Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Jonstrupbanen

Så er tiden kommet hvor Jonstrupbanen skal tegnes.

Møblerne er flyttet rundt og lokalet er målt op - se vedhæftede tegning.

Ønskerne er at der laves en bane hvor der i hver ende er en hellix ned til en skyggebanegård med vendesløjfe.

Den ene ende skal der være en by der hæves op i stil med KBH's hovedbanegård. Der kører 4 spor til perron som ligger i en perronhal. Perronlængden samlet må gerne være ca 150cm.

Udenfor denne station skal der være et rimeligt godsområde og opstillingsspor og naturligvis udtræksspor.

Den anden ende går til en kyst hvor sporet går under vandet til den anden hellix. Der skal også gerne være plads til lidt gods i forbindelse med havnen.

Det er et ønske men ikke et must, at strækningen mellem de to stationer/ender bliver dobbeltspor, og der må gerne være en bro på denne strækning - dog behøver den ikke eleveres, i stedet kan jeg jo "grave" en vej eller å ned under broen.

Det er også et stort ønske at få et maskindepot, gerne med ringskive og tilhørende remise.

Skyggebanegården behøver ikke at være nogen kæmpe, og en er for såvidt nok, hvis bare man så kan bruge denne samt sløjfe fra begge aider.(Kan ikke lige gennemskue om det er elektrisk muligt)

Jeg vil gerne have hjælp til det her. Har tegnet som en tosset de sidste 3 uger, men når aldrig frem til noget brugbart, sikkert fordi jeg ganske enkelt ikke er erfaren nok.

Jeg vil gerne have nogle bud, helst i wintrack da jeg så eventuelt senere selv kan tegne videre og tilføje et modul med en lille lokalbane.

Har ikke lagt nogen skitse ud - der er dømt fri fantasi - men har dog tidligere drøftet skyggebanegården her: http://www.sporskiftet.dk/node/7051

Skinnevalget er i udgangspunktet Rocoline uden ballast, men jeg hare ikke flere end at den synlige del godt kunne være Tillig elite hvis det hænger bedre sammen.

Jeg er desuden i det dilemma, at jeg på den ene side gerne vil både køre og rangere en del, men på den anden side ikke rigtigt gider at det hele er skinner og tog, der skal være plads til noget industri/by/land eller hvordan det nu bedst hænger sammen med min sparsomme plads.

Jeg håber i gider hjælpe mig Smile

endelig udgave

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Du bliver nok nødt til at udvide bredden i enderne for at have plads til helixer eller overhovedet få et tog vendt...

Har du i øvrigt kigget de tråden igennem hvor litra p har lavet anlæg. Der er en del som netop har en station med en hævet by som i kbh og flere af dem har vidst også været i cirka samme størrelse som dit rum

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Peter,

Kan dette stadig lade sig gøre?

Billede

Og jeg går ud fra at rummet stadig har skrå vægge (hældning ca. 45 grader), der starter i 53cm højde - er dette korrekt?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Cowi" skrev:
Du bliver nok nødt til at udvide bredden i enderne for at have plads til helixer eller overhovedet få et tog vendt...Har du i øvrigt kigget de tråden igennem hvor litra p har lavet anlæg. Der er en del som netop har en station med en hævet by som i kbh og flere af dem har vidst også været i cirka samme størrelse som dit rum

Fuldstændig enig - lidt mere bredde ville være fint, Men der kan nok kun laves en helix op til 53cm eller lidt mindre. Herfra kan man bygge ramper bag en kulisse (adgang nedefra) for at komme op på en fornuftig højde.

"Station med by på første etage" som motiv har jeg brugt flittigt fordi denne har mange fordele. For det første kan man lave en meget pladssparende sporudfletning under byen, fordi man ikke behøver at tage så meget hensyn til sporføringens udseende. For det andet bliver behovet for bredde nedsat, da stationen flytter en etage op og bliver lagt på tværs. For det tredie lugter denne konstruktion lidt af "storby", hvilket gør at i hvert fald denne halvdel af anlægget kan pakkes til med spor uden at det ser urealistisk ud. Dette øger så køremulighederne på anlægget. For det fjerde bliver perronlængderne så lange som de kan blive og dette er også en fordel, da mange jo har en MY/MX/MZ og lange A og B-vogne fra Heljan. Hvis man en etage højere eller lavere kan få plads til en lang paradestrækning så kan også sådanne tog indsættes uden at det bliver for fjollet. Og for det femte bliver der i det hele taget plads til lidt by, noget der ellers er lidt vanskeligt på de fleste anlæg.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Cowi

Ja, tror faktisk jeg har studeret samtlige layouts herinde, er også blevet inspireret meget, men år jeg så tegner selv, så er der ikke plads til transversaler eller de ligger forkert, eller også kan jeg sagtens - i den ene ende - folde sporene ud men ikke ind igen i den anden ende o.s.v.

Var ellers sikker på jeg kunne få det til at hænge sammen men...... Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
"Station med by på første etage" som motiv har jeg brugt flittigt fordi denne har mange fordele. For det første kan man lave en meget pladssparende sporudfletning under byen fordi man ikke behøver at tage så meget hensyn til sporføringens udseende. For det andet bliver behovet for bredde nedsat, da stationen flytter en etage op og bliver lagt på tværs. For det tredie lugter denne konstruktion lidt af "storby", hvilket gør at i hvert fald denne halvdel af anlægget kan pakkes til med spor uden at det ser urealistisk ud. Dette øger så køremulighederne på anlægget. For det fjerde bliver perronlængderne så lange som de kan blive og dette er også en fordel, da mange jo har en MY/MX/MZ og lange A og B-vogne fra Heljan. Hvis man en etage højere eller lavere kan få plads til en lang paradestrækning så kan også sådanne tog indsættes uden at det bliver for fjollet.

Vi tænker næsten ens, det er lige præcist det der er pointen.

Skråvægge, ja, men da der også er lavt til loften har jeg forsøgt mig med nogle opklodsninger og en plade og har så simuleret banebygning. Og der er beslutningen så - også for at få lidt mere plads - at højde over gulv på øverste spor er 53cm! Ja, jeg ved godt det er lavt, men det fungerer faktisk OK. (Loftsbanen vil sikkert give mig ret) Med andre ord, så starter de skrå vægge lige over anlægget.

120cm er simpelthen umuligt på grund af adgangsforholdende. Der er noget garderobe som nævnt i den anden tråd, og der står desuden en lille reol og så er der et par støttebjælker mellem gulv og loft. Disse er dog ude af billedet med den viste indretning.

Alternativet kunne så være, at flytte et arbejdsbord ud til en væg og så bygge ind mod midten, men så mister jeg ca 1,5 m strækning..

100cm kan lige skralde an hvis det kan hjælpe?

mvh

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Nåja...jeg kan godt leve med at sporene i hellix er enkeltsporede, der er så en udfordring med at krydse i skyggen så at sige, men det er jo kun endnu mere hygge Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"ppilot" skrev:
Citat:
Cowi
Ja, tror faktisk jeg har studeret samtlige layouts herinde, er også blevet inspireret meget, men år jeg så tegner selv, så er der ikke plads til transversaler eller de ligger forkert, eller også kan jeg sagtens - i den ene ende - folde sporene ud men ikke ind igen i den anden ende o.s.v.Var ellers sikker på jeg kunne få det til at hænge sammen men...... Smile

Gælder det også hvis hjørnerne rundes af nederst? Cool

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Gælder det også hvis hjørnerne rundes af nederst?

Ahva? Er det de 120 du spørger om - så ja, det dutter ikke med mindre jeg skal lave en lem i gulvet(Og SÅ bliver hun sq mopset)

Men igen, er det umuligt så er det umuligt, og så kan det jo være nødvendigt at vende anlægget.

mvh

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"ppilot" skrev:
Ahva? Er det de 120 du spørger om - så ja, det dutter ikke med mindre jeg skal lave en lem i gulvet(Og SÅ bliver hun sq mopset)Men igen, er det umuligt så er det umuligt, og så kan det jo være nødvendigt at vende anlægget.mvh

Kan dette lade sig gøre? Laughing out loud

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Jeps - lige akkurat, selvom jeg nu helst ville have enderne smallere..når vu nu er igang Tongue

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej allesammen,

Og her er så den optimerede rumudnyttelse. Det er ikke sikkert at al pladsen SKAL udnyttes...

Hvis der er nogen der har nogle konstruktive ideer, så er i meget velkomne til at skrive en linie eller to....

Venlig hilsen

Lars

Skitse_Peter_030211

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars.

Synes det er som vi aftalte, så jeg har ikke nogen umiddelbare behov for ændringer. Jeg håber dog, at du når frem til en løsning hvor der kan være noget opbevaring under dele af anlægget.

Du kender jo godt mængden af ting og sager man får samlet sammen går jeg ud fra. Smile

Indtil videre - tak for kampen - ser frem til fortsættelsen. Wink

Have a nice day

Peter

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"ppilot" skrev:
Hej Lars.Synes det er som vi aftalte, så jeg har ikke nogen umiddelbare behov for ændringer. Jeg håber dog, at du når frem til en løsning hvor der kan være noget opbevaring under dele af anlægget.Du kender jo godt mængden af ting og sager man får samlet sammen går jeg ud fra. :-)Indtil videre - tak for kampen - ser frem til fortsættelsen. Wink Have a nice dayPeter

Her kunne du vel bruge skabe og skuffer/kasser på hjul som efter behov kan trækkes ud.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Her kunne du vel bruge skabe og skuffer/kasser på hjul som efter behov kan trækkes ud.

Selvfølgelig - rullende materiel i 1:1 Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"ppilot" skrev:
Citat:
Her kunne du vel bruge skabe og skuffer/kasser på hjul som efter behov kan trækkes ud.
Selvfølgelig - rullende materiel i 1:1 Smile

ja, og med hjul der køre frem og tilbage og ikke rundt som på 1 kontorstol der kan køre i alle retninger:)

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
ja, og med hjul der køre frem og tilbage og ikke rundt som på 1 kontorstol der kan køre i alle retninger:)

Kontorstolen er en meget fancy konstruktion der dels fungerer som drejeskive, dels som godskran, og endelig som vendesløjfe. Kan til nød også anvendes som inventar i stillekupeer hvilket vi er nogen der værdsætter. Smile

Bortset fra det, så har LitraP tegnet skyggebanegården, men vi lader ham selv bestemme hvornår den skal ud her. Kan afsløre at den er ½stor synes jeg...

Glædelig søndag.

P.S. You'll never walk alone lød ganske smukt idag Laughing out loud

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Så har jeg bygget understellet i den ene side og er gået i gang med første helix. Nu er det så jeg lige kom til at kigge på layoutet af skyggebanegården, og så kom jeg i problemer igen.

Banen skal være dobbeltsporet - hvis muligt - og i begge ender køre ned i en helix der bliver skjult. Den ene ende under Storebælt(eller Furesøen nok nærmere), den anden ende ind under en by lidt som i KBH.

Det betyder så, at der på skyggebanegården skal være to vendesløjfer så man kan køre op samme sted igen.

Jeg regner med at begge helix i det skjulte bliver enkeltsporede så der ikke skulle blive problemer med hældningsprocenten, det gør så også at jeg i princippet altid vil køre i den største radie op og ned.

Men mit spørgsmål er:

Hvordan får jeg lavet en vendesløjfe mere på vedhæftede skyggebanegård?

mvh

Peter

Peter060211

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Jeg er lige i udlandet p.t. men kigger på det når jeg kommer hjem. Men rent umiddelbart behøver du kun denne ene vendesløjfe. Lige før toget kører ud i lyset deler sporet sig i to og der kan køres ud på en paradestrækning eller ind på stationen (via sporet under byen).

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Ok Lars..selvom jeg ikke lige er med på hvad du mener.

Men her er hvad jeg selv har tænkt på kunne være løsningen:

mvh

Peter

P.S. Udlandet....Fyn? Smile

Peter version 2 med 2 sljf

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Hvis den store station er "Jonstrup" bør sidste holdested før denne være "Møllemose(n)" - hvis det da er den samme Jonstrup vil taler om. Se også stationen (trinbrættet) her: http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Det er en anden Jonstrup hvor der aldrig har kørt tog. Det er en fri fantasi-bane.

Denne Jonstrup er den der ligger ved flyvestationen i Værløse.

Fortsat god påske

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

"ppilot" skrev:
Det er en anden Jonstrup hvor der aldrig har kørt tog. Det er en fri fantasi-bane.Denne Jonstrup er den der ligger ved flyvestationen i Værløse.

Netop den Jonstrup jeg tænkte på. Der har jo heller ikke kørt tog i Møllemosen som ligger lige op til Jonstrup, men det passer jo fint sammen rent navnemæssigt på modelbanen Laughing out loud

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Nåååååååå Smile

Ja, der er jo en god pointe der når nu jeg er igang med fantasien. Og så en lokalbane fra Jonstrup til Jonstrupvang - den behøver stort set ikke at køre, man kan bare gå gennem toget Laughing out loud

Nå, men fin ide som fluks er skrevet bag øret.

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Peter & Co.

Den her bane er ved at drive mig til vanvid Laughing out loud. ! Her er et forslag hvor hovedbanen er integnet - hvordan resten skal indpasses - har jeg tænkt over - men endnu ikke rigtig fundet noget fornuftigt.

Det viste passer til skyggebanegården nedenfor.

er der nogen der kan hjælpe...?

Billede

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars.

Kan godt forstå den driller - i virkeligheden driller den også mig...meget Smile

Har bygget noget af "understellet" op og er igang med hellixen. Og hvorfor så i ental?

Jo, hvad nu hvis man gør det, at man lader stykket ved vinduet være bredere, laver en almindelig gennemkørselsstation med peronner der, lader den "fløj" hvor hellixen er være havn og lidt gods(som undskydlning for overhovedet at have en tunnel), og lader den anden fløj gå ud i en vendesløjfe hvor der kan være lidt opstillingsspor og rundremise?

Så får jeg alle funktioner jeg har ønsket med undtagelse af hallerne?

Man kunne også beholde tanken om hallerne og så lave godsspor ved vinduet og remise ved havnen så man i den ene ende kører ned under vandet og i den anden ind under byen.

Tror min pointe er, at man så får mere længde at flette sporene ud på.

Kan lige prøve at tegne lidt på det i skitseform en af dagene.

Også pokkers der ikke er så meget dansk i spor N, så var livet lettere Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"ppilot" skrev:
Kan lige prøve at tegne lidt på det i skitseform en af dagene.

Hej Peter,

Tror nok jeg ved hvad du mener, men en skitse ville være fin.

Det bliver nok nødvendigt at lægge stationen "omkring hjørnet".

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Har skitseret nogle tanker som faktisk heller ikke holder!

Er rimelig forvirret over den lige nu - mit bedste bud lige nu er således:

Hvis man nu starter fra neden og op på tegningen, så kunne her være en vendesløjfe, maskindepot, lidt opstilling/godsspor som samles i et dobbeltspor der så flettes ud som Lars har vist det. Det stykke kunne så være station, men en stationsbygning bagest(der kan godt være lidt mere bane end først antaget ved vinduet). Sporene flettes ind igen - delvist - der går et par stykker fra til industri og havnespor. Ellers fortsættes med dobbeltspor ned i en hellix der camoufleres under havnen og går ned på en skyggebanegård.

med en hellix

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Peter,

Ja - din skitse hjælper mig lidt videre - men ikke meget Laughing out loud. Dit spørgsmål med hensyn til tunnelerne kan besvares ved hjælp af det første billede i 3D. For at forlænge den synlige strækning mest muligt blev der lavet en "krølle" på banen så denne nu er i tre niveauer.

Billede

Fordi banen er placeret i et loftværelse med skrå vægge kan man ikke bare bygge i højden for at løse eventuelle pladsproblemer. Billede nedenunder viser at den synlige flade i 80 centimeters højde plus plads til 20 centimeter lodret kulisse. Denn skrumper betydeligt i forhold til hvad man egentlig tror man har til rådighed (lysegrønt er hvis man dropper pladsen til 20cm kulisse i højden.

Billede

De 20 centimeter til en lodret kulisse er efter min mening givet godt ud. Derefter kan den bue ind over anlægget. Reiner har på utrolig smuk vis løst dette - se mere her:

http://www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Landskab%20baggrun...

Tænker videre over din skitse...gruble...gruble....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

HOOOOOOOOOOOOOLD INDE!!

Efter en svær forhandling der kostede en middag og en ny kjole, er der godt nyt!

Fruen har indvilget i en anden udnyttelse af rummet. Det gør den strækning der er vist øverst i u'et længere, til gengæld forsvinder den nederste så det bliver en L-bane. Men, alt andet lige, så er jeg sikker på at det vil gøre det nemmere Smile

Ny skitse følger i morgen - vil lige være lidt nærværende hos fruen resten af aftenen Laughing out loud

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Her er en foreløbigt tilrettet skitse der viser ændringerne.

Går og lurer lidt på, om højden kan reguleres ved at sænke anlægget 10cm. Har jo arbejdet med stellet/rammen og kan sagtens arbejde i den højde - faktisk er det ganske behageligt fordi jeg kan plante min bagdel på en skammel af bedste Ikea-standard, så det tror jeg kunne blive en god løsning eller hvad? Fordelen vil jo i givet fald være, at der kan lægges spor mere frit i forhold til dybden og at anlægget så kan være en smule smallere på nogle af strækningerne.

Tænker i øvrigt også, at bredden ved vinduet så ikke skal ændres i forhold til skitsen, det bliver jo nok mere en kørestrækning hvor stationen så kan ligge på den lange del af L'et.

Så kan man jo vælge at lade stationen ende under byen gennem perronhaller som beskrevet tidligere, så kan jeg jo lave noget havn en anden god gang - fx som et modul eller en fast údvidelse hen mod slutningen, for der regner jeg nok med at bordet forsvinder eller erstattes af noget mindre til reperationer og småpuslerier og ikke de store byggeprojekter der kommer i nærmeste fremtid.

Hvem der bare havde et rum mere...i kender det jo Smile

Peter 24052011 grundplan

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Inspireret af andre tråde, og ved at kigge nærmere på rummet kunne man jo måske forestille sig et anlæg lidt som dette her:

http://www.sporskiftet.dk/node/4706

Men naturligvis L-formet. Så kunne drejeskiven stå ovenpå hellix nummer 2 og så kunne man bare bibeholde den skyggebanegård der tidligere er vist ved at rykke den så den ligger rundt om hjørnet...måske.... Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Her er der så langt om længe et halvt forslag til hvordan der her nød kan knækkes. Som nævnt er et af problemerne at den "synlige" plads der er til rådighed bliver lidt begrænset af de skrå vægge. Jeg har derfor valg at lægge stationen langs gavlen for der er faktisk plads nok til at lægge den der og samtidig få en fornuftig længde på perronerne.

Banen har en stor skyggebanegård der simulerer to endestationer, men som i kan se er der også to stikspor på hver side af den store station (bag kulisserne). Her er der mulighed for at køre med styrevognstog - faktisk illuderer disse spor en lokalbane der bringer passagerer til den store by og til de større tog, der fortsætter ud i den vide verden (skyggebanegården).

Her kan man selvfølgelig forestille sig en ren penduldrift men også gennemgående tog fra lokalbanen er jo en mulighed. Banegården har fem spor - det yderste forestiller jeg mig skal benyttes til de gennemgående godstog og her skal der også lægges et par spor ind til posthuset og Møller & Jokumsens Maskinfabrikker.

Resten af anlægget er opstillingsspor medsamt maskindepot - fordi stationen er en krydsningsstation. Som du kan se er anlægget ikke tegnet helt færdigt...

Håber du kan bruge det til noget Laughing out loud.

Billede

Billede

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars og andre Smile

Tak for udkastet. Kulisserne er ikke længere nødvendige, på laveste punkt på skråvæggen vil jeg for nuværende ikke få mindre end 15 cm luft, så med mindre sporene lægges helt ud til bagkant, er der fin plads.

Synes faktisk der er for mange spor, på den ene side, og på den anden side at der er for få. Kender du det? Tygger lige på den nogle dage.

Regnvåde hilsner.

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Peter,

"ppilot" skrev:
Hej Lars og andre :-)Tak for udkastet. Kulisserne er ikke længere nødvendige, på laveste punkt på skråvæggen vil jeg for nuværende ikke få mindre end 15 cm luft, så med mindre sporene lægges helt ud til bagkant, er der fin plads.
Jo du har Laughing out loud. Nederst på planen skal du brugen kulissen til at vise byen i baggrunden. Stationen ligger 9 cm højere så med den højde du nævner nu har du kun plads til 6cm høje reliefhuse...Og øverst på planen skal du kunne skjule lokalbanens spor, der er en del af banens koncept og begrundelse for hvorfor banegården er blevet lidt større. Og dermed også begrundelsen for hvorfor der kan køres med et meget varieret materiel. Og naturligvis også en begrundelse for hvorfor stationen skal have et maskindepot.
Citat:
Synes faktisk der er for mange spor, på den ene side, og på den anden side at der er for få. Kender du det? Tygger lige på den nogle dage.Regnvåde hilsner.

Jo det kender jeg kun alt for godt - men du kan selvfølgelig også lave en lang landstation på skrå på den lange del af anlægget og en enkelt industri eller et savværk på den korte del. Anlæggets logik med hensyn til sporføring og skyggebanegård kan bibeholdes. Begrundelsen for at lave en kombination af rampe og helix er for at holde alle stigninger på bane under 3%.

Men gå lige op og kig på din "ønskeseddel" i dit allerførste indlæg i denne tråd. Denne er nok grunden til at jeg designede planen som jeg gjorde - hihihi....

Hvordan der skal blive plads til havn tænker jeg stadig over :roll:.

Med venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hej igen!

Hmm...ja, går lige i tænkeboksen igen...bygger videre på hellix 1(den øverste på tegningen) og redigerer/tilpasser en skyggebanegård...og melder så noget ud.

Er bange for at det bliver for kompakt og bare bliver en dynge skinner og kulisser, og da jeg nyder at bygge huse og lave alt det uden for banen også, så er det jo nok ikke den vej man skal gå. Umiddelbart lyder landstation med lidt industri/gods tillokkende.

Haven dropper vi bare i første omgang, sådan da, for jeg vil jo så gerne skjule mine hellix "naturligt", dvs. uden bjerge eller himmelbjerge. Min tanke er, at der - MÅSKE - kan laves en kyst over den første hellix der så slynger sig mod venstre og munder ud i en havn. Har planer om, at når hele anlægget er bygget op, så skal det udvides og bordet fjernes og lige præcist der kan der jo være en havn hvor jeg også tænkte at en lille lokalbane kunne gå til.

Men lige nu går jeg lige ud og klapper en hest eller to:-)

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Der skal jo så stå at det er havnen der droppes, hvis jeg dropper haven rykker hun hovedet af mig - mindst! Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars!

Nu har jeg tegnet lidt - og skrottet det igen - men der tegner sig et billede af følgende beskrevet fra øverste højre hjørne:

Toget kommer op af en enkeltsporet hellix næsten helt ude ved væggen men en frihøjde på 11cm. Sporet bliver til to før det bliver synligt og fletter så ud til en banegård med 3-4 spor. Nedenfor - set på tegningen - kommer så et godsområde og maskindepot. Tanken er så, at jeg senere kan udbygge med en havn når alt det andet er færigt for der ryger bordet simpelthen ud så jeg kan udvide ud i midten af rummet. Det er så også først på det tidspunkt at en evt. lokalbane kommer på.

Videre mod venstre fletter sporene ind igen, ca i kurven mod venstre, og fortsætter så over en bro. Hvad der derefter skal ske vil jeg lade ligge lidt åbent nu, for der er en lille chance for, at jeg kan få en anelse mere plads i den ende af anlægget.

Det jeg har brug for hjælp til er så et udkast til banegård og spor+udtræksspor til godsbanegården, hvor man gerne skulle kunne køre ind fra begge sider. Specielt transversalerne har jeg store problemer med Smile

Mine skitser og tegninger giver ikke så meget, så jeg er nok nødt til at have sporplaner at forholde mig til for at kunne visualisere hvordan det bliver, derfor er jeg heller ikke helt sikker på om jeg skulle flytte maskindepotet på den anden side af broen for at få kyst og havn i den første hellix.

Og tak for din tålmodighed, ved godt den er rimelig bøvlet den her opgave..

Forresten er valget endeligt falde på Rocoline skinner, jeg har for mange til bare st skifte til noget andet:-)

mvh

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Her er så et udkast til øverste lag. Jeg er gået lidt i stå med de tre spor der skal flettes ind til 2 i venstre side. Der skal jo transversaler på, og det kniber lidt med at få det til at hænge sammen, så forslag og en hjælpende hånd vil falde på et tørt sted.

Jeg kan godt selv se de problemer Lars har haft med at få plads til alle mine oprindelige ønsker. Derfor er remise/drejeskive også lagt på is for nuværende.

Så strækningen til venstre skal bare være kørestrækning i første omgang, synes ikke det bliver så pænt med for meget spor.

Kom endelig med kommentarer til hele - måske er jeg gået helt i skoven med det her layout.

Takker på forhånd. Laughing out loud

level 0

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 912

PB

Du kan spare et højre-vendt sporskifte samt de to englændere og dermed få en mere realistisk forgrening mod højre.

ppilot

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Du kan spare et højre-vendt sporskifte samt de to englændere og dermed få en mere realistisk forgrening mod højre.

Kan godt se at jeg kan spare en af hver, men ikke to. Det er jo snyd på den måde, at det første sporskifte ved slutningen af hellixen skal ligge skjult så det kommer til at se ud som en dobbeltsporet strækning hvor man, via transversaler - her som englændere - kan køre ind på 3 perronspor og et godsspor.

Men der er nogle andre små(store) udfordringer....

Synes det er riiiiimelig svært det her! Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 912

PB

Undskyld, jeg overså i skyndingen at du er ved at lave en dobbeltsporet sporplan. Og iøvrigt respekt for at lægge så store planer på så relativt lidt plads!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hej alle!

Her er så den plan jeg nu bygger efter- skyggebanegården mangler lidt, men det kommer når jeg får rykket lidt rundt i rummet og ser hvordan pladsen bliver i den modsatte ende.

Kommentarer modtages gerne Smile

God sommer Laughing out loud

level - 1

level 0

hellixer

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.