.
Pas på, nu er jeg her igen
I forbindelse med mit indlæg om Delta-boostere, Mobil-stationer osv., er der kommet nogle spørgsmål vedrørende transformere.
Og lad mig benytte lejligheden til at takke spørgeren; nu har jeg igen fået en grund til at plapre løs. :roll:
De Märklin-transformere jeg kender, og hvad jeg ved:
De små grå 18VA AC fra startsæt, ukendt katalognummer, kender dem ikke; men størrelsen gør at de ikke bør koste mere end ca. 100 kr.
De små sorte 18VA DC fra startsæt, påstemplet nummer 66181; PAS PÅ! De giver 23-24 VDC ud, Märklin har åbenbart glemt hvad
der sker når man ensretter og udjævner med kondensatorer! Den må kun bruges til Mobil-stationer, intet andet!
Prøv bare at sætte dem til din hus-belysning, det koster en omgang nye pærer. ( Med mindre du i forvejen har 24 V pærer. )
Mig bekendt er Märklin holdt op med at producere denne type transformer, hvorfor mon?
Märklin 6005; en ganske udemærket transformer, 60 VA. Koster normalt derefter.
Märklin 60052; 60 VA, den nye version af 6005. Hmmmm, transformeren indeni er god nok; men det lille stik til ledningerne?
Hvad har de tænkt på? Ifølge datablad: http://www.farnell.com/datasheets/26528.pdf er stikket beregnet til 8 Ampere.
Det er sikkert fint til en transformer der kan give ca. 4 Ampere; men Märklin har da tilsyneladende overset en vigtig detalje:
Nederst på side 2 på databladet står der tydeligt, at stikket IKKE må til og frakobles under belastning!
Note: Databladet viser et stik der ikke er helt magen til; men de elektriske og mekaniske data for de to stik er helt ens.
Hvornår mon Märklin begynder at skrive dette i deres brugsanvisninger?
:!: Jeg vil til enhver tid foretrække en 6005 frem for en 60052, alene på grund af stikket :!:
Der er kun det positive, at går det galt, kan man altid åbne transformeren, og lodde et par ordentlige ledninger på.
Hvordan man åbner uden at ødelægge, må I have at vide en anden dag
De gamle blå transformere: Generelt, smid dem væk. Udgangs-spændingen kan være for høj, og selvom de virker,
er gummiledningerne tit så møre, at de falder fra hinanden. Og det er vel at mærke 230 Volt tilgangs-ledningerne!
Märklin 6647, 32 VA, den med den røde drejeknap. Den er så god til prisen, at jeg slutter her, og fortsætter om lidt med detaljer!
Der er et par transformere mere i Märklins program som jeg ikke selv har; hvis nogen kan bidrage, kan vi gøre listen komplet.
Alle fornuftige indlæg og spørgsmål er velkomne; men forvent ikke at det ændrer meget på mine meninger om transformere
Per.
.
Purellum
Indlæg: 507
.
:!: Belastnings-test af Märklin transformer 6647 :!:
Grunden til testen er følgende: Normalt kan man anslå en transformers størrelse efter vægten.
:idea: I forbindelse med indkøb, bemærkede jeg, at en 6647 vejer ca. det samme som en 60052.
:!: En del af forklaringen på dette er forskellen på opbygningen af de to transformere, 6647 har analog udgang.
:!: Jernkerne og viklingsmåde er også forskellig, det er dog ikke noget der har betydning for brugeren.
:!: Testen er udført med et Fluke 87 til spændings-måling, og et Fluke 189 til strøm-måling. :!:
:!: Belastningen er en rustfri 1mm svejsetråd, ca. 1 Ohm/meter i kold tilstand. :!:
:!: Testen er udført ved at forbinde belastningen til transformeren, og afvente stabilisering af opstillingen med hensyn til opvarmning :!:
:!: Efter stabilisering er belastningen justeret til nøjagtig ønsket strøm :!:
:!: Test_1: Belastnings-strøm justeret til 2,30 Ampere, udgang-spænding målt til 16,05 Volt.
:!: Efter 5 timer: Strømmen målt til 2,28 Ampere, udgangs-spænding målt til 15,83 Volt.
:!: Transformerens overfladetemperatur målt til ca. 40 grader.
:!: Transformerens interne sikring slog ikke fra under denne test :!:
:!: :!: Test_2 Belastnings-strøm justeret til 2,4 Ampere, udgangs-spænding målt til 15,20 Volt. :!: :!:
:!: :!: Testen har nu kørt i 2 timer, stadig ingen problemer. :!: :!:
Fortsættes, jeg er nødt til at smutte lidt. ( Nej, det brænder ikke på test-bordet! )
:roll: :roll: Sidste nyt, efter 2½ time snublede jeg over den rustfri tråd der lå på gulvet, og afbrød derved forbindelsen
:!: :!: Testen ved strøm = 2,4 Ampere er nu startet forfra :oops:
:!: :!: Update: Efter 4 timer og 45 minutter ved 2,4 Ampere slog automat-sikringen / bi-metallet i 6647 fra :!: :!:
:!: :!: Testen forsætter i morgen :!: :!:
De foreløbige test-resultater betyder at jeg kommer til at rette lidt i mit indlæg vedr. C-skinner, Mobil-station og Delta-boostere
Eller som finans-eksperterne plejer at sige: Anbefalingen for Märklin_6647 til 200,- kr. max. hæves fra "Hold" til "Køb"
Per.
.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Også når man kan købe en 50Va spritny til samme penge, dog uden plastkasse og Märklin navn på ?
http://www.elsupply.dk/?Gid=143&Vid=8099 (fås sikkert billigere)) Eller hved med en 30VA til 300 kr + moms. Så kan man forsyne en god håndfuld boostere fra den...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
30 watt = 300 kr, det sku for dyrt, og kun nok til et lille booster område og max 1 booster, så heller en uhlenbrok tranfomator til 500 kr på 70 watt
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Purellum
Indlæg: 507
Peter, det er slet ikke ulejligheden værd
Min rådgivning er rettet mod dem der vil høre på fornuftige gode råd, ikke mod dem der ved ALT i forvejen
Hvis Klaus har lyst til at lade sine børn lege med en nøgen transformer, er det vel hans egen sag
:roll: Vi andre kan så bare undre os over hans opførsel, og hans meget små hænder, med den håndfuld boostere han vil forsyne med 30 VA :roll:
Især når man ser hvad plastkasser, netledning, sikringer og porto koster på den side han henviste til
:!: Og så er der momsen; men den er vel ikke rigtigt "slaven igjennem" i Hadsten endnu
:roll: :roll: Og når man så ligefrem på sin hjemmeside viser hvordan et svejseværk bruges til strøm-forsyning, så siger det vel alt
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/styring.html Bemærk ledningsføringen
:!: Og så længe disse priser fra 25 februar 2008 stadig gælder, mener jeg ikke der er noget galt i at anbefale at købe til 200,- kroner
http://www.modeltog.nu/product_info.php?cPath=22_37_110&products_id=9538 :!:
:!: Seriøse konstruktive indlæg, eller spørgsmål modtages fortsat gerne, støj frabedes
Per.
P.S.: Brinck Electronik er blevet solgt og holder ophørsudsalg. Vil du absolut have en nøgen transformer, er TR122, 18V/4A ( 72VA ) til 124 kr :!:
da en oplagt mulighed, hvis de da har flere. Og på grund af udsalget kan du få 20-40% rabat, alt efter hvad du køber. Og det er med moms
Og så er de "spritnye". Fuldstændig lige som de 6647 jeg kan skaffe, BILLIGT!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Arrrgh fuck, der manglede et nul, der skulle stå 300VA til 300 + moms.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjah, nu er det ikke mig der har lavet den, så hus forbi.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Der mangler tilsyneladende også lidt grundlæggende opdragelse i almindelig høflig tale på forum
Og faktisk smuttede der vist en hel sætning; så jeg gentager lige med lidt større bogstaver
:!: Seriøse konstruktive indlæg, eller spørgsmål modtages fortsat gerne, støj frabedes
Til seriøse læsere af denne tråd kan jeg kun beklage at ovenstående er nødvendigt
Testen videreføres en af de nærmeste dage, dagen i dag er gået med besøg af andre her fra forum
Per.
.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Undskyld Per.
Jeg skal nok lade være med at komme med konstruktive indlæg du ikke forstår i fremtiden.
Jeg tror at jeg hopper over i et forum, hvor folk godt kan tåle at der kommer alternative forslag.
Ærbødigst
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Så længe det ikke er udtalelser, der generer eller nedgør andre, så har jeg ikke nogen problemer med tonen - den her valgte form for gengivet udtalelse kan jeg ikke se- ifølge min verdensopfattelse - at den kommer ind under disse kategorier - så det generer altså ikke mig.
Der skal alvorligere ting til før end at jeg reagerer.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Purellum
Indlæg: 507
TAK
Per.
.
Purellum
Indlæg: 507
Gert, der er intet i vejen med din verdensopfattelse, jeg er bare vant til fra internationale modeltogsfora,
at vi går ud fra at der også er børn der læser med, og at vi derfor undlader visse ord.
I daglig tale, når jeg kan se hvem jeg taler til, er mit sprog lidt mindre modereret end her, spørg bare "lednings-henterne"
Og når jeg f.eks. skriver her: http://forum.britbike.com/ , jeg næsten nødt til at krydre sproget lidt for at følge standarden
Og alligevel kan man på oven-nævnte forum ikke engang skrive ordet "analog", der er er et filter for "slemme ord",
der forhindrer at man poster indlæg, hvor de første 4 bogstaver står lige efter hinanden; så vi skriver a**log eller @n@log
Per.
.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Og nu da tråden er løbet af sporet, kan jeg kun tilslutte mig Per´s opfattelse af klaus ordvalg, og måsk måde at skrive på, vi skulle nødigt ende som google gruppen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja det er da en holdning. Og børn - ja de er nok i virkeligheden de værste til at bruge mindre pæne ord - ofte uden at vide hvad de reelt betyder. Nu er der vel også en naturlig grænse for, hvor unge læserne er her.
Sådan er der så meget.
Men tak for info.
-remisetid...
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Purellum
Indlæg: 507
.
:!: Generel information :!:
Tmjbk her fra forum besøgte mig i dag, og vi snakkede lidt ( ) om blandt andet transformere
:!: Jeg viste ham forskellige transformere på mit "lager", alle med 18 Volt udgangs-spænding :!:
:!: En der kan give 10 Ampere, en der kan give 30 Ampere, og en der kan give 2 x 60 Ampere, altså 120 Ampere hvis det ønskes
Og så viste jeg ham også lige et CO2-svejseværk fra Harald-Nyborg, det kan give fra 30 til 100 Ampere
Og for ikke at kaste mig ud i en længere udredning omkring kortslutnings-strømme, vil jeg blot henvise til Mr. Eastwood igen
Harry Callahan: You know, you're crazy if you think you've heard the last of this guy.
District Attorney Rothko: How do you know?
Harry Callahan: 'Cause he likes it.
:oops: Hov, undskyld, det var det forkerte citat :oops: Her kommer det rigtige
But being as this is a 2160VA transformer, the most powerful MRR-equipment in the world, and would blow your head clean off;
you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?
Frit efter hukommelsen, enkelte variationer i forhold til den oprindelige tekst kan forekomme
Per.
.
Purellum
Indlæg: 507
.
Jeg prøver lige igen
:!: Transformere i de størrelser vi snakker om her, giver normalt mellem 10 og 20 gange normal-strømmen i tilfælde af en kortslutning :!:
Hvis vi taler model-jernbaner, og går ud fra at en eventuel kortslutning sker på skinnerne, gælder følgende CIRKA
:!: Er transformeren tilsluttet en booster, vil modstand i ledning, skinner og booster begrænse kortslutnings-strømmen LIDT :!:
:!: Kortslutnings-strømmen løber i den tid der går, fra kortslutningen opstår, til sikringen slår fra :!: .... Hvis der er en sikring
:!: Sikringen i Märklins trafo-er er bi-metal-sikringer, de er altid "en tid" om at slå fra, måske kun ½-2 sekunder; men det tager tid :!:
:!: En kortslutning i et kredsløb forsynet fra en Märklin 6647 + Delta_66045 vil således gennemløbes af en strøm på 10-25 Ampere. :!:
:!: En kortslutning i et kredsløb forsynet fra en 300VA trafo + Delta_66045 vil SANDSYNLIGVIS gennemløbes af en strøm på 50-100 Ampere :!:
:twisted: Både trafo, booster og lokomotiver plejer at overleve kortslutninger, hvis tingene passer sammen, som f.eks 6647 + 66045 :twisted:
:twisted: Jeg kunne nemt lave en test der viste resultatet af en kortslutning fra en stor trafo; men ønsker ikke at ødelægge en booster :twisted:
:!: Ønsker man en stor trafo, bør man også købe boostere med elektronisk strømbegrænsning, altså en meget dyrere løsning :!:
Jeg håber at ovenstående forklarer hvorfor jeg synes at det er utrolig dårlig rådgivning at foreslå en trafo på 300 VA
:twisted: :twisted: Og jeg mener at de der ved ALTING må klare sig selv; mens de der har brug for hjælp og vejledning, skal have det :twisted: :twisted:
Er det ikke det et forum som dette drejer sig om, at hjælpe andre? At hjælpe og give god råd?
Per.
.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
I en booster bør der altid være en elektronisk strømbegrænsning - een der virker meget hurtigere end en sikring lavet med bimetal .
Det bør således være boosteren, der sætter den maksimale strøm - og ikke transformatoren.
I modsat fald må man ofte reparere boostere........
-arbejdet kalder..
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Purellum
Indlæg: 507
Det er jeg sådan set enig i, og der findes også mange på markedet der har, incl Märklins de dyre.
Men når der så findes en udemærket og billig løsning, der IKKE har elektronisk strøm-begræsning, synes jeg det er en
fornuftig løsning at vælge en transformer der er afpasset, således at afbrændte transistorer normalt undgås.
Det er ingen sofistikeret løsning at lade trafoen være del af strøm-begrænsningen, det medfører normalt et
spændingsfald også; men det spændingsfald jeg har set indtil nu, har været acceptabelt for mig.
Dybest set er det vel ligegyldigt hvor strøm-begrænsningen sidder, bare der er en; men selvfølgelig virker det ulogisk
at købe en stor dyr booster, for så at begrænse den med en for lille trafo. Det var nu heller ikke det jeg mente.
Det jeg mente var, at hvis du forsyner en Delta 66045 fra en alt for stor transformer ( 300 VA, f.eks. ),
så slipper du helt for reparationer; den vil være alt for sammensmeltet til at det kan svare sig.
Og du skal nok også regne med at købe nyt lokomotiv og skinner
Per.
.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Ja det er smartest når der er en rimelig sammenhæng mellem tingene - enig.
Hellere en passende transformator til hver booster end en kæmpe til mange boostere.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
a62213
Indlæg: 382
Hejsa,
Har lige et spørgsmål eller 2
Jeg kører spor n - Minitrix, analogt. Jeg er ved at lave en lille hylde bane, og vil gerne af med den normale transformator, og evt. have transformatoren(e) påført banen. Så jeg vil gerne have et forslag til en transformator til brug for selve togføringen - hvis den ikke kan være lille, så gerne én hvor jeg kan påføje en "drejeknap" selv, således jeg stadig ville kunne styre hastigheden, og derudover en transformator til brug for belysningen, små dioder på mit kontrolpanal, signaler og sporskifte.
Ville være meget glad hvis jeg kunne få lidt input til hvordan det kunne løses.
Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Purellum
Indlæg: 507
Hej Henrik.
Jeg forstår dit spørgsmål som om du gerne vil slippe for at se på din transformer, og i stedet have en lille knap?
Og så gemme transformeren et sted under banen?
Det burde ikke være noget problem, Minitrix analog er DC, ikke?
Der er helt sikkert andre her end jeg, der bedre kan hjælpe med en opstilling; men du kan selv hjælpe til,
fortæl lige hvor meget du selv mener du kan lave med elektronik osv.
Skal du bruge en færdig løsning, eller kan du selv lodde noget sammen?
Per.
.
a62213
Indlæg: 382
Hej Per,
Jo, Minitrix er DC.
Jeg kan sagtens selv fumble med at lodde. Ikke sikkert det bliver så pænt, men kan godt finde ud af det.
Og du har ret, jeg vil gerne være fri for at se på den transformer, og så i stedet kunne styre hastigheden på det kontrolpanel jeg skal have lavet. Jeg har spurgt i en elektronik dims forretning, ang. sådan en drejeknap, men det var ikke lige så simplet som jeg havde håbet på. De sagde de ville blive nødt til at skille den nuværrende transformer ad, for at se hvilken slags knap jeg ville kunne bruge. Og jeg har stort set ingen forstand på volt, ampere og watt, og hvad det skal være for at kunne fungere.
Min lille hyldebane er 2 meter lang, 2 spor på hver station, 2 sporskifter, 4 signaler og 1 lille skinnebus.
Det kontrolpanel jeg har lavet fungere således:
Vippekontakt til de 2 sporskifte - har lavet en oversigt over banen hvor der er dioder der viser hvilke spor der er "aktiver" i forhold til hvordan sporskiftet står. Jeg har så en "sæt i gang knap" til hver spor på stationerne, dvs. 4 i alt. Når toget holder på station 1, , spor 2, trykker jeg på den knap der er tilegnet dét spor. Signalet for udgang af stationen skifter så til grønt, og jeg kan så bestemme via min vippekontakt hvilket spor toget skal ind på, på station 2.
Håber det giver lidt mening, ellers må I lige sige til.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Purellum
Indlæg: 507
.
Henrik, prøv at ringe til Brinck http://www.brinck.dk/ de kan sikkert hjælpe. Bare spørg, du behøver ikke købe endnu.
Du skal bede om et byggesæt til en variabel DC strømforsyning, og sig at du har transformer selv.
Den skal kunne trække ca 2 Ampere, få pris og typenummer, så kigger vi på den.
Per.
.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Du kan prøve at kigge på den hjemmeside som dette link giver:
http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm#kørekontrol
Der er eksempler på mulige elektroniske løsninger. Måske siger tegningerne dig intet - så mener jeg ikke at dette er den rigtige løsning for dig.
I odsat fald er det bare at få lavet noget i den retning.
God fornøjelse!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.181
Hej Per,
Tak for dine indlæg - blot en kommentar - din intensive anvendelse af smily'er gør indlæggene svære at læse.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Purellum
Indlæg: 507
Hej Peter, tak for dit indlæg, og også for din mail vedr. drossel-spolerne
Nu er jeg jo en langsynet gnavpot på 47, og synes at det der driller mine øjne mest her, er hvid skrift på sort baggrund.
( Og, undskyld Webmaster, at bruge "FED SKRIFT" får nogle af bogstaverne til at "smelte sammen", synes jeg )
At jeg næsten altid bruger dobbelt linie-afstand, er netop for at gøre det lettere læseligt ( Jeg skylder sikkert mange "LF" + "CR" )
Jeg ved godt at du og flere andre fuldt ud forstår informationerne i mine indlæg; men indlæg'ene er netop skrevet til de,
der ikke har den store uddannelse inden for elektronik / strøm osv. Da mine indlæg ofte er informations-koncentrerede,
og da jeg betragter de fleste af disse informationer vigtige, forsøger jeg at understrege / fremhæve så godt jeg kan,
samtidig med, at jeg prøver at bruge et sprog, så læserne virkelig forstår hvad jeg mener. ( CAPICE :?: :roll: )
Jeg vil så gerne hjælpe; du ved, en gammel spejder gør altid en god gerning hver dag, og en omvendt synder prøver
at rette op på fortiden, så jeg har mit at se til :twisted: ; men vil samtidig gerne sikre mig, at mine indlæg ikke medfører
røgsignaler fra Mobil-stationer og lignende til gengæld.
( Til alle: ) Jeg bliver så glad, når jeg kan se at der er nogen der rent faktisk har haft nytte af det arbejde jeg har lagt
i at skrive disse indlæg, en lille tak eller hilsen her på forum redder ofte min dag og gør mig i rigtigt godt humør.
En tak sendt som privat besked gør mig selvfølgelig også glad; men jeg skal hele tiden tømme min postkasse , det vælter
ind med spørgsmål, bestillinger, aftaler om besøg osv. , og det er lidt nyt for mig; på de fora jeg plejer at skrive
på, foregår næsten al komnikation på selve forum, og det kan jeg godt lide, det giver liv og aktivitet på forum.
Vigtigt er også at bemærke, at jeg på ingen måder er fejlfri , en fejl eller et uklart svar fra min side, skrevet
i et indlæg her på forum, vil næsten altid blive opdaget og rettet, den sikkerhed er der ikke ved en privat besked.
Og vedr. røgsignaler, så kender jeg slet ikke den pågældende protokol, det eneste signal jeg kan tyde
er "Elektronik virker ikke mere"; og det går jeg ud fra at de fleste andre også godt forstår.
:roll: Og jeg har stadig ikke fundet original "Märklin replacement smoke" :roll:
( Gad vide om man kan lave det selv med damp-olie og en røg-generator :?: )
Nåh ja, så pjatter jeg ( lidt ) i mine indlæg. Det er nu sådan jeg er indrettet, og jeg tror det vil blive alt for tungt og kedeligt,
hvis jeg bare skrev de kolde facts uden lidt pjat imellem. At indlæg'ene så har en tendens til at blive lange, det må I undskylde :oops:
Nu må det vist være på tide at få afsluttet dette svar :roll: Tak igen, jeg prøver at beherske mine smilies, hvis jeg kan :roll: :roll: :twisted:
Per.
.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej Per!
jamen du er da absolut ikke ene om at have det sådan. Det gælder både synsevnen, hang til lidt skæg og ballade, ønsket om at hjælpe andre - og til at begå fejl.
Vi tager vores hobby seriøst - for at have det sjovt!
Bare klø på......
vi futter fortsat der-ud-af
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Purellum
Indlæg: 507
.
Gisp, så er vi TO!
Du er bare mere snu / snedig end jeg, tror jeg; på min skærm lykkedes det dig at skrive dit indlæg, således
at netop de sidste 10 bogstaver i ovenstående citat, "t begå fejl." ikke umiddelbart kommer frem.
Det synes jeg godt nok var smart, hatten af for dén ide
Per.
.
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Jeg synes nu bedst om at have den store transformator og så dele ud i "grene" hver med en sikring - se.tråden her:
[url]http://www.sporskiftet.dk/node/281]
og den virker fint her med en IB-tilkoblet.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Purellum
Indlæg: 507
.
Ksor, jeg kender ikke den PTC du omtaler; men er både-og enig med dig. Og jeg ser ingen grund til at IB'en ikke skulle virke.
:roll: ( På Marklin-users.net er PTC anerkendt som forkortelse for Purellum Trading Company; men her mener Ksor noget andet )
Hvis sikringen er god nok, og her er god = hurtig, har jeg ingen problemer med en stor trafo.
En helt almindelig smelte-sikring er f.eks. IKKE god nok, den er "en tid" om at smelte, og BANG, der døde elektroniken.
Nøjagtig det samme gør sig gældende med automat-sikringer og bi-metal-overstrømsbeskyttelse.
Her ses smelte-kurver for helt almindelige sikringer, som dem de fleste har sidende i deres boliger:
http://axencrone.net/el-mappen/1/MaaleteknikogSikring/Sikringssmeltekurv...
Kurven for en 10 Amperes sikring viser følgende:
Ved en strøm på 20 Ampere er en 10 Amperes sikring ca. 600 sekunder om at smelte / springe.
Ved en strøm på 30 Ampere er en 10 Amperes sikring ca. 12 sekunder om at smelte / springe.
Ved en strøm på 40 Ampere er en 10 Amperes sikring ca. 3 sekunder om at smelte / springe.
Ved en strøm på 50 Ampere er en 10 Amperes sikring ca. 1 sekund om at smelte / springe.
Ved en strøm på 60 Ampere er en 10 Amperes sikring ca. 0,5 sekund om at smelte / springe.
Ved en strøm på 100 Ampere er en 10 Amperes sikring ca. 0,04 sekund om at smelte / springe.
Set på denne måde kan de fleste nok forstå meningen; men hvor mange læser det?
En elektronisk MAKSIMAL-strøms-begrænser er god nok; eller alt andet der ikke KAN afgive mere end en bestemt fast strøm.
En hver trafo har en maksimal-strøm den kan afgive i tilfælde af en kortslutning; en lille trafo har en lille kortslutnings-strøm.
Jeg forsøger at give mine gode råd på en måde, så det ikke KAN gå galt.
Din løsning er uden tvivl effektiv, og det er Moppes løsning med 300VA også;
HVIS ALLE RELEVANTE FORHOLDSREGLER OVERHOLDES.
Og det er der hunden ligger begravet. Lige meget hvor grundigt jeg forsøger at skrive, er der MANGE, der kun læser det halve.
( Jaja, Peter, jeg ved godt at mine indlæg er lange. )
Til eksempel, uden at nævne navne, er jeg et par gange blevet anmodet om at sende 4 x 20 meter ledning, i 4 forskellige farver :roll:
Jeg synes ellers at jeg ret tydeligt, med billeder og tekst, har vist at der er 3 forskellige farver
Og på samme måde med trafoerne, det er fint nok at lave det RIGTIGT; men når man så viser billeder og beskriver hvad man har lavet,
er der desværre nogle, der kun læser det halve, eller mener at de kender genveje der kan gøre tingene smartere, og så har vi balladen.
Og det er ikke for at kritisere, nedgøre eller latterlig-gøre NOGEN, det er desværre bare et faktum
Pointen ved min holdning er simpelthen den ( hvorfor kom den ikke lidt før? ), at rådgivning om "Store transformere"
simpelthen kræver alt for lange artikler, før jeg er sikker på at alle har forstået 100%, og jeg vil så alligevel ikke føle mig
helt sikker, fordi der så vil være nogle der ikke har læst det hele, fordi det var for lang en tekst!
Og når så nogen ( Ikke ment som kritik eller personligt på nogen måde ) skriver at en trafo på 300VA er super effektiv,
uden i øvrigt at advare overhovedet om farerne ved sådan en opstilling, så hænger jeg på den, og er nødt til at bruge
en masse tid på at klarlægge detaljerne i en andens indlæg, alene fordi jeg synes det er for farligt at lade være.
Det er ikke for sjov at Stærkstrøms-bekendtgørelsen for få år siden blev ændret, fra kun at omhandle farlige spændinger,
til nu at omhandle "farlige spændinger og strømme".
Det skete efter Harald-Nyborg og andre begyndte at sælge 12 Volts Halogen-lampesæt; 12 Volt, det kan alle da finde ud af?
Nåh ja; men den strøm der løber, får ledningen til at GLØDE, og kan sagtens antænde et hus, hvis du sætter dobbelt antal
lamper, eller større pærer i, end sættet er konstrueret til.
Der hvor jeg stod i lære var Pedersen, ca. 60 år da jeg startede.
Han havde glasøje, han havde lagt en svensknøgle så den kortsluttede et bilbatteri, BANG, eksplosion, syre og metalsplinter i øjet. Av-av
Han havde rundt om sin ringfinger et ar. Kortslutning af 12 Volt bag startrelæet på en bil; SLAM, guldringen smeltede af fingeren. Mere av-av
Min egen værste kortslutning var en fase, 230 Volt, 125 Amperes sikring, ledningen smuttede, og ramte jordskinnen i tavlen.
BANG, ca. 15cm 6-kvadrat ledning FORDAMPET, et tyndt lag kobber i ansigtet og svejse-øjne. AV-AV
Og så på skadestuen, blind i 3-4 timer, meget ubehageligt. Enhver der har pr'øvet at få svejseøjne vil kunne forstå,
at når man kan få "voldsomt kraftige svejse-øjne", på den tid det tager at sige BANG, så må lyset have været MEGET kraftigt.
Og det var så det indlæg jeg havde håbet at slippe for Og gad vide hvor mange der har læst det :?
Per.
P.S.: Rart at se at jeg ikke er den eneste der har problemet med Smilie-er der smutter
.
Purellum
Indlæg: 507
.
Er der noget der hedder tastatur-diaré :?:
Per.
.
Søren Christensen
Chauffør
Indlæg: 71
ja da :twisted:
MVH Søren Christensen
kører 3 Skinne og drift + digital
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Mere, mere Purrelum :!:
Synes dine lange indslag er underholdene...
For hunde da. Har man styr på strøm og spænding så fyr den af med kæmpetrafoer og giv den hele armen. Jeg er bare en simpel sælger der fandt ud af en ting efter 3 år på HTX elektroniklinie: Jeg fatter ikke elektronik :? og gider det heller ikke. Det skal groft sagt "du eller dø". Så HURRA for små husmandsforsyninger og simple skitser, så kan vi alle være med til at køre med tog.
For mig virke den gamle læresætning "KISS" fint, for jeg er ikke så klog (på strøm )
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Purellum
Indlæg: 507
.
Hej Morten, bare vent til i morgen, så får du den mundtlige version af Purellum
( Nej, Peter, du behøver ikke advare Morten ) (( Nåede altså ikke at poste færdigt, før Peter havde advaret ))
Jeg er ikke med?
Men udtrykket "KISS-læresætning" får mig til at tænke på et indlæg på et andet forum jeg kender. Citeret fra "de interne sider", nu bli'r jeg nok smidt ud :?
Nedenstående citat er kun redigeret ved at fjerne et person-navn. Bemærk at de modeller der omtales er Spor1-modeller, den KISS koster KASSEN!
Begivenheden foregik i Valbyhallen til Hobby-messe 2007, der er muligvis nogle af jer der oplevede det "live".
nr.5: Strøm::::: Jeg kender ikke XXXXX's strøm-anlæg,,,, men ved nu, at når der er en kortslutning, så er der intet der slukker,,,,,så der der min. 15A der drøner igennem den genstand der laver en kortslutning,,hvis der er en form for sikring ville det jo ikke begynde at ryge,,som skrevet,,,en godsvogn med slutlys,,,en Kiss Br50,,,en Märklin Br110, der kommer en stor fed konstant røg op af. og det dutter ikke... Jeg har selv lavet en stor "fed" trafo til mit anlæg,,,men det kører igennem Intellibox, og bliver styret derfra, så hvis der er en kortslutning, afbryder Intelli med det samme,,,, Min 50èr lever og kan kører,,,men noget er jo brændt af, siden den røg kom op,,så jeg vil tro det er nogel ledninger der er svedet,,, sådan er det, og det er hvad der kan ske, når man tager noget "ud af huset" men vil nok fremover kikke lidt på hvad jeg sætter mine tog på.
Jeg gætter på at disse rare mennesker nu har noget de omtaler som en "KISS-læresætning", er det den du tænker på, Morten?
Der er skrevet en del mere omkring dette strøm-anlæg; men jeg tror at de fleste, selv Peter har fattet den nu.
Per.
P.S.: Jeg har aldrig før kommenteret på andres stavning. I tilfældet Morten vil jeg gøre en undtagelse.
Morten, Purellum er Mullerup stavet bagfra, hvis du benytter den stavemåde bagfra i morgen, ender du i Mulerrup
Så kan du lære at stave til Purellum. CAPICE :?:
.
Søren Christensen
Chauffør
Indlæg: 71
og lille mig fatter hvad det går ud på hi hi :!: :!:
MVH Søren Christensen
kører 3 Skinne og drift + digital
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hold op Per, dine finger må ski da snart være helt stive
Morten, husk små høreværn i morgen, du få BRUG for dem
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Mullerup = Purellum = mullerup = purellum..... learning by doing
KISS = Keep It Simple, Stupid
Den er 10.000 år gammel, og meget brugt af simple mennesker som jeg. Den er et fast holdepunkt i en hverdag fyldt med komplekse og indviklede produkter.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Purellum
Indlæg: 507
.
KISS = Keep It Simple, Stupid
Den fortjener lidt større bogstaver Og så ramte den, stupid; AV :roll:
Minder lidt om den gode gamle: DDSSGEOØ
Per.
.
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Jeg spø'r ikke hvad det står for !
Men generelt gælder vel:
En forklaring skal være elegant enkel !
Også selv om det oprindelige problem er komplekst - det er udfordringen !
Mvh
KSor,
8210 Århus V
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Per
Du har nogle dejlige og meget lærerige indlæg - tak for det.
Jeg må alligevel lige drille lidt ...
Purellum omvendt staves til Mulerrup ??? godt så. By the way - hvor ligger Mulerrup henne?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Purellum
Indlæg: 507
Er det min håbløse måde at skrive dansk på der har forvirret dig, eller er der smuttet en detalje :?:
Så kan du lære det
Per.
PS: Jeg er vild med Palindromer :!: Leve Gnags! En snes gange vel? :!: Selmas lakserøde garagedøre skal samles :!:
:!: Regitse i Lima fnisede, da baronesse Nora badede sin families tiger :!: A man, a plan, a canal; panama :!:
( Nu har du ogå lidt at øve dig på Martin; learning by doing på samme måde som Morten, det virker, prøv det :roll: )
.
Purellum
Indlæg: 507
.
Jeg har tidligere i denne tråd skrevet om at holde et pænt sprog på forum, som jeg er vant til fra Marklin-users
:!: Se f.eks. nedenstående, postet kl. 04:33 i nat, af Neville fra Australien. Bemærk at manden fyldte 70 i Januar i år
quote:--------------------------------------------------------------------------------Originally posted by Purellum
It is not often I laugh 5 am, before going to WORK
Sorry, guys, I forgot, of course you don't know what I'm talking about You should try it some day, it's the way I use to get more trains Per.--------------------------------------------------------------------------------Per, We must remind you that this is a Family oriented forum and when you sit on the rooftop and shout obscene words like what you used (w**k, sorry I just cannot say it)). it gives us senior citizens heat attacks. When I was younger I hated getting out of a warm bed at 5 am to go home to go to bed. BUT remember it was never to go to W**k. It was worse in Winter. Later I got wiser and made the partnership legal and I never had to get out of a nice warm bed again at 5am unless it was to change the babys underthings. So Per no more of this obscene language. You may say it but Please do so silently. If you keep it up I am sure the Clan will pay you a visit and using and approved Uncoupler, uncouple your head from your body THe not serious not the Old Goat. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------Nev (trying to be the Not serious NOT Old Goat)Sunny Queensland the Best.
Referencen til "The Clan" er David Cameroun Dewar, et medlem fra Scotland, der den ældste i Clanen "Cameroun", 69 år. No kidding.
Og her er hvad David skriver om mig i samme tråd: ( Cameroun Clanen har været i krig med Cambell-clanen siden, øh, "Braveheart-tiden" )
in the words of Nev this guy is a Toss Pot. I would not be surprised if he is even related to a Campbell. It would appear that Sweden, Norway and Denmark are in bed together (purely a matter of speech) it must be the snow blindness that is causing confusion in the skandynaveiens.
Han skriver samtidig noget pænt/høfligt om mig; men beder mig om ikke at sige det til andre, så det kan jeg ikke citere :oops:
Hele tråden, der er en quiz, og MEGET useriøs, kan læses her:
http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=9518
( Man kan vel godt køre modeltog OG have det sjovt samtidig, ikke? )
Per.
.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Jo alt andet ville være kedeligt! Kender du f. eks specielle højrebuede skinner?
fut i det hele...
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Purellum.... dybt begravet i katte, murbrokker alt muligt som ingen andre tilsyneladende kunne bruge, og ..... nåh ja. Så en masse spor 1 kasser og lidt H0 (Halv Nul ) Deltaboosteruglyboxprojekt.
Hyggeligt at møde dig Per. Jeg finder garanteret forbi Mullerup en anden dag. Det var rigtig hyggeligt selvom jeg kun blev lidt over 1½ time, Vi kunne sikkert have blevet ved længe, hvis ikke det lige var for familien.
Booster som bremsestrækningsprojektet kunne jeg godt se potentialet i, men jeg afprøvede det lige med mit setup. Når jeg fjerner signalet fra MS til den blå terminal på boosteren, så forsvinder alt liv på banen. Ja, ja Per. så stopper toget jo også, men det er ikke en nedbremsning. Hvad gør jeg forkert? Jeg prøvede kun med min ROCO MZ1414. Skal det være Märklin digital/Delta for det virker, eller burde det være ligemeget?
Så er der igen lidt spørgsmål Per. Håber det er OK
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Purellum
Indlæg: 507
.
Til andre: Pas på nu, prøv ikke dette før I ved hvad VI snakker om.
Jeg havde jo glemt at advare Morten; så han dukkede op i pænt tøj. Han var nødt til at stå op al den tid han var her Men han sagde at det ikke gjorde noget; det var noget med, at han lige havde siddet 3 måneder, og trængte til at stå op lidt
Per.
.
Purellum
Indlæg: 507
Jep, dem har jeg meget vrøvl med i TrainCad, især efter at jeg er drejet 180 grader rundt. De snyder mig tit :oops:
Per.
.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Jeg havde jo glemt at advare Morten; så han dukkede op i pænt tøj. Han var nødt til at stå op al den tid han var her Men han sagde at det ikke gjorde noget; det var noget med, at han lige havde siddet 3 måneder, og trængte til at stå op lidt
Jeg var da bare i arbejdstøj ligsom dig
Back in the chain gang "siddet i 3 måneder" i min bil.... sådan er livet på landevejen..
Konen bliver så ked af det når der er kattehår på de pæne arbejdsbukser. Så ked af det at jeg selv får lov at pille dem af :?
Men en dag i Kansas, så kan det da godt være jeg tør sætte mig ned. Så går jeg bare ikke så hurtigt igen.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Purellum
Indlæg: 507
Hej Morten.
De Dollars du fik med til dine børn er FALSKE LEGETØJS-PENGE. Du må IKKE tage til Kansas og forsøge at bruge dem.
Du risikerer at blive TVUNGET til at sidde, og måske i mere end tre måneder
Hvordan med DC på skinnerne, ved "delta minus blå"? Ring gerne i løbet af weekenden
Jeg venter i spænding, tag ikke strøm på mig, hold kontakten, ikke så meget modstand, oplys mig; øg svar-frekvensen og effekten,
jeg mister snart fatningen ( Nej Peter, det behøver du ikke kommentere ), pæren er gået i byen; sikringerne sprunget i havnen,
du får for en krone-muffer hvis du stik'er mig et svar, slå på tråden; jeg halv-leder stadig; jeg får vabler af kabler og bliver hedning
af ledning; jeg skyder Volt med min Colt; Ampere-træet visner, Watt-kuglerne drysser ned; situationen er højspændt; må hellere
finde afbryderen nu, batterierne er ved at være flade, ingen løse ( mandlige ) forbindelser, tak
Send en besked, hvis ikke LUCAS har spist de sidste elektroner i Odense. Jeg HAR kigget efter røgsignaler; men ingen set.
Hils familien.
Per.
PS: Undskyld min mærkelige opførsel, det er mit HALLO-gen der er for veludviklet :roll: :roll: ( Jaja, et "L" for meget )
:
Purellum
Indlæg: 507
Jeg har det!
STOR TRAFO = BANG!
LILLE TRAFO = BANG!
Kan det siges mere enkelt?
Per.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Nå ikke Kansas, men så DC? Der skulle også være rart
Jeg har ike fået målt på skinnerne endnu med mit højteknologiske voltmeter fra Bøndernes Paradis, ja undskyld, men jeg handler også i Harald Nyborg. Jeg kontakter dig når jeg får mulighed for eller forstand på at måle spændingen :?
Jeg har vist skrevet om min holdning til elektronik før. Det skal "du eller dø" men er desværre et nødvendigt onde.
PS jeg skulle hilse fra ungerne. Takket være dig har jeg nu 2 små superkapitalister der kræver betaling for alt. Jeg måtte lave et hold-up for at tilkæmpe mig noget kapital
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Purellum
Indlæg: 507
.
DC, hva' :?: Du er kvik
Apropos "du eller dø", du kunne bruge tungen som spændings-tester. Hvis det duer, dør du
Ah, det er en røverhistorie at 8 Australiere skulle dø hvert år af at teste 9 Volt batterier med tungen; men man ved aldrig, vel :?:
Her er der lidt at læse på, hvis du keder dig: http://www.theregister.co.uk/2006/07/28/the_odd_body_death_by_battery/co...
Vi høres
Per.
.