Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Lidt hjælp til en knogle

Hej Sporskiftere

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle kommentare til min knogleformede bane. Nu er sporlægningen på gangen færdig og i løbet af august kan jeg få adgang til værelset ved siden af (datteren flytter). Har du et forslag til sporforbedringer i godsbanegården eller byen. Jeg syntes bare ikke at byer pynter helt vildt meget på min modeljernbane, men jeg kan ved ikke lave en banegård uden ? Helst vil jeg bare antyde byen. Er der nogen der har erfaring i det ? Byen skal være ca. Hobro størrelse. Kunne jeg lave det smartere ? Den bagerste skinne er højere end den i forgrunden og falder i svinget ned til havnehøjde. Jeg tænkte på at gemme den i en bøgeskov, så toget kun kan ses glimtvis. Og så skal der være en masse rangering på godsbanegården. Træ, sten og flis ved havnen. Fragt af landbrugsredskaber i nærheden af havnen.

Vandet skal nemt kunne hægtes af pladen, for at jeg bedre kan komme til baggrunden. Muligvis med et hul i pladen under byen. Længden på pladen er 3,35m. Bredden til venstre er 1m og til højre ca. 1,80m.

Med venlig hilsen Reiner

Modul 4 juni09 tekst

gangbane smaa dele tekst

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Reiner

En enkel lille kommentar: Den sædvanlige sikring af hovedsporet.

Dine godsvogne på risten kan rulle uhindret ud på hovedsporet. Hvis sikringen udføres i form af et udtræksspor undgår du også rangering ud på selv samme hovedspor.

Det ser ud til at blive en rigtig spændende og hyggelig by.

Er selv meget til havnemiljøer. Laughing out loud

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Hej 1:87

Jeg har prøvet at tegne to udtræksspor på denne nye tegning. Er det rigtig forstået eller skulle det laves på en anden måde ? Banegården bliver en del længere af det. Kan det undgås ?

Med tak for hjælpen

Reiner

m udraeksspor

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Reiner" skrev:
Jeg syntes bare ikke at byer pynter helt vildt meget på min modeljernbane, men jeg kan ved ikke lave en banegård uden ? Helst vil jeg bare antyde byen. Er der nogen der har erfaring i det ? Byen skal være ca. Hobro størrelse. Kunne jeg lave det smartere ? Den bagerste skinne er højere end den i forgrunden og falder i svinget ned til havnehøjde. Jeg tænkte på at gemme den i en bøgeskov, så toget kun kan ses glimtvis.
Enig med dig i, at det vil se bedre ud, hvis byen antydes. Denne skal dog være af en hvis størrelse, da havn og station egentlig fordrer dette. Jeg ville gemme kurven ned til havnen (glimtvis) med bygninger og lave en kulisse med byhuse (fotostat), der "runder" i det bagerste højre hjørne. Jeg har vedhængt et eksempel på hvordan det virker. Så hurtigt som muligt ville jeg lade byen gå over i en skov(bagggrund) mod venstre.
Citat:
Vandet skal nemt kunne hægtes af pladen, for at jeg bedre kan komme til baggrunden. Muligvis med et hul i pladen under byen. Længden på pladen er 3,35m. Bredden til venstre er 1m og til højre ca. 1,80m. Med venlig hilsen Reiner

Din havneindfart er meget bred og ligger lidt uheldigt, så hvis der er pålandsvind, slår bølgerne meget hårdt ind, der hvor kranen står. Det ville jeg nok tænke lidt over...

Hilsen

Lars

PS. Er i øvrigt enig med 1:87 - lav et sikrings/udtræksspor Laughing out loud

baggrund

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Reiner" skrev:
Hej 1:87Jeg har prøvet at tegne to udtræksspor på denne nye tegning. Er det rigtig forstået eller skulle det laves på en anden måde ? Banegården bliver en del længere af det. Kan det undgås ?Med tak for hjælpen Reiner

Nej Laughing out loud

Men lad udtrækssporet til venstre ligge tæt på hovedsporet, så er det optisk ikke så slemt. Det lille spor til højre kan udstyres med en rampe, så den lille fiskeindustri kan læsse deres vogne der...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Held og lykke

tillad mig LOL over "aftageligt hul"

- - -

Sorø kan måske være inspiration til landskab omkring stationen - den ligger udenfor selve Sorø.

Skal du have en eller flere industri-er til den store godsbanegård, så kan du gemme byen op mod bagvæggen, ja evt blot lave det som kulisse.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"nipe" skrev:
Sorø kan måske være inspiration til landskab omkring stationen - den ligger udenfor selve Sorø.

Ja - Det er en god idé, men husk jernbanehotellet Cool og et par større villaer, der skal ligge på vejen ud til baggrunden, der så passende kan være blikket udover Sorø sø med skov til højre og Sorø Akademi i baggrunden.

Og hej Reiner! Jeg har kigget på din skitse og er kommet til følgende konklusion:

Papir er taknemmeligt Laughing out loud Jeg har forsøgt at tegne din plan med Wintrack. Hvis der skal være plads til en rimelig perron- og toglængde og samtidig en ikke for snæver kurve ved udgangen af stationen til højre så bliver de ca. 3,50 meter udnyttet fuldt ud. Ikke noget stort problem i mine øjne.

Mit forslag kan du se nedenfor. Er naturligvis kun et forslag og egentlig rystet ud af ærmet :roll:

Lad mig forklare hvorfor jeg har tegnet som jeg har tegnet. Vi starter turen øverst til venstre på planen ca. 7 cm over normal nul Cool

Herefter går det svagt ( ca. 1,5%) nedad bakke ind i (overgangs)kurven før havneby, hvor det yderste af udtrækssporet til havnen og til den lille godsrist ligger en anelse lavere en kurven ind i mod stationen. Faldet (stigningen) kan gøres stejlere, men når man nu har pladsen ville jeg ikke gå over ca. 2%.

På højre side passerer vi stationens spor med pakhuset til stykgods, Her kan man også lade byens bryggeri have til huse. Denne løsning ville jeg nok vælge, da man kan blive noget så tørstig af at kigge på vandet ved havnen igennem længere tid Laughing out loud Så kan pakhuset blive stående som i den oprindelige plan.

Stationen har som sagt fået en rimelig perronlængde, der muliggør en fire til fem personvogne plus lokomotiv i epoke III.

Godstogsristen er ikke særlig stor (læs meget lille), men havnesporene har jeg gjort mere ud af. Det inderste spor tjener også som udtræksspor til den lille rist. I mellem dette og sporet ved kanten af kajen er der plads til den ene (altmuligflytte) kran af havnens kraner. Den anden har sin plads mellem sporene helt til højre for havnebassinet, hvor sten, grus og sand bliver læsset/losset - alt efter behov. Depoterne kan placeres mellem sporene eller antydet mod baggrund (halvkulisse).

I den anden ende af stationen er der en rampe til læsning/losning af især landbrugsprodukter og maskiner. Drejeskiven og tilhørende spor (og omfartsmulighed) er nok for stort dimensioneret til resten af anlægget. Men man kan jo også vælge en mindre drejeskive end ROCO's og plukke et enkelt spor ud. Sporet til højre for remisen ville jeg dog beholde til brug for banetjenesten og deres vogne. Plus en gammel udrangeret ditto for enden af sporet Laughing out loud .

Havnen (altså vandet), kan man som Reiner nævnte, udforme som en mobil enhed. Eventuelt på hjul. Så kan man også komme til, når der sker ulykker bagerst på anlægget. Havnen kan i øvrigt uden problemer gøres end smule mindre end på tegningen - snup op til 50 centimeter til venstre.

Hilsen

Lars

ReinerRevised

Reiner 3D Havn

Reiner 3D Front

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Drejeskiven og tilhørende spor (og omfartsmulighed) er nok for stort dimensioneret til resten af anlægget.

Den ville jeg lade erstatte af 2 sporskiftere.

Til gengæld ville jeg kun lave 1 spor ud til havnen, sådan vinkeltret på selve havnen og så montere en lille vogndrejeskive der netop kun lige har plads til en vogn (og evt et "klædeskab"/rangertraktor)., sådan at enhver vogn der skal på havnen køres over drejeskiven og drejes 90 grader for at komme ud på sporene.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Reiner

Jo mere jeg kigger på din havn, jo mere forelsket bliver jeg i den.

"Reiner" skrev:
Jeg har prøvet at tegne to udtræksspor på denne nye tegning. Er det rigtig forstået eller skulle det laves på en anden måde ?

Jo, det var noget i den stil. Jeg syntes også der ligger en del gode tanker bag Lars' layout.

Jeg har et lidt ondt øje til risten. Jeg synes ikke helt den passer til den lille havneby og dens placering ved havnen. Det fordre mere snoede spor som forgrener sig til div havneinstallationer. Lars' oplæg får gjort lidt ved det, men jeg kunne godt tænke mig noget andet. Jeg ville i alle tilfælde fjerne det ene spor fra risten. Det skal der lige tænkes lidt mere over.

Jeg brugte aftenen på havnelayout og det er der kommet lidt ideer ud af, som kan kombineres som man lyster. Jeg har taget udgangspunkt i din første tegning.

1) Det venstre sikringensspor kan du bruge til maskindepotet. Flyt remise og drejeskive længere til venstre.

2) Jeg har forlænget molerne (for at berolige Lars). Kranen skulle jo helst ikke blive beskadiget. Wink

3) Det højre sikringsspor er blevet til et langt udtræksspor, som løber langs den østlige kaj. Det ender i en rampe til fiskeindustrien (som Lars også har nævnt). Den er der selvfølgelig fordi, at der ligger en fiskerihavn ved den østlige kaj.

fortsættes, men først en skitse:

Reiner2

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

4) I stedet for fiskerihavnen vil der nemt kunne lægges et færgeleje, som ovenikøbet har et spor tilsluttet.

5) Rampen til landbruget kan også lægges til venstre og så benytte det venstre sikringspor til dette. Så skal landmændene heller ikke køre så langt.

6) På havnen ville jeg lægge en vogndrejeskive. (Som Moppe).

fortsættes. Men først en skitse af disse ideer:

Reiner3

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Jeg er stærkt inspireret af havnen i Rudkøbing omkring 1940'erne.

Banen var enkelsporet.

Remisen lå et stykke fra stationen (forslag 1), som også lå på havnen. Remisen havde kun plads til et lok og det var uden drejeskive.

Havnekranen (kendt fra på Mariager, Køge, Næstved m. fl.) stod rimelig beskyttet på kajen (forslag 2) imellem det nordre bassin og fiskerihavnen (forslag 3).

Rudkøbing havde også færgeleje til jernbanefærger (forslag 4).

Havnen havde en stor udskibning af landbrugvarer korn, foderstoffer og æg. (forslag 5)

På havnen var der to vogndrejeskiver, så man kunne få vognene 90 grader ud ad kajerne (forslag 6).

"Litra P" skrev:
.. men husk jernbanehotellet

Ja og så lå hotellet også lige ud til havnen i Rudkøbing. Cool

Hvordan var det nu jeg indledte? Åh ja: Jo mere jeg kigger på din havn, jo mere forelsket bliver jeg i den. Laughing out loud

Jeg håber, at du kan bruge lidt af det.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

TUSIND TAK for kvalificeret hjælp. Det er bare fedt med det her forum

Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Det er da utrolig, de flotte løsninger i disker op med. Ja, risten og drejeskiven er nok for stor til byen. Men sådan ender det nok, når man vil have det hele og alligevel ikke får harmoni i halvdelen. Sammen med min søn vil jeg nu gennemgå jeres forslag og starte med en ny tegning

(hvis det behøves) det kunne nemlig godt være at jeg bare snupper en af jeres tegninger Wink

For at være sikker på at det hele kunne være der (undtagen drejeskiven, har jeg lagt papsporskifter ud på en papirdug og tegnet hele banen op 1:1 for at få et realistisk billede af det. Men jeg kan godt se de kæmpe fordele ved et pc program.

Hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"1:87" skrev:
Jo, det var noget i den stil. Jeg syntes også der ligger en del gode tanker bag Lars' layout.Jeg har et lidt ondt øje til risten. Jeg synes ikke helt den passer til den lille havneby og dens placering ved havnen. Det fordre mere snoede spor som forgrener sig til div havneinstallationer. Lars' oplæg får gjort lidt ved det, men jeg kunne godt tænke mig noget andet. Jeg ville i alle tilfælde fjerne det ene spor fra risten. Det skal der lige tænkes lidt mere over.
Ja, det har du nok ret i og jeg har tænkt lidt. Der er meget få opstillingsspor på anlægget, hvilket gør det lidt vanskeligt at realisere en virklighedstro kørsel. Hvad man kunne gøre, var at gøre havneby til en forgreningsstation og lade det lange udtræksspor til højre være udkørselssporet til "Mørkeby", der som navnet antyder ligger under anlægget. Hermed får man plads til at opstille de togstammer, man ikke lige har brug for og man får adgang til "den store vide verden". Kræver lige at perronen flyttes et spor nedad på planen. På den anden side kan jeg også forstå, at anlæggets idé meget bygger på at realisere et naturtro landskab. Vi er her igen ved den evige konflikt mellem kørsel (spor) og landskab.Anlæggets koncept er en rundbane og dette betyder at hvis drejeskiven fjernes, kan damplokomotiver med tender kun køre i en retning for tid og evighed. Derfor vil jeg beholde denne. Hvis "Mørkeby" realiseres er der også behov for den.Men så bliver det vanskelig at få plads til en færge på havnen. Det må jeg tænke lidt over...Ellers er der mange gode forslag. Ideen med en lille drejeskive på havnen synes jeg er fin. Mit forslag byggede på, at Reiner havde accepteret en synlig 180 graders kurve på anlægget (til højre), så derfor tænkte jeg, at en yderligere 90 graders kurve ville være acceptabel, specielt fordi skarpe kurver også findes på havne i virkeligheden. Når man har 180 centimeter i dybden, er det synd (spild) ikke at udnytte dette.
Citat:
1) Det venstre sikringensspor kan du bruge til maskindepotet. Flyt remise og drejeskive længere til venstre.2) Jeg har forlænget molerne (for at berolige Lars). Kranen skulle jo helst ikke blive beskadiget. Wink

1) Ja, kan man godt....

2) Takker Laughing out loud

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Reiner" skrev:
Ja, risten og drejeskiven er nok for stor til byen.

Så køber man en mindre drejeskive.... epokemodellers eksempelvis.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Hej

Nu har vi gennemgået sporplanerne og har fundet ud af at en fiskerihavn er alle tiders. Landbrug lidt længere væk fra havnen. Her bliver der plads til en del nye traktorer og mejetærskere, der venter på at blive læsset. En vogndrejeskive er også fint. Har fundet en masse billeder på nette af sådan en. Den ser ikke så vanskelig ud at lave eller ? Har i et forslag. hvad der kunne losses her :?:

Kunne man flytte havnekranen til drejeskivesporet :?: Eller er det for urealistisk ?

Jeg syntes at fortøjningspladsen bliver for lille ved kranen nu men har fuldstændig stirret mig blind på sporplanen. Kunne godt tænke mig nogle forslag her .

En papkulisse kan sikkert forstørre byen væsentligt. Har tegnet den som en rød streg. Drejeskiven har jeg erstattet med en (jeg ved ikke hvad den hedder) skive. Findes der byggetegninger til sådan en :?:

En masse spørgsmål. Hvis der nogen der for tid til at kigge på det her, vil jeg blive glad for lidt hjælp. På forhånd tak.

Hilsen

Reiner

Sporplan 187larsnyhavn

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Reiner" skrev:
HejNu har vi gennemgået sporplanerne og har fundet ud af at en fiskerihavn er alle tiders. Landbrug lidt længere væk fra havnen. Her bliver der plads til en del nye traktorer og mejetærskere, der venter på at blive læsset. En vogndrejeskive er også fint. Har fundet en masse billeder på nette af sådan en. Den ser ikke så vanskelig ud at lave eller ? Har i et forslag. hvad der kunne losses her :?: Kunne man flytte havnekranen til drejeskivesporet :?: Eller er det for urealistisk ? Jeg syntes at fortøjningspladsen bliver for lille ved kranen nu men har fuldstændig stirret mig blind på sporplanen. Kunne godt tænke mig nogle forslag her . En papkulisse kan sikkert forstørre byen væsentligt. Har tegnet den som en rød streg. Drejeskiven har jeg erstattet med en (jeg ved ikke hvad den hedder) skive. Findes der byggetegninger til sådan en :?: En masse spørgsmål. Hvis der nogen der for tid til at kigge på det her, vil jeg blive glad for lidt hjælp. På forhånd tak.HilsenReiner

Hej Reiner,

Jeg har fået plads til det hele (fiskerihavn, færge, perron ved denne og kaj med kran) uden det uden at det efter min mening ser for overfyldt ud. Jeg har også tegnet sporet til Mørkeby ind på tegningen. Dette skal illudere DSB-sporet ud i den store vide verden. Dette fører ned under anlægget til en vendesløfe med en så stor sporrist som muligt.

Som sagt har færgen fået sin egen perron. Der er adgang fra stationen til denne over fodgængerbroen.

Sporet til Mørkeby kan skjules ligesom beskrevet her: http://stummi.foren-city.de/topic,32090,25,-nebenbahn-endbahnhof-mit-c-f... (ca. halvt nede af siden). Måske skal man lave broen lidt mere elegant og spinkel (danske forhold). Iøvrigt et utroligt godt lavet anlæg. Iøvrigt hjælper det også til at give højde til anlægget bagud, sådan som du gerne vil have det.

Jeg har gjort drejeskiven mindre (Fleischmann). Remisen er stadig lidt for stor (dyb), men Wintrack har ikke en mindre i standardbiblioteket. Rampen ved drejeskiven er til landbrugsmaskiner og -varer. Hvis man kan accepterer et sporskifte mere på havnen, kan der nok blive plads til et spor mere under kranen. Fiskeindustrien er den store røde bygning helt til højre. Fra en lille håndbetjent drejeskive fører et kort spor ind i selve hallen, så man ikke behøver læsse fisk i strålende solskin og 30 graders varme om sommeren Laughing out loud

Fiskekutterne lægger til i den højre del af havnen, måske skulle man lave en kort mole ud i havnebassinet for at dele dette lidt klarere op.

Håber du kan bruge nogen af ideerne.

Venlig hilsen

Lars

Reiner 3D Revised3

Reiner 3D Revised2

Reiner 3D Revised1

ReinerRevisedFinal

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen,

Har lige brygget lidt videre på layoutet...

Færgen forventes i havn om få minutter...

På færgesporet holder vognstammen, der skal transportere passagererne fra færgen i retning mod den allerede indviede station i den anden del lokalbanens opland allerede parat. Lokalbanens tekniske direktør gjorde noget af et kup da han scorede tre rimeligt velholdte TEE-vogne på ebay Laughing out loud

På tre uger blev banens passagertal fordoblet, så nu er der snart penge i kassen til en ommaling af materiellet. Det gælder også for den tidligere MY fra DSB, der er lige ved at være færdig med at tanke diesel nede ved depotet. Den vil om et øjeblik køre ned og koble til vognstammen på færgesporet. Og så kan der fløjtes afgang. Tidligere blev dette tog sammensat MO-AVL-CP-CPS, så der ikke noget at sige til, at kunderne blev glade, da de hørte om indkøbet af nye vogne.

DSB sætter konsekvent deres ældste eller lejet materiel ind på strækningen til Mørkeby i håb om at kunderne endegyldigt bliver væk, så den underskudsgivende bane kan lukkes (derfor er toget på spor to lejet hos DB).

Der holder ingen hvide kølevogne på sporet bag fiskeindustrien. Dagens produktion blev nemlig hentet tidligere på dagen. Dette godstog kører næsten dagligt mod Mørkeby.

Færgen kommer fra Nykøbing, der har en station, men ingen personkørsel mere, så der er kun overførselen af godsvogne tilbage. Færgen har en kapacitet til ca. fire af disse.

På havnen ventes der lidt længere...

Köf’en har lige skubbet fire åbne godsvogne ind på kajsporet. Nu venter de bare på den lille fragter med kul, der kommer fra den anden side af Østersøen. Faktisk er den på vej, den kan ses i baggrunden, men den russiske styrmand er ikke så stiv i kortlæsning (men ellers normalt ret stiv), så han er nu sejlet forbi havneindløbet. Forhåbentlig når han at vende inden han rammer Storebæltsbroen. Men i ventetiden kan kranpasseren så passende skifte krogen ud med en grab...

Hvis der er nogen, der har spottet vinmarker på den anden side af sundet, så har det sin rigtighed Laughing out loud. Der var ikke nogen anden passende baggrund med vand på end et billede fra Rhinens bredder omkring Lorch.

Står her hver aften på risten...

En BR80 er parat til at skubbe vogne ind på færgen, der ankommer tom for vogne. Kun de to tankvogne på spor fire må vente med at komme med over med den sidste aftenfærge (farligt gods). Det var vel nok godt, at spor fire blev bibeholdt.! Der havde været tanker fremme om at sløjfe dette, men nu har sådanne vogne et sted at vente. Også fordi spor tre i løbet af dagen bliver brugt af de to daglige stoppende godstog, der medbringer gods fra Mørkeby, der skal videre på Lokalbanens net og til Nykøbing. Bagved My‘en befinder vognvægten sig og sporet med rampen, der fortrinsvis bruges til landbrugsvarer. Remisens tre pladser er ikke altid i brug.

Det var lidt om kørslen på denne bane, digt selv videre Laughing out loud

Hilsen

Lars

R_Færgeleje

R_Sporrist

R_Depot

R-Total

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Wowwwwwww Shock jeg skal lige få pusten. Du er da utrolig kreativ med dit pc program. Flot arbejde Lars :!: I dag lag jeg pap- og rigtige sporskifter ud på gulvet for at komme virkeligheden lidt nærmere. Især da jeg kunne se i forhold til dine billeder, at nok er der plads, men heller ikke ubegrænset. ØVVV der er altid for lidt plads Crying til alt det, man gerne vil. Og mine slanke 15 graders Roco sporskifter kræver plads. Men jeg har snuppet dine ideer som udprint og glæder mig til at studere detaljerne. Tak for inspirationen og din indsats Laughing out loud

Hilsen Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Reiner" skrev:
Wowwwwwww Shock jeg skal lige få pusten. Du er da utrolig kreativ med dit pc program. Flot arbejde Lars :!: I dag lag jeg pap- og rigtige sporskifter ud på gulvet for at komme virkeligheden lidt nærmere. Især da jeg kunne se i forhold til dine billeder, at nok er der plads, men heller ikke ubegrænset. ØVVV der er altid for lidt plads Crying til alt det, man gerne vil. Og mine slanke 15 graders Roco sporskifter kræver plads. Men jeg har snuppet dine ideer som udprint og glæder mig til at studere detaljerne. Tak for inspirationen og din indsats Laughing out loud Hilsen Reiner

Hej Reiner,

Jeg har brugt 15 graders Roco sporskifter overalt! Jeg vedlægger lige en tegning, der viser hvor der er potentiale for at spare plads.

Anlægget kan gøres en anelse smallere ved at lægge det lange flexspor (42400 øverst) nærmere til sporet mod det andet lokale. Der kan vælges en mindre remise og sporet hvor lokomotiverne får kul på kan kortes en smule af. Derved kan der også inspares lidt bredde der. Husk at drejeskiven skal være så stor, at banens største damplokomotiv kan vendes.

Sporlængderne (risten) kan med lidt forsigtighed afkortes en smule.

Havnen kan gøres smallere og sporet ved kranen kan trækkes nd mod stationens rist. En afkortning af færge- og fabrikssporet giver kun mening med en mindre radius i kurverne ved udkørslen af stationen. Dette vil dog være synd, da den nuværende overgangskurve er optisk flot.

Hilsen

Lars

ReinerSkrumpe

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Nu er jeg kommet så langt. Til venstre bliver det en skyggebanegård, som bliver skjult under marker, skov og modsat billedstart af en by. Alt ved havnen (der sidder på en plade) bliver sat på senere, så det nemt kan fjernes, når banen ikke bruges.

Der var en del inspiration at hente fra LitraP (og en del realisme).

Så her et næsten vedtaget udkast. Kameraet er holdt op på væggen. Skinnerne fører altså lige igennem to lag gips til den anden bane bagved kameraet.

Hvordan jeg så gør, at jeg kan køre togene ind i skyggebanegården uden at køre for lang eller kort, det håber jeg at kunne få hjælp af nogle af jer andre engang Wink

Billede

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej Reiner!

Ser spændende ud - venter på hvd du kn få ud af det.

Hvordan gik det med lys i savværket?

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Jo tak, jer er kommet i gang med lyset. Dine diodelister virker perfekte.

Billede

Her et overbliksbillede af tilbygningen.

Billede

Skinnekurven på den nye bane bliver for øvrigt R3 i starten ved den ikke synlige del og flader ud til en større radius ved den synlige del.

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Reiner,

"Less is more" Wink. I forhold til mit forslag har du pillet en hel del ud. Dette har vidtrækkende konsekvenser Cool.

Du fjernede skyggebanegården med vendesløjfen og drejeskiven er også blevet sparet væk. Dette betyder -med restens af banens layout i tankerne - at du kun kan køre i ring, samt at lokomotiver altid vil stå med næsen i den retning de blev sat på anlægget.

Skyggebanegården ligger fint hvor den ligger, hvis jeg var dig ville jeg forsøge at klemme et spor mere ind (der er jo ingen, der kan se det alligevel). Som banen ser ud nu kan du kun have fire strækningstog på anlægget (under forudsætning af at du ville holde strækningen fri hele vejen rundt). Placeringen af skyggebanegården fjerner naturligvis også muligheden for et synligt spor i baggrunden.

Jeg ville fjerne det trevejssporskifte forenden af stationen og lade stationen starte i kurven, det bringer et lidt længere perronspor den maksimale toglængde er jo temmelig knap. Samtidig forsvinder en grim s-kurve. Afstanden mellem de tre gennemgående spor er den samme, i virkeligheden ville de to yderste nok ligge tættere sammen. Hvis der kan blive plads til et spor mere ville jeg lægge et ind der. Der kan godsvogne, der skal afhentes af det stoppende godstog henstilles af stationens lille Köf.

Du har ikke nogen omløbsmulighed på havnearealet (og det med stikspor i begge retninger). Jeg har lagt et omløbsspor ind, så der kan rangeres frem og tilbage også uden at komme ud på togvejen gennem stationen.

Spor I ville jeg dække af med et sporskifte - her kan der passende sættes en rampe - dermed får du endnu et sted hvor der skal hentes og bringes gods.

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej Reiner!

Dit lys i savværket ser fint ud med god lysfordeling.

Hyg dig i snevejret - rigtig modelbanevejr!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Superide med både rampe, omfartsspor, og de to ekstra skinner. Jeg vil følge dit råd Wink Tusind tak for hjælpen. Jeg skulle nol erstatte det 3 sporsskifte med et 15 grads- og et "sving" sporskifte. Har ingen erfaring med det. Kommer jo fra TRIX EKSPRESS tiden og havde rigtig dårlig erfaringer med det Sad Men mener du at det er i orden, skal jeg skaffe mig det og naturligvis undgå den trælse S-kurve.

Jeg har placeret rampen et andet sted end det du foreslå. Hvad siger du til det ? Jeg kommer nemlig rigelig tæt på skyggebanegården og jeg vil gerne lade terrænet stige lige så langsomt.

Billede

Nu må jeg nok bygge hele rampen om igen, da der kun er plads til 3 spor Sad Men du har ret. Jeg kan lige så godt fylde det ud, da det ikke er synligt. Det bagerste spor bliver ca. 2,20 m og det inderste ca. 1 m. Det er rigeligt til at gemme skinnebussen.

Billede

Hej Gert

Jeg kom lige knap nok fra arbejde med 30 km i timen. Så skulle det sne i morgen, skulle jeg nok ikke klage Wink

Billede

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Øhhhh hvad skal jeg vælge ? Bueskift R2/3 eller R5/6 ??

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Reiner,

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan følge dig. Hvis spor 1 nu der den gennemgående sporvej, som vist på billedet ovenfor, så kan du godt flytte rampen, men hvor har du flyttet den hen?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Reiner" skrev:
Øhhhh hvad skal jeg vælge ? Bueskift R2/3 eller R5/6 ??

Hvis der er plads til R5/R6 så tag den, det ser væsentligt bedre ud. Da du ikke kører med verdens længste tog, kan du eventuelt gå ned til R 43cm i kurven under byen. Det bringer måske de afgørende centimeter foran.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 604

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Den er her:

Billede

Bueskifte 43 cm. Er det R2/3 ?

Har skyndt mig og ringet afbud angående min 3-sporkifte bestilling. Puha, Hobbykæden havde heldigvis ikke sendt endnu.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Reiner,

Sorry, svaret her kommer lidt sent, jeg overså dit indlæg Sad . Det jeg mener er at du skal bruge R3 i den skjulte del af buen (første 90 grader?), derefter en synlig R5, derefter bruge et kurvesporskifte (R5/R6) og sluttelig flexe sporene ud i to overgangskurver så det passer med den ønskede perronbredde.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.