gerne have muligheden holdt åben - teknisk set burde det være overkommeligt at lave, da det bare er et spørgsmål om at centralen holder korte pauser i DCC-signalerne med bestemte mellemrum, så dekoderne ude på skinnerne kan få lov at melde tilbage, Uhlenbrock eller hvem der nu laver centralen behøver ikke at bruge de data til noget, men hvis pauserne bliver sat ind, kan man sætte andre enheder til at lytte efter tilbagemeldinger, og eventuelt føre det ind i et PC-system eller hvad man nu skal bruge det til.

Dem der bruger LISSY bruger fromodentligt ikke optagetmeldere på sporene, for at vide hvor togene er, de får at vide hvilket lokomotiv der passerer over en given LISSY modtager, og i det øjeblik ved de præcis hvor lokomotivet er, og så er den typiske LISSY-bruger nok ikke at finde blandt dem der styrer deres anlæg med computere.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"Møtrik" skrev:
Dekoderne er LS100, de har indbygget tilbage meldere i. de melder tilbage vis RS bussen ligesom alle andre tilbage meldere (LENZ) de er dog bare p.... dyre.
Jeg havde nok på fornemmelsen at vi talte lidt forbi hinanden... tilbagemeldingerne skulle naturligvis komme fra dekodere i lokomotiver og andet rullende materiel, det er der der er størst risiko for at der opstår transmissionfejl, da data skal overføres gennem skinner og hjul hvor der ikke altid kan garanteres ordentlig forbindelse, og der ville det være praktisk for en central eller et PC-system at få bekræftet at en kommando er modtaget og forstået... for eksempel sender central/PC 'addresse 10 stop øjeblikkeligt' hvor dekoderen så svarer 'adresse 10 stopper øjeblikkeligt'.
"Møtrik" skrev:
jeg mente ikke at Railcom kunne mere end et pc system. det er jo kun en form for tilbage melding af cv værdier.jeg forstår ikke hvor der med et pc baseret anlæg bruges Lizzy, eller Railcom for den sagsskyld.Programmet ar vel togforfølgelse indbygget så det ved ganske præcist hvilke tog der befinder sig hvor. ego de 2 systemer kommer til kort. eller har jeg misforstået noget?
Togforfølgelse... bare dine lokomotiver ikke bliver paranoide :PSom jeg skrev ovenfor: det vigtigste jeg kan få øje på i RailCom er bekræftelse af kommandoer sendt til dekodere i rullende materiel - resten er lidt ligemeget for mit vedkommende, og jeg ved ikke om jeg vil komme til at bruge det men vil gerne have muligheden holdt åben - teknisk set burde det være overkommeligt at lave, da det bare er et spørgsmål om at centralen holder korte pauser i DCC-signalerne med bestemte mellemrum, så dekoderne ude på skinnerne kan få lov at melde tilbage, Uhlenbrock eller hvem der nu laver centralen behøver ikke at bruge de data til noget, men hvis pauserne bliver sat ind, kan man sætte andre enheder til at lytte efter tilbagemeldinger, og eventuelt føre det ind i et PC-system eller hvad man nu skal bruge det til.Dem der bruger LISSY bruger fromodentligt ikke optagetmeldere på sporene, for at vide hvor togene er, de får at vide hvilket lokomotiv der passerer over en given LISSY modtager, og i det øjeblik ved de præcis hvor lokomotivet er, og så er den typiske LISSY-bruger nok ikke at finde blandt dem der styrer deres anlæg med computere.

Hej igen. (Underlig negativ drejning denne tråd har taget! Der var jo bare en, der søgte viden og erfaring!) Du har ret alene af den grund, at der ikke er noget PC-program, der - endnu - kan behandle LISSY informationerne. Sååeehh.... mange LISSY-folk vil helt klart bruge den kombination. Dette program vil være særdeles interessant. Generelt vil det være super dejligt, hvis systemerne kunne tale sammen. Fx en EcoS med LocoNet ville jo åbne de herligste muligheder.

LISSY er jo reelt en tilbagemelding til en eller anden enhed om, at "her er jeg præcist her og nu, - og jeg vil gerne have nogle kommandoer udført, som Du (styringsenhed) nu engang magter". Ret simpelt!

En forskel til traditionel tilbagemelding er, at lok'et er ikke programmeret til at skulle være på et bestemt sted i henhold til en eller anden lok-rækkefølge, - det er der rent faktisk. Den forskel samt ikke at skulle skære i sporene er - set herfra - meget tilfredsstillende.

Men - LISSY er således OGSÅ tilbagemelding i traditionel forstand - igen uden at skulle skære i sporene!

Tankevækkemde er det, at der (også i denne mini-lege-verden) er ganske mange, der har en masse holdninger uden reelt at have været konfronteret med de områder, de udtrykker sig om. Men - kik gerne forbi for en hyggelig stund.

Go' hilsen.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Henrik Houstrup" skrev:
Jeg er enig med hensyn til den åbne standard, men XpressNet er temmeligt ensporet i forhold til LocoNet - jeg er på udkig efter noget der kan kommunikere med lidt af hvert og begge veje... XpressNet skal, så vidt jeg ved, suppleres med RS-Bus hvis man vil have tilbagemelding,
XpressNet benyttes kun som bus til at styrenhederne (LH100, Roco LokMouse, pc osv.) kan kommunikere med centralenheden (LZV100). Det er ren kommunikation mellem styreenheder og centralenhed. Kommunikationen med lokomotiverne sker via DCC fra centralenheden (LZV100). Hvis du alligevel benytter en pc til at styre anlægget med er du frit stillet i forhold til tilbagemelding. Du kan benytte Lenzs RS bus eller du kan finde noget andet som f.eks. S88. Your choice.
Citat:
og desuden er jeg ikke stødt på nogle stationære dekodere til brug på XpressNet... endnu.

XpressNet benytter ikke dekodere, det er ren kommunikation styrenhederne imellem. Det er centralenheden, der kommunikerer med dekoderne via DCC. Her er der som bekendt masser af stationære dekodere.

xpressnet_schema

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kiggede på Railcom for et par år siden. Da kunne der ikke være 2 Railcom enheder på samme sporafsnit, uden displayet viste fejl. Feks 2 lok i forspand.

Er det problem blevet løst ?

Jeg har Uhlenbrocks tilbagemeldings moduler til at fortælle WDP om et spor er besat eller ej.

Jeg vil bruge Lissy så der kan køre computerstyrede tog indimellem de manuelt kontrollerede tog.

Feks. når et Lissy tog kommer til blokafsnitet før indkørselsignalet vil Lissy modtagen anmode om den togspecifike indkørsel/stop/holdetid og udkørsel, og når sporerne er frie udføre det.

WDP har så en speciel togvej for hvert Lissy lok.

Ved synlige steder bruger jeg SMD IRtrans i stedet for de 3mm som følger med Lissy modtageren. De SMD versioner er ikke større end en`skærve sten.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Busk

Indlæg: 477

PB

Hej ole

Hvor får du de SMD Irtrans?

vh Torben

__________________

Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Ole Vedel" skrev:
Jeg kiggede på Railcom for et par år siden. Da kunne der ikke være 2 Railcom enheder på samme sporafsnit, uden displayet viste fejl. Feks 2 lok i forspand.Er det problem blevet løst ?Jeg har Uhlenbrocks tilbagemeldings moduler til at fortælle WDP om et spor er besat eller ej. Jeg vil bruge Lissy så der kan køre computerstyrede tog indimellem de manuelt kontrollerede tog.Feks. når et Lissy tog kommer til blokafsnitet før indkørselsignalet vil Lissy modtagen anmode om den togspecifike indkørsel/stop/holdetid og udkørsel, og når sporerne er frie udføre det.WDP har så en speciel togvej for hvert Lissy lok.Ved synlige steder bruger jeg SMD IRtrans i stedet for de 3mm som følger med Lissy modtageren. De SMD versioner er ikke større end en`skærve sten.Mvh. Ole Vedel

Hej Ole. Jeg bliver nødt til at nævne, at de opgaver + evt. hastighedsændringer klarer LISSY snildt uden WDP. WDP ER godt, bredt og kraftigt. Hvis det kunne tale med LISSY med de features, det system indeholder, ville det være helt super.

SMD IR-trans lyder spændende. Det vil jeg gerne vide mere om.

Go' hilsen.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Leif Bach" skrev:
"Henrik Houstrup" skrev:
"Møtrik" skrev:
Dekoderne er LS100, de har indbygget tilbage meldere i. de melder tilbage vis RS bussen ligesom alle andre tilbage meldere (LENZ) de er dog bare p.... dyre.
Jeg havde nok på fornemmelsen at vi talte lidt forbi hinanden... tilbagemeldingerne skulle naturligvis komme fra dekodere i lokomotiver og andet rullende materiel, det er der der er størst risiko for at der opstår transmissionfejl, da data skal overføres gennem skinner og hjul hvor der ikke altid kan garanteres ordentlig forbindelse, og der ville det være praktisk for en central eller et PC-system at få bekræftet at en kommando er modtaget og forstået... for eksempel sender central/PC 'addresse 10 stop øjeblikkeligt' hvor dekoderen så svarer 'adresse 10 stopper øjeblikkeligt'.
"Møtrik" skrev:
jeg mente ikke at Railcom kunne mere end et pc system. det er jo kun en form for tilbage melding af cv værdier.jeg forstår ikke hvor der med et pc baseret anlæg bruges Lizzy, eller Railcom for den sagsskyld.Programmet ar vel togforfølgelse indbygget så det ved ganske præcist hvilke tog der befinder sig hvor. ego de 2 systemer kommer til kort. eller har jeg misforstået noget?
Togforfølgelse... bare dine lokomotiver ikke bliver paranoide :PSom jeg skrev ovenfor: det vigtigste jeg kan få øje på i RailCom er bekræftelse af kommandoer sendt til dekodere i rullende materiel - resten er lidt ligemeget for mit vedkommende, og jeg ved ikke om jeg vil komme til at bruge det men vil gerne have muligheden holdt åben - teknisk set burde det være overkommeligt at lave, da det bare er et spørgsmål om at centralen holder korte pauser i DCC-signalerne med bestemte mellemrum, så dekoderne ude på skinnerne kan få lov at melde tilbage, Uhlenbrock eller hvem der nu laver centralen behøver ikke at bruge de data til noget, men hvis pauserne bliver sat ind, kan man sætte andre enheder til at lytte efter tilbagemeldinger, og eventuelt føre det ind i et PC-system eller hvad man nu skal bruge det til.Dem der bruger LISSY bruger fromodentligt ikke optagetmeldere på sporene, for at vide hvor togene er, de får at vide hvilket lokomotiv der passerer over en given LISSY modtager, og i det øjeblik ved de præcis hvor lokomotivet er, og så er den typiske LISSY-bruger nok ikke at finde blandt dem der styrer deres anlæg med computere.
Hej igen. (Underlig negativ drejning denne tråd har taget! Der var jo bare en, der søgte viden og erfaring!) Du har ret alene af den grund, at der ikke er noget PC-program, der - endnu - kan behandle LISSY informationerne. Sååeehh.... mange LISSY-folk vil helt klart bruge den kombination. Dette program vil være særdeles interessant. Generelt vil det være super dejligt, hvis systemerne kunne tale sammen. Fx en EcoS med LocoNet ville jo åbne de herligste muligheder. LISSY er jo reelt en tilbagemelding til en eller anden enhed om, at "her er jeg præcist her og nu, - og jeg vil gerne have nogle kommandoer udført, som Du (styringsenhed) nu engang magter". Ret simpelt! En forskel til traditionel tilbagemelding er, at lok'et er ikke programmeret til at skulle være på et bestemt sted i henhold til en eller anden lok-rækkefølge, - det er der rent faktisk. Den forskel samt ikke at skulle skære i sporene er - set herfra - meget tilfredsstillende.Men - LISSY er således OGSÅ tilbagemelding i traditionel forstand - igen uden at skulle skære i sporene!Tankevækkemde er det, at der (også i denne mini-lege-verden) er ganske mange, der har en masse holdninger uden reelt at have været konfronteret med de områder, de udtrykker sig om. Men - kik gerne forbi for en hyggelig stund.

Jeg er noget i vildrede med hvor du mener at det er blevet negativt, og jeg beklager at det er blevet opfattet sådan, for det var bestemt ikke meningen... og tråden er ganske rigtigt startet af en eller anden der stadig søger viden og erfaringer vedrørende LocoNet - mig.

Jeg undrer mig også over, hvad det er jeg har skrevet som gør at jeg fortjæner at blive beskyldt for at udtale mig om ting jeg ikke har forstand på... jeg mener at jeg har taget alle mulige forbehold når jeg har udtrykt holdninger jeg ikke kan underbygge.

... og skal vi så ikke prøve at komme videre med det der er vigtig - nemlig modeltog!

Du nævnte i et tidligere indlæg, at i havde haft problemer med 2 IB-Com centraler, og jeg er stadig nysgerrig efter at vide af hvor mange for at kunne få en bedre ide om fejlprocenten, og hvor langt den lå under specifikationen.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"Leif Bach" skrev:
"Henrik Houstrup" skrev:
"Møtrik" skrev:
Dekoderne er LS100, de har indbygget tilbage meldere i. de melder tilbage vis RS bussen ligesom alle andre tilbage meldere (LENZ) de er dog bare p.... dyre.
Jeg havde nok på fornemmelsen at vi talte lidt forbi hinanden... tilbagemeldingerne skulle naturligvis komme fra dekodere i lokomotiver og andet rullende materiel, det er der der er størst risiko for at der opstår transmissionfejl, da data skal overføres gennem skinner og hjul hvor der ikke altid kan garanteres ordentlig forbindelse, og der ville det være praktisk for en central eller et PC-system at få bekræftet at en kommando er modtaget og forstået... for eksempel sender central/PC 'addresse 10 stop øjeblikkeligt' hvor dekoderen så svarer 'adresse 10 stopper øjeblikkeligt'.
"Møtrik" skrev:
jeg mente ikke at Railcom kunne mere end et pc system. det er jo kun en form for tilbage melding af cv værdier.jeg forstår ikke hvor der med et pc baseret anlæg bruges Lizzy, eller Railcom for den sagsskyld.Programmet ar vel togforfølgelse indbygget så det ved ganske præcist hvilke tog der befinder sig hvor. ego de 2 systemer kommer til kort. eller har jeg misforstået noget?
Togforfølgelse... bare dine lokomotiver ikke bliver paranoide :PSom jeg skrev ovenfor: det vigtigste jeg kan få øje på i RailCom er bekræftelse af kommandoer sendt til dekodere i rullende materiel - resten er lidt ligemeget for mit vedkommende, og jeg ved ikke om jeg vil komme til at bruge det men vil gerne have muligheden holdt åben - teknisk set burde det være overkommeligt at lave, da det bare er et spørgsmål om at centralen holder korte pauser i DCC-signalerne med bestemte mellemrum, så dekoderne ude på skinnerne kan få lov at melde tilbage, Uhlenbrock eller hvem der nu laver centralen behøver ikke at bruge de data til noget, men hvis pauserne bliver sat ind, kan man sætte andre enheder til at lytte efter tilbagemeldinger, og eventuelt føre det ind i et PC-system eller hvad man nu skal bruge det til.Dem der bruger LISSY bruger fromodentligt ikke optagetmeldere på sporene, for at vide hvor togene er, de får at vide hvilket lokomotiv der passerer over en given LISSY modtager, og i det øjeblik ved de præcis hvor lokomotivet er, og så er den typiske LISSY-bruger nok ikke at finde blandt dem der styrer deres anlæg med computere.
Hej igen. (Underlig negativ drejning denne tråd har taget! Der var jo bare en, der søgte viden og erfaring!) Du har ret alene af den grund, at der ikke er noget PC-program, der - endnu - kan behandle LISSY informationerne. Sååeehh.... mange LISSY-folk vil helt klart bruge den kombination. Dette program vil være særdeles interessant. Generelt vil det være super dejligt, hvis systemerne kunne tale sammen. Fx en EcoS med LocoNet ville jo åbne de herligste muligheder. LISSY er jo reelt en tilbagemelding til en eller anden enhed om, at "her er jeg præcist her og nu, - og jeg vil gerne have nogle kommandoer udført, som Du (styringsenhed) nu engang magter". Ret simpelt! En forskel til traditionel tilbagemelding er, at lok'et er ikke programmeret til at skulle være på et bestemt sted i henhold til en eller anden lok-rækkefølge, - det er der rent faktisk. Den forskel samt ikke at skulle skære i sporene er - set herfra - meget tilfredsstillende.Men - LISSY er således OGSÅ tilbagemelding i traditionel forstand - igen uden at skulle skære i sporene!Tankevækkemde er det, at der (også i denne mini-lege-verden) er ganske mange, der har en masse holdninger uden reelt at have været konfronteret med de områder, de udtrykker sig om. Men - kik gerne forbi for en hyggelig stund.
Jeg er noget i vildrede med hvor du mener at det er blevet negativt, og jeg beklager at det er blevet opfattet sådan, for det var bestemt ikke meningen... og tråden er ganske rigtigt startet af en eller anden der stadig søger viden og erfaringer vedrørende LocoNet - mig.Jeg undrer mig også over, hvad det er jeg har skrevet som gør at jeg fortjæner at blive beskyldt for at udtale mig om ting jeg ikke har forstand på... jeg mener at jeg har taget alle mulige forbehold når jeg har udtrykt holdninger jeg ikke kan underbygge.... og skal vi så ikke prøve at komme videre med det der er vigtig - nemlig modeltog!Du nævnte i et tidligere indlæg, at i havde haft problemer med 2 IB-Com centraler, og jeg er stadig nysgerrig efter at vide af hvor mange for at kunne få en bedre ide om fejlprocenten, og hvor langt den lå under specifikationen.

Hej igen. Fint med din kommentar. Det handler præcist om modeltog. De omtalte IB-com slog fra ved en belastning på 1,2 A. Kik gerne forbi som før nævnt. Go' hilsen.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"bahnfan.net" skrev:
XpressNet benyttes kun som bus til at styrenhederne (LH100, Roco LokMouse, pc osv.) kan kommunikere med centralenheden (LZV100). Det er ren kommunikation mellem styreenheder og centralenhed. Kommunikationen med lokomotiverne sker via DCC fra centralenheden (LZV100). Hvis du alligevel benytter en pc til at styre anlægget med er du frit stillet i forhold til tilbagemelding. Du kan benytte Lenzs RS bus eller du kan finde noget andet som f.eks. S88. Your choice.
Så var jeg ikke helt galt på den, og du har selvfølgelig ret i at man ikke behøver at vælge Lenz's bus for tilbagemelding, det er kun begrænset af hvad man har til rådighed af centraler/computer-interfaces.
"bahnfan.net" skrev:
XpressNet benytter ikke dekodere, det er ren kommunikation styrenhederne imellem. Det er centralenheden, der kommunikerer med dekoderne via DCC. Her er der som bekendt masser af stationære dekodere.

Som jeg har været inde på i flere indlæg, så er jeg modstander af at bruge DCC-udgangen til andet end at styre det der kører på skinnerne, for at forebygge problemer med båndbredden, der ikke er overvældende.

Man kan selvfølgelig tage en ekstra central og så bruge DCC-udgangen fra den, til at styre de stationnære dekodere.

Min situation er, at jeg overhovedet ikke har noget udstyr, så der er frit valg på alle hylder, under hensyntagen til følgende:

- Jeg er ikke velhavende, så jeg vil helst have mest muligt ud af mine investeringer.

- Jeg er doven, så jeg vil gerne lave ting - men jeg vil meget nødigt lave dem om.

- Jeg er teknologibegejstret, så jeg vil gerne vælge løsninger der også er smarte rent teknologisk.

Min interesse for LocoNet bunder lidt i det teknologisk smarte:

- Der kan kommunikeres begge veje.

- Understøtter konfigurationsvariabler (LNCV) som kan programmeres over LocoNet.

- Understøtter, så vidt jeg kan regne ud, opdatering af software i tilsluttede enheder over LocoNet.

Jeg tror at LocoNet er noget af det smarteste der tilbydes for tiden, så det undrer mig at der er så få der understøtter det og bruger det - det kan selvfølgelig skyldes licens-bøvl med Digitrax, selv om jeg ikke tror det, det virker mere som om alle producenter har vældig travlt med at definere deres egne busser.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Ole Vedel" skrev:
Jeg kiggede på Railcom for et par år siden. Da kunne der ikke være 2 Railcom enheder på samme sporafsnit, uden displayet viste fejl. Feks 2 lok i forspand.Er det problem blevet løst ?l
Jeg ved det ikke.Jeg kan ikke rigtigt blive klog på RailCom, og jeg tror ikke at jeg er den eneste der er forvirret - det er også derfor jeg i flere indlæg har skrevet at jeg ikke ved om det er noget jeg kommer til at bruge, men vil gerne have holdt muligheden åben, hvis det nu udvikler sig så der kan bruges til noget fornuftigt.
"Ole Vedel" skrev:
Jeg har Uhlenbrocks tilbagemeldings moduler til at fortælle WDP om et spor er besat eller ej. Jeg vil bruge Lissy så der kan køre computerstyrede tog indimellem de manuelt kontrollerede tog.Feks. når et Lissy tog kommer til blokafsnitet før indkørselsignalet vil Lissy modtagen anmode om den togspecifike indkørsel/stop/holdetid og udkørsel, og når sporerne er frie udføre det.WDP har så en speciel togvej for hvert Lissy lok.l
Jeg kan forstå på Erik, at der ikke er nogen af computerprogrammerne der understøtter/forstår data fra LISSY-systemet, så du har altså et parallelt system baseret på Uhlenbrocks tilbagemeldings moduler... betyder det at du skærer i skinnerne for at lave blokke og detektere om de er optaget ?... og er det tilbagemeldings moduler der er tilsluttet LocoNet ?Jeg tror godt at jeg kan følge dig - computeren skaber noget liv ved at køre med nogle tog på anlægget, samtid med man kan styre et eller flere tog manuelt - og computeren holder øje med at 'færdselsreglerne' bliver overholdt for alle tog.... nææh - jeg har stadig ikke helt fat i det: Uhlenbrock tilbagemeldings modulerne holder styr på både de computerstyrede og de manuelt styrede tog... hvor kommer LISSY så ind i det - kan man få noget af informationen fra LISSY ind i WDP ?For mit eget vedkommende, er planen at lade computeren styre alle togene så jeg kan læne mig til bage og nyde synet.
"Ole Vedel" skrev:
Ved synlige steder bruger jeg SMD IRtrans i stedet for de 3mm som følger med Lissy modtageren. De SMD versioner er ikke større end en`skærve sten.l

De SMD-dimser kan godt nok være små - jeg har nogle lysdioder i 0603 hus, og de er nærmest umulige at håndtere uden en lup... og man kan få dem endnu mindre.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Leif Bach" skrev:
"Henrik Houstrup" skrev:
... og skal vi så ikke prøve at komme videre med det der er vigtig - nemlig modeltog!Du nævnte i et tidligere indlæg, at i havde haft problemer med 2 IB-Com centraler, og jeg er stadig nysgerrig efter at vide af hvor mange for at kunne få en bedre ide om fejlprocenten, og hvor langt den lå under specifikationen.
Hej igen. Fint med din kommentar. Det handler præcist om modeltog. De omtalte IB-com slog fra ved en belastning på 1,2 A.
- det var godt nok ikke ret meget... blev de ikke byttet eller repareret ?
"Leif Bach" skrev:
Kik gerne forbi som før nævnt.

Det vil jeg rigtigt gerne - hvordan aftaler vi tid og sted ?

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"Leif Bach" skrev:
"Henrik Houstrup" skrev:
... og skal vi så ikke prøve at komme videre med det der er vigtig - nemlig modeltog!Du nævnte i et tidligere indlæg, at i havde haft problemer med 2 IB-Com centraler, og jeg er stadig nysgerrig efter at vide af hvor mange for at kunne få en bedre ide om fejlprocenten, og hvor langt den lå under specifikationen.
Hej igen. Fint med din kommentar. Det handler præcist om modeltog. De omtalte IB-com slog fra ved en belastning på 1,2 A.
- det var godt nok ikke ret meget... blev de ikke byttet eller repareret ?
"Leif Bach" skrev:
Kik gerne forbi som før nævnt.
Det vil jeg rigtigt gerne - hvordan aftaler vi tid og sted ?

Vi undrer os meget ove de 1,2 ampere. Bokse er sendt direkte til Uhl. Vi prøvede også at sætte IB2 på. Den stod af mllem 2 og 3A. Vi prøvede også med den gamle IB1. Den leverede varen - men det er jo også en "gammel" strømforsyningskonstruktion. Jeg har en direkte tåd til Uhl og vil naturligvis nævne det. Boksene SKAL kunne levere de 3 A.

WDP kan ikke udlæse de adresser, som LISSY arbejder med. LISSY kan også udsende besat/ledig kommandoer, som WDP arbejder med. Jeg kender bare ikke nogen, der har det set-up, fordi det unikke ved LISSY er, at det netop kan arbejde med helt individuelle kommandoer for hvert enkelt lok - men naturligvis også fælles for alle lok - eller for enkelte grupper fx alle godstog, dieseltog eller hvad man nu ønsker. Jeg ved godt, at man kan programmere WDP vildt kompliceret. Nogenvil have moderen, andre vil have datteren - og atter andre vil have dem begge. Igen - HVIS WDP kunne udlæse adresser og bearbejde dem, ville vi stå med noget noget nær det perfekte - set herfra.

Hvis jeg får dit mob nr, kan vi lave en aftale den vej. Det du får at se er ca 20 LISSY moduler, der primært styrer 2 skjulte banegårde automatisk. I det synlige er kørslen manuel efter signalvisning med en smule automatik til fx af stille signaler rødt efter passage, give et båt i hornet eller andet. I alt er der knap 30 LocoNet enheder, der taler sammen på kryds og tværs. Den samlede sporlængde er omkring 120 m. Det er IKKE pc-styret, men du kan får et indblik i LocoNet fleksibiliteten. Det er supersjovtr at arbejde med - herunder ikke mindst programmerings-delen. Go' hilsen.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

"Henrik Houstrup" skrev:
Jeg kan forstå på Erik, at der ikke er nogen af computerprogrammerne der understøtter/forstår data fra LISSY-systemet, så du har altså et parallelt system baseret på Uhlenbrocks tilbagemeldings moduler... betyder det at du skærer i skinnerne for at lave blokke og detektere om de er optaget ?... og er det tilbagemeldings moduler der er tilsluttet LocoNet ?Jeg tror godt at jeg kan følge dig - computeren skaber noget liv ved at køre med nogle tog på anlægget, samtid med man kan styre et eller flere tog manuelt - og computeren holder øje med at 'færdselsreglerne' bliver overholdt for alle tog.... nææh - jeg har stadig ikke helt fat i det: Uhlenbrock tilbagemeldings modulerne holder styr på både de computerstyrede og de manuelt styrede tog... hvor kommer LISSY så ind i det - kan man få noget af informationen fra LISSY ind i WDP ? nærmest umulige at håndtere uden en lup... og man kan få dem endnu mindre.

Jeg har skåret i skinnerne for at dele dem op til tilbagemeldnings modulerne.

WDP skal jo også se tog der ikke har Lissy, og tabte vogne. Vogne med lys bliver dedekteret nu, og med tiden også godsvogne som får påført "modstands lak"

WDP kommer til at virke med Lissy.

Det er ikke nævnt i manualen, men hvis man i WDP går ind på "lokomotiven Datenbank" under "Fahreigenschaften" får jeg under "Zugnummern Erkennung"

lov til at vælge "Intellibox II- Lissy"

Jeg er ikke kommet længere og ved ikke om det virker i denne version.

Jeg har fået databladet fra Uhlenbrocks IR trans til Lissy.

Den 3mm de bruger hedder L32P3C og er fra Kingbright

Og jeg bruger en SMD der hedder KP-1608P1C også fra Kingbright.

Jeg har også brugt en anden 603 IR trans fra Conrad, det nummer skal jeg lige finde.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

"Leif Bach" skrev:
Hej Ole. Jeg bliver nødt til at nævne, at de opgaver + evt. hastighedsændringer klarer LISSY snildt uden WDP. WDP ER godt, bredt og kraftigt. Hvis det kunne tale med LISSY med de features, det system indeholder, ville det være helt super.SMD IR-trans lyder spændende. Det vil jeg gerne vide mere om.Go' hilsen.

Hej Leif.

Jeg bruger Lenz 3,6 til "kørestrøm" og Intellibox II/Loconet til tilbagemelding/sporskifter/signaler og lys/lyd , Dag-Nat styring.

Så jeg kan kun bruge Lissy til at sende til WDP.

(Jeg har svaret på det andet i et andet indlæg)

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Ole Vedel" skrev:
"Henrik Houstrup" skrev:
Jeg kan forstå på Erik, at der ikke er nogen af computerprogrammerne der understøtter/forstår data fra LISSY-systemet, så du har altså et parallelt system baseret på Uhlenbrocks tilbagemeldings moduler... betyder det at du skærer i skinnerne for at lave blokke og detektere om de er optaget ?... og er det tilbagemeldings moduler der er tilsluttet LocoNet ?Jeg tror godt at jeg kan følge dig - computeren skaber noget liv ved at køre med nogle tog på anlægget, samtid med man kan styre et eller flere tog manuelt - og computeren holder øje med at 'færdselsreglerne' bliver overholdt for alle tog.... nææh - jeg har stadig ikke helt fat i det: Uhlenbrock tilbagemeldings modulerne holder styr på både de computerstyrede og de manuelt styrede tog... hvor kommer LISSY så ind i det - kan man få noget af informationen fra LISSY ind i WDP ?Det bliver spændende at høre om, når du kommer så langt Ole. Go' hilsen. nærmest umulige at håndtere uden en lup... og man kan få dem endnu mindre.
Jeg har skåret i skinnerne for at dele dem op til tilbagemeldnings modulerne.WDP skal jo også se tog der ikke har Lissy, og tabte vogne. Vogne med lys bliver dedekteret nu, og med tiden også godsvogne som får påført "modstands lak"WDP kommer til at virke med Lissy.Det er ikke nævnt i manualen, men hvis man i WDP går ind på "lokomotiven Datenbank" under "Fahreigenschaften" får jeg under "Zugnummern Erkennung"lov til at vælge "Intellibox II- Lissy"Jeg er ikke kommet længere og ved ikke om det virker i denne version. Jeg har fået databladet fra Uhlenbrocks IR trans til Lissy.Den 3mm de bruger hedder L32P3C og er fra KingbrightOg jeg bruger en SMD der hedder KP-1608P1C også fra Kingbright.Jeg har også brugt en anden 603 IR trans fra Conrad, det nummer skal jeg lige finde.Mvh. Ole Vedel

Det bliver spændende at høre mere om dine kommende erfaringer med WDP og LISSY/IB2. Go' hilsen.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Leif Bach" skrev:
Vi undrer os meget ove de 1,2 ampere. Bokse er sendt direkte til Uhl. Vi prøvede også at sætte IB2 på. Den stod af mllem 2 og 3A. Vi prøvede også med den gamle IB1. Den leverede varen - men det er jo også en "gammel" strømforsyningskonstruktion. Jeg har en direkte tåd til Uhl og vil naturligvis nævne det. Boksene SKAL kunne levere de 3 A.
Så må vi håbe at de er i topform når de kommer tilbage.Hvordan er servicen hos Uhlenbrock -... hvor længe har centralerne været sendt ind, og hvorår forventes de tilbage ?
"Leif Bach" skrev:
WDP kan ikke udlæse de adresser, som LISSY arbejder med. LISSY kan også udsende besat/ledig kommandoer, som WDP arbejder med. Jeg kender bare ikke nogen, der har det set-up, fordi det unikke ved LISSY er, at det netop kan arbejde med helt individuelle kommandoer for hvert enkelt lok - men naturligvis også fælles for alle lok - eller for enkelte grupper fx alle godstog, dieseltog eller hvad man nu ønsker.
Jeg har kigget lidt mere på LISSY og modulerne dertil, og der er alt hvad man har brug for, til at automatisere et anlæg. Jeg er nok kommet lidt hurtigt hen over dem tidligere, fordi jeg har brugt skyklapper og udelukkende ledt efter moduler beregnet til computerstyrning.LISSY og computer kan vel betragtes som to forskellige måder at styre et anlæg på, snarere end noget der supplerer hinanden.
"Leif Bach" skrev:
Jeg ved godt, at man kan programmere WDP vildt kompliceret. Nogenvil have moderen, andre vil have datteren - og atter andre vil have dem begge. Igen - HVIS WDP kunne udlæse adresser og bearbejde dem, ville vi stå med noget noget nær det perfekte - set herfra.
Jeg synes at det er noget af det er der så fedt ved hobbyen - der er så mange måder at gøre ting på, og så mange forskellige aspekter man kan lægge vægt på... og der er ikke nogen der kan komme at påstå at den ene eller den anden måde er mere rigtig end en anden - det kommer helt an på den der laver det og bruger det.Hvad er det der vil gøre løsningen bedre, hvis WDP og LISSY biver istand til at 'forstå ' hinanden ? - Jeg er ikke blevet LISSY-expert indenfor det sidste døgn, men umiddlbart ser det ud til at være muligt at få LISSY til at gøre nogenlunde det man ellers ville bruge WDP til - Jeg er heller ikke WDP expert, men har kigget en del på programmer til styring af modelbane, så jeg mener at have et generelt overblik over de muligheder det giver.
"Leif Bach" skrev:
Hvis jeg får dit mob nr, kan vi lave en aftale den vej.
Jeg sender en eMail med kontaktdata.
"Leif Bach" skrev:
Det du får at se er ca 20 LISSY moduler, der primært styrer 2 skjulte banegårde automatisk. I det synlige er kørslen manuel efter signalvisning med en smule automatik til fx af stille signaler rødt efter passage, give et båt i hornet eller andet. I alt er der knap 30 LocoNet enheder, der taler sammen på kryds og tværs. Den samlede sporlængde er omkring 120 m. Det er IKKE pc-styret, men du kan får et indblik i LocoNet fleksibiliteten. Det er supersjovtr at arbejde med - herunder ikke mindst programmerings-delen.

Det lyder spændende - det kan godt være at vi ikke træffer de samme valg med hensyn til styring, epoke, geografisk område, tema osv, men det er jo netop noget af det der gør det spændende, og så er der stadig masser af fællesnævnere.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Henrik Houstrup" skrev:
"Leif Bach" skrev:
Vi undrer os meget ove de 1,2 ampere. Bokse er sendt direkte til Uhl. Vi prøvede også at sætte IB2 på. Den stod af mllem 2 og 3A. Vi prøvede også med den gamle IB1. Den leverede varen - men det er jo også en "gammel" strømforsyningskonstruktion. Jeg har en direkte tåd til Uhl og vil naturligvis nævne det. Boksene SKAL kunne levere de 3 A.
Så må vi håbe at de er i topform når de kommer tilbage.Hvordan er servicen hos Uhlenbrock -... hvor længe har centralerne været sendt ind, og hvorår forventes de tilbage ?
"Leif Bach" skrev:
WDP kan ikke udlæse de adresser, som LISSY arbejder med. LISSY kan også udsende besat/ledig kommandoer, som WDP arbejder med. Jeg kender bare ikke nogen, der har det set-up, fordi det unikke ved LISSY er, at det netop kan arbejde med helt individuelle kommandoer for hvert enkelt lok - men naturligvis også fælles for alle lok - eller for enkelte grupper fx alle godstog, dieseltog eller hvad man nu ønsker.
Jeg har kigget lidt mere på LISSY og modulerne dertil, og der er alt hvad man har brug for, til at automatisere et anlæg. Jeg er nok kommet lidt hurtigt hen over dem tidligere, fordi jeg har brugt skyklapper og udelukkende ledt efter moduler beregnet til computerstyrning.LISSY og computer kan vel betragtes som to forskellige måder at styre et anlæg på, snarere end noget der supplerer hinanden.
"Leif Bach" skrev:
Jeg ved godt, at man kan programmere WDP vildt kompliceret. Nogenvil have moderen, andre vil have datteren - og atter andre vil have dem begge. Igen - HVIS WDP kunne udlæse adresser og bearbejde dem, ville vi stå med noget noget nær det perfekte - set herfra.
Jeg synes at det er noget af det er der så fedt ved hobbyen - der er så mange måder at gøre ting på, og så mange forskellige aspekter man kan lægge vægt på... og der er ikke nogen der kan komme at påstå at den ene eller den anden måde er mere rigtig end en anden - det kommer helt an på den der laver det og bruger det.Hvad er det der vil gøre løsningen bedre, hvis WDP og LISSY biver istand til at 'forstå ' hinanden ? - Jeg er ikke blevet LISSY-expert indenfor det sidste døgn, men umiddlbart ser det ud til at være muligt at få LISSY til at gøre nogenlunde det man ellers ville bruge WDP til - Jeg er heller ikke WDP expert, men har kigget en del på programmer til styring af modelbane, så jeg mener at have et generelt overblik over de muligheder det giver.
"Leif Bach" skrev:
Hvis jeg får dit mob nr, kan vi lave en aftale den vej.
Jeg sender en eMail med kontaktdata.
"Leif Bach" skrev:
Det du får at se er ca 20 LISSY moduler, der primært styrer 2 skjulte banegårde automatisk. I det synlige er kørslen manuel efter signalvisning med en smule automatik til fx af stille signaler rødt efter passage, give et båt i hornet eller andet. I alt er der knap 30 LocoNet enheder, der taler sammen på kryds og tværs. Den samlede sporlængde er omkring 120 m. Det er IKKE pc-styret, men du kan får et indblik i LocoNet fleksibiliteten. Det er supersjovtr at arbejde med - herunder ikke mindst programmerings-delen.
Det lyder spændende - det kan godt være at vi ikke træffer de samme valg med hensyn til styring, epoke, geografisk område, tema osv, men det er jo netop noget af det der gør det spændende, og så er der stadig masser af fællesnævnere.

Vi tager snakken videre, når vi ses. Men alligevel - ved traditionel tilbagemeding bliver der meldt, at der står et eller andet på sporet - eller ingenting. Ved LISSY får man at vide præcist hvad og hvem, der står der, i hvilken retning det kører og med hvilken hastighed. Det medfører også, at det ikke er noget problem at få udløst forskellige kommandoer afhængigt af, i hvilken retning det samme lok, vogn eller andet kører på fx en enkeltsporet strækning.

WDP kan også programmeres til en dejlig masse forskellige ting. Ole Vedel har en pointe i, at en tabt vogn ikke registreres ved LISSY - med mindre man i hver togstamme har en "slutvogn" med LISSY sender. Det er måske lige voldsomt nok. Jeg må sige, at i mit set-up er en tabt vogn ikke et reelt problem. For 95%'s vedkommende kan fejl henføres til "fejl 40" kategorien.

Ole tænker i både moderen og datteren. Det lyder altså rigtig fornuftigt alene af den grund, at vi vil have systemerne til at gøre forskellige ting afhængig af vore ønsker og holdninger til "futteriet". Og netop forskelligheden i vores togtosseri er interessant. Go' hilsen.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Houstrup

Indlæg: 64

PB

"Ole Vedel" skrev:
Jeg har skåret i skinnerne for at dele dem op til tilbagemeldnings modulerne.WDP skal jo også se tog der ikke har Lissy, og tabte vogne. Vogne med lys bliver dedekteret nu, og med tiden også godsvogne som får påført "modstands lak"
Det mente jeg nok at jeg havede forstået, men så kom jeg da stærkt i tvivl - der er større forskel på din og Leif's måde at styre på, end jeg indtil nu har været klar over.Systemet med at skære sporene op i blokke, og detektere om der er strømforbrug i en given blok, er vel det der sædvanligvis kaldes optagetmelding - og det mener jeg er svært at undvære i et automatiseret system, blandt andet på grund af eventuelt tabte vogne, og fordi det melder optaget så længe at der er noget i en blok.
"Ole Vedel" skrev:
WDP kommer til at virke med Lissy.Det er ikke nævnt i manualen, men hvis man i WDP går ind på "lokomotiven Datenbank" under "Fahreigenschaften" får jeg under "Zugnummern Erkennung"lov til at vælge "Intellibox II- Lissy"Jeg er ikke kommet længere og ved ikke om det virker i denne version.

Der sker noget hele tiden... jeg tror nu nok at jeg holder mig til at eksperimentere med RocRail, TrainController og Railware... i nævnte rækkefølge.

__________________

Med venlig hilsen
Henrik
_________________
Dagdrømmer om: 2-Skinne / H0 / Tillig Elite / DCC / LocoNet / IB-Com / USA 1972

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.