Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

15 kvm. rum - layout?

Layout forslag efterlyses

Efter flere måneders tænkning og flere bibliotek besøg, er turen omside kommet til at jeg er ved at være klar med et rum og en ide til et anlæg. Men hvilket layout skal jeg nu vælge? Her er lidt af mine ønsker og overvejelser.

Epoke

II og III - det vil sige primært kørsel med de skønne damplokomotiver og dermed hele anlæget inkl. stopsignaler, huse og miljø indrettet derefter. Jeg vil kort sagt gerne se et langt tog smyge sig gennem et typisk dansk ”Morten Korch” 1930 - 1950 sommerlandskab fra den ene station til den anden via en travl gods- og passagerbanegård.

Ide

Primært ønske er at have et modelanlæg med et stort savværk som den ene enestation (skovdistrikt), og godstransport/transport af medarbejderne fra savværket via en hovedbanegård til en anden endestation (mindre landsby). Savværket skal således være det bærende element på hele anlægget med en del rangerspor, træstammer og bygninger og skal derfor vægtes en del plads.

Ligeledes vil jeg gerne have en rimelig stor banegård med et laaangt perronafsnit (plads til min. 3 meter tog) og 3-4 perronspor, en drejeskive med tilhørende remisse og en passende del rangerspor. Der skal også vægtes en del plads til et kulanlæg af stort omfang, da banegården er det centrale ”optankningspunkt” for kul og vand.

Endelig vil det være dejligt hvis det er muligt at lave dobbeltrettet spor til/fra banegården, så der er mulighed for en masse krydsende trafik på dette knudepunkt. Ude på resten af anlæget vil det derimod se godt ud med et langt enkeltsporet stykke snoet paradespor for damplokomotiverne - måske via en gl. jernbro, der dog ikke skal være af ”alpetypen”.

Det er også et stort ønske er at have et så realistisk landskab og sporføring som muligt på den begrænsede plads (15 kvm) og ikke blot at klemme mest mulig sporføring ind (som vist i alle Marklin katalogerne - oh, skræk!). Det betyder mest mulige synlige R5 spor og ingen skjulte spor (i f.eks. helix) mindre end R2 af hensyn til kørsel med længere vogne. Bygninger, mennesker og huse skal så vidt også optræde mest muligt. Det betyder meget for mig at man kan se toget med mange vogne langsomt arbejde sig gennem landskabet, så bygningerne må ikke skjule selve toget på sin rejse gennem landskabet. Undtaget er dog evt. heliox bjerge eller tunneller

Jeg har flere uafklarede punkter bl.a. omkring endestationerne. Skal der (grundet dampdriften) være en drejeskive ved hver endestation (hvilket betyder 3 drejeskiver på 15 kvm anlæg - lidt i overkanten...) eller skal jeg nøjes med en drejeskive på banegården og blot lave vendesløjfer ved endestationerne? Disse findes jo ikke i virkeligheden, så måske det er bedre at lade toget ”forsvinde” fra endestationen via en tunnel/helix ned til skyggebanegården og dermed køre skjult til banegården hvor toget ”på mystisk vis” dukker op igen?

Størrelsen af rummet

410 x 380 = 15.6 kvm (minus 1 kvm. til fyret) - se tegning. Døren åbner udadtil så ingen problemer der.

Baggrund

Baggrunden (væggene) skal i første omgang blot holdes i lyseblå maling på træplader.

Antal tog/vogne

Helst plads til 15-20 togsæt ( á 2 - 3 meters længde) skjult under bordet i skyggebanegården så jeg på skift kan kalde forskellige togsæt frem. På den synlige del af anlæget skal der vel max. være 3-4 togsæt kørende af gangen.

Antal niveauer

Åbent spørgsmål - hvor mange er praktiske/ser godt ud? Laver gerne en eller flere helix eller anden løsning til nedkørsel til skyggebanegård. Kan bygge alt selv - hvad er bedst?

Type

H0, 3-skinne system, Marklin C-skinne. Valgt grundet driftsikkerhed over udseende, og fordi jeg altid har haft systemet, er meget tilfreds med det og kender det godt.

Radius

Kun bløde radius’er - ingen skinner under R4/5 som synlige spor og meget gerne anvendelse af marklin 24912 skinne (R 1114mm). Sporskifter: slanke eller almindelige - hvad er forskellen/fordele/ulemper?

Styring/elektronik

Alt ønskes styret digitalt af hensyn til lydeffekter m.v. i togene. Dette sker pt. via min Marklin Mobile Station, men ønsket er en senere opgradering til f.eks. ESU Command Station (Ecos) eller tilsvarende styring.

Færgeleje

Det vil være RIGTIGT dejligt med et lille færgeleje til en ”Hvalpsund” færge kopi eller anden tidsmæssig korrekt færge som kunne tage 2-4 togvogne, men spørgsmålet er om det kan presses ind med alle de andre ønsker?

Baneføring/layout

”Kødben” med banegård på midterstræningen. Måske et ”U” eller trekantet design? Er dog åbent overfor alle forslag

Begrænsninger

2 meter til loftet - ellers ingen. Ingen vinduer der ikke kan blændes af hvis behovet skulle vise sig.

Andet

Ingen Faller car, stor industri, sporvogn, storby eller andet. Kun landidyl og hygge-nygge

Pyh, det var vist det meste - nogen gode forslag til layout Laughing out loud

Modelbane mål

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

En toglængde på 3 meter fylder jo stort set en hel væg i dit rum! Så det er måske lige i overkanten i dette rum.

Gerd Drescher (måske ikke stavet rigtigt) der har stået for anlægget i MIWULA i Hamburg siger: Toget skal hele tiden forsvinde bag et eller andet (træer, huse, klipper, bakker eller tunneller) for at dukke op "i et nyt billede" Det synes jeg er en meget rigtig tankegang. Det er da trist at se toget køre i en uendelighed på en lang strækning med hede uden træer eller lign. Det bliver simpelt hen for ensformigt.

At lave modeltog er meget lig teater - at lave noget der danner nogle billeder inde i vores hoveder - billeder vi godt kan lide. Vel vidende at det ikke er virkelighed.

Noget jeg synes at du skal overveje.

Men rigtig god fornøjelse!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Didrik" skrev:
Ligeledes vil jeg gerne have en rimelig stor banegård med et laaangt perronafsnit (plads til min. 3 meter tog)]-cut-410 x 380 = 15.6 kvm (minus 1 kvm. til fyret) - se tegning.-cut-Kun bløde radius’er - ingen skinner under R4/5 som synlige spor og meget gerne anvendelse af marklin 24912 skinne (R 1114mm).

Jeg er ked af at sige det, men hvilket af de ovenstående krav vil du helt slække på?

Størrelsen af rummet bliver måske lidt besværligt, men okay, din station kan måske lægge rundt i et sving.

Ellers må du korte ned på radierne (eller skjule næsten alle sving).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Didrik" skrev:
Ligeledes vil jeg gerne have en rimelig stor banegård med et laaangt perronafsnit (plads til min. 3 meter tog)]-cut-410 x 380 = 15.6 kvm (minus 1 kvm. til fyret) - se tegning.-cut-Kun bløde radius’er - ingen skinner under R4/5 som synlige spor og meget gerne anvendelse af marklin 24912 skinne (R 1114mm).
Jeg er ked af at sige det, men hvilket af de ovenstående krav vil du helt slække på?Størrelsen af rummet bliver måske lidt besværligt, men okay, din station kan måske lægge rundt i et sving. Ellers må du korte ned på radierne (eller skjule næsten alle sving).Klaus

Okay - så lad os sige 2,9 meter perron... Wink

Nej, spøg til side. Den skal selvfølgelig kun være 1,5 meter og maks. 2 meter - ved ikke lige hvad der gik af mig da jeg skrev det andet. Så er det på plads.

Med hensyn til de bløde kurver kan det godt delvist lade sig gøre, men selvfølgelig ikke over alt. Jeg smider lige nogle layout op ASAP som jeg har kikket på + nogle af mine egne forslag.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Her er et par layouts. Den tyske er mit forbillede og den anden mit eget håbløse forsøg på at omdanne den til mit rum.

Jeg arbejder stadigvæk på sagen... Crying

Tysk layout

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Didrik" skrev:
Her er et par layouts. Den tyske er mit forbillede og den anden mit eget håbløse forsøg på at omdanne den til mit rum.Jeg arbejder stadigvæk på sagen... Crying

Egetlayout

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Didrik

Hermed en skitse af min første indskydelse.

Dine krav om 3 * station - heraf een med lang perron, remise og rangerspor - savværk, bro og færge tror jeg ikke er realistisk. Så vil du få 1-2 meter mellem hver station og det er i modstrid med ønsket om lange frie strækninger. Jeg så først de sidste indlæg samt dit eget layout nu (Har siddet og puslet med skitsen en del af aftenen) og det synes jeg også bekræfter det.

Jeg har sløjfet den ene station, men fundet plads til det meste af det andet. Jeg har lagt op til, at du ikke får sækbanegårde.

For at tage det fra højre mod venstre. Øverst th. kommer toget fra nabobyen. Det er en lang dobbelsporet strækning, som fører til den travle banegård. Fra denne strækning udgår der en enkeltsporet sidebane som føre til savværket og dennes lille station. Toget med passagere fortsætter videre til en anden station udenfor layout og vender tilbage via en helix. Tilslutningen af sidesporet til det dobbelt spor kan rykkes længere mod banegården, hvis sidesporet ønskes længere.

Til venstre finder vi banegården, som er forbundet til færgehavnen. I forbindelse med færgehavnen er der også en travl havn som genererer trafik.

Det skjulte niveau består af to helixer + en enkelt lang nedkørsel fra savværksstationen. Helixerne fungerer også som vendinger, dvs at man køre ind på et niveau og ud på niveauet over/under. Det skulle kunne lade sig gøre og derved spares der på pladsen. På samme måde er nedkørselen fra savværksstationen tilsluttet helixen i øverste højre hjørne.

Hvis du ikke ønsker disse vendinger i helixerne kan du istedet bruge de gule spor som danner en fælles vendekurve for alle nedkørselerne. Jeg kan godt lide princippet om, at man kan køre ned i undergrunden for at dukke op et vilkårligt andet sted og det er muligt i dette layout. Skyggebanegården er ikke blevet så stor som ønsket. Du kan i stedet for de gule spor måske klemme en Skyggebanegård mere ind der. At gøre den længere er ikke lykkedes mig. Så skal en af helixerne fjernes. Jeg så først nu at jeg jo slet ikke udnytter pladsen over mod døren, så der kunne helixen jo godt flyttes hen. Evt den ønskede ekstra by med færgehavn!?

Jeg har også holdt mig til 1 meter i dybden på nær ved den nederste helix. Det kan måske øges til ca 1.20 m.

En af ulemperne ved skitsen er, at den ene helix er venstresnoet og den anden er højre, så i den ene skal man køre opad inderst, men mon ikke stigningen kan blive ok alligevel, hvis radius laves stor nok.

Layoutet er lavet i fri hånd (paint) og uden hensynstagen til sportype. Med C-skinner skal du nok rette banegården noget ud.

Bemærk at jeg er novice ud i layouts og at det blot er et udkast! Jo mere jeg ser på layoutet, jo mere kan jeg se, at jeg har stjålet fra mit eget, men i anden forklædning, hvilket vel er meget naturligt, når man ikke har så meget i rygsækken. Om det er godt eller skidt vil jeg lade andre bedømme.

Jeg håber meget, at du kan bruge det til noget. Om ikke andet til at sætte nogle tanker igang.

didrik

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Didrik" skrev:
"Didrik" skrev:
Her er et par layouts. Den tyske er mit forbillede og den anden mit eget håbløse forsøg på at omdanne den til mit rum.]

Den banegård kan du ike lave sådan. Ideen er god, men geometrien i sporene mangler.

Anyhow min ide ville være radiaklt anderledes end de flestes.

Anlæg et niveau "0" i 95 cm over gilvet (nu du kun har 2 meter til loftet). Anlæg en banegård, som du selv har tænkt, i en stor bue langs ventre og øverste væg- den skal blot ikke fylde så langt ud i rummet. Lad en dobbeltsporet hovedstrækning starte nede ved siden af døren og slutte ovre ved fyret.

Samtidig har du fra stationen en enkeltsporet sidebane der løber over mod fyret (og måske gerne krydser den dobbeltsporede strækning). Den enkeltsporede strækning ender i en helix, der tager toget op til niveau" +1"

Nivau "+1" (min. 140 cm over gulvet) starter ovre ved fyret ved at komme ud af helix'en og lige derefter er der en lille sidebanestation med 3 spor, så to persontog kan lave omløb og evt et godstog kan overhales samtidig. Der kan også placeres et stikspor til et lilel pakhus og/eller over til noget industri, så der skal rangeres lidt. Strækningen fortsætter rundt på en smal hylde med landskab og ovre ved venstre væg er der så en lidt større endestation, med stikspor ned til savværket der er placeret på nederste væg ved siden af døren. Savværket skal kun have 2 spor, så der skal rangeres godt med vogne frem og tilbage mellem opstillingssporene på den lille station og savværket, for at få fyldt tømmer i vognene. Lad evt vognene ende inde i savværket og hav en hul bygning uden bagplade, så du kan skifte en fyldt vogn ud med en tom, eller fjerne de rå træstammer og erstatte dem med færidgtsavet tømmer.

Nuvau "-1" indeholder opstillingsbanegår og er tilsluttet den dobbelstpsorede hovedstrækning.

Trafikken er at fra "hovedby" udgår der gods og persontog mod "lileby" og "savby". Savby har den store godstrafik til samvværket, men en virksomhed i lilleby har dagligt en godsvogn der skal hentes og bringes. Fra lilleby skalder briges arbejdere til savby og de større skolebørn skal til hovedby for at gå i skole. Der er selvfølgelig også persontrafik mellem savby og hovedby, da hovedby er der man handler, hvor lileby kun har en købmand og savby kun lige de fornødne butikker. I savby er der også kun folkeskole så der skal transporteres unge mennesker højere uddannelser i hovedby.

Hovedby er så paceret ved hovedbanen gennem landet, her kan man stige om fra nærtogene til større gennemgående tog. Samtidig skal godset fra de mindre byer samles op og sættes efter større gennemgående godstog.

Der er dig intet til hinder for at der kommer specielle godstog fra hovedstrækningen (tømmertog) der føres direkte over på sidebanestrækningen og op til savby. Her skal man så lade det krydse et persontog i lilleby.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

mit tidligere viste anlæg

NFJ-layout

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Tak for alle indlæg - jeg går lige i tænkeboks og vender tilbage med nyt layout Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.