Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Vendesløjfe eller gennemkørsel

Sidder lige og tegner i wintrack på mit kommende anlæg. Er ved skyggebanegården.

Tanken er, at der jvnf. skitsen skal være et u-formet anlæg med en hellix i hver ende og så en skyggebanegård nedenunder.

Oprindelig havde jeg tænkt, at man så kunne køre ned og stille toget et stykke tid og så lade det komme op i den anden ende.

Problemet er så bare, at der ikke er tænkt vendesløjfe ind noget sted, og jeg kan ikke rigtigt beslutte mig for om det ER et problem eller det bare er fint nok med en rundbane hvor en del så er en tosporet strækning. Tænker lidt, at "problemet" bliver løst med versaler fordi jeg så på paradestrækningen kan få tog i begge retninger og i begge spor.

Ja, det er muligvis lidt noget rod, kan i ikke komme med et par gode råd og ideer, så vil jeg være meget taknemlig.

(P.s. vender frygteligt tilbage når sporene skal tegnes:-) )

principskitse

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Altså lidt spøjst at ingen har kommenteret endnu, så jeg gad godt vide om jeg har udtrykt mig uklart, det er faktisk noget jeg har lidt svært ved at svare på selv, så kommentarer er yderst velkomne venner Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ppilot" skrev:
Altså lidt spøjst at ingen har kommenteret endnu, så jeg gad godt vide om jeg har udtrykt mig uklart, det er faktisk noget jeg har lidt svært ved at svare på selv, så kommentarer er yderst velkomne venner

Jeg har svært ved at kommentere, da jeg ikke kender størrelsen på anlægget.

Inden du går i gang med noget, så se at få tegnet anlægget i fast målestoksforhold. Det er svært at se lige nu, hvad og, hvordan det hænger sammen.

Om du gør det med et sporplanlægningsprogram, eller med blyant og paser er mig lige meget.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Jeg har svært ved at kommentere, da jeg ikke kender størrelsen på anlægget.

God pointe. Her er et par nye skitser samt et billede af skyggebanegården. For det store billede så se skitsen ovenover.

God tankelyst. Smile

Skyggebanegård

venstre grundform

højre grundform

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"ppilot" skrev:
Problemet er så bare, at der ikke er tænkt vendesløjfe ind noget sted, og jeg kan ikke rigtigt beslutte mig for om det ER et problem eller det bare er fint nok med en rundbane hvor en del så er en tosporet strækning.

Du kan selv analysere dig frem til behovet for vendesløjfer m. v.

Hvis du skal illudere køreplanskørsel på anlægget bl. a. med distribution af godsvogne efter en plan hvor hvert vognløb har et udgangspunkt og en destination, skal du sørge for at vognene vender rigtigt og kommer i den rigtige retning fra skyggebanegården. Her vil vendesløjfer nemt lave unødigt rod i systemet. Det rigtigste vil være at have en skyggebanegård som du har tegnet, og så omløbe alle tog på skyggebanegården og køre tilbage hvorfra toget kom.

Hvis du vil have at togene kommer fra den retning hvortil de kørte, men iøvrigt er ligeglad med, om togene vendes, kan man lave en vendesløjfe i hver ende af banen, evt. bygget sammen med skyggebanegårde.

Hvis du er ligeglad med den retning togene kører i, kan du sagtens bibeholde den skyggebanegård du har tegnet, så har du jo ikke behov for at vende togene og dermed ikke behov for vendesløjfer.

"ppilot" skrev:
Tænker lidt, at "problemet" bliver løst med versaler fordi jeg så på paradestrækningen kan få tog i begge retninger og i begge spor.

Versaler? Det er store bogstaver. Mener du transversaler som er sporforbindelser mellem parallelt løbende spor? Behovet for transversaler afgør du selv ud fra de køremuligheder du ønsker.

Hvis det skal være et helt moderne anlæg, kan man godt lave vekselsporsdrift, i praksis kører langt de fleste tog dog på det højre liggende af to vekselspor. Hvis det skal være et anlæg der er blot 25 år gammelt eller ældre, bør du lave dobbeltspor med fast højresporsdrift.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"ppilot" skrev:
Citat:
Jeg har svært ved at kommentere, da jeg ikke kender størrelsen på anlægget.
God pointe. Her er et par nye skitser samt et billede af skyggebanegården. For det store billede så se skitsen ovenover.God tankelyst. Smile

Hej Peter,

Rent pladsmæssigt ser det fornuftig ud. Hvis du kan lave dine helixer en smule bredere vil det være fint - eller bliver det inderste spors stigning temmlig stor. Hvis du vælger at lade helixerne være dobbelsporede så husk at det nedadgående spor skal være sporet til højre.

Med hensyn til skyggebanegårdens udformning er fordelen ved din skitse at alle sporene bliver nogenlund lige lange, men spørgsmålet er om det ikke ville være en god ide at lægge dem tættere - på den givne plads kan du nok få plads til 9 spor.

Med hensyn til banens grundidé ville jeg nok arbejde med to skyggebanegårde. så kan der køres fra skygge A over B til skygge C.

Nu har du pludselig plads til 18 togstammer i stedet for fem under jorden Laughing out loud.

Du kan vælge at lave helixerne dobbelsporede - så bliver din bane en sammenfoldet dogbone, men du kan også snyde og lade din dobbelsporede synlige strækning blive til en enkeltsporet bane under jorden. Så skal hver skyggebanegård naturligvis have en "ægte" vendesløjfe. Fordelen ved at samle den dobbelsporede bane under jorden er naturligvis at der skal bruges færre skinner - til gengæld kan trafikintensiteten ikke blive så høj - da der jo så ikke kan sendes et tog ned til en skyggebanegård samtidig med at der er et på vej op...

Men som nævnt ovenfor bliver togene altså vendt som helhed ved disse løsninger - til gengæld undgår du omløb (fra og tilkoblinger) under jorden.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Vendesloejfer... Altid!

Paa den maade kan du se paa dit anlaeg som representerende en del af et stoerre (imaginaert) anlaeg; Hvad der forsvinder mod syd, maa til sidst komme tilbage sydfra...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

...Og hvis du skal have plads til en station af en rimelig størrelse skal den nok i hvertfald delvis lægges på den lange side af anlægget. Ellers bliver dine perronlængder ikke særlig store. Dette fører til et udvidet pladsbehov - så jeg vil nok øge dybden af anlægget på den lange side til en 80-90 centimeter. Paradestrækningen kan man måske så lægge i baggrunden på anlægget, men en etage højere en stationen foran.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Okay, mange gode pointer, og det er jo sandt, at hvad der kører mod syd skal også komme retur fra syd, så vendesløjfer må der til. Ellers er det jo også bare en ringbane og det er ikke så fantastisk...

Citat:
Med hensyn til skyggebanegårdens udformning er fordelen ved din skitse at alle sporene bliver nogenlund lige lange, men spørgsmålet er om det ikke ville være en god ide at lægge dem tættere - på den givne plads kan du nok få plads til 9 spor.

Ja Lars, det er jo noget mere, selvom de 18 stammer du nævner senere nok vil få fruen til at få kaffen galt i halsen. Men udfordringen er bare, at de to hellixer stjæler 1M i hver ende, og da jeg sad og tegnede på skyggebanegården, så var det rimelig svært at folde sporene ud på den korte strækning. (Jeg øver mig alt hvad jeg kan med wintrack) Derfor blev det sådan der, egentlig uden så megen omtanke end at det var det jeg evnede hvis du forstår.

Nå, men emnet er jo så småt besvaret, så jeg tegner lige lidt videre og smider det i en ny tråd og så skal jeg nok råbe om hjælp, også når jeg skal lave TRANSVERSALER. Som kan skrives med store bogstaver Cool

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
..Og hvis du skal have plads til en station af en rimelig størrelse skal den nok i hvertfald delvis lægges på den lange side af anlægget. Ellers bliver dine perronlængder ikke særlig store. Dette f.ører til et udvidet pladsbehov - så jeg vil nok øge dybden af anlægget på den lange side til en 80-90 centimeter. Paradestrækningen kan man måske så lægge i baggrunden på anlægget, men en etage højere en stationen foran.

Ja, det ville jeg også rigtigt gerne, men der er et vindue som jeg skal kunne komme til, lige i midten faktisk....

Og lige angående hellixerne du nævnte før, regner med en meter i diameter, skal de være større skal siderne være kortere på grund af rummets indretning.

(Inden i U'et skal der stå et skrivebord og en lille reol, og ved enderne af anlægget starter vores garderobe i samme rum, sådan er det når man bor i et lille hus på landet)

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
erikolsen1954

Grundig forklaring du skrev der, tak for det. Det er lige præcist der de erfarne bare kan mere end os novicer, men jeg kan og vil sq lære det! Tongue

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"ppilot" skrev:
Ja Lars, det er jo noget mere, selvom de 18 stammer du nævner senere nok vil få fruen til at få kaffen galt i halsen. Men udfordringen er bare, at de to hellixer stjæler 1M i hver ende, og da jeg sad og tegnede på skyggebanegården, så var det rimelig svært at folde sporene ud på den korte strækning. (Jeg øver mig alt hvad jeg kan med wintrack) Derfor blev det sådan der, egentlig uden så megen omtanke end at det var det jeg evnede hvis du forstår.

Joda - det forstår jeg godt. Men skyggebanegårde kan aldrig blive for store og du behøver jo ikke at købe alle togstammerne på en gang.

Her er der et eksempel på hvordan en skyggebanegård kan udformes - her er rummet 240cm x 340cm. Denne skyggebanegård simulerer både station A og C på anlægget, der "overjordisk" er enkeltsporet. Banen er lavet i Märklin men princippet er det samme for andre sporsystemer udover at disse er bedre når det gælder om at få lagt sporene tæt sammen. Roco har også nogle kurvesporskifter der gør at pladsen i hjørnerne kan udnyttes bedre.

Billede

Resten af anlægget kan du se her...

http://www.sporskiftet.dk/node/3778

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Peter,

"ppilot" skrev:
Ja, det ville jeg også rigtigt gerne, men der er et vindue som jeg skal kunne komme til, lige i midten faktisk....Og lige angående hellixerne du nævnte før, regner med en meter i diameter, skal de være større skal siderne være kortere på grund af rummets indretning.(Inden i U'et skal der stå et skrivebord og en lille reol, og ved enderne af anlægget starter vores garderobe i samme rum, sådan er det når man bor i et lille hus på landet)

Kan dette lade sig gøre?

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Peter, som litra P(Lars) skriver, kan du få plads til flere spor nemlig 8 eller 2 x 4 på din skyggebanegård. Håber det er noget du kan bruge. Her med R 2.

Roco venstre hjørne R2. JPEG

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Ny bevis her R 4/5

roco venstre hjørne R 4 og 5. JPEG

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Ser jo flot ud faktisk, bliver meget inspireret og stort tak for det.

Ivan: Føler mig lidt dum, selvfølgelig kan man da sætte flere skifter efter hinanden, den havde jeg bare ikke lige luret, tror frustrationerne fik magten over mig da jeg tegnede første "færdige" udkast.

Lars: Ja, det tror jeg faktisk godt der kan være plads til, for det der skrivebord bliver nok skrottet og kun brugt under opbygningen. Vi fik lige analyseret kontorbehovet, og vi sidder altid ved spisebordet med en bærbar når det behov opstår, så hvis bare der er bred gangplads inden i u'et så er det fint.

Rummet har skrå vægge, der hvor de går længst ned er der kun 53cm til gulv, men da rummet ikke er så stort, så vælger jeg at lave banen under den højde. Det betyder så, at der ikke kan være så langt mellem niveauerne, men det er jo bare hellixens antal omgange det handler om.

Jeg er lidt presset på tiden, kigger lige på dit link lidt senere.

Foreløbigt tusind tak for stor hjælp, jeg er ikke frustreret mere. Laughing out loud

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Roco venstre side R 4/5.

Håber/tror Lars kan bruge mit indlæg.

Roco venstre side R 4 og 5. JPEG

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"ppilot" skrev:
Rummet har skrå vægge, der hvor de går længst ned er der kun 53cm til gulv, men da rummet ikke er så stort, så vælger jeg at lave banen under den højde. Det betyder så, at der ikke kan være så langt mellem niveauerne, men det er jo bare hellixens antal omgange det handler om.

"Auuurghh" som Søren Brun siger det - et anlæg i 53 cm højde bliver du meget hurtigt træt af - specielt i dine knæ. Dagens fugl "rygskaden" kommer sikkert også senere på besøg Laughing out loud....

Hvad er hældningen på taget i grader? Og/Eller hvor langt ind i lokalet har du en fri højde på 1,00 meter og 1,20 meter?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
roco venstre side R 4/5

Mnja, jo, hellixen skal så lige vendes så sporene ovenover ligger i venstre side og sporene fra skyggebanen ligger højre side. Men skidt nud med det, jeg skal jo have strikket en helt ny plan sammen med en lille sløjfe på Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Litra P" skrev:
"ppilot" skrev:
Rummet har skrå vægge, der hvor de går længst ned er der kun 53cm til gulv, men da rummet ikke er så stort, så vælger jeg at lave banen under den højde. Det betyder så, at der ikke kan være så langt mellem niveauerne, men det er jo bare hellixens antal omgange det handler om.
"Auuurghh" som Søren Brun siger det - et anlæg i 53 cm højde bliver du meget hurtigt træt af - specielt i dine knæ. Dagens fugl "rygskaden" kommer sikkert også senere på besøg Laughing out loud....Hvad er hældningen på taget i grader? Og/Eller hvor langt ind i lokalet har du en fri højde på 1,00 meter og 1,20 meter?Venlig hilsenLars

Ja det må være på knæene, eller med en sænket kontorstol.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Måler op og skitserer igenigen i morgen eller torsdag, så må jeg lige se på det med højden. Kan muligvis vende det hele lidt rundt. Sov godt derude.

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej allesammen,

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hej Peter, som litra P(Lars) skriver, kan du få plads til flere spor nemlig 8 eller 2 x 4 på din skyggebanegård. Håber det er noget du kan bruge. Her med R 2.

hvis man optimerer sporudfletningen med brug af begge typer kurvesporskifter kan man komme op på hele 10 spor indenfor nævnte 50 centimeter.

Billede

I eksemplet ovenfor er sporafstanden 48mm (mindste sporafstand ifølge NEM) og den skarpeste kurve R2 (eller R3 i Rocos sprog). Der er ingen s-kurver og indgangen til stationen starter ved kant. Derved "bruges" der ikke af bredden på anlægget, hvilket er vigtigt, da helixen (ikke tegnet ind) syd for stationen skal bruge den fulde bredde der er til rådighed.

Sporudfletningen passer indenfor målene 0,58cm x 104cm (0,6m²)

Du har 3,5 meter i bredden og skal bruge en sporfletning magen til i den anden ende af skyggebanegården. Den foreløbige maksimale toglængde er hermed så fastsat til 234cm (350cm - 116cm) eller ca. 2 meter, hvis vi lige trækker lidt fra til signalernes virkeområde. Dette rækker til kørsel med en en MYer og seks lange personvogne.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Lars.

Det ser jo rigtigt godt ud, den kan jeg jo godt bruge som udgangspunkt.

Har målt lidt på vinkler og deslige, skråvæggen hælder sådan cirkus 45gr, det betyder så, at i 1m's højde mister jeg 40cm i hver side, men reelt nærmere 50 cm fordi jeg jo ikke kan køre ud til bagkant på grund af det skrå.

Er ikke så meget hjemme de næste par dage, men er ved at lure på om det hele kan vendes rundt, så det skitserer jeg lige, tænker over det, og melder så tilbage igen.

Foreløbig tak for hjælpen til alle der bidrager, i er en stor støtte!

mvh

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"ppilot" skrev:
Hej Lars.Det ser jo rigtigt godt ud, den kan jeg jo godt bruge som udgangspunkt.Har målt lidt på vinkler og deslige, skråvæggen hælder sådan cirkus 45gr, det betyder så, at i 1m's højde mister jeg 40cm i hver side, men reelt nærmere 50 cm fordi jeg jo ikke kan køre ud til bagkant på grund af det skrå.Er ikke så meget hjemme de næste par dage, men er ved at lure på om det hele kan vendes rundt, så det skitserer jeg lige, tænker over det, og melder så tilbage igen.Foreløbig tak for hjælpen til alle der bidrager, i er en stor støtte!mvh

Hej Peter,

Jeg går ud fra at det er til højre og til venstre de skrå vægge er, da vinduet sidder midtfor på endevæggen - hvor stort (bredt) er det vindue og hvor højt sidder det? Tegn en skitse af rummet, så kan vi også hjælpe dig med at optimere den plads der er til rådighed. Og pladsen bagved er ikke per automatik "tabt", denne kan også bruges - enten til en skyggebanegård mere eller til nogle ramper der kan bringe bane ned i den højde hvor helixen kan starte (behøver så heller ikke være så høj - hvis det overhovedet bliver nødvendig med en.

Her er der lige en løsning på udfletningen for folk, der har korte "tunger". Her drejer det sig jo om at bruge så lidt plads på den venstre side af anlægget for at sikre plads til helixen. Den er lavet med Tilligs buede sporskifter - læg mærke til det væsentligt smukkere sporforløb en ovenfor. Er muligvis også for driftsikkerheden af betydning.

Ulempen er at skyggebanegårdens spor her ikke bliver lige lange - det kan altså alt efter hvor meget plads man har, blive nødvendigt at dedikere enkelte spor til enkelte (lange) tog.

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.