Picture

Pastorniels

Sognepræst

PB

layout på en 2.25 x1.20 plade

Hej

Har kigget lidt rundt omkring her og bliver jo helt beløjet af de mang ambitiøse og for øvrigt gankse flotte layouts man kan finde her.

Må indrømme at jeg nok holder mig lidt i det små her i begyndelsen, men alligevel mangler jeg lidt indspiration til hvordan jeg får lavet en spændene bane på den 2.25x1.20 standard krydsfinerplade jg fik i trælasten. Det er den størrelse jeg lige kan overse nu og her. Foreløbig har jeg startsættet fra Märklin med C1 sporpakken, altså en oval bane med et sidespor og et langt vigespor.

Jeg deler toget med min søn på fem. Han er ret skrap til at køre med toget, koble vogne af og på og skifte spor, men han er selfølgelig ikke så så god til modelbyg, det er mere min del af det. Efter at have set ham lege med det, forstår jeg at jeg mangler et layout hvor han ved at skifte spor sender toget ud på forskellig rute, samt et rangerterræn hvor han kan flytte rundt på vognene. Det må gerne være i to niveauer så toget kan køre over en bro, og gennem en tunnel. Hvis der samtidig var plads til en lille grusgrav i landskabet der naturligvis også gerne skulle rumme lidt veje, lidt industri, en station og en lille by ja så ville det være perfekt. Hvis der var flere ruter så der kunne køre flere tog så ville det også være fantastisk. Det vigtigste er nok at banen bliver levende, hvis i forstår. Altså at man kan drømme sig væk i sin helt egen togverden når man styrer toget rundt på banen. Det er vel ikke for meget at klemme ind på en alm krydsfinerplad? :oops: Laughing out loud

Hvad siger I? Er det muligt?

Like 0 kan lide

Picture

Litra P

PB

"Pastorniels" skrev:
HejHar kigget lidt rundt omkring her og bliver jo helt beløjet af de mang ambitiøse og for øvrigt gankse flotte layouts man kan finde her. Må indrømme at jeg nok holder mig lidt i det små her i begyndelsen, men alligevel mangler jeg lidt indspiration til hvordan jeg får lavet en spændene bane på den 2.25x1.20 standard krydsfinerplade jg fik i trælasten. Det er den størrelse jeg lige kan overse nu og her. Foreløbig har jeg startsættet fra Märklin med C1 sporpakken, altså en oval bane med et sidespor og et langt vigespor.Jeg deler toget med min søn på fem. Han er ret skrap til at køre med toget, koble vogne af og på og skifte spor, men han er selfølgelig ikke så så god til modelbyg, det er mere min del af det. Efter at have set ham lege med det, forstår jeg at jeg mangler et layout hvor han ved at skifte spor sender toget ud på forskellig rute, samt et rangerterræn hvor han kan flytte rundt på vognene. Det må gerne være i to niveauer så toget kan køre over en bro, og gennem en tunnel. Hvis der samtidig var plads til en lille grusgrav i landskabet der naturligvis også gerne skulle rumme lidt veje, lidt industri, en station og en lille by ja så ville det være perfekt. Hvis der var flere ruter så der kunne køre flere tog så ville det også være fantastisk. Det vigtigste er nok at banen bliver levende, hvis i forstår. Altså at man kan drømme sig væk i sin helt egen togverden når man styrer toget rundt på banen. Det er vel ikke for meget at klemme ind på en alm krydsfinerplad? :oops: Laughing out loud Hvad siger I? Er det muligt?

Nej da, alt afhænger af øjet der ser, og den hjerne der koblet på bagtil Laughing out loud.

Altså et niveau tilladt over pladens niveau (husk iøvrigt støjdæmpning under skinnerne hvis i laver noget permanent), minimum en station med rangermuligheder, dertil grusgrav, tømmerhandel eller noget andet sjov.

Jeg går udfra at far og søn skal have hver deres tog Cool, samt at der kan komme et enkelt eller mere til....

En enkelt ide har jeg konstrueret her på sporskiftet:

http://www.sporskiftet.dk/node/2546

Noget i den retning (eller er det lidt for kompliceret?), ellers finder vi på noget andet.

Venlig hilsen

Lars

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide

Picture

Pastorniels

Sognepræst

PB

Hej Lars

Det var helt sikkert en løsning. Og en ganske gennemtænkt og imponerende løsning faktislk. Her er stort set det hele på en lille plade, uden at det ser for klmet ud.

Men som du selv er inde på, så er det måske en smule avanceret for mig i første omgang, selvom det er en meget spændende bane.

min tanke var måske to ovaler der ikke nødvendigvis var præcist ovale der på en eller anden måde overlappede hinanden, sådan at toget ved et bestemt skiftespor kunne vælge ruten under broen, eller over broen. Så kunne der måske være et par rangerspor inde i midtercirklen, måske med et længere blindspor ud til grusgraven.

Nå så farmand, som du ganske rigtigt beskriver for et tog at køre med, kan udfordringen jo være at få de to tog til at køre forbi hinanden de rigtige steder, samt at få rangeret de rigtige togstammer sammen til næste tur.

Tror faktisk at det i første omgang er vigtigere at der er nogl spændende ruter og at man kan se mest muligt af sporsystemet, end om det nu ser helt autentisk ud. Så et par skarpe kurver eller en lidt skarp stigning gør ikke så meget i starten.

Jeg har rodet lidt med wintrack og finder det lidt tungt at arbejde med og ganske svært at få det hele til at mødes i enderne. Jeg husker at min fætter i sin tid havde et Märklin katalog hvor der var en posefuld små plastic-skinner. Så kunne man planlægge sin model på spisebordet, som var det brio-skinner. Fåes de stadig?

Men tak for hjælpen alle fald

Hilsen Niels

Like 0 kan lide

Picture

Rangersporet.dk

Odense C

PB  Hjemmeside

"Pastorniels" skrev:
Jeg husker at min fætter i sin tid havde et Märklin katalog hvor der var en posefuld små plastic-skinner. Så kunne man planlægge sin model på spisebordet, som var det brio-skinner. Fåes de stadig?

Jeg har ikke set systemet til C skinner. De blev fremstillet til K og M typerne. M systemet havde katalognummer 0230. De blev fremstillet i Danmark for Märklin, mener faktisk de blev fremstillet her på Fyn (?) (plaststøbning)

Systemet var faktisk ganske smart. Man kunne på spisebordet, lave sine sporplaner i målestok 1:5. Når det så var gjort, var der forboret huller i bla. skiftespor, så kunne man lave en kommandopult med dioder. Men tiden løb nok fra salget, da pc programmer tog over.

Med venlig hilsen

Henrik
http://www.rangersporet.dk

M og K skinner fra Märklin

Like 0 kan lide

Picture

Litra P

PB

Hej Niels,

Hvad vil du sige til et anlæg, hvor man kan sende tog til hinanden uden at se, hvad den anden laver (hver sin station - tog kører fra A til B), og samtidig bevare muligheden for at ændre dette med et snuptag så fuldt overblik over anlægget opnås Cool ?

Venlig hilsen

Lars

Like 0 kan lide

Picture

Pastorniels

Sognepræst

PB

Hej Lars

Det lyder som om du allerede har et forslag? Wink

Lyder spændende, nu har vi jo fået en mobilstation med i sættet så knægten forventer jo nok at styre toget hele vejen rundt på pladen. Han kan nok heller ikke finde ud af og skifte adresse endnu. Han er kommet til det et par gange, og så sidder han og kan ikke forstå at toget ikke vil køre. Han ved jo ikke hvad "Neue Lok." betyder. Smile

Men ideen om at toget kører rundt om noget er måske ikke så tosset. Så kan lillesøster også gå rundt om pladen og følge toget. Jeg har nemlig med vilje placeret palden ud fra vægen, så børnene kan gå rundt om banen. Det holder de meget af. Det er jo også det de gør når vi er på Jernbanemusset i Odense.

Hilsen Niels

Like 0 kan lide

Picture

Litra P

PB

"Pastorniels" skrev:
Hej LarsDet lyder som om du allerede har et forslag? ;-)Lyder spændende, nu har vi jo fået en mobilstation med i sættet så knægten forventer jo nok at styre toget hele vejen rundt på pladen. Han kan nok heller ikke finde ud af og skifte adresse endnu. Han er kommet til det et par gange, og så sidder han og kan ikke forstå at toget ikke vil køre. Han ved jo ikke hvad "Neue Lok." betyder. :)Men ideen om at toget kører rundt om noget er måske ikke så tosset. Så kan lillesøster også gå rundt om pladen og følge toget. Jeg har nemlig med vilje placeret palden ud fra vægen, så børnene kan gå rundt om banen. Det holder de meget af. Det er jo også det de gør når vi er på Jernbanemusset i Odense.Hilsen Niels

Hej Niels,

Ja, det lyder fint, at man kan gå rundt om anlægget. Og ja - jeg har en idé, men små anlæg med varieret kørsel er ret svære at konstruere, så gi´mig lige et par dage...

I mellemtiden kan du lige kigge på den her:

http://www.sporskiftet.dk/node/3856

Og her er et af verdens mindste Märklin M-anlæg, hvor den grundlæggende idé danner basis for hvad jeg tænker på lige nu. Jeg kopierer lige et indlæg fra Stummis forum, som jeg bragte for et stykke tid siden (bemærk især teksten fremhævet med blåt).

SNIP

Hallo zusammen, (es wurde doch Heute) Wink

Das Layout

Wir befinden uns in Bad Tiefensee an der Zauber, ein kleiner Kurort in den Voralpen, berühmt für seine Natur und frische Luft Laughing out loud.

Der Personenverkehr ist daher auch die wichtigste Einnahmequelle für die Eisenbahn. Von Bad Tiefensee geht zusätzlich eine kleine Lokalbahn zur Haltestelle Tiefensee über Kreuzstadt (unterirdisch), wo viele Wanderer insbesondere sonntags als Passagiere unterwegs sind. Der Weg in den Bergen neben dem Wasserfall ist nämlich sehr beliebt.

Zwei Schienenbusse befahren diese Strecke im Halbstundentakt und die beiden treffen sich auf einer kleinen, unterirdischen Kreuzungsstation, die speziell für diese gebaut wurden. Die Gleisen sind so kurz und liegen so eng bei einander, dass nur die beiden VT98’s sich hier kreuzen können.

Ein Personenzug ist gerade im Bad Tiefensee angekommen und zwar auf Spur 2, der den größeren Bogen hat (vorwiegend Mä 5200). Spur 1 ist frei für entgegenkommende Züge, da der VT98 sein eigenes kleines Gleis hat. Der Güterverkehr ist recht bescheiden, aber neben einer Spur mit einen Gleiswaage, ist auch ein kleiner Güterschuppen vorhanden. Ab und zu wird auch Holz beladen, dafür gibt es die kleine Rampe gegenüber.

Von Tiefensee geht es steil nach unten, Kreuzstadt wird passiert und im Tunnel gibt es die Abzweigung zur Haltestelle. Gerade aus wird die Paradestrecke erreicht, auch hier großzügig Cool mit Mä5200 Schienen geplant. Zurück zu Tiefensee geht es unter den Berg mit dem Wasserfall.

Prämissen

Größe 1m x 1m, Märklin M-Gleise, auf Hauptgleise keine Industriekurven, Steigungen bis 3% (eine Ausnahme mit ca. 4% – teilweise unterirdisch). Da WinTrack standardmäßig eine lausige Auswahl an rollendem Material hat, sind wir hier in Epoke III gelandet. Ich würde eigentlich Material aus der Epoke II bevorzugen. Ein geeigneter Bahnhof muss auch gefunden werden, dasselbe gilt für ein kleineres Kurhotel.

Bad Tiefensee - Bahnhof

Billede

Blick vom Berg

Billede

Gleisplan

Billede

Vogelperspektiv

Billede

Abschließenden Bemerkungen

Die Anlage ist nahe an der Grenze zur Diorama, wenn die „Dichte“ stört kann man eine „Scenic Divider“ quer durch das Layout einplanen. Dann hat man die Möglichkeit auf der eine Seite eine schöne Landschaftsscene zu gestalten und auf der andere einen bessere Ausgestaltung der Bahnhof mit einer Kulisse und/oder Reliefgebäuden im Hintergrund.

Richtig interessant wird es natürlich wenn man mehr Platz in der Länge hat, nur zwei gerade mehr in der Länge würden zum Beispiel sehr helfen.

Viele Grüße

Lars

SNAP

Venlig hilsen

Lars

Like 0 kan lide

Picture

Pastorniels

Sognepræst

PB

Hej Lars

Ja, den var bitte lille. Laughing out loud

Men måske hvis man satte nogen lige skinner ind i midten så det var to ovaler i stedet for to cirkler så var man vel kørende? Ikke dårligt. (Thumbs up!)

-og til Henrik: Tak for svaret om plastic-skinnerne, de kunne nu være sjove at ha*.

Hilsen Niels

Like 0 kan lide

Picture

Litra P

PB

Så blev jeg færdig med anlægget til ”Niels og Søn”. Jeg kom sådan til at tænke på, hvordan jeg legede med min far for mange år siden, så anlægget blev detaljeret helt ud, derfor har det taget lidt tid...

Læs videre her, jeg har givet tråden en ny overskrift, så anlægget og temaet nemmere kan findes for de næste læsere, der står i samme situation.

Venlig hilsen

Lars

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.