Dengang jeg gik i skole, lavede vi print ved at male med en speciel tusch og derefter bruge syre, men findes der andre måder at gøre det på hjemme?
Jeg er ikke meget for at begynde at lege med syre i lejligheden, så hvad er alternativet hvis ikke man kender nogen der kan lave den slags?
Hvis der ikke er andre muligheder, hvad kræver det så ialt for at lave sine egne print?
__________________
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Lige for en god ordens skyld. Det du skriver om er elektronik printplader og ikke computerudskrift på printer?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Ja undskyld, elektronik printplaer
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Hvis du ikke vil have en bøtte med jernklorid stående, hvilket er forståeligt, da det er noget værre svineri og hører til i et godt ventileret lokale nær en vask med rindende vand, så må du jo fremstille printpladerne fysisk.
Har du en lille CNC-fræser kan den programmeres til at fræse det overflødige kobber væk, men det har du nok ikke.
Så er der muligheden for at bruge hulprint, som fås i forskellige udgaver med øer, korte baner og lange baner og med huller til forskellige typer komponenter. Så er det bare med at lodde lus over de steder, hvor der skal være forbindelse og skære banerne over, hvor der ikke skal være forbindelse.
Men rigtige print er nu engang det bedste til bare lidt komplicerede diagrammer og de kræver altså en fjernelse af det overflødige kobber, normalt med finætsekrystal eller jernklorid.
Så er der jo den dyre mulighed: at tegne printet op i et printudlægningsprogram, eksportere udlægget til gerber-format og sende det til et firma, der så returnerer et færdigt print og en faktura på et uhyggeligt højt beløb, i hvert fald til mit hobbybudget
Jeg er ved at indrette værkstedet med vask og rindende vand, netop for at have et sted at have jernklorid-badet stående og kunne arbejde med det uden at svine køkkenet til. Så er jeg ved at kigge på software til printlayout, der findes selvfølgelig noget med en Opensource-licens, hvilket altid er dejligt http://www.freepcb.com
Så vil jeg afprøve denne metode til at overføre layoutet til det rå print inden ætsning: http://www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Jeg bruger fotometoden, der er meget anvendelig. Printet laves i et printudlægningsprogram - jeg anvender et der hedder S-print. Det er meget nemt at bruge. men koster et par hundrede kroner (ved Cyoax).
Resutattet bliver udskrevet på en transperant på min ink-jet printer. Printpladerne, der er købt med lysflsom lak, belyses i en UV box. Efter fremkaldelse er det ætsning på vanlig vis.
Teknikken kan bruges til så meget andet end elektronik i MJ sammenhæng: vognsider med brædderne ætset ud, murstens bygninger, broer med nittehovederne ætset ud - ja kun fantasien sætter grænserne! Et uhyre anvendeligt byggemateriale!
Jeg har således lavet en rimise, en triangel samt en masse småting på denne måde. Jeg har også et mejeri i printplader, men det er ikke samlet endnu.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Bibihest
Indlæg: 1.300
#Gert
Bruger du så printpladerne til mursten? Eller fåes noget specielt der?
Den uv kasse du har, er det en du har lavet selv? Har læst et sted man kunne bruge en kraftig halogenlampe til det også.
Jeg har også nogle UV rør fra en computer, ville de kunne bruges? Og hvor længe skal man ca. belyse dem?
De overhead ark du printer på, er det nogle specielle eller virker alle i laser printere?
Og sidste ting, så er jeg i tvivl hvorfor man belyser dem, hvis man alligevel tegner baner på, kunne man så ikke bare hoppe over belysningen eller hvad er det der gør forskellen?
#Leonard
Det jernklorid, kan det godt bare stå i et glas med låg og bruges flere gange? Så kan jeg altid stille mig ud på altanen når jeg skal bruge det, men bare jeg ikke skal hælde det frem og tilbage, så ville gerne lade det være i samme glas.
Og er det jernklorid det eneste der skal bruges efter man har tegnet banerne?
Det ville være overkommeligt at lave hjemme, hvis bare man kan undgå at spilde (Jeg er klodset på det punkt )
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Når man som Gert anvender fotoprint, så overføres tegningen til printet ved hjælp af belysningen. Så skal der ikke tegnes med sprittusch bagefter.
Det samme med den metode jeg vil afprøve, hvor tegningen overføres til printet ved at varme det op.
Hvad der er nemmest må være op til den enkelte, det koster ikke alverden at forsøge med den metode jeg vil afprøve, mens det er lidt dyrere at købe fotoprint og så skal jeg have bygget en UV-kasse.
Er det simple kredsløb, så er metoden med Dalo-pennen anvendelig, men ellers kræver den for megen omhyggelighed til mit temperament. Med en metode, der kan overføre printlayoutet til printet er det meget nemmere at fremstille flere ens print.
Ja, du kan bruge opløsningen flere gange. Jeg vil finde 2 plastikbeholdere med låg, den ene skal kunne være i den anden med lidt plads udenom. Begge beholdere skal stå i en skuffe, og når det ikke skal bruges lægges låg på begge beholdere og skuffen lukkes. Så vil jeg finde en gammel akvariepumpe og et varmelegeme, som skal hjælpe på at speede processen lidt op.
Skuffen er placeret i et underskab med en laminatbordplade og vask over, så printet skal ikke flyttes ret langt før det er under rindende vand og området der kan spildes på er således minimeret.
Det med at spilde skal man lade være med, da jernklorid misfarver alt det rammer på sin vej.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja jeg ætser murstenene ud - eller rettere - fugerne...
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Nej, det er de færreste, der har sådan en stående. Det er egentlig synd, for den kan bruges til andet og mere end bare at fremstille printplader. Jeg har bygget mig min egen CNC fræser ud af en håndbetjent hobbyfræser fra Proxxon, og efter jeg fik den til at virke har det været slut med at ætse print. Så nu har jeg en stor UV-lyskasse og ætsekammer stående og fylde op
Anyway, her er en lille (og meget dårlig) video af min fræser i færd med at lave et print. Beklager kvaliteten, men jeg havde kun min mobiltelefon ved hånden den dag:
http://www.ejberg.dk/external/sporskiftet/cnc.wmv
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Den er nu sød.
Hvad har sådan en ombygning kostet?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Omkring 2500,- kr for ombygningen.
De tre stepmotorer var ubetinget det dyreste, da jeg ville have nogle der var små men stadigvæk stærke nok til opgaven. Hvis man kan leve med nogle større/tungere motorer, så bliver de noget billigere. Dertil en motorcontroller. Strømforsyning og gammel PC havde jeg liggende i forvejen.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Mikael
Nice.
Der er vist en ingeniør gemt i dig ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Bibihest
Indlæg: 1.300
Ville virkeligt gerne have en lille cnc fræser, men pt er pengene ikke lige dertil Men tak for alle tips indtil videre, kom gerne med mere hvis i har noget jeg kan bruge.
Hvor lang tid tager det ca at ætse det? og hvor mange gange ville en halv liter væske kunne bruges?
Og lige en ting mere, når i laver jeres egne print, laver i dem så af hele plader uden huller eller benytter i plader med huller i (uden baner) (kan man overhovedet få det).
Og til sidst undskyld alle spørgsmål. Hvor handler i jeres elektronik ting på nettet? Der findes mange butikker og nogle har meget af en ting andre har meget af en anden ting, men hvem er bedst.
Tror jeg vil prøve metoden med at printe på overhead ark og så stryge det på printet inden ætsning og så finder jeg nogle glas det hele kan stå i og så må jeg finde ud af noget med opbevaringen undervejs. Det må kunne lade sig gøre.
Vil gerne lave forskellige print til biler, hvor der er blink og blitz ved udrykning, men sefølig også andre typer print med LED'er. Senere vil jeg forsøge mig med en enkelt dekoder hvis det er muligt.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
futlgb
Elektriker og Lokomotivfører
Indlæg: 96
Hej Mikael
Hvilket styreprogrammer har du på din PC til at styre CNC`en og til at tegne diagrammerne?
Ser rigtigt godt ud
Med venlig
Fut fut
Futlgb
Til store tog uden lup! www.dgmf.dk og Brandhøjbanen – Mini-jernbane med damp, el og motordrevne lokomotiver. (brandhojbanen.dk)
1:10 5 tommer, 1:22,5 + Lenz 3,6 + WinDigiPet 9 + Lenz trådløse telefoner + Massoth Navigatorer + Mobiltelefonerne
Og for børnene: Roco`s gamle mus
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Alt er jo muligt og det er en god ide at begynde med det simple. Hvis jeg var dig ville jeg begynde med et simpelt print og lave det i hånden. Skrive layoutet ud på papir, klistre det på et stykke print med tape, slå et mærke med et søm eller en kørner i alle hullerne og tegne layoutet op med en Dalopen.
Så ville jeg gå videre ed at tegne et print i noget layoutsoftware og printe det ud på fotopapir (ikke overhead, det er gennemsigtigt plastik) og stryge layoutet på et print og ætse det.
Med lidt omhu og nogle forsøg får man noget øvelse og så kan man give sig i kast med de mere avancerede udlæg til dekodere, digitalcentraler, boostere osv.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Forhåbentlig ikke gemt. Jeg har faktisk papir på at være en vaskeægte en af slagsen
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.922
Så EMC2 styrer stepmotorerne?
Hvad skulle du så bruge microcontrolleren til?
Jeg havde sidste år et hold elever, der lavede en lignende fræser til print som eksamensprojekt, men her lavede de alt soft- og hardware selv. Derfor kunne det jo være spændende, fandtes styringen som freeware
Med venlig hilsen
Skott
Bibihest
Indlæg: 1.300
Havde man da bare lige råd til en lille cnc fræser, så kunne man sgu lave mange ting
Men tak for alle svarene.
Er jernklorid det bedste at bruge som syre og hvor lang tid vil det tage? Tænkte jeg bare kunne hænge printet ned i et glas og lade det stå lidt.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Ja, EMC2 er open-source.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Jeg startede i sin tid (for mange år siden) også med jernklorid. Det virker, men sviner af pommern til hvis man stænker det mindste ved siden af. Jeg vil anbefale finætsekrystal i stedet for.
Hastigheden kan speedes op ved opvarmning og omrøring, og allerhelst begge dele på en gang. Jeg syntes at huske at omkring 40 grader skulle være optimalt for ætsning. Og hvis man samtidigt sørger for konstant omrøring, f.eks. ved hjælp af lidt bobler fra en akvariepumpe, ja så mener jeg at jeg fik ætset print på cirka 10-12 minutter. Uden omrøring eller opvarmning tror jeg det varede over en halv time. Men det ligger mange år tilbage det hele, så der kan være huller i min hukommelse.
Fizban
Indlæg: 181
Hej.. Nu ved jeg godt det er længe siden der sidst er skrevet noget i denne tråd.
Men har du en tegning/nogle papir på hvordan du har lavet den..
Og nogle papir på den mototcontroller. og alt sådan noget ??
//Fizban
//Fizban -- Lima, H0, Analog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at se på:
http://www.lirtex.com/robotics/diy-cnc-machine/
Der er der lidt at gå efter....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Controlleren jeg valgte var en XS3525/8S-3 fra Xylotex. Datasheet findes her:
http://www.xylotex.com/XS3525V202.pdf
Et lille fikst board, der er lavet til at styre 3 stepmotorer på op til 2.5A per udgang, og sørger for microstepping m.v. Ulempen er at de IKKE sender til Danmark (eller resten af EU), så man kan kun få fat i den hvis man har nogle bekendte i USA, eller man selv tager en smuttur derover.
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Nu er tråden gået mere over i konstruktion af CNC-fræser, MEN ...
mht. ætsning er der et alternativ til ferriclorid, hvis nogen ikke har tålmodighed til at vente på det - men KUN til brug i fri luft !
I denne rækkefølge:
1 del vand
1 del saltsyre (HUSK: syre i vand, det går an !)
1 del 30% brintoverilte
der går bare SÅ stærkt !
PAS PÅ ikke at indånde dampene - det er KLOR !
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja det er en eventyrlig hurtigvirkende blanding. Brintoverilte i andet end helt svage opløsninger er dog ikke længere almindelig handelsvare, idet det kan indgå i et af terrorister hyppigt anvendt sprængstof.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ja, desværre - hvad de åndsvage regler ikke har af "omkostninger" !
Min brintoverilte er dog snart 15 år gammel - så jeg undrer mig over, at det stadig har "styrke" til at give en hurtig ætsning - det skulle jo tabe sine "procenter" blot ved henstand (især i lys) - det står i sin oprindelige "vandblå" beholder i et udhus med trapez-plader på taget, så det er da ikke særligt mørkt, men det virker stadig udmærket.
Mvh
KSor,
8210 Århus V