Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

HJÆLP:: Kørestrøm

Hej.

Har langt om længe fået min hestesko 3,2 meter x 3,3 meter x 2,2 meter bygget "kørefærdig", mangler stadig meget, men nu kan man køre rundt med toget.

TROEDE JEG::

INGEN ledninger, krydsskiftespor, skiftespor el. lign. er endnu sat strøm til.

OG.

Aligevel melder min ohm meter kortslutning.

Hvor leder man efter en sådan fejl.??

Kan en klat lim (hvid trælim) hist og her ovenpå sveller for at holde skinnen ordentlig på plads ovenpå korken på et par "bøvlede" steder lave kortslutning.??

Eller. Hvor starter man med at gribe denne iriterende opgave an henne.??

Skala N kører.

gnilre2

Erling Forslund, Ribe.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"gnilre2" skrev:
Hvor starter man med at gribe denne iriterende opgave an henne.??

Er sporskiftene med isolerede hjertestykker?

Har du lavet en vendesløjfe?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"moppe" skrev:
"gnilre2" skrev:
Hvor starter man med at gribe denne iriterende opgave an henne.??
Er sporskiftene med isolerede hjertestykker?Har du lavet en vendesløjfe?Klaus

Hej Klaus.

Sender lige en mail indenfor den næste times tid med vedhæftede filer.

På forhånd tak.

Erling Forslund

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"gnilre2" skrev:
Sender lige en mail indenfor den næste times tid med vedhæftede filer.

Bare post dem her, så andre kan se med.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"moppe" skrev:
"gnilre2" skrev:
Sender lige en mail indenfor den næste times tid med vedhæftede filer.
Bare post dem her, så andre kan se med.....Klaus

Ok.

Det gør jeg. Men 8 filer.??

Er det ikke vel meget.?

Mvh

gnilre2

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"gnilre2" skrev:
"moppe" skrev:
"gnilre2" skrev:
Sender lige en mail indenfor den næste times tid med vedhæftede filer.
Bare post dem her, så andre kan se med.....Klaus
Ok.Det gør jeg. Men 8 filer.??Er det ikke vel meget.?Mvhgnilre2
Hej.

Har vedhæftet de 3 filer der viser baneopbygningen indtil videre såvidt.

Strækning A - AA og område B - BB er begge isolerede og der sættes Lenz Lk 200 ind.

Se venligst bort fra de løse ender. Det er til videre fortsættelse h.h.v. i stueplan, samt 1 og 2 sal !!!

Ingen ledninger tilsluttet d.d.

Alligevel melder ohm meter kortslutning.!!

M.v.h

gnilre2

Erling Forslund, Ribe.

RIMG0008a

RIMG0007a

RIMG0006a

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

"gnilre2" skrev:
"gnilre2" skrev:
"moppe" skrev:
"gnilre2" skrev:
Sender lige en mail indenfor den næste times tid med vedhæftede filer.
Bare post dem her, så andre kan se med.....Klaus
Ok.Det gør jeg. Men 8 filer.??Er det ikke vel meget.?Mvhgnilre2
Hej.Har vedhæftet de 3 filer der viser baneopbygningen indtil videre såvidt.Strækning A - AA og område B - BB er begge isolerede og der sættes Lenz Lk 200 ind.Se venligst bort fra de løse ender. Det er til videre fortsættelse h.h.v. i stueplan, samt 1 og 2 sal !!!Ingen ledninger tilsluttet d.d.Alligevel melder ohm meter kortslutning.!!M.v.hgnilre2Erling Forslund, Ribe.

Hej Erling.

Hermed en løsning på opgaven. Undskyld jeg bryder ind, Klaus.

Scan0002

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

[/quote]Hej.

Har vedhæftet de 3 filer der viser baneopbygningen indtil videre såvidt.

Strækning A - AA og område B - BB er begge isolerede og der sættes Lenz Lk 200 ind.

Se venligst bort fra de løse ender. Det er til videre fortsættelse h.h.v. i stueplan, samt 1 og 2 sal !!!

Ingen ledninger tilsluttet d.d.

Alligevel melder ohm meter kortslutning.!!

M.v.h

gnilre2

Erling Forslund, Ribe.[/quote]

Hej Erling.

Hermed en løsning på opgaven. Undskyld jeg bryder ind, Klaus.[/quote]

Du mangler vel netop at montere denne LK200, så prøv at adskille strækningen A-AA

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej.Har vedhæftet de 3 filer der viser baneopbygningen indtil videre såvidt.Strækning A - AA og område B - BB er begge isolerede og der sættes Lenz Lk 200 ind.Se venligst bort fra de løse ender. Det er til videre fortsættelse h.h.v. i stueplan, samt 1 og 2 sal !!!Ingen ledninger tilsluttet d.d.Alligevel melder ohm meter kortslutning.!!M.v.hgnilre2Erling Forslund, Ribe.[/quote]Hej Erling.Hermed en løsning på opgaven. Undskyld jeg bryder ind, Klaus.[/quote]Du mangler vel netop at montere denne LK200, så prøv at adskille strækningen A-AA[/quote]

Hej.

Vil du dermed mene jeg skal undlade den ""døde"" strækning A - AA og i stedet lave en fra A, som så nu omdøbes til A1 hen til dit forslag AA1. ??

Mvh Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"gnilre2" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej.Har vedhæftet de 3 filer der viser baneopbygningen indtil videre såvidt.Strækning A - AA og område B - BB er begge isolerede og der sættes Lenz Lk 200 ind.Se venligst bort fra de løse ender. Det er til videre fortsættelse h.h.v. i stueplan, samt 1 og 2 sal !!!Ingen ledninger tilsluttet d.d.Alligevel melder ohm meter kortslutning.!!M.v.hgnilre2Erling Forslund, Ribe.
Hej Erling.Hermed en løsning på opgaven. Undskyld jeg bryder ind, Klaus.[/quote]Du mangler vel netop at montere denne LK200, så prøv at adskille strækningen A-AA[/quote]Hej.Vil du dermed mene jeg skal undlade den ""døde"" strækning A - AA og i stedet lave en fra A, som så nu omdøbes til A1 hen til dit forslag AA1. ??Mvh Erling[/quote]

Undskyld.

Ikke AA1 men som du tegnede / skrev A2.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"gnilre2" skrev:
"gnilre2" skrev:
"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej.Har vedhæftet de 3 filer der viser baneopbygningen indtil videre såvidt.Strækning A - AA og område B - BB er begge isolerede og der sættes Lenz Lk 200 ind.Se venligst bort fra de løse ender. Det er til videre fortsættelse h.h.v. i stueplan, samt 1 og 2 sal !!!Ingen ledninger tilsluttet d.d.Alligevel melder ohm meter kortslutning.!!M.v.hgnilre2Erling Forslund, Ribe.
Hej Erling.Hermed en løsning på opgaven. Undskyld jeg bryder ind, Klaus.
Du mangler vel netop at montere denne LK200, så prøv at adskille strækningen A-AA[/quote]Hej.Vil du dermed mene jeg skal undlade den ""døde"" strækning A - AA og i stedet lave en fra A, som så nu omdøbes til A1 hen til dit forslag AA1. ??Mvh Erling[/quote]Undskyld.Ikke AA1 men som du tegnede / skrev A2.[/quote]

Hej.

Sidder og studerer dit forslag.

Har jeg forstået rigtig at A laves om til A1.?? Altså den "døde" skinnelaske der sidder der nu, bliver siddende og hedder nu bare A1.??

U-ha.

Tung stof for en gammel mand som mig.

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

[/quote]

Hej.

Vil du dermed mene jeg skal undlade den ""døde"" strækning A - AA og i stedet lave en fra A, som så nu omdøbes til A1 hen til dit forslag AA1. ??

Mvh Erling[/quote]

Undskyld.

Ikke AA1 men som du tegnede / skrev A2.[/quote]

Hej.

Sidder og studerer dit forslag.

Har jeg forstået rigtig at A laves om til A1.?? Altså den "døde" skinnelaske der sidder der nu, bliver siddende og hedder nu bare A1.??

U-ha.

Tung stof for en gammel mand som mig.

Mvh

Erling[/quote]

Hej Erling.

Du fjerner din isolering ved AA. Bibeholder din isolering ved A og laver yderligere en isolering i sporet ved siden af på samme side af sporskiftet og kalder nu disse to isoleringer for A1. Derefter laver du en isolering ved A2, herefter fjerner du LK 200 fra det nedlagte afsnit A - AA og forbinder i stedet til det nye afsnit A1 - A2.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej.Vil du dermed mene jeg skal undlade den ""døde"" strækning A - AA og i stedet lave en fra A, som så nu omdøbes til A1 hen til dit forslag AA1. ??Mvh Erling[/quote]Undskyld.Ikke AA1 men som du tegnede / skrev A2.[/quote]Hej.Sidder og studerer dit forslag.Har jeg forstået rigtig at A laves om til A1.?? Altså den "døde" skinnelaske der sidder der nu, bliver siddende og hedder nu bare A1.??U-ha.Tung stof for en gammel mand som mig.MvhErling[/quote]Hej Erling.Du fjerner din isolering ved AA. Bibeholder din isolering ved A og laver yderligere en isolering i sporet ved siden af på samme side af sporskiftet og kalder nu disse to isoleringer for A1. Derefter laver du en isolering ved A2, herefter fjerner du LK 200 fra det nedlagte afsnit A - AA og forbinder i stedet til det nye afsnit A1 - A2.[/quote]

Tusind tak.

Klar tale.

Så har vi bare tilbage.

Er det ok med strømoptag umiddelbart efter skiftespor ved de 2 A1 og så et ret kort før A2.

Og. Hvilken en af de 2 skal så til h.h.v. in og out på Lk 200.??

Er det under ordnet.??

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"gnilre2" skrev:
"PTMadsen" skrev:
Hej.Vil du dermed mene jeg skal undlade den ""døde"" strækning A - AA og i stedet lave en fra A, som så nu omdøbes til A1 hen til dit forslag AA1. ??Mvh Erling
Undskyld.Ikke AA1 men som du tegnede / skrev A2.[/quote]Hej.Sidder og studerer dit forslag.Har jeg forstået rigtig at A laves om til A1.?? Altså den "døde" skinnelaske der sidder der nu, bliver siddende og hedder nu bare A1.??U-ha.Tung stof for en gammel mand som mig.MvhErling[/quote]Hej Erling.Du fjerner din isolering ved AA. Bibeholder din isolering ved A og laver yderligere en isolering i sporet ved siden af på samme side af sporskiftet og kalder nu disse to isoleringer for A1. Derefter laver du en isolering ved A2, herefter fjerner du LK 200 fra det nedlagte afsnit A - AA og forbinder i stedet til det nye afsnit A1 - A2.[/quote]Tusind tak.Klar tale.Så har vi bare tilbage. Er det ok med strømoptag umiddelbart efter skiftespor ved de 2 A1 og så et ret kort før A2.Og. Hvilken en af de 2 skal så til h.h.v. in og out på Lk 200.??Er det under ordnet.??MvhErling[/quote]

Rettelse.::

Det må da være før skiftespor A1 der skal laves et strømoptag fra begge 2 skinner over til LK 200, og så et strømoptag ret kort før A2.

Ikke. Og hvilken en til in og out.?

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

Hej Erling.

Du fjerner din isolering ved AA. Bibeholder din isolering ved A og laver yderligere en isolering i sporet ved siden af på samme side af sporskiftet og kalder nu disse to isoleringer for A1. Derefter laver du en isolering ved A2, herefter fjerner du LK 200 fra det nedlagte afsnit A - AA og forbinder i stedet til det nye afsnit A1 - A2.

Hvorfor skulle denne løsning være bedre end den Erling har foreslået?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

Hej Erling.

Vi starter forfra, og glem mine tidligere indlæg i denne tråd for en tid.

Kører du digitalt.

Hvordan forsyner du dine skinner med spænding.

Er dit anlæg delt op i afsnit som er isoleret fra hinanden med hver sin forsyning fra to ledninger. I bekræftende fald check at du ikke har en defekt isoler laske, eventuelt har glemt at montere en laske et eller andet sted eller har byttet to ledninger.

Er dit anlæg ikke opdelt i isolerede afsnit men forsynet gennem ledninger tilkoblet flere steder med mellem rum, check at du ikke har forbyttet to ledninger.

Skal du have yderligere hjælp bedes du tegne alle dine tilslutninger ind på tegningen der viser A – AA.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej Erling.Vi starter forfra, og glem mine tidligere indlæg i denne tråd for en tid.Kører du digitalt. Hvordan forsyner du dine skinner med spænding.Er dit anlæg delt op i afsnit som er isoleret fra hinanden med hver sin forsyning fra to ledninger. I bekræftende fald check at du ikke har en defekt isoler laske, eventuelt har glemt at montere en laske et eller andet sted eller har byttet to ledninger. Er dit anlæg ikke opdelt i isolerede afsnit men forsynet gennem ledninger tilkoblet flere steder med mellem rum, check at du ikke har forbyttet to ledninger.Skal du have yderligere hjælp bedes du tegne alle dine tilslutninger ind på tegningen der viser A – AA.

Hej Peter.:

Ja. Kører digitalt med Intellibox 65050 IR og Uhlenbrock strømforsyning.

Det hele er en stor bane men med de her 2 isolerede strækninger, "(vendesløjfer)" som LK 200 skal styre. Den ene ved Fleischmann 9152 drejeskiven og den anden ved A1 - A2

Skinner er forsynet med rød ledning til + og blå ledning til minus ca. for hver meter. ALT chekket 100 gange. ALLE ledninger pillet fra og samlet i blind kronmuffedåse indtil videre, for at ikke bare "EN" ledningsende skal ligge og lave ravage og kortslutte. D.v.s. at hele baneanlægget står nu TOTAL UDEN strøm nogen steder.

Men må da nok sige jeg er noget varm på at prøve forslaget med de 2 A1 lige før skiftespor og A2 lige før den anden skiftespor. I hvert fald hvis du tegner baneforløbet op ved det første skiftespor med de 2 A1 med en rød farve = rød ledning og en blå farve = blå ledning, så sker der en kortslutning hvor de 2 spor mødes ved sporskiftet.

Håber jeg har besvaret dine ovenstående spørgsmål rimelig forståelig.

Hilsen

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"gnilre2" skrev:
"PTMadsen" skrev:
Hej Erling.Vi starter forfra, og glem mine tidligere indlæg i denne tråd for en tid.Kører du digitalt. Hvordan forsyner du dine skinner med spænding.Er dit anlæg delt op i afsnit som er isoleret fra hinanden med hver sin forsyning fra to ledninger. I bekræftende fald check at du ikke har en defekt isoler laske, eventuelt har glemt at montere en laske et eller andet sted eller har byttet to ledninger. Er dit anlæg ikke opdelt i isolerede afsnit men forsynet gennem ledninger tilkoblet flere steder med mellem rum, check at du ikke har forbyttet to ledninger.Skal du have yderligere hjælp bedes du tegne alle dine tilslutninger ind på tegningen der viser A – AA.
Hej Peter.:Ja. Kører digitalt med Intellibox 65050 IR og Uhlenbrock strømforsyning.Det hele er en stor bane men med de her 2 isolerede strækninger, "(vendesløjfer)" som LK 200 skal styre. Den ene ved Fleischmann 9152 drejeskiven og den anden ved A1 - A2Skinner er forsynet med rød ledning til + og blå ledning til minus ca. for hver meter. ALT chekket 100 gange. ALLE ledninger pillet fra og samlet i blind kronmuffedåse indtil videre, for at ikke bare "EN" ledningsende skal ligge og lave ravage og kortslutte. D.v.s. at hele baneanlægget står nu TOTAL UDEN strøm nogen steder.Men må da nok sige jeg er noget varm på at prøve forslaget med de 2 A1 lige før skiftespor og A2 lige før den anden skiftespor. I hvert fald hvis du tegner baneforløbet op ved det første skiftespor med de 2 A1 med en rød farve = rød ledning og en blå farve = blå ledning, så sker der en kortslutning hvor de 2 spor mødes ved sporskiftet.Håber jeg har besvaret dine ovenstående spørgsmål rimelig forståelig.PS. PS.Har prøvet at adskille skinnerne ved sporskiftet hvor der anbefales A1 på begge skinnestrenge. Det viser stadig kortslutning på ohmmeter.!!HilsenErling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

Hej Erling.

Frakoble de to LK200, også den ved drejeskiven, ved at fjerne ledningerne fra J - K, EIN / indgangen til LK200 og mål igen med ohmmeteret.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej Erling.Frakoble de to LK200, også den ved drejeskiven, ved at fjerne ledningerne fra J - K, EIN / indgangen til LK200 og mål igen med ohmmeteret.

Hej Peter.

Intet er monteret. Ingen LK 200, ingen skiftespor ect. ingen strømkabler el.lign. Intet.

Kun den nøgne skinnelegeme.

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Prøv lige at kontroller at alle transversaler står til det lige spor

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"Litra ME" skrev:
Prøv lige at kontroller at alle transversaler står til det lige sporVh Claus

Hej Claus.:

Igen et godt tegn på min, næsten "intet" vidende kendskab til alle jeres faglige udtalelser.

Transversaler.??

Er det tungerne på selve skiftesporet du dermed mener skal stå til lige ud.??

Er i mellem tiden begyndt slavisk at forbinde alle skiftespor, krydsskiftere, afkoblingsskinner m.m. til deres respektive kontakter, og dermed kontrollere at de alle virker 100 %.

Jeg fatter ikke en meter af det hele hvorfor der sådan lige pludselig er overgang i "lortet". Inden banen blev bygget med hele vejen rundt som en del af det fremtidige "U" bane, ja da kørte jeg da også ind i mellem med mine tog på banen for ligesom at være lidt afvekslende. Da var der ingenting der kortsluttede.

Man skulle tro der ligger et "usynlig" søm på tværs og laver rav i den.

Mvh

Erling.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

Jeg fatter ikke en meter af det hele hvorfor der sådan lige pludselig er overgang i "lortet". Inden banen blev bygget med hele vejen rundt som en del af det fremtidige "U" bane, ja da kørte jeg da også ind i mellem med mine tog på banen for ligesom at være lidt afvekslende. Da var der ingenting der kortsluttede.

Hej Erling.

Hvilke spor er de sidst tilkommende. Og hvilket fabrikat.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Hej

Transversal = to sporskifter koblet sammen så du kan skifte mellen paralelle spor

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Jeg fatter ikke en meter af det hele hvorfor der sådan lige pludselig er overgang i "lortet". Inden banen blev bygget med hele vejen rundt som en del af det fremtidige "U" bane, ja da kørte jeg da også ind i mellem med mine tog på banen for ligesom at være lidt afvekslende. Da var der ingenting der kortsluttede. Hej Erling.Hvilke spor er de sidst tilkommende. Og hvilket fabrikat.

Hej.

De sidst tilkomne er dem fra det oprindelige punkt "A" og så hele vejen rundt mod venstre. Men som sagt har jeg skilt forskellige afsnit af og alligevel er der overgang i det gamle anlæg fra drejeskive og hele vejen op ad denne bordside. Alt er Minitrix og Roco skinner. Mange af dem 700 mm flesskinner.

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"Litra ME" skrev:
Hej Transversal = to sporskifter koblet sammen så du kan skifte mellen paralelle sporVh Claus

Hej Claus.

Ok. Forstået.

Hvad hvis de ikke står til det lige spor.??

Får man så en kortslutning, eller hvad menes der med at de skal stå til, det lige spor.

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Hej

Jeg er ihvertfald blevet rådet til at lave isoleringer der mellem de to skiffter

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"Litra ME" skrev:
Hej Jeg er ihvertfald blevet rådet til at lave isoleringer der mellem de to skiffterVh Claus

Hej igen Claus.

Kræver det så ydeligere et vendesløjfemodul, eller skal der bare monteres 2 isolerede lasker mellem de 2 skiftespor.

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

Hej Erling.

Jeg kender ikke dine sporskifter og ved ikke hvordan skinne strengene er forbundet elektrisk men prøv nedenstående så finder vi ud af det.

1 ) Vær sikker på at anlægget er spændingsløst og alle ledningstilgange er frakoblet.

2 ) Stil alle sporskifter samt englændere / krydssporskifter til lige ud og vær sikker på at alle isolerings lasker rundt om drejeskiven er korrekt monteret og i orden.

3 ) Adskil nu dine skinner hvor vist på vedhæftet tegning.

4 ) Nu er dit sporsystem opdelt i tre afsnit. Mål med ohmmeteret på hver enkelt afsnit, oplys om der stadig er kortslutning og i hvilket afsnit.

Erling0002

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej Erling.Jeg kender ikke dine sporskifter og ved ikke hvordan skinne strengene er forbundet elektrisk men prøv nedenstående så finder vi ud af det.1 ) Vær sikker på at anlægget er spændingsløst og alle ledningstilgange er frakoblet.2 ) Stil alle sporskifter samt englændere / krydssporskifter til lige ud og vær sikker på at alle isolerings lasker rundt om drejeskiven er korrekt monteret og i orden.3 ) Adskil nu dine skinner hvor vist på vedhæftet tegning.4 ) Nu er dit sporsystem opdelt i tre afsnit. Mål med ohmmeteret på hver enkelt afsnit, oplys om der stadig er kortslutning og i hvilket afsnit.

Hej igen.

Godt der er nogen med en meget stor tålmodighed.

OK.

Jeg vil gå slavisk frem som du har foreslået.

Men det gøres ikke lige på en time, så du skal være den første der hører fra mig når jeg har gennemgået dine 4 punkter.

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej Erling.Jeg kender ikke dine sporskifter og ved ikke hvordan skinne strengene er forbundet elektrisk men prøv nedenstående så finder vi ud af det.1 ) Vær sikker på at anlægget er spændingsløst og alle ledningstilgange er frakoblet.2 ) Stil alle sporskifter samt englændere / krydssporskifter til lige ud og vær sikker på at alle isolerings lasker rundt om drejeskiven er korrekt monteret og i orden.3 ) Adskil nu dine skinner hvor vist på vedhæftet tegning.4 ) Nu er dit sporsystem opdelt i tre afsnit. Mål med ohmmeteret på hver enkelt afsnit, oplys om der stadig er kortslutning og i hvilket afsnit.

Hej igen.:

1.

Anlægget total spændingsfri/løst, og alle fremtidige plus og minus ledninger fra skinnerne til fremtidig kørestrøm afsluttet i blind kronmuffe for ikke at kunne skabe evt. kortslutning.

2.

Alle sporskiftere stillet til lige ud, og ligeså englænderne, samt isoleringslaskerne omkring Fleischmann drejeskiven kontrolleret og al indenfor isoleringsafsnittet fundet uden kortslutntnger. Altså må man mene isoleringslaskerne sidder ordentlig.

3.

Sporsystemet opdelt næsten som du har foreslået, men i 4 afsnit. ¤ tegninger vedhæftet her for at ca. vise sporafsnittene.

4.

Deltegn 1 ingen kortslutning.

Deltegning nr. 2 kortslutning.

Deltegning nr. 3 ingen kortslutning

Deltegning nr. 4 kortslutning.

Ja. Jeg ved snart ikke.

Men er modtagelig for alle mulige kommentarer.

PS.::

Ingen har rigtig kommenteret det med trælim på svellerne et par steder hvor det var vanskelig med søm eller skruer. Hvis der er kommet for meget på så det er løbet ud så det berører begge skinner, kan alm. trælim på vandbasis så lave kortslutning.??

Mvh

Erling

RIMG0006aaaaa

RIMG0006aaaa

RIMG0006aaa

RIMG0006aa

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

Hej Erling.

Vi tager nu afsnit 4, som du isolerer fire steder som vist på vedhæftet. Derefter måler du igen.

erling0004

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej Erling.Vi tager nu afsnit 4, som du isolerer fire steder som vist på vedhæftet. Derefter måler du igen.

Hej Peter.:

HURRA.:::

Fejlen fundet. Stirrede mig blind på de 4 strømtilslutninger jeg har umiddelbart uden for drejeskive, se billed nr 1 på side 1 her på forum. De 4 indgange til drejeskiven er alle med rød isoleringslaske og umiddelbart udenfor isoleringslaskerne BB er der lavet strømtilslutning.

Kan det tænkes at disse sidder for tæt på isoleringslaskerne eller.????

Der skal jo være en eller anden form for strømtilslutning der for at kunne tilkoble Lenz LK 2oo vendesløjfemodul jvnf. deres egen skitse i deres betjeningsvejledning.

MEN.

Lige så snart jeg klippede alle 4 strømtilslutninger der BB ved drejeskiven, ja så er det lige meget hvor jeg måler. Ingen kortslutning.

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

Hej Erling.

Det var jo dejligt at du fandt fejlen, har du hejst flaget. Jeg ville jo nok lave tilslutningen til de 4 indkørsels spor til drejeskiven lidt væk fra isoler laskerne, eventuelt lodde ledningerne på under siden af laskerne ved sporskifterne.

Jeg undrer mig over din tekst vedrørende tilslutning af LK200 i foregående mail. Så hermed tegning vedhæftet. Tilgangen til LK200 skal tilsluttes Rød og Blå og udgangen fra LK200 skal tilsluttes de to Gule ledninger til broen på drejeskiven.

erling0006

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej Erling.Det var jo dejligt at du fandt fejlen, har du hejst flaget. Jeg ville jo nok lave tilslutningen til de 4 indkørsels spor til drejeskiven lidt væk fra isoler laskerne, eventuelt lodde ledningerne på under siden af laskerne ved sporskifterne. Jeg undrer mig over din tekst vedrørende tilslutning af LK200 i foregående mail. Så hermed tegning vedhæftet. Tilgangen til LK200 skal tilsluttes Rød og Blå og udgangen fra LK200 skal tilsluttes de to Gule ledninger til broen på drejeskiven.

Hej Peter.

Ja humøret er godt nok steget nogen grader. Sikke en dum og for mig lidt uforstående problematik med de 4 rød/blå afgange udenfor drejeskiven. MEN. Har sikkert været for tæt på de isolerede lasker. Var kun 1-2 cm derfra. Jeg vil i hvert fald prøve at anbringe dem som du nævner her oven for, ude ved sporskifterne.

MEN.

Så forhåbentlig lige sidste spørgsmål alt det her des angående.

Den nye tegning vedhæftet, RIMG0006aab hvor jeg har markeret 3 "pink violette" prikker. Er det der jeg skal isolere med isolerende lasker og så tilslutte den anden LK 200.??? OG der hvor jeg har 2 "pink violette" prikker umiddelbart før skiftespor, skal de 2 sæt rød/blå ledninger derfra til In elller Out.???

Mvh

Erling

RIMG0006aab

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

Hej Erling.

Det først oplæg du havde med isolering ved A + AA er den bedste løsning.

Du tilslutter forsynings ledningerne Rød + Blå til Indgangen = In og Out = udgangen fra LK200 til det isolere sporafsnit, samme måde som du tilslutter broen på drejeskiven.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PTMadsen" skrev:
Hej Erling.Det først oplæg du havde med isolering ved A + AA er den bedste løsning.Du tilslutter forsynings ledningerne Rød + Blå til Indgangen = In og Out = udgangen fra LK200 til det isolere sporafsnit, samme måde som du tilslutter broen på drejeskiven.

Ok Peter.:

Så beholder jeg den oprindelige afsnit A - AA.

Jeg vil prøve at se om jeg kan nå at få det samlet i morgen så jeg kan se resultatet.

Ellers må fredag tages med.

Tusind tak for din hjælp og "TÅLMODIGHED".

Mvh

gnilre2

Erling Forslund, Ribe.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

Det har været rigtig rart at følge denne tråd, hjælpsomhed og gode råd!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"bl" skrev:
Det har været rigtig rart at følge denne tråd, hjælpsomhed og gode råd!

Ja.

Hvis der er nogen der gennem dette forum har fået hjælp, så er jeg hvis nok en af de store brugere der har fået i spande vis af hjælp.

Utrolig der er så mange rare og hjælpsomme mennesker i blandt os.

En stor hjælp for mange af os nybegyndere.

Og tak for dine pæne ord. Hvis bare et punkt i alle indlæggene også kan være til gavn for andre, ja. Så er det jo det hele værd.

Mvh

Erling

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Pensionist.

Haderslev

Indlæg: 414

PB

Hej Bjarne og Erling.

Mange tak for roserne. :oops:

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.