Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

122cm x 190cm + 50 cm hylde, klapanlæg (D/DK, epoke III)

En gang for mange år siden startede jeg netop som KBAndersen med et klapanlæg. Jeg havde mere plads i længden så planen fra dengang kunne jeg ikke indpasse. Til gengæld blev den her viste meget bedre Laughing out loud.

Tema

Temaet er en stærkt trafikeret enkeltsporet strækning med en større industri (epoke III). Der er mulighed for en stærkt varieret trafik ligefra gennemgående eksprestog til langsomkørende godstog. Rangeres kan der også, dog må hovedstrækningen her bruges som udtræksspor. Skinnerne er Märklin M som KB vil have det, med C-skinner kan anlægget optimeres i betydelig grad. Jeg har i udstrakt omfang også taget hensyn til hvad KB har af sporskifter (R1), ved udarbejdelsen af planen.

Opbygning

Jeg forestiller mig, at konstruktionen opbygges som vist af KB her, men hylden som bærer pladen har jeg gjort bredere. Derved bliver der plads til en skyggebanegård og ved at holde højden bagtil på selve pladen nede på de første 10 cm bagerst, kan sporene også bruges til opbevaring af tog når banen ikke er i brug (undtagen det yderste spor, der bliver dækket af banedæmningen i opklappet tilstand, broen tages af).

Anlægget har en ”legemodus” og en ”se-godt-ud-modus”. Sidstnævnte er den, hvor der ser mest ryddeligt ud på anlægget. Igennem anlægget er der placeret en fotostat på en tynd plade, denne tjener som baggrund. Når anlægget ikke er i brug, bliver den opbevaret hængende bag døren til værelset (lystæt) så billedet ikke falmer. Derved bliver den bagerste station en skyggebanegård, der overvåges ved hjælp af et spejl eller to over anlægget. I øvrigt kan man vælge at sætte kulissen foran eller bagved strækningen bagerst (altså strækningen med broen) alt efter hvor nydeligt man vil have det skal se ud.

Man kan imidlertid også udelade denne kulisse, og så er der frit syn helt ind til bagvæggen. Jeg kalder dette ”legemodus” fordi sporføringen og banens udseende så ikke ser særlig naturtro ud. Specielt kønt er det heller ikke, fordi man skal kigge nedad på den bagerste halvdel af anlægget (modeljernbaner skal helst opbygges ligesom bunden i et akvarium - højden skal vokse bagtil Laughing out loud). Fordelen ved denne modus er at man nemmere kan komme til at at rangere på skyggebanegården, da man kan komme til med hænderne.

Layoutet

Der er blevet plads til tre stationer, et trinbræt, to skyggebanegårde og en paradestrækning på knap 6 meters(!) længde. Den første skyggebanegård (endestationen under pladen) har to overhalingsspor i forbindelse med en vendesløjfe. Et enkelt styrvognstog er der også blevet plads til. Jeg forestiller mig, at fronten af anlægget kan klappes ned, så man kan nå ind, hvis der sker ulykker på skyggebanegården.

I forbindelse med skyggebanegården ligger der også en lille synlig station med navnet ”Dybdal” Laughing out loud. Her kører skinnebussen i penduldrift (hver halve time). Skinnebussens anden endestation er det lille stikspor på den store station med fabrikken.

Når man forlader skyggebanegården og kører ind på hylden, der holder anlægget, kommer man til den bagerste station, der i ”legemodus” enten kan defineres som en selvstændig banegård eller som opstillingsrist for skyggebanegården under pladen. I ”se-godt-ud-modus”, tjener stationen som krydningsmulighed (kan man eventuelt automatisere) og som opbevaringssted for materiel, der ikke er i brug.

Hvis man kører ud i dagslyset passerer man banens eneste trinbræt og forsætter ud af den lange paradestrækning. For sjov skyld har jeg sat en MY'er på med 10 standardgodsvogne efter sig, så kan danne sig en fornemmelse af, hvor store tog man kan køre med på banen. Stigningen på denne strækning er ca. 2,6% på den forreste del af anlægget, bagtil ca. 1,5%.

Banens største station har to overhalingsspor, et lille stikspor til skinnenbussen fra Dybdal, et omfartsspor samt tre stikspor hvoraf to primært bruges af den store fabrik. Det tredie stikspor bliver mest brugt til banens stykgods. Til højre på den synlige del af anlægget er der også blevet plads til et lille maskindepot. Banens BR80 står hensat som reserve, den lille Köf kan for det meste klare opgaverne. Stationen kan tage relativt lange persontog, specielt på det yderste spor. Så hvis man har lange personvogne, kan man lade disse køre der. Læg i øvrigt mærke til, at jeg ligesom på det yderste af paradestrækningen har brugt 5200 skinnerne der.

Venlig hilsen

Lars

KB_Højre

KB_Venstre

KB_Front

KB_Synlig

KB_Skygge

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Og så lige banen i fugleperspektiv...

KB_Fugleperspektiv

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

KBAndersen

Indlæg: 180

PB

Hold da op.. SMUKT. Der er da noget at tage fat på. Jeg vil da overveje om ikke der kunne blive 50 i hylde bredde.

Tak for arbejdet. Laughing out loud

Overgang mellem vippepladen og sporet på hylden, hvordan klares det? Er det en speciel skinne ( 08 ) ?

Jeg vil lige studere det nærmere. Har kun lige printet det ud på A3. Wink

Endnu en gang, tusinde tak for arbejdet. Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Mvh
Kenneth B. Andersen

3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.

Like 0 kan lide
Top

Picture

KBAndersen

Indlæg: 180

PB

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvordan kan man holde styr på skygge delen? Den er jo lukket inde mellem to lag plader og med lukkede sider..

Hvordan er det tænkt jeg skal køre med mere end et lokomotiv, da det jo er en analog bane? Er der fysisk adskillelse bestemte stedder, som jeg bare ikke kan få øje på?

Eller har du tænkt det som en digital løsning?

__________________

Mvh
Kenneth B. Andersen

3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"KBAndersen" skrev:
Nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvordan kan man holde styr på skygge delen? Den er jo lukket inde mellem to lag plader og med lukkede sider..
Som nævnt synes, jeg du skal lave i hvert fald den forreste del af fronten klapbar i nedadgående retning. Det samme kan du gøre med siderne og banedæmningen bag til.
Citat:
Hvordan er det tænkt jeg skal køre med mere end et lokomotiv, da det jo er en analog bane? Er der fysisk adskillelse bestemte stedder, som jeg bare ikke kan få øje på?Eller har du tænkt det som en digital løsning?

Nej - jeg har slet ikke tænkt på styringen endnu. Hvis du vil køre analogt skal banen deles op i flere afsnit og der skal sættes isoleringer ind der, hvor strømmen skal afbrydes (med eller uden signal). Du kan automatisere togkrydsningen på "hyldestationen" med Märklins kontaktskinner (og koble denne fra når du er i legemodus). Disse er ikke indtegnet (kan jeg vise dig, hvis du har brug for det).

Hvis du vil køre digitalt, skal dine lokomotiver være egnet til dette eller ombygges (indbygning af dekoder - priser fra ca. 200kr stykket). Her kan man så vælge om man vil indsætte "aktive" signaler eller lade være.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

KBAndersen

Indlæg: 180

PB

"Litra P" skrev:
"KBAndersen" skrev:
Nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvordan kan man holde styr på skygge delen? Den er jo lukket inde mellem to lag plader og med lukkede sider..
Som nævnt synes, jeg du skal lave i hvert fald den forreste del af fronten klapbar i nedadgående retning. Det samme kan du gøre med siderne og banedæmningen bag til.
Citat:
Hvordan er det tænkt jeg skal køre med mere end et lokomotiv, da det jo er en analog bane? Er der fysisk adskillelse bestemte stedder, som jeg bare ikke kan få øje på?Eller har du tænkt det som en digital løsning?
Nej - jeg har slet ikke tænkt på styringen endnu. Hvis du vil køre analogt skal banen deles op i flere afsnit og der skal sættes isoleringer ind der, hvor strømmen skal afbrydes (med eller uden signal). Du kan automatisere togkrydsningen på "hyldestationen" med Märklins kontakterskinner (og koble denne fra når du er i legemodus). Disse er ikke indtegnet (kan jeg vise dig, hvis du har brug for det).Hvis du vil køre digitalt, skal dine lokomotiver være egnet til dette eller ombygges (indbygning af dekoder - priser fra ca. 200kr stykket). Her kan man så vælge om man vil indsætte "aktive" signaler eller lade være.HilsenLars

Ok,, ja jeg kunne godt lave med klapsider. Havde egentlig også tænkt på at lave et stykke med en rude i, så man kan se ind når toget kommer forbi. Evt med noget lys som i en tunnel.

Må prøve og se på planen for at kunne dele den op i 2 kredse. En hovedstrækning og så en til bidelen, rangere osv.

__________________

Mvh
Kenneth B. Andersen

3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.

Like 0 kan lide
Top

Picture

KBAndersen

Indlæg: 180

PB

Overgang mellem vippepladen og sporet på hylden, hvordan klares det? Er det en speciel skinne ( 08 ) ?

Mht. wintrack programmet. Er det vanskeligt og komme i gang med?

__________________

Mvh
Kenneth B. Andersen

3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"KBAndersen" skrev:
Overgang mellem vippepladen og sporet på hylden, hvordan klares det? Er det en speciel skinne ( 08 ) ? Mht. wintrack programmet. Er det vanskeligt og komme i gang med?

Nej, det er nok nemmest at tage skinnelaskerne og forbindelsen til tredieskinnen af i mellemrummet og bygge en styreprofil, der sikrer, at de to skinner ligger helt lige overfor hinanden, når pladen er klappet ned. Alternativt kan du vælge at lægge banegården på hylden løst på pladen. Så kan du bare skille skinnerne ad i knækket, når du klapper anlægget op.

Med hensyn til WinTrack, så kræver det altså nogen tid at arbejde sig ind i, specielt hvis du rigtigt vil beherske det helt ud i hjørnerne. Du kan downloade en demoversion på deres hjemmeside (der desværre ikke kan gemme filer). Jeg sender dig naturligvis gerne filen per e-mail (send den i givet fald per PB), hvis du vil fumle lidt videre med layoutet Laughing out loud. Via "eksport" kan du gemme temporære rettelser som JPG-filer og sætte dem her på forum til gavn og glæde for alle.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

KBAndersen

Indlæg: 180

PB

Kom til at tænke på om der kan laves en liste over alle skiner der skal bruges til banen, så vil det være lettere at se hvad jeg har liggende og hvad der skal købes.

__________________

Mvh
Kenneth B. Andersen

3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"KBAndersen" skrev:
Kom til at tænke på om der kan laves en liste over alle skiner der skal bruges til banen, så vil det være lettere at se hvad jeg har liggende og hvad der skal købes.

Jo, den kan WinTrack genere, problemet er kun at man ikke kan lave "copy & paste" i det vindue der bliver vist, denne kan kun printes. Jeg kan scanne dig listen og sende den til dig, hvis interesse e-mail per PB please.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen...

Anlægget findes nu også i en version med C-skinner...

Læs/Kig videre her:

http://www.sporskiftet.dk/node/5538

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.