Hej,
Jeg har grublet og grublet. Hvorfor er det märklins digitale signaler (med dekoder) koster så meget? Og hvad skal man med dem?
Det har resulteret i en tese om flg.
Hvis man vil have sit digitale tog til at standse pænt foran signalet, skal man under alle omstændeligheder til at arbejde for sagen. Som jeg ser det, er der to alternativer:
1. Bremsemodul
2. En feedback via. f.eks. s88 til f.eks. win digipet eller tilsvarende der så stopper toget langsomt. (det kræver selvsagt at man ved HVILKET tog der skal stoppes.)
Som sagt, en tese, mit spørgsmål til forummet er om jeg har ret i tesen?
1. Bremsemodul
Bremsemodulet standser lokomotivet. Digital Signalets "afbryder" bruges ikke til noget, og dekoderen bruges kun til at "trigger" bremsemodulet. Eller har jeg misforstået noget?
Hvis dette er korrekt, så kunne man også have et "hobby-signal", og en dekoder, og opnå samme effekt. Man kunne for den sags skyld undvære signalet og bare have dekoderen og bremsemodulet. (Eller finde f.eks. et viesmann signal?)
2. Feedback via S88.
Man kunne istedet stoppe lokomotivet, vha. f.eks. win digipet, og helt undvære dekoder, signal og bremsemodul. Dette ville så kræve et input til WDP fra f.eks. en s88. Endvidere ville det kræve at WDP kan programmeres til at stoppe det "rigtige" lokomotiv. Dette kunne godt blive lidt tricky. (Jeg har kun leget med demoversionen.)
Man kunne i dette tilfælde også sætte en dekoder og et "pynte-signal" på, og have WDP til at trigge det ved samme lejlighed.
Grunden til at jeg siger WDP, er at jeg ikke tror CS'en kan det, men jeg ved det ikke.
Er der nogen der har en kommentar eller tanke til dette? Hvad gør folk for at få det til at se pænt ud? :?:
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa krokodille og velkommen til
Wdp bliver programet i ruter, og skal et lokomotiv standse foran et givende signal, vil dens rute evt. standse der, i givet fald kan en rute dog udløse et hold midt på strækning, og også bremse toget roligt, alt dette kun via s88ér, så drop marklins dyre signaler med dekoder
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.183
Bremsemodulet standser lokomotivet på en forudindstillet afstand. Det er nødvendigt, at alle dine lokomotiver er udstyret med en dekoder, som forstår Märklin Bremsestrækning. Det gør Uhlenbrock 75320 og 75000 AnDi f.eks. ikke. Lokomotiver udstyret med disse dekodere vil først standse i det strømløse sikkerhedsstykke.
Signalet er i denne sammenhæng kun en "viser", og du kan anvende signaler uden dekoder.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
ErikS
Indlæg: 49
Hej krokodille
Kloge tanker! Med en pc og et godt tog styringsprogram som WDP eller Trancontroller fra R&R, samt et S88 modul, kan du styre det fuldstændig som du vil. Du kan altid supplere med signaler til pynt etc. PC programmerne skal blot have angivet hvor dine tog starter og hvilken ruter de skal følge så holder det selv styr på hvornår der skal bremses, holde andre tog tilbage etc.
Det bedste er selv at lege med det i praksis. Du har jo en CS (eller?) og skal blot have fat på et S88 modul og have købt eller lavet nogen kontaktpunker på din bane. Hvis du har C-skinner er det rigtig nemt og billigt . Skriv hvis du vil have et link.
Man kan vel sige at bremsemodulet er i den modsatte ende af skalaen, hvor man heller vil lægge styringen i selve banen. Personligt kan jeg bedre lide pc løsningen pga. de mange muligheder. Men prøv det! Modeltog skal leves ud i praksis, ikke i teori! .
Erik
3 skinne,c-skinner,H0, DCC+Motorola,ECOS,Traincontroller,Viessmann og ESU moduler
"Krokodil"
Indlæg: 173
Tak for svarene!
Rart at der er andre der har gjot nogle tilsvarende tanker.
Jeg har en CS, men mangler s88 modulet. Jeg har kig på et billigt modul fra IEK:
http://www.iek.de/Bedienungsanleitung%20S%2088.htm
De har også nogle "optaget-melde-moduler", som bare ser om der bliver trukket strøm i en sektion. Dvs. de kan sættes på, uden de store armbevægelser.
Jeg kan se at der er MANGE forslag og alternativer til märklins kontaktskinner, og magneter. Er der nogen der har nogle erfaringer med dette?
Og, sidst. Jeg er 100% enig i at eksperimenter er vejen frem.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nu siger du ikke hvad typer skinner du bruger C,K eller M, men på c skinner laves kontakt punktet lettes og billigt ved at skære skinnen, dog tænker man på at sælge skinnerne en dag, få man intet for dem
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
"Krokodil"
Indlæg: 173
Oh, ja, jeg er på C-skinner. Det havde jeg lige glemt at nævne.
Ja, det er en mulighed at skære skinnen. Jeg havde egenligt tænkt mig at bruge märklins små isolerings tingester, og så bruge optagetmodulerne (til 5 eur stk.) Det koster selvsagt lidt mere, men så slipper man for at skære i skinnerne. På den anden side, så sparer man optaget-modulet. Det er lidt frem og tilbage...
Men hvad så hvis der er urenheder på skinnerne, så får man en hele række impulser? Eller er det ikke et problem?
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg har overhovedet ingen problemer med disse skåret skinner...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
"Krokodil"
Indlæg: 173
Hooker du så bare den isolerede skinne direkte på en S88 (eller tilsvarende), eller har du et transistor trin eller en optokobler imellem?
MVh
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
den bliver bare hookede op
http://www.falsterbanen.dk/comments.php?y=07&m=08&entry=entry070826-225627
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)