Hejsa
Jeg har endeligt fået lavet plads i mit udhus til en modelbane. Jeg forestiller mig at lave to plader som jeg skruer sammen, så de til sammen giver en L-form, som vist på tegningen herunder. Jeg vil opbygge pladerne som et træ-skelet med en krydsfinerplade ovenpå. Jeg er bare lidt i tvivl om hvilke tykkelser jeg skal anvende. Håber at I kan hjælpe mig
1. Hvilken dimension skal træet til skelettet have?
2. Hvor tykke skal krydsfiner pladerne være?
3. Var det en ide at beklæde krydsfiner pladerne med 10mm flamingo, eller noget lignende, for at lydisolere?
/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Skelettet bygger jeg i 9mm krydsfiner, der stilles på højkant. Hvor højt afgøres egentlig mest af hvad der er praktisk på stedet. Skal det være rigtigt godt laves et skelet med tern, fx 20x20 cm af lodrette krydsfiner plader, limes det sammen bliver det stift, meget stift.
Hvis du virkelig vil lægge plader over det hele, så er 9 mm krydsfiner også fint der, men overvej lige om det ikke er bedre kun at lægge plade til underbygning af sporet, så der bliver huller der hvor der skal være landskab. Det giver meget bedre mulighed for at bygge landskabet varieret.
Det er meget godt beskrevet i "Dansk Modeljernbane hobby for alle ...fra A til Å" af Torben Andersen, som kan lånes på bibliotektet.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det _kan_ være en god ide, kun at lægge plader der, hvor der skal være spor. Det gør konstruktionen mere let og luftig, og giver også mulighed for at tilføre anlægget lavninger og grøfter foruden vejunderføringer, uden at skinnelegmet skal hæves i hvad der svarer til 4-5 meter over jorden(omregnet til 1:87).
Det kræver så også, at man fra starten er rimelig klar over, hvordan anlægget skal tage sig ud.
Men bruger man den tid, der skal til, så ved man det temmelig sikkert også, når man går igang med at bygge.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Kresten
Indlæg: 1.044
Prøv at se ham her: http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/baseboard.htm
Det virker som en god ide...
Kresten
ervar
Indlæg: 77
Hejsa
1000 -tak for jeres svar.
Jeg kan godt se idéen med at kun lave plade, der hvor sporne er. Især hvis man vil lave en viadukt eller en sø, så det vil jeg gøre. Men det afføder jo selvfølgeligt bare nogle nye spørgsmål
4. Hvor meget bredere en sporet laver i pladerne? Er 3cm på hver side nok?
5. Jeg bruger Märklins C-skinner. Hvad ligger i under skinnerne til at lydisolere?
6. Jeg kører ikke med luftledninger. Hvor meget frihøjde skal jeg så have under broer og i tunler?
/Erik
/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
Hej ervar.
1. 3 cm på hver side er rigtig fint, så er der plads til det hele.
2. I tæppeland eller andre gulv forhandlere kan man købe kork på rulle, det er 2mm tykt, 1m bredt og vistnok 2 el. 3m langt det er ikke specielt dyrt og det virker rigtig godt på resonansen.
3. ved frihøjde måler jeg et lokomotiv eller andet fra plade til top og tilføjer 3 cm. så er man på den sikre side. der er jo alligevel ingen der ser at der er for højt til "loftet" inde i en tunnel.
Håber det kunne hjælpe dig.
Mvh Frederik
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
TBS
pensionist
Indlæg: 262
Hej Erik,
Selvom jer også er ”rookie” tillader jeg mig alligevel at komme med et bidrag.
Jeg gjorde / gør selv det, at jeg bygger rammen samt banen op som en skalamodel i balsatræ. For det første er det såre simpelt og det sparer dig for en masse tid. Samtidigt er det billigt og du får en 3 dimensional model at arbejde med og af hvordan det hele kommer til at se ud. Skulle man være så heldig også at have et sporprogram kan man printe sin sporplan ud i nøjagtig det størrelsesforhold man har valgt og få en ganske nøjagtig model af sin bane ved at klippe og klistre lidt.
Skalaforholdet vælges efter temperament - f.eks. 1:10 eller ønskes en større model 1:5. Du behøver faktisk ikke investere mere end max . 50,- kr. i balsatræ. F.eks. 2 stk. 2 x 100 x 1000 mm balsaplader til ca. 14,- kr. stk. samt 3 stk. 8 x 8 x 1000 mm fyrretræslister ( til ben ) a ca. 4,- kr. stk. – i alt ca. 40,- kr. Af den ene 2 mm skærer du lister op i den skalabredde du ønsker til de tværgående stivere i rammen og den anden plade kan du anvende til selve sporene. De eneste du behøver i tillæg til er lidt cyanolim. Nu kan du så til enhver tid ændre / justere på modellen og du kan hele tiden visualisere dig diverse landskaber / tunneler / broer etc.
Jeg er meget enig med Willie Garvin i, at konstruktionen bør være let og luftig for netop at give plads til lavninger osv. Det vil du få rig mulighed for at kunne se ved en sådan skalamodel.
En helt anden ting jeg kom til at tænke på. Du har angivet en bredde på 100 cm i din tegning. Er det nok ? Jeg tænker her på, at jeg selv blev rådet til at anvende mindst ( helst ) R4 radius og så vidt muligt undgå de snævre buer. Nu anvender jeg godt nok K skinner men selv her kommer man ud over 1 meter. Dette er der helt sikkert nogle af de erfarne modeljernbanebrugere det kan kommentere.
God fornøjelse.
Mvh,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
ervar
Indlæg: 77
Hejsa, og tak for alle jeres svar.
Wow, super flot 3D-model! Det ligger nu lidt ud over mine ambitioner, så jeg nøjes med mine computermodeller i Wintrack.
Jeg vil starte med at lave mine plader som hele "bordplader". På den måde kan jeg ligge alle sporene op, og vurdere om planen stadigt giver mening. Efterfølgende kan jeg jo så tegne langs mine spor og skære pladerne ud. Jeg har desværre begrænset plads, så jeg kan ikke lave pladerne dybere end 1m. Det er dog lige bredt nok til at jeg kan benytte R2 i alle syntlige kurver og så kun bruge R1 i de skjulte, så der ikke ser helt skævt ud. Jeg har vedhæftet planen, som I selvfølgeligt også er meget velkomne til at kommentere på.
/Erik
Rookie, Dansk epoke III med Märklin C-skinner og CS