Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hobbytrades d-maskine vs. maerklins t-maskine

er der nogen herinde som har begge maskiner og hvad er forskellen med hensyn til køreegenskaber?

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvis du læser i en tidl. tråd herinde, kan du se at T-maskinen (den nye) har svært ved at stå fast i sporet når den kører på stigninger. Det er vel også et spørgsmål om hvor store stigninger man laver/har. Hvis man er oppe i 4%, kunne jeg sagtens forestille mig problemer. T-maskinen er meget flot og utrolig detaljeret og har Märklins sædvanlige køreegenskaber. Vi har en i klubben der har den, og lige bortset fra ovenstående, så er han godt nok tilfreds med den.

Hobbytrades D-maskine har rigtig gode køreegenskaber, den kan snildt klare 15 godsvogne op af en 3-4 %´s stigning (se Hobbytrades hjemmeside). Den er utrolig flot og detaljeret. Og den kan snildt klare en 36 cm radius kurve. Lyddecoderen? Ja på D 804 som er kommet, er den gået på min, og jeg ved at der er nogle andre der har samme problem. Men at tale om et generelt lydproblem, er for tidligt på det grundlag.

Foreløbig er min stadig nede hos Hobbytrade, der dog lige har været til Nürnbergmesse.

Har i den tidl. tråd herinde om D-maskinen rost den i høje toner, og det står jeg ved minus det med lyden på mit eksemplar. Man har nok bare været uheldig. Så er det godt man har forhandlergarantien, hvis det er tilfældet Wink

Andre har i øvrigt også oplevet det samme med deres Lokpilot-decoder på deres andre maskiner. Det er jo noget følsomt noget de decodere, når de skal kunne så meget på så lidt plads.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Jeg har næsten begge maskiner, nemlig D804 samt Trix' preusisske P8, som er den samme maskine som T-maskinen, blot i andre farver. Sammenligningen mellem de to falder klart ud til D-maskinens fordel.

P8'eren/T-maskinen larmer ret meget når den kører, og er, som Trix/Märklins modeller tit er det, ikke så fine i detaljen eller i bemalingen. Desuden er hjulene ikke så pæne på Märkllin/Trix' modeller grundet de meget store hjulflanger. Selv treskinneudgaven af D-maskinen har nydelige små flanger.

Derudover vil jeg sige at det vigtigste er hvad du skal bruge. Mangler du et eksprestogslokomotiv, er T-maskinen det rigtige, men vil du hellere have et godstogs- og sidebanelokomotiv, er det D-maskinen at foretrække...

Læs evt. anmeldelsen af D-maskinen her:

http://www.mj-blog.dk/2008/01/d-maskine-fra-hobbytrade/

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

hvis man skifter det bagerste jul på t-maskine til trækhjul, og med gummi så skulle problemmet være løst med at trække og køre af sporet, har ejg ladet mig fortælle.

når jeg har skiftet min aksel vender jeg tilbage.

og ja t-maskinen synes jeg også larmer

Johnny

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.316

PB

Hej!

Jeg synes at T-maskinen larmer så meget, at det er spild af resourcer at sætte et lydmodul i. Den skuffede mig da jeg prøvede at køre med den.

Har dog ikke anskaffet den, idet jeg kører 2-skinne drift. Jeg bryder mig ikke om "grønlændertog" med mede under bugen.

D-maskinen er fin - problemet med lyden tror jeg ikke skyldes dekoderen, men højttaleren.

lunt gyldent kedelvand gør godt......

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

[quote="Gert Frikke"]Hej!

Jeg synes at T-maskinen larmer så meget, at det er spild af resourcer at sætte et lydmodul i. Den skuffede mig da jeg prøvede at køre med den.

Har dog ikke anskaffet den, idet jeg kører 2-skinne drift. Jeg bryder mig ikke om "grønlændertog" med mede under bugen.

D-maskinen er fin - problemet med lyden tror jeg ikke skyldes dekoderen, men højttaleren.

lunt gyldent kedelvand gør godt......

ja det ender jo nok med en d-maskine selv om den ikke har røg ,for lokomotiver som larmer burde høre fortiden til.i øvrigt er jeg mega spændt på e-maskinen håber de har lært noget ellers bliver den også droppet.

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

tak for svarene allesammen så ender det det nok med en d-maskine selvom den ikke har røg,håber heljans e-maskine holder samme standard ellers håber jeg at hobbytrade vil kaste sig over e-maskinen hvis heljan klokker i det igen.

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.500

PB  Blog  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
tak for svarene allesammen så ender det det nok med en d-maskine selvom den ikke har røg,håber heljans e-maskine holder samme standard ellers håber jeg at hobbytrade vil kaste sig over e-maskinen hvis heljan klokker i det igen.
Hvis Heljan klokker i det, så tvivler jeg meget på at hobbytrade vil producere en E-maskine. Men det kan ikke udelukkes, når nu tre producenter laver næsten samme model samtidig. (skinnebusserne)

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.808

PB

"Horsecreek" skrev:
"lars hansen" skrev:
tak for svarene allesammen så ender det det nok med en d-maskine selvom den ikke har røg,håber heljans e-maskine holder samme standard ellers håber jeg at hobbytrade vil kaste sig over e-maskinen hvis heljan klokker i det igen.
Hvis Heljan klokker i det, så tvivler jeg meget på at hobbytrade vil producere en E-maskine. Men det kan ikke udelukkes, når nu tre producenter laver næsten samme model samtidig. (skinnebusserne)

Det skyldes jo nok mere uheldig satsning.

Jeg var et smut hos Hobbykælderen for et års tid siden. Han var af den overbevisning, at Hobbytrade, grundet samarbejdet med Brimalm, nok ville lave E-maskinen også, da de jo derved allerede har tegningerne - men det er jo stadig nok støbeformene, der er de mest bekostelige.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
er der nogen herinde som har begge maskiner og hvad er forskellen med hensyn til køreegenskaber?

Har kørt lidt med begge maskiner.

T-maskinen larmer som en gammel kaffekværn. Det er altså ikke noget der hører modeltog til i år 2008! Jeg fatter ikke at det kan lade sig gøre at sælge den overhovedet.

D-maskinen er noget helt andet, omend den heller ikke er fejlfri. Lydproblemet kommer nok til at ramme næsten alle, da det er en samling mellem 2 print der går i stykker. En større forhandler sendte over 1/4 af deres maskiner retur på grund af fejl, da de fik første sending hjem og selv afprøvede dem, inden de røg ud til kunderne. Den D-maskine vi har på modelbanen i HAdsten kørte i 1 dag, så knækkede kuglen af trækakslen mellem lok og tender, det vil jeg dog mene er en materialebrist og ikke en seriefejl som med lyden.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.316

PB

Hejsa igen!

Lyden i T-maskinen synes jeg også er elendig i sig selv. Det lyder som om de har pakket højttaleren ind i en gammel hovedpude. Mærkelig indeklemt død lyd - når man kan høre den! Det kan man ved langsom kørsel!

Det er noger Märklin noget........

remisetid nærmer sig hastigt!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.316

PB

Hej!

I stedet for at vi alle skal opfinde tingene, kan du så lige beskrive hvor der opstår dårlig forbindelse mellem printene i D-maskinen?

hvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hej!I stedet for at vi alle skal opfinde tingene, kan du så lige beskrive hvor der opstår dårlig forbindelse mellem printene i D-maskinen?Gert

Ikke på stående fod, da vores egen D-maskine er hos Hobbytrade for reperation.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Kan så sige at jeg har hørt det samme mht. lydmodulet i D-maskinen (min er som sagt stadig nede ved Hobbytrade fordi lyden gik). Snakkede med forhandleren (det er Trinbrættet/Perron4) og de lød ikke alt for optimistiske i tirsdags. Overvejer at få en uden lyd, for at undgå problemet (hvis det da ellers kan lade sig gøre).

Men hvis det er et generelt problem og 3/4 af alle køber med lyd, så kan jeg godt se problemet, hvis for mange begynder at få samme vrøvl.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Kan så sige at jeg har hørt det samme mht. lydmodulet i D-maskinen (min er som sagt stadig nede ved Hobbytrade fordi lyden gik). Snakkede med forhandleren (det er Trinbrættet/Perron4) og de lød ikke alt for optimistiske i tirsdags. Overvejer at få en uden lyd, for at undgå problemet (hvis det da ellers kan lade sig gøre).Men hvis det er et generelt problem og 3/4 af alle køber med lyd, så kan jeg godt se problemet, hvis for mange begynder at få samme vrøvl.MvhClaus

Alle maskiner er forberdte til lyd (har indbygget højttaler) og ska kun have en dekoder i, før det fungerer.

Det er så vidt jeg husker ikke på selve lyddkeoderen (som er en ganske standard LokSound med 21 polet stik) at fejlen ligger.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Alle maskiner er forberdte til lyd (har indbygget højttaler) og ska kun have en dekoder i, før det fungerer.Det er så vidt jeg husker ikke på selve lyddkeoderen (som er en ganske standard LokSound med 21 polet stik) at fejlen ligger.Klaus

Nej, jeg huskede ret.

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model/browse_frm/threa...

Stik til højttaleren der er for ringe og for ringe/billig en højttaler.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Selv om jeg startede tråden for et lille stykke tid siden inde i modelbanegruppen, så har jeg dog ikke set svaret med den mere tekniske forklaring på problemet, før nu.

Men hold da fast, det er en kompliceret omgang, og specielt for ikke elektronikkyndige. Det er ikke bare noget os sådan mere "dødelige" går ind og piller i. Vil i hvert fald nødig.

Men hvorfor opstår sådanne en ting, det kan jo ikke være fordi Hobbytrade eller leverandøren ikke har nogen erfaringer med det.

Jeg håber alvorligt talt at Hobbytrade finder en løsning og ikke bare sender en ny maskine, så problemet opstår igen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 589

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Men hvorfor opstår sådanne en ting, det kan jo ikke være fordi Hobbytrade eller leverandøren ikke har nogen erfaringer med det.

Det kan være en ganske almindelig svipser, som sker fra tid til anden. Måske har Hobbytrade specificeret et stik med for tynde pinde. Eller måske har de specificeret det rigtige stik, men kineserne har foreslået et andet (billigere) fabrikat mens de har lovet at den med garanti er kompatibel (men hvor de så har overset tykkelsen af pindene). Eller også har kineserne bare skiftet stik uden at spørge om lov.

Dette er blot et par simple gæt; Mulighederne er mange. Alle ovennævnte eksempler er set i virkeligheden mange gange før (generelt i elektronikindustrien, ikke for Hobbytrade specifikt), og det kommer med garanti også til at ske igen. Og ikke kun i Kina.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 356

PB

Jeg har meget svært ved at forstå at i er så kede af Märklins T maskine. Jeg har en 38´er nr 37030 og den kan trække et godstog på syv meters længde uden problemer. Den larmer iøvrigt ikke synderligt lidt ligesom et Roco lokomotiv. Der kan være en tendens til en syngen ved helt høj hastighed, men det er bare tandhjulene der skal smøres. Mine eneste anker over maskinen er det meget primitive forparti. Der er hverken skærm over forløberen og den virker meget nøgen på den forreste del af understellet. Desuden ser den øverste frontlanterne en anelse mærkværdig ud i forhold til de billeder man ser af 38´ere i virkelig drift.

Jeg tror ikke at det vil gavne nævneværdigt at sætte hæfteringe på den bageste drivaksel. Den har ikke et særlig kraftigt tryk mod sporet så det er spildt at bygge noget om. Derimod har jeg en ide om at de fleste T-maskiner er samlet forkert på fabrikken så den forreste drivaksel ikke rører sporet.

mvh

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Jeg har meget svært ved at forstå at i er så kede af Märklins T maskine. Jeg har en 38´er nr 37030 og den kan trække et godstog på syv meters længde uden problemer. Den larmer iøvrigt ikke synderligt lidt ligesom et Roco lokomotiv.

Hvilket Roco lokomotiv har du sammelignet med ?

Jeg har kørt parallelt med T-amsiken og Rocos N-maskine. T-maskinen lyder som en kaffekværn sammenlignet med N-maskinen.

Til gengæld virker samme motorkosntruktion som i T-maskinen næsten lydløs i andre maskiner.

For øvrigt, så lyt til en Roco V80 (BR 280) eller en E 44 af konstruktionerne fra de sidste 5-6 år. De siger absolut [u]intet[/u].

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Den larmer iøvrigt ikke synderligt lidt ligesom et Roco lokomotiv.

Læs evt:

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model/browse_frm/threa...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 356

PB

Jeg kan sammenligne med adskillige NYE Roco lokomotiver deriblandt en 50´er en MZ´er og en svejtsisk 460. Kendetegnet for dem alle er at de har været smurt utilstrækkeligt eller direkte forkert fra fabrikken. Jeg tror også det er det der er galt med jeres T maskiner. Jeg tror jeres problem ligger i den gear udveksling, der sidder i fyrkassen. Den er simpelthen smurt forkert eller utilstrækkeligt og lyden tyder på at det er noget, der kører rimelig hurtigt. Den skal have noget let smørefedt. Så er jeg overbevist om at jeres problemer forsvinder. Med hensyn til forløberen er der noget, der må være monteret forkert fra fabrikken. Det er muligt at jeg får en imellem hænderne i aften så kan jeg melde tilbage med hvad jeg finder ud af.

mvh

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
. Jeg tror også det er det der er galt med jeres T maskiner. Jeg tror jeres problem ligger i den gear udveksling, der sidder i fyrkassen. Den er simpelthen smurt forkert eller utilstrækkeligt og lyden tyder på at det er noget, der kører rimelig hurtigt. Den skal have noget let smørefedt.

Det skal jeg ikke kunne sige - alle 3 jeg har haft chancen for at køre med har lydt ens (meget grimt).

Personligt syntes jeg at der er pinligt at Märklin som en af verdens støreste modeltogsfabrikanter ikke har styr på sådan noget og tillader sig at tage [u]så[/u] stor en pris for en model der lyder sådan. De er jo ved at gå Heljan i bedene (Pr maskine og smøring i snekker).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

MHauge

Indlæg: 38

PB  Hjemmeside

Nu prøvede jeg lige at give min T-maskine en lille omgang, en lille dråbe alm Märklin olie ind til tandhjulene der forbinder motoren oppe i kedlen med undervognen, derudover bøjede jeg frontløberens fjeder lidt tilbage, så den ikke trykker helt så hårdt.

Sikke en forskel !

Nu er den straks blevet en hel del mere lydløs, dog siger den stadig noget mere end mange andre modeller.

Derudover hjalp det også godt på mine stigninger, nu kan den køre op ad min 4% stigning som samtidig går rundt i en 180 graders R2 bue, med 11 to-akslede vogne og 5 fire-akslede vogne, derudover har jeg ikke flere almindelige vogne, kun en skinnerensevogn og roco's digitale kran - dem er den ikke meget for at tage med op.

Det er da vist ikke noget at klage over Laughing out loud

__________________

Märklin Mobile Station, C-skinner, DSB Epoke 4
http://marklin.mhauge.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

jeg har nu haft mulighed for at prøve en t-maskine (den ny) op i mod mine roco n-maskiner (ac) og konklusionen er klar her fra ,den har en høj hylende lyd i forhold til rocos n-maskine.maerklin det dur ikke.jeg køber mig en d-maskine i stedet for.

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
jeg har nu haft mulighed for at prøve en t-maskine (den ny) op i mod mine roco n-maskiner (ac) og konklusionen er klar her fra ,den har en høj hylende lyd i forhold til rocos n-maskine.maerklin det dur ikke.jeg køber mig en d-maskine i stedet for.

At sammenligne et hvilken somhelst lokomotiv med Roco´s N maskine er næsten uretfærdigt, N maskiner er faldet så heldigt ud, at den næsten er uden sammenligning, nå vi taler støj fra motor osv.

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

det er jo korrekt det er også derfor jeg næsten kun køber roco lokomotiver ,men stadig selv isoleret set synes jeg t-maskinen larmer alt for meget .fatter ikke at de sender sådan noget på markedet de kan jo godt har bla deres br 45 damper som bruger samme motor konstruktion kører iøvrigt lige så godt som en roco n.som en af de få jeg har som er i stand på til det . p8 eren som t´eren hedder i tyskland har iøvrigt også fået en del kritik med på vejen inde på tyske forumer(støj igen) nogen påstår dog at kunne løse problemet med skift til en esu dekoder ,hvor de samtidig bruger noget papir som underlag hvor motoren er fastspændt det skulle tage noget af støjen.

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 356

PB

Nu har jeg endelig fået kigget på den Märklin T-maskine. Problemet lå netop i dårlig smøring af de to tandhjul oppe ved motoren. De fik lidt fedt og resten af lokomotivet fik en dråbe olie. Maskinen kører nu smukt. Den smule støj der stadig kommer fra den skyldes konstruktionen da der sidder to tandhjul efter motoren, som kører med høj hastighed. Jeg mener dog ikke at dette er slemt i forhold til andre producenter f.eks. Rocos V65. Skal den være mere lydløs er det en ombygning hvor snekken flyttes op efter motoren så det hele kommer ned i fart. Det er ikke noget jeg har lyst til at arbejde med. med hensyn til forløberen så fik manden besked om at ændre sine stigninger. Retningslinien er altså 3 cm pr. meter...

mvh

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.