Efter mange forsøg og grundig hjernevridning er min layout endeligt ved at tage form, men holder det vand ?
Er det for kedeligt eller urealistisk ?
Kom endelig med bud,eller forslag til ændringer men midter gangen skal være fri, det vil sige at pladsen som banen er på er rimelig fast.
__________________
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
lige lidt flere billeder af layout, det første billede er med rettelser som er modtaget fra en anden thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Er ikke så kyndig på sporområdet men det er efter min mening, flot!
Er du ved at lave en bane oppe på loftet mellem spærene? Så har nemlig gang i det samme projekt.
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Hej mads
Det er helt rigtigt, lige nu er rummet 3,8 x 10,5 meter, senere .. om nogle år udvider vi til 3,8 x 17 meter.
Der er altid muligheder, man skal bare finde dem
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du har en del "lige" spor, få nogle "bløde buer" ind i sporføringen, det bliver meget pænere så....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jeg savner lidt mål på tegningerne og radier. Hvilke skinnetype påregner du at bruge?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Det er helt rigtigt, der skal være lidt "liv" i sporstrækningen, det kommer helt klart når skinnerne kommer på pladen / ramper.
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Selve banen er lavet som hylder på ca. 80 cm hele vejen rundt i rummet, for at have en rimelig mulighed for at kunne nå ind hvis et tog skulle afspore.
Jeg køre med Roco line skinner, mindste radius bliver 42cm og helst 48 cm
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Selve banen er lavet som hylder på ca. 80 cm hele vejen rundt i rummet, for at have en rimelig mulighed for at kunne nå ind hvis et tog skulle afspore.
Jeg køre med Roco line skinner, mindste radius bliver 42cm og helst 48 cm
Grunden til den lange rampe ned ( markeret med grønne spor ) som starter venstre hjørne, er at jeg vil prøve at holde en stigening på max 2,5 cm pr. meter. det er for at hjælpe det martriel som ikke er så stabilt trækkende ...
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Puha, der forvirrede du mig. Jeg havde temmelig svært ved at overskue alle de halve billeder - uden kommentarer. Lad mig lige se om jeg har forstået det korrekt:
Du har et loftrum på 3.85 * 10.5 (Men ikke i hele højden. Hvor bredt er der ved nederste lag?).
Billedet med 5 kanten er rummet set fra enden.
Farverne på 5 kanten er dels planerne og dels sporene og farverne har intet med hinanden at gøre.
Der er to lag (planer), som begge er synlige. De bygges på hylder på 80 cm i dybden.
Der er ingen skjulte spor (med undtagelse af den grønne rampe og lidt tunnel).
De to lag forbindes af den grønne sporstrækning med en max stigning på 2,5 %.
Der bygges med Roco line med radier på min 42 cm, helst 48 cm.
Jeg har klippe-klistret lidt i dine billeder og samlet dem til 2 planer (vedhæftet).
Jeg tror grunden til, at der ikke har været flere kommentarer, har været at det har været for svært at overskue. Forholdene og planerne? De ser godt nok spændende ud.
Nu er jeg vist klar til at nyde din bane og jeg håber at min opsummering også får nogle af de garvede til at melde ind herefter
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Thomas
Så fik jeg set nærmere på selve planen. Håber du ka' bruge mit indspark her. Nogle af de mere erfarne kan nok komme med mere.
Øverste plan: Dine godstoge fra opstillingssporene kommer til at skulle bakke meget for at komme ud på hovedsporet, faktisk ind på hovedstationen? En transversal nederst tv var måske en ide.
Er det bevidst, at du har lavet det enkeltsporet nederst th. igennem tunnelerne? Jeg ville nok lave den dobbeltsporet, men det er vist mest en smag og behag ting. De tog der kommer fra station+remise kommer til at vente inde i tunnellen, men det kan de vel også og så bliver der noget start/stop ved signaler.
Jeg ville nok også skjule den 180 graders kurve øverst th. i en tunnel. Du har næsten undgået alle synlige 180 graders kurver ellers.
Den grønne rampe hen over havnen kunne evt. erstattes af en helix hen over din blå vendekurve. Om det er bedre ved jeg ikke.
Som Moppe siger: De lige stækning skal laves blødt kurvede. Specielt den nederste laaaange paradestækning.
Nederste plan: Ved læssevejen - ville man da ikke lave en sikring med et ekstra sporskifte, så vognene ikke kan rulle ud på sporet.
Herud over: Hold da op det ser godt ud!
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
En ting som er faldet mig for brystet er at hovedsporene på din store station ender i drejeskiven. Hvis jeg var dig, ville jeg samle sporene i et stikspor langs anlægskanten ved drejeskiven og lægge et sporskifte ind til drejeskiven, sådan at lokomotiverne skal ned at vende på stiksporet inden de kan køre til drejeskiven. Det sikrer at du ikke ved et tilfælde ender i drejeskivegraven med din allerflotteste togstamme.....
Ellers må jeg også tilslutte mig de positive kommentarer, men ja du skal overveje at lave bløde kurver på de lange stræk. Kurverne skal være radius 5-10 meter eller noget i den retning, altså flexspor
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Det meste er allerede sagt ovenfor, jeg har dog et par kommentarer af mere generel natur (der naturligvis her og der hænger sammen med det der allerede er nævnt ovenfor)...
Øverste lag:
1. Den største station med navnet ”Hovedstation” har otte perronspor og det er mere end rigeligt i forhold til den trafik stationerne i den anden ende kan genere. Tænk på hvor få perroner, der egentlig bliver brugt i Hillerød, der har S-bane mod København og 3 andre linier til at dække Nordsjælland. Og som nævnt har drejeskiven en uheldig placering og alt for mange spor i forhold til antallet mulige afgående/ankommende tog.
2. Et maskindepot af denne størrelse har brug for et anselig antal spor til kulpåfyldning, slaggegrube og vandpåfyldning, derfor er rådet om en anden placering også i denne hensigt fin.
3. Byen omkring ”Hovedstation” har med dennes størrelse højst sandsynlig et velvoksent posthus (måske med spor) og et pakhus (også med spor).
4. Typisk er der også i nærheden af de største byer en betydelig industriaktivitet med spor). Er godt nok nævnt helt til venste på tegningen. Opbygningen af sporarealet viser snarere en sporrist til ankommende (gods)tog.
5. Banens største station huser måske også en afdeling af banetjenesten. Eller i hvert fald har dette et enkelt spor (i nærheden af remisen?).
6. Der mangler måske også nogle af de små stikspor, der bliver brugt til ventende rangermaskiner, eller spor med el/dampopvarmning i nærheden til sovevogne og restaurationsvogne.
7. hvis der køres højrekørsel bliver ”By” med sikkerhed betjent af tog mod ”Hovedstation, men kan fravælges i den anden retning. Dette er ulogisk... En fornuftig køreplanskørsel bliver det derfor vanskelig at designe.
8. ”By” i højre hjørne øverst har nok ikke brug for en remise med to spor, men hvis man laver en industri, der stor nok (eksempelvis en kemisk industri med mange tankvogne og mange vognbevægelser) vil dette kunne retfærdiggøres. Læg lidt flere spor ind med omkørselsmulighed.
Nederste lag:
1. God idé med den skjulte station i det grønne område. Jeg ville give den et spor mere i hver retning, og flytte den ind langs væggen, der hvor ingen kan se den
2. Planens største problem, er så vidt jeg kan se, den bro (grøn) der er tegnet hen over havnearealet. Den tror jeg ikke man kan finde i Danmark
3. Efter den lange skjulte rampe deler den tosporede strækning sig igen – igen ikke særlig logisk – her ville jeg lave en samlet stor station forrest mod kanten af anlægget og udnytte resten af pladsen til en (smalspor) roebane med tilknytning til sukkerfabrikken.
4. Havne- og industriarealet ville jeg knytte til stationen med et særskilt spor for ikke at genere trafikken på hovedstrækningen.
5. Det er fornuftig med en skjult opstillingsbanegård til al det materiel man ikke lige har brug, men indgangen skal nok skjules på en eller anden måde.
6. Med ”fornuftig” tænker jeg på, at man udmærket kan veksle mellem eksempelvis epoke IIIa og IIIb, men hvis man vil køre IIIa skal MZerne og de nye B-vogne nu engang gemmes væk.
Hvis vi sammenfatter ovenstående og de mange andre konstruktive kommentare ovenfor, fornemmer jeg lidt at vi snakker om symptomer, der har sit udspring i et lidt større problem.
Hvad er egentlig banens tema? Jylland, Sjælland, hovedstrækning med/uden enkeltsporet sidebane? Jeg fornemmer lidt af det hele, så derfor er det svært lige at komme med en superløsning. Tænk lidt over et samlet koncept – helt ovenfra - derefter kan vi gå i detaljerne og stationernes udforming.
Men et er givet. Med den plads du har til rådighed har du plads nok til virkelig at lave noget flot...
Forhåbentlig tænker din bankrådgiver det samme
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Takker, og tak for at give stof til efter tanke :idea:
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Jeg må nok lige i tænke boksen med stiksporet, det er jo helt rigtigt, det var kun fordi det var nemt at vende lokomotiverne på denne måde og nemt at finde et ledigt spor at køre ud på ... men kan godt at det nok må ændres.
... Ja ja ... jeg skal nok lave liv på de lange strækninger
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Thomas
Lige en kommentar: Det er lidt bøvlet at skulle indsætte ekstra quote og /quote i teksten, men det gør det mere læseligt for andre. Er man i tvivl om det ser rigtigt ud, er "Vis prøve" en god funktion.
Ang. planen:
Det samme gælder vist for sukkerfabrikken. Jeg har indtegnet dem på vedhæftede billede. Andre kan måske sige om jeg er helt galt på den, men ville man ikke sikre sig sådan mod løse vogn på hovedsporet på denne måde?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Hej Igen
Det er meget tyde ligt nu hvad du mener .. billede siger mere en 1000 ord
Disse foresalg vil jeg kraftigt overveje .. men jeg er dog ikke meget for at lave rundingen øverst th skjult, men måske lave kurven/radius noget større .. hville det hjælpe?
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Det er jo kun smag og behag. En 180 graders kurve ser man ikke i virkeligheden og i så tilfælde er den meget stor! Skjul du den hellere med lidt skov, hvis du ikke vil have den i tunnel. Det er jo småtterier vi tuner på nu
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Hej
Jeg vil klart overveje at have meget beplantning på banen .. i sær på de ikke helt rigtige kurver .. tror snart vi må lave en ny tråd, hvor vi starter forfra med de foreslag som er kommet ind nu ... vil du hjælpe med at klippe dem sammen igen
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Send mig blot billederne så skal jeg gerne klippe-klistre igen, men behold det i denne tråd så får man hele historikken med.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Hej igen ..
Så er vi klar med en del ændringer, og her til også lidt spørgsmål.
1. Banetjenesten ... hvor skal de være?
2..Måske mangler nogle af de små stikspor, der bliver brugt til ventende rangermaskiner, eller spor med el/dampopvarmning i nærheden til sovevogne og restaurationsvogne ... hvor ville man kunne lave dette på min sporplan?
3. jeg kunne godt bruge nogle foreslag til forskellige industri typer på jernbanen ... og gerne nogle som hænger sammen, f.eks. svaværk, snedkeri og møbelfabirk osv.
Mvh.
Thomas
PS. kom gerne med andre foreslag, alt er velkommen.
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Thomas
Lige et par muligheder til din enkeltsporet strækning, inklusiv erstatning / supplement til dine dobbelte traversaler ved skorstenen.
Mulighed 1
Tanken er, at når du ikke kan lave tunnelforløbet dobbelt pga bredden (i øverste plan nederst til højre), så må du tage højden i brug. Du har i forvejen både mellemste lag og øverste lag så det passer fint sammen. Det andet spor rundt lægges blot ovenpå. Det giver dig også mulighed for at tage turen Thomas - Venus - Thomas. Hvis du beholder højrekørsel (dvs ingen dobbelte transversaler) skal du dog altid forbi Venus, når du kommer fra den nederste plan, men nu lægger du jo selv op til lidt blandt højre/venstre.
Mulighed 2
Mulighed 2 er en videreudbygning af 1 som samtidig giver mulighed for at fjerne transversalerne. Eneste omkostning/fordel(?) bliver at Venus bliver ensrettet. Den kan fortsat besøges fra både nederste plan og Thomas. Venus kan også helt bypass'es. Du får også muligheden for at returnere tilbage til Thomas, hvor toget kom fra uden at besøge Venus først. Største minus er, at der kommer endnu en 180 graders kurve.
Begge muligheder, uden transversal, undgår potentielle frontalsammenstød.
Begge muligheder kan også kombineres med transversalerne.
Der var vist aldrig nogen, som fik be- eller afkræftet sikringen mod løse vogne på hovedsporet!? Er jeg helt galt på den der?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Jeg kam godt se at der er noget at tænke over ... går lige i tænkeboksen
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.