Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

København H i 1:87, klip fra et hjemmeanlæg

Det er sjovt hvad en tilfældig søgen om noget helt andet på nettet, kan føre med sig. Fandt over disse her meget spændende klip fra et hjemmeanlæg. Utroligt flot lavet, Roco MY´erne kommer til deres fulde ret;

http://www.youtube.com/watch?v=elAq_lcqgWU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lN989WMZR8I&feature=related

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Hva' der findes på det net og hvor er det flot .................

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

invader26

Indlæg: 98

PB  Hjemmeside

Ja, det er godt nok et fint anlæg! Kunne være interessant at se noget mere af.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

Det er godt nok flot det er er lavet, prøv at tjekke dette link, det er lidt mere rundt på stationen .

http://youtu.be/lN989WMZR8I

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 339

PB

"Lars Brix" skrev:
Det er godt nok flot det er er lavet, prøv at tjekke dette link, det er lidt mere rundt på stationen .http://youtu.be/lN989WMZR8I

Hmmm - det er nøjagtigt samme film som link nummer 2 fra Skovsøekspressen - er det med vilje?

- Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg gad virkelig godt se flere billeder, men er det bare mig eller er det "kun" fjerntogs spor der er? Synes det lignede 6 parallelle spor plus spor 26 og derved ingen s-togs spor?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sebastian Leo Forring

Hårlev

Indlæg: 594

PB  Blog  Hjemmeside

Ser jo fantastisk ud Laughing out loud

Det kunne være pænt med lidt nymodernet toge Laughing out loud

__________________
DSB MY1147 - Banner

Mvh. Sebastian Leo Forring

Marklin C-skinner. mobil station, DSB Epoke 4 - 6

Youtube opdate: http://www.youtube.com/watch?v=cj7_m3LHy4w&feature=colike

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Cowi" skrev:
Jeg gad virkelig godt se flere billeder, men er det bare mig eller er det "kun" fjerntogs spor der er? Synes det lignede 6 parallelle spor plus spor 26 og derved ingen s-togs spor?

Hej Cowi,

Sådan ser jeg det også. Hvis jeg skulle lave en komprimeret version af København H ville jeg nok vælge at vise to spor til S-tog. To spor til regionaltog og to spor til landsdelstog plus udland.

Bredden på perronerne er meget beskeden og den maksimale toglængde ikke overvældende - så vidt jeg kan skønne. Der er ca. 1,5 vognlængde imellem hallerne og Tiegtensbroen - det virker lidt klemt altsammen.

Hallerne og baggrundsbillederne synes jeg ser fine ud...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Desuden skal der vidst være perroner mellem alle spor så der til den ene side er perroner til passagerer og til den anden er til service hvor passagerer ikke kan færdes?

Ikke desto mindre er jeg dybt imponere og ville ønske jeg havde den hjemme i stuen eller hvor som helst i hytten for den sags skyld Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja man bliver mere og mere imponeret, når man studerer klippene nærmere. Selv de gule Almex-klippemaskiner ved Tietgenbroen er der!

Jeg synes at pladsen er udnyttet ret godt. Og på ens egen modelbane, bestemmer man jo selv hvad man helt præcist vil have med af spor.

Sådanne et layout vil de fleste af os nok have plads til, hvis der så vel at mærke på den synlige del af anlægget kun er banegård. Helt oplagt vil Boulevard-banen kunne gå ind i en "tunnel" og via en helix nedenunder til noget opstilling. Og noget lignende det samme i den anden ende. Men så vil der selvfølgelig ikke være lange strækninger hvor togene folder sig ud. Men man kunne måske få plads til noget paradestrækning nedenunder.

Kigger man på tyske layouts, kunne man godt hente inspiration til sådanne et anlæg.

Fx i bogen "Modellbahn Traumhaufte Anlagen" af Ivo Cordes, hvori der er flere spændende layouts og vel at mærke på plads svarende til en almindelig rumstørrelse.

Og vores eget hjemlige blad "Lokomotivet" har tidl. også haft nogen spændende layouts, som vil kunne bruges til sådanne et anlæg.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Eller her:

http://www.sporskiftet.dk/node/4706

Laughing out loud

Her kun med fire spor og haller. Hvis man vil have en fornuftig toglængde, perronbredde og seks spor skal lokalet nok være over fire meter langt før det kan komme til at se fornuftigt ud...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja selvfølgelig da. Havde helt glemt dine meget flotte og gennemtænkte sporplansforslag herinde Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Litra P" skrev:
Eller her:http://www.sporskiftet.dk/node/4706 Laughing out loud Her kun med fire spor og haller. Hvis man vil have en fornuftig toglængde, perronbredde og seks spor skal lokalet nok være over fire meter langt før det kan komme til at se fornuftigt ud...Venlig hilsenLars

Hej Lars flot anlæg du har lavet ,på det link,hvor meget fylder det Længde x Bredde! Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"jimmyoldtimer" skrev:
Hej Lars flot anlæg du har lavet ,på det link,hvor meget fylder det Længde x Bredde! Laughing out loud

364cm x 286cm

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Her er der klip fra et andet anlæg, også med København som tema. Der har været en artikel i Banen om dette anlæg, for nogen år siden. Bemærk især baggrundskulisserne, der er virkelig godt lavet;

http://www.youtube.com/watch?v=aFV0oxGKdhM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=16NCM1eVFW0&feature=related

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Flot, flot, flot! intet mindre. Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Litra P" skrev:
"jimmyoldtimer" skrev:
Hej Lars flot anlæg du har lavet ,på det link,hvor meget fylder det Længde x Bredde! Laughing out loud
364cm x 286cmVenlig hilsenLars

Tak Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Barelidtbedre

Indlæg: 9

PB

Ville sådan et anlæg som lars har lavet kunne laves i Spor N, og hvad ville det så fylde???

__________________

Hej alle, ganske ny på området

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Barelidtbedre" skrev:
Ville sådan et anlæg som lars har lavet kunne laves i Spor N, og hvad ville det så fylde???

Tjaa med forbehold så gang størrelsen op på værelset med 87 ,og når du har det tal dividerer du det med 160

ca 2oocm x 160 cm rundet lidt op Wink

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"jimmyoldtimer" skrev:
"Barelidtbedre" skrev:
Ville sådan et anlæg som lars har lavet kunne laves i Spor N, og hvad ville det så fylde???
Tjaa med forbehold så gang størrelsen op på værelset med 87 ,og når du har det tal dividerer du det med 160 ca 2oocm x 160 cm rundet lidt op Wink

Ja - teoretisk rigtig. Meget afhænger naturligvis også af om N-sporets skinnegeometri tillader en 100% nøjagtig kopi. Det vil jeg nok tvivle på. Noget andet er iøvrigt at netop sådanne anlæg kan vinde meget hvad angår det optiske hvis man giver dem lidt mere plads. Hvad der også skal tages hensyn til er naturligvis at banens brugere IKKE bliver halv så tykke ved at skifte til skala N Laughing out loud. Dette har betydning for (eventuelle) mandehuller og bredden på eventuelle gange mellem anlæggets dele.

Når du lægger alt det sammen er konklusionen, at anlægget skal tegnes helt om.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen,

Her er så en skitse til hvordan en halv hovedbanegård kan se ud i H0. For at gøre det ekstra svært for mig selv vedtog jeg at bruge Märklins C-spor og på den synlige del kun tillade brugen af slanke sporskifter samt udelukkende kun den radius som hører til disse sporskifter (r=1114,6mm). Rummet er på 408cm x 317cm.

Banegården har seks perronspor og jeg forestiller mig at vi er i epoke III - så slipper man vist for de grimme perronoverdækninger foran hallerne. Bredden af perronerne er ca. 10 meter - altså kun en smule under hvad der er realiteten i 1:1. Der er brugt hele seks haller (Faller 120199) Cool - hvordan man bygger dem har Morten Klarsyn vist her:

http://www.sporskiftet.dk/node/1642

Set fra oven er de to første spor til S-tog. Her forestiller jeg mig at to brune (altså vinrøde Laughing out loud) førstegenerations S-tog kører i penduldrift (styret af computeren). På hver side af anlægget er der to stikspor langs med kanten af anlægget - disse tjener netop dette formål - her vender de to togstammer og bringer endnu flere passagerer til regionaltogene og til togene der kører mellem landsdelene (plus naturligvis de internationale tog).

De næste to spor er fortrinsvis til lokaltogene (eksempelvis kystbanetogene og togene til Holte/Hillerød - i den anden retning naturligvis først og fremmest i retning mod Korsør). Fordi der er så mange af disse er stationen designet sådan at alle spor kan nås fra hovestrækningen og befares i begge retninger. De to første spor anvendes altså ikke udelukkende til S-tog. Det vil være muligt at spare en smule plads ved at "isolere" S-togsstrækningen fra resten af stationen. Så undgås en række transversaler.

De to sidste spor er til togene mellem landsdelene og de internationale eksprestog. Her finder vi nemlig også den længste perron. Den er ca. 230cm lang med overskydende plads til et lokomotiv i hver ende. Så her kan der sættes nogen spændende togstammer sammen.

Øverst til venstre under banegården flettes de seks spor sammen under brug af så lidt plads som muligt. Godstogene bliver ført udenom hallerne i et langt skjult spor øverst på planen.

Billede

Billede

Det bliver spændende at se, hvad der ellers bliver plads til Cool og der skal jo også tænkes på de to skyggebanegårde, der skal være plads til under anlægget.

Så det kan godt være at planen ender i skrotkassen - men ideerne kan jo altid genbruges.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sebastian Leo Forring

Hårlev

Indlæg: 594

PB  Blog  Hjemmeside

Ser super godt ud. er der mulighed for du kan sende den som en fil til mig så jeg kan åbne den i wintrack for kunne være sjovt at have noget at bygge vidre på Laughing out loud

 

__________________
DSB MY1147 - Banner

Mvh. Sebastian Leo Forring

Marklin C-skinner. mobil station, DSB Epoke 4 - 6

Youtube opdate: http://www.youtube.com/watch?v=cj7_m3LHy4w&feature=colike

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hej Lars (og andre)

Sjovt forsøg ... jeg lavede selv dette for nogle år siden. Da boede jeg i en bolig, hvor jeg havde plads til et u-formet anlæg. Så jeg legede med tanken om Kbh. H.

Det er lavet i C-skinner (bortset fra GB som er i K-skinner).

Desværre er mit skinnetegningsprogram ikke så avanceret som WinTrack, så I må nøjes med flade tegninger. Vesterport var ment til at ligge lavere end Kbh. H, så sporene forsvinder tilbage ind under.

Mvh. PerBillede

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.