Jeg er i øjeblikket i færd med at digitalisere mit anlæg, der hovedsaligt er baseret på k-skiner. Hidtil har jeg kørt analogt, og har ikke haft brugt nogen kontakt skinner. Imidlertid er jeg klar over, at når jeg skal køre digitalt, kræver det nogle kontakt skinner af hensyn til tilbagemelding.
Derfor følgende spørgsmål: Er det nødvendigt at købe færdige kontakt skinner, eller kan jeg "nøjes" med at skære den ene skinnestreng over med et lille mellemrum, de steder hvor der normalt skulle være anvendt kontakt skinner, og så blot lodde et kabel på denne skinnestreng til s88?
På forhånd tak for hjælpen.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det er nok at gøre som du beskriver der. Ingen grund til at købe rigtige kontaktskinner.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
mr-data
Indlæg: 805
det var godt at høre, havde egenligt også regnet med det, men ville godt lige have det bekræftet.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det er ikke nødvendigt med tilbagemelding før du har noget at bruge denne tilbagemelding til. Du kan sagtens køre digitalt uden at have tilbagemelding.
Det er først når du vil have noget elektronik eller en computer til at styre driften, at tilbagemeldingen kan bruges til noget.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Blot en kommentar. Märklin K-spor er ikke særligt egnede at lodde på. Materialet gør det svært. Jeg har deformeret en del sveller i forsøget på at varme metallet op.
Jeg anvender i stedet Märklin 7500 steltilslutning.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hej,
Det som du opnår ved at isolere et lille stykke skinne er en slags "punkt" tilbagemelding. Alternativt kan du isolere hele den ene skinnestreng over et længere stykke, som så vil stå som optaget så længe der holder tog. Det leder jo oplagt til en slags blokstyring. Desuden sparer du at skære i skinnerne. Nu kender jeg ikke k-skinner, men mon ikke man kan få lasker med tilslutning. K-skinner er mig bekendt iøvrigt fra naturens hånd isolerede imellem de to skinnestrenge. (ret mig hvis jeg tager fejl - jeg har planer om at investere i noget k-flex
)
Nu skriver du ikke hvor du ellers lige er med planlægningen, men du skal selvfølgelig også ha en eller anden s88 dims som du slutter den isolerede skinne til, men det går jeg ud fra du har styr på
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Du skal da bare lodde på laskerne. Det gør jeg. Roco har nogle lasker, der passer rigtig godt på K-skinner. De er lette at lodde på. Også Lima har nogle let loddebare lasker.
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
[/quote]
Blot en kommentar. Märklin K-spor er ikke særligt egnede at lodde på. Materialet gør det svært. Jeg har deformeret en del sveller i forsøget på at varme metallet op.
Jeg anvender i stedet Märklin 7500 steltilslutning.[/quote]
Tak for tippet, det vil jeg også benytte mig af, når jeg skal til i gang for alvor. Så må det være 7504 der bliver brugt til midterlederen? Tænker her på hvis der fx. skal en ekstra fødeledning på med strøm.
De er dog lidt dyre, men der er sikkert en tysk netforretning der har dem til en fornuftig pris.
Nu går tråden jo på tilbagemelding. Her er jeg også ved at gøre forskellige overvejelser i øjeblikket.
Det jeg forestiller mig (det drejer sig om en enkeltsporet hovedbane med en lille sidebane som tilslutning, og så en opstillingsbanegård), er måske tilbagemeldingsmodeluler på opstillingsbanegården.
Kan S88 modulet laves sådan at det kan føres til fx. en pult, hvor man så på den hjemmelavede sporplan via lamper/dioder, kan se om sporet er besat? Nu ved jeg ikke så meget om S88. Er der vejledning med til S88 modulet, så man kan se hvordan og hvorledes det hele skal tilsluttes?
Ellers bliver det digital kørsel, men overvejer kraftigt at lade være med at lade sporskifterne være digitale, men være analoge via betjeningspulten. Det er fordi jeg ønsker det skal ligge så tæt på virkeligheden som muligt. Men overvejer det også for at spare på decoderne.
Mht. signaler overvejer jeg også analog styring. Således at man som lokomotivfører selv skal stoppe toget, når signalet står på "stop". ATC var heller ikke fremme dengang i epoke III. Og så koble signalerne på betjeningspultene.
Viessmann laver nogen vingesignaler der let kan fordanskes, er det let nok her at lave det sådan at de bliver styret uafhængigt af banen? Går ud fra at der følger nødvendig anvisning med.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Claus og alle andre
Det Peter (digitaltoget) mener med at det er svært at lode på K skinner, er hvis man vil lodde diretke på minus skinne, lodder man i samle lasken som Thomat skott er inden på, er der ingen problemer overhovedet, vedr. lodning på midterlederen, er der disse små fine kobber stykke, i mellem skinne samlingerne, og de er også lette at lodde på, så der er kun om man skære i minus skinnen, og derfor skal lode på selve skinnen, man få problemer ala Peter siger..
S88 moduler sender blot minus strøm afsted, og skal dette bruges i en analog bane, vil jeg forslå, at s88 kontakten aktiveret et relæ, som så forbindes med en diode, herved kan du trække alm. analog strøm til sportavlen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Ja, 7504 er til midterlederen.
s88 sluttes til din digital central, hvad du herefter kan anvende tilbagemeldingen til, afhænger af din digitalcentral og tilsluttede enheder til denne. s88 eneste funktion er at formidle signalet til digitalcentralen.
Men hvis det eneste du ønsker er en lysende lampe i din pult, er s88 måske lidt overdrevet at anvende.
Hvis du har en Intellibox, kan du med fordel i stedet anvende en
"63350 LocoNet Rückmeldemodul für den 3-Leiter Digitalbetrieb"
Eller blot lave en gammeldags "lampe, der lyser, hvis der er forbindelse mellem sporstrengene via uisolerede hjulaksler".
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Det er da en al for dyr løsning. Køb i stedet nogle lodbare lasker, som jeg nævnte tidligere i tråden. Til midterlederen, slibes lidt af lakken blot af på undersiden af skinnen, så er den let at lodde på. Hvis du benytter en Proxxon ell. Dremmel lignende maskine til at skære skinnerne over med, er denne god til jobbet.
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja man bliver hele tiden lidt klogere
Er faktisk begyndt at overveje en Intellibox, i stedet for fx den mere avancerede Ecos. Den er enkel, og først og fremmest driftssikker samt let at have med at gøre, ikke mindst til mit behov. Har også fået den anbefalet af en forhandler, og det var ikke fordi han skulle sælge ud af lageret.
Og hvis man kan vente, så kommer der en jo som bekendt en ny Intelliboks i 2009.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg vil nu mene at ECoS netop er den enkleste at betjene, da man får det hele serveret på skærmen. For mig at se er Intelliboxen anno 2008 forældet, beklager men det er altså min mening, bla. fordi:
osv osv...
Jeg kan ikke se noget sted at IB skulle være mere driftsikker end ECoS/CS og Commander, bla. har man jo hørt en del om IB nedbrud under kommunikation med PC, S88 kontakter osv.
Hvis du overvejer en IB, så vent i det mindste til næste generation kommer, eller få demonstreret ECoS eller Commander inden du bestemmer dig.
Nå, det var vist lidt offtopic, men synes det skulle med
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg kan kun give Dennis ret, har selv haft en EcOS i hånden en uges tid, og det er en lækker sag, så der ville mine penge nok falde om jeg skulle have en ny digital central i dag..
Den kommende IB 2 tja, tror allerede den er forældlet inden den kommer på markedet desværre..
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Du kan se princippet her:
http://medienpdb.maerklin.de/mm/downloads/MM_0107_Download.pdf
Se side 1
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for tippet. Se det er i hvert fald en nem, effektiv og ikke mindst billig løsning at lave det på. Det tror jeg, at selv jeg kan finde ud af
Mht. digitalstationen, så lod jeg mig vist også rive lidt med af en forhandler her for nylig. Det han slog på, var dog de mange muligheder for diverse tilbehør og udstyr der er til Intelliboksen.
Men er det ikke lidt at "skyde gråspurve med kanoner" at fx. anskaffe en Ecos og så lade sporskifterne på ens bane være analogt styrede? Men kan godt se de andre fordele der er med lokomotivstyringen.
Vil under alle omstændigheder lige se tiden lidt an endnu, og når opstartsfasen går i gang for alvor (nu gælder det i første omgang bygningen af understellet), så bliver det den gode gamle Märklin 6021´er der i første omgang kommer til at tage sig af kørslen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.