Hej er der nogle der kender katalog nummert på den reserverdel som skal bruges så man kan sætte kortkoblinger på de gamle MY`er
MVH Benjamin
__________________
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
Hej er der nogle der kender katalog nummert på den reserverdel som skal bruges så man kan sætte kortkoblinger på de gamle MY`er
MVH Benjamin
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kobling sidder fast på bogie og har ingen kulisse/føring så den bliver længere, når den drejes til siden. Dermed kan du ikke bruge kortkobling på lokomotivet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er ikke helt korrekt, Klaus. Jeg giver dig ret i at man ikke kan kortkoble med Märklins My, men man kan sagtens montere en kortkobling, som virker langt bedre end krogen som lokomotivet normalt leveres med. Der skal blot monteres en reservedel, som benjamin efterspørger katalognummeret på. Jeg kan desværre ikke huske nummeret.
Se evt. dette link , hvor reservedelen er afbilledet.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
[quote="DennisTR"Det er ikke helt korrekt, Klaus. Jeg giver dig ret i at man ikke kan kortkoble med Märklins My, men man kan sagtens montere en kortkobling, som virker langt bedre end krogen som lokomotivet normalt leveres med.[/quote]
Montering jo, men det giver IMHO ingen mening at gøre det.
Da Märklins kortkobling i mine øjne er besværlig og stor og grim i forhold til andre fabrikanters kortkoblig. Og man vinder ikke noget ved at bruge den .
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det er jo så din mening, men smag og behag er jo forskellig. Spørgsmålet gik på hvilket katalognummer reservedel der skal benyttes for at montere Märklins kortkobling, ikke på om det var en god kobling.
Iøvrigt giver reservedelen mulighed for at montere hvilken som helst kobling man ønsker, bare den kan monteres i en NEM skakt.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Men den sikrer ikke at koblingerne kan holde sammen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jean
Indlæg: 93
Hej Benjamin.
Så vidt jeg har kunne finde ud af har den omtalte del nummer 415720.
håber du kan bruge dette svar.
med venlig hilsen
Jean
Jean - Märklin fan.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Og den reservedel er det hele værd. Jeg har monteret den på de af mine lokomotiver der ikke havde den. Det er et stykke metal, med huller til NEM koblinger ... og såfremt man ikke vold-skruer dem fast, så kan de sagtens bevæge sig. Det giver en udemærket og problemfri kobling.
Jeg har de sidste dage rodet med Rocos Profi kobling ... den kan jeg godt anbefale. Den kobler meget lettere end Märklins kortkoblinger. Märklins koblinger kræver ofte et pænt stød mellem lok og vogn for at koblingen får fat ... mens Rocos Profi kobling kan koble langsomt og præcist. Eneste ulempe som jeg kan se er, at den kun kobler med sig selv. Og på de Märklin MY'er, der har underhængte sneplove er man nødt til at skære et lille hak i Roco koblingen. Men det virker. Og i den henseende er det jo absolut nødvendigt med omtalte reservedel.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Rocos type II kortkobling eller Fleischmanns profi kobling ?
http://boldts.net/TrainsModel2-Couplers.shtml
Type II har den svaghed at de "slides op" i den lange tyde af plasticarmene.
Profi kræver lidt mere kraft for at koble sammen, men er til gegækd super stabil, når den først er koblet sammen. Giver en meget "stiv" sammenkobling.
Beeg har den fordel at afkobling er meget let - også per håndkraft og de kan "forafkobles", det vil sige at man skubber en over afkoblingsskinnen, fortsætter med at skubbe vognen hen, hvor den skal holde og stiller vognen ved at køre den anden vej.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Ah ... sorry ... de ligner lidt hinanden, så jeg forvekslede navnet. Det er Roco's type II jeg har købt.
Når du skriver at de slides ... over hvor lang tid er det så?
Måske skulle jeg købe en lille pose Fleischmann Profi og prøve også?
I hvert fald har jeg snart en meget stor bunke Märklin kortkoblinger til salg.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Også dig
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Jeg fik i går anbefalet Rocos type III koblinger. Ikke mindst hvis man har brug for at være kompatibel med Märklins koblinger. Så jeg købte en æskefuld, og skal i gang med den store udskiftning i dag.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De er så "universelle", men kan alligvel ikke koble til lokomotiver der kun har en krog og ingen bøjle. eller rettere det går fint så længe man kører ligeud, men første gang du kommer gennem et sporskifte risikerer du at tabe alle vognene.
Rocos universelle og dens forbillede Märklin kortkoblingen er begge meget "kluntede" i ders udseende og alligevel knapt så universelle i den virkelige verden som producenterne gerne vil gøre dem til. Til gengæld er der drønhamrende svære at lige koble fra hinanden med hånden i forhold til en almindelig bøjlekobling eller Roco type II / Fleischmann Profi.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg forsøgte også Rocos universelle til bl.a. mine problematiske Heljan personvogne. Helt fint lige ud ... men gennem en S-kurve i f.eks. en spordiamant falder de fra hinanden, da de ikke er lukkede hele vejen rundt. Dem kan jeg ikke anbefale.
Jeg må lige prøve Fleischmanns Profi inden jeg skifter alt ud, men jeg kan forstå, at de lider lidt under samme problem som Märklins kortkoblinger, at man skal støde ret hårdt for at koble - og at lette godsvogne ruller væk i stedet.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeps.
Jeg foretrækker alligvel Profi koblingen, da vi som regel kører med nogenlunde faste togstammer.
Skal der rangeres meget vil jeg næsten foretrække en almindelig bøjlekobling, eller en kadee.
Har men en Heljan Mx eller My kan ingen af dem bruges med hverken type II eller Profi, hvis man kører med sneplov....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Per.
Vil du låne nogle af mine Krois koblinger og prøve dem også?
MVH
Lars
meyland
IT - Administrator
Slagelse
Indlæg: 107
Hvor har du købt dem? Jeg har spurgt i flere forretninger og de havde dem ikke
Mvh Peter
Märklin | HO | C Track | Intellibox
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Lars
Meget gerne ... hvordan kobler og fungerer de? Det er ret svært at se på billederne på deres hjemmeside.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Som den universalkobling de er bygget på. Jeg kan ikke huske om det er en Roco eller Märklin der ligger til grundlag for den.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Peter.
Jeg køber dem direkte hos Krois i Østrig - hjemmesiden har en online-shop. Og relativt store mængderabatter. Hurtig og effektiv levering.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Per.
Det er også ret svært at beskrive, selv med billeder.
Men under alle omstændigheder: De kobler dejligt tæt, og hvis KKKen ellers sidder rigtigt, kobler de også uden besvær - et lille blødt puf, og de er på. Undtagelsen er min Hobbytrade CU-vogn - jeg troede, det var koblingen, der var noget galt med, men har skiftet den mange gange, så det må være KKKen, der sidder lidt forkert...
Det rigtigt interessante er naturligvis, at man kan få koblinger til elektrisk fjernbetjening - dem er jeg i gang med at montere i nogle lokomotiver og vogne. Og en vognbelysning som Digital LED fra AMW har indbygget understøttelse af dem.
Men jeg skal også på et tidspunkt have eksperimenteret med "afkoblingsskinner" - det burde være muligt at koble vogne fra hinanden med en elektromagnet under sporet.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Roco.
MVH
Lars