Hej.
Jeg har købt en Roco BR 265 som skal ombygges og ommales til LJ M 33. er der nogen her, der ligger inde med fotografier af denne maskine inden den vlev ommalet i de nye farver først i halvfjerdserne?
__________________
Modeltog - vitaminer for sjælen
http://www.sydbanen.dk
mr-data
Indlæg: 805
Prøv at få fat i bogen "Lollandsbanen 1874 - 1999" , her er der masser af generelt gode fotos af Lollandsbanens materiel gennem tiderne.
Overordnet for designet FØR man ommalede til det "lynette"-inspirede design, var en meget mørkerød farve, nærmest grænsede til en mørkebrun; dvs. endnu mørkere end f.eks. My'ernes oprindelig bemaling. Herudover (hvis jeg husker rigtigt) sort undervogn, hvidt eller sølv tag, samt en art vingehjul i "guld".
Prøv evt., at få fat på nogle af de ældre medarbejdere på LJ's værksted, de kan måske hjælpe med en sjat restmaling, eller en farvekode; ellers så prøv f.eks. Museumsbanen.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Lollandsbanen et naturligt valg også når det gælder modeltog.
LJ M33 er bygget af MAK, af typen 800D. Med akselrækkefølge D.
Den har bygge nr. 800 113 og blev bygget i 1958.
Den har en 8-cylindret Mak MA 301 motor der udvikler 800HK.
Transmissionen er Hydraulisk.
Den havde en topfart på godt 80 km/t.
Den blev anvendt såvel til at trække godsvogne, og kunne nu og da ses indgå som trækkraft for persontog mellem Nakskov og Nykøbing Falster. Primært morgentog Nak - Nyk.
Den kom til Tyskland i 1989, et udlejningsfirma, On Rail, Mettmann og blev i den forbindelse ommalet.
Pågældende billed er fra Sakskøbing.
Lollandsbanen i model!
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det ligner fuldstændigt mit fotografi, men helt OK
At anvende DB V65 (BR 265) som udgangspunkt for ombygning til LJ M33 er og bliver et kompromis - mål og "vognkasse" er forkert og taget skal også ændres. Men det har vi vist været inde på tidligere. Noget andet vi har været inde på tidligere er, at et af buddene på Heljans overraskelse er et MaK-lokomotiv af denne type, også fordi de allerede har en "underdel" der passer, nemlig fra SJ-diesellokomotivet T21.
Svend
Hippie02
Speditør
Næstved
Indlæg: 17
Hej Hans Henrik.
Tak for billedet. Jeg har ikke set det før idag, men bortset fra afskærmning over vinduer, malling af hjul og gangtøj og litrering (Jeg vil tro det skal være påsatte kober/messing typer) kan den jo stort set køre videre i den gamle DB farve den er leveret i. Grunden til at vælge at ombygge en Roco istedet for en Heljan er driftsikkerhed.
Mvh.
Thomas
Modeltog - vitaminer for sjælen
http://www.sydbanen.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
265´eren bliver aldrig korrekt som LJ M33, uanset om du ommaler den og forsyner den med afskærming/kasketskygge.
Men hvis man ser den på afstand - og i øvrigt ikke kan huske hvordan den så ud dengang - vil illusionen nok ikke være helt ved siden af.
Svend
cbt
Indlæg: 1.165
Motorkassen på HELJAN's T21'er ligner ellers lidt bedre LJ M33's motorkasse, end motorkassen på Roco's 265'er.
Så er det jo "kun" førerhuset, der skal ændres mest på:
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Vi kan kun håbe på, at Heljan en dag kommer på den ide, at genanvende undervognen (som til forskel fra 265´eren passer perfekt til LJ M33 og dens brødre og søstre) så vi kan få en rigtig model af en dansk privatbanelokomotiv. Modellen vil også vække begejstring i Tyskland. . . . .
Svend