Skal til at bygge ny bane, og i den forbindelse vil jeg gerne spørge om følgende:
[u]Facts[/u]
Der køres digital / Märklin
Jeg vil skifte "skiftesporerne" analog med en separat vekselstrøms trafo
Til nogle af disse skift skal det ske med en impuls fra de kørende tog via en kontaktskinne / eller en isoleret skinne ( = stel / brun )
Med den nye CS2 skal alle "digitale" trafo'er have fælles stel
Og så til mit spørgsmål - må / kan den separate trafo også have fælles stel med de "digitale", det ville gøre det hele meget lettere
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Til at starte med: Nej.
Men det kommer an på din kontaktskinne. Hvad er det for en?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Bygger01
Det kommer meget an på hvad du bruger til at styre sporskifterne ...
Hvis du bruger ESU SwitchPilot er det ikke nødvendig med fælles stel.
Hvis du digitaliserer strømforsyningen med en Deltaboks kan du bruge dennes fælles stel.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.671
Det kan enten være den alm. fra Märklin / 2299 til underverden eller den ene skinnestreng isoleret og lade hjullene klare arbejdet.
Ledningen til et drev og den anden ledning fra vekselstrøms trafo for give en impuls
På det gamle anlæg havde jeg et relæ i mellem for at ændre fra digital strøm til vekselstrømmen , men så har jeg hørt, at skulle være unødvendig / bkan det være rigtig !!!
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Jeg kender desværre ikke 2299, men jeg mener, at de to kontakter bliver kortsluttet til den ene skinne ( = stel ), når slæbeskoen rammer palen i sporet. Hvilken en af kontakterne, der kortsluttes, bestemmes af kørselsretningen (rigtigt?).
Men i begge tilfælde, skinnen eller med en isoleret del af en skinne, må du have en enkelt fællesledning - en fælles nul. Men kun den ene! Derudover skal de to "systemer" være adskilt.
Jeg har forresten selv skrevet lidt om det her: http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm#Str%C3%B8mpuls
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<