Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Interview om D-maskinen

Kære alle

Kort efter D-maskinen kom på gaden var jeg så heldig at få mulighed for at interviewe en af Hobbytrades medarbejdere om processen med at skabe et lokomotiv i model.

Resultatet kan læses her:

http://www.mj-blog.dk/2008/01/interview-med-kasper-bang-jensen-fra-hobby...

Kommentarer er som altid meget velkomne Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

MH 322

studerende

Indlæg: 78

PB

Rigtig godt interview.

D-maskinen er rigtig flot. jeg ville selv købe en, men jeg venetr på at MT 152 ruller ud fra Hobbytrade. Laughing out loud

__________________

Lars B. Hansen 3-skinne AC M-skinner.
Epoke III-V. 2-skinne DC på moduler, de er under opbygning

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"MH 322" skrev:
Rigtig godt interview.D-maskinen er rigtig flot. jeg ville selv købe en, men jeg venetr på at MT 152 ruller ud fra Hobbytrade. Laughing out loud

Samme her - dog MT 167 Wink

Hilsen Thomas Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

En mycket fint ånglok i modell, där jag inte kunde mostå occam,s repotage om just detta lok.

Eftersom jag har en del danska maskiner tidigare av ångloks modell, så blev det att jag beställde en D-maskin.

Ska bli intressant när jag får denna.

Det jag undrar över är igentligen utförandet.

Då HobbyTrade gör väl kåporna i plast.

Ä det någon som vet hur detta utförandet är.

Vänl Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Flot interview! Laughing out loud Og kan se at sløret løftes allerede nu for at der er en ny dampmaskine på vej. Så det var ikke helt ved siden af hvad de sagde hos Trinbrættet for nylig Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Occam

Glimrende informativt interview - render du rundt med en journalist i maven ? Wink

Så vidt jeg erfarer, kan I sjællændere være glade for valget af næst damper Cool

MVH

Henrik

2-skinne, dansk, epoke3, analog på hjemmebaNEN

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"henho" skrev:
Så vidt jeg erfarer, kan I sjællændere være glade for valget af næst damper Cool

He he, skal man gætte på S-maskinen som passer fint til de kommende CL-vogne :?:

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Claus

Cool gæt Laughing out loud

For vi jyder er det en lettelse (altså med mindre; man har et sjællandsk forbillede til anlægget).

D-maskine Cl-familien, E-maskine , Mt og bla.bla. - Når nu vi kan springe en enkelt over, så burde det bane vejen for en ekstra bevilling fra "finansministeriet" Laughing out loud

MVH

Henrik

2-skinne, dansk, epoke 3, analog på hjemmebanen.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

"henho" skrev:
Hej Claus Cool gæt Laughing out loud For vi jyder er det en lettelse (altså med mindre; man har et sjællandsk forbillede til anlægget). D-maskine Cl-familien, E-maskine , Mt og bla.bla. - Når nu vi kan springe en enkelt over, så burde det bane vejen for en ekstra bevilling fra "finansministeriet" Laughing out loud MVHHenrik2-skinne, dansk, epoke 3, analog på hjemmebanen.

Om det er en lettelse ved jeg nu ikke, men der har da været meget og kommer meget det næste stykke tid Smile Selvfølgelig er S-maskinen en flot maskine, men vi jyder bliver jo sat lidt af, man skal jo også sørge for at salgsgrundlaget for en så kostbar model er der. Jeg havde nok personligt håbet på at vi fik noget lidt mere generelt. Jeg mangler da helt klart litra Hs. det må da være en udfordring for enhver producent. Ellers ville litra C,K eller H også være meget velkommen på mit anlæg. Men held og lykke med udviklingen HobbyTrade, det er spændende at følge, så kan vi jo bare håbe på hvad der kommer ud af det Cool

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag alle

Nu er jeg lidt på herrens mark - må jyder ikke købe S maskiner? Shock

Hvis det er tilfældet - så må de vel heller ikke fremstille dem :!: :?:

Nåh det er nok bare mig der har overset noget :?

Venlig hilsen Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"märklintossen" skrev:
Selvfølgelig er S-maskinen en flot maskine, men vi jyder bliver jo sat lidt af, man skal jo også sørge for at salgsgrundlaget for en så kostbar model er der. Jeg havde nok personligt håbet på at vi fik noget lidt mere generelt. Jeg mangler da helt klart litra Hs. det må da være en udfordring for enhver producent. Ellers ville litra C,K eller H også være meget velkommen på mit anlæg.

Nu bliver jeg lidt forvirret: Litra C II har da også kun kørt på Sjælland, så hvordan skulle den være mere generel end S-maskinen? Du mener måske en C I, der kun kørte i Jylland/Fyn - men det er jo en epoke I maskine, der blev ophugget sidst i 1800-tallet?

Hs ville være dejligt, men kan dog ret enkelt laves med et byggesæt fra Tikøb - til gengæld ville jeg mene, at K-maskinen er den mest "generelle" som næste bud - den har kørt over hele landet, langt op i tiden - og dermed flere epoker - og så findes der køreklare eksemplarer den dag i dag.

For en sidebane overalt i landet vil en blanding af D- og K-maskiner være det optimale i det meste af epoke III.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja gætter lige noget mere så Laughing out loud

Det kan jo strenget taget også være en C-maskine der kommer, men tror det ikke. Med D-maskinen har Hobbytrade bevist at de kan lave en maskine med mere kompliceret gangtøj.

Og i interviewet som Occam har lavet, snakkes der om korrekte oprangeringer. Så det tyder efter min mening på noget til CL-vognene. Den blev jo konstrueret specielt til den Københavnske/Sjællandske nærtrafik, og havde dobbeltdøre i enderne for at give en hurtigere ind- og udstigning. Kigger man fx i Danckers fotobilledbøger, kan man ofte se en S-maskine med en stribe CL-vogne efter sig. Det var først senere at CL´eren kom til Jylland.

Og nå ja, kommer alligevel ikke til at køre 100 % jysk, har fx. MO 1890 som var en sjællandsk MO´er. Og hvis der med tiden kommer en lille færge op at stå, bliver forbilledet ret givet fra Helsingør-Helsingborg, da det var enkeltsporede færger, og dermed meget nemmere at have med at gøre. Det viser vel bare at modelbanen altid er noget med kompromiser. Og vil skyde på at en del af Jer fra Sjælland sikkert har en N-maskine rullende også Wink

Enig i at vi sagtens kan bruge en HS-maskine i H0 (og her er der jo tale om både en mere jysk udgave og en sjællandsk, der havde flade røgkammerdøre), men hvad med F-maskinen? Det er det damplokomotiv der har eksisteret i flest eksemplarer (128 stykker incl. de høje F´ere), og som var på stort set alle landets stationer, selv nogen af de mindre. Oplagt at man som MJ´er snildt kan bruge et par stykker (kan i hvert fald nemt). Synes at MH´eren dels er lidt for ny, men også lidt bøvlet fordi man skal ind og lodde ny slæbesko på den, hvis hvis den skal køre optimalt på AC-sporskifter.

R-maskinen har Tikøb fået for ikke så lang tid siden. Mht en H-maskine er det en stor maskine, der kun kørte på de dobbeltsporede hovedbaner i Jylland-Fyn. Så den er ikke så alsidig. N-maskinen er ganske vist opså en hovedbanemaskine, men den er mere alsidig da den også har kørt på enkeltsporede strækninger ("den skæve bane", Funder-Silkeborg-Skanderborg, Tønderbanen hvor den endda kørte med tenderen forrest).

Og er helt enig med Lars i at en mere "generel" maskine som en K-maskine vil være meget meget oplagt, som et kommende projekt. Sammen med D-maskinerne bestred de meget af sidebanernes trafik over hele landet, indtil MO´erne begyndte at dukke op for alvor. Har desuden set fotos med K-maskiner hvor de i deres sidste tid endda kørte med små godstog, så dette var også en mulighed.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

"Flemming" skrev:
Goddag alleNu er jeg lidt på herrens mark - må jyder ikke købe S maskiner? :oHvis det er tilfældet - så må de vel heller ikke fremstille dem :!: :?: Nåh det er nok bare mig der har overset noget :? Venlig hilsen Flemming

Hej med Jer...

Det var også bare en lille personlig betragtning Smile Selvfølgelig vil jyderne købe en evt. S-maskine ligesom andre jo sikkert køber N-maskiner, men hvis man lodder stemningen rundt om synes jeg bare at K-maskinen var mere oplagt og savnet da den har kørt på flere strækninger. Det har C-maskinen jo også men dog kun på sjælland. Hs eller F ville jo være kanon hvis man ikke lige selv har lyst til de helt store byggeopgaver. Ved bare ikke om markedet er klar til en F igen efter alle de byggesæt der kom for nogle år siden :?: Jeg glæder mig bare rigtig meget til at modtage min D-maskine og mine MT´ere. Så bliver det bare rigtigt spændende at se hvad det næste bliver fra HobbyTrade. Vi kan da ihvertfald glæde os over at have en producent der kan levere den entusiasme og kvalitet... Laughing out loud

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Og hvis der med tiden kommer en lille færge op at stå, bliver forbilledet ret givet fra Helsingør-Helsingborg, da det var enkeltsporede færger, og dermed meget nemmere at have med at gøre. Det viser vel bare at modelbanen altid er noget med kompromiser. Og vil skyde på at en del af Jer fra Sjælland sikkert har en N-maskine rullende også Wink
Hvis det er enkeltsporede jernbanefærger, du vil ha', kan du jo bruge artikelserien, der var i 'banen' nr. 74 - 76 for tid tilbage. Her byggede Erik V. Pedersen jo den fineste lille jernbanefærge (Hvalpsund) fra samme overfart. Den er da pærejysk Smile.
"Skovsøekspressen" skrev:
Enig i at vi sagtens kan bruge en HS-maskine i H0 (og her er der jo tale om både en mere jysk udgave og en sjællandsk, der havde flade røgkammerdøre), men hvad med F-maskinen? Det er det damplokomotiv der har eksisteret i flest eksemplarer (128 stykker incl. de høje F´ere), og som var på stort set alle landets stationer, selv nogen af de mindre. Oplagt at man som MJ´er snildt kan bruge et par stykker (kan i hvert fald nemt).
Jeg ville også synes Hs'eren ville være oplagt, da den kan betjene små stationer, som vi jo alle nok har også. Men F'eren er nok salgbar i flere eksemplarer, da den findes ved mange veteranbaner landet over, og derfor er mere kendt, vil jeg mene.
"Skovsøekspressen" skrev:
R-maskinen har Tikøb fået for ikke så lang tid siden. Mht en H-maskine er det en stor maskine, der kun kørte på de dobbeltsporede hovedbaner i Jylland-Fyn. Så den er ikke så alsidig. N-maskinen er ganske vist opså en hovedbanemaskine, men den er mere alsidig da den også har kørt på enkeltsporede strækninger ("den skæve bane", Funder-Silkeborg-Skanderborg, Tønderbanen hvor den endda kørte med tenderen forrest).
Det kan godt være, R-maskinen kan laves med hjælp fra Tikøb, men det er stadig 'byg selv', hvilket stadig betyder en mindre målgruppe end en industrimodel. H-maskinen er spændende, da det var den største dansk-byggede godsmaskine, vi havde. Om den har kørt på 'den skæve' kan jeg dog ikke huske, men det er nok rigtigt med hovedbanen Fyn-Jylland. Den er jo også blevet oplagt efter, de er gået i gang med at restaurere H 783 ved Museumstog Øst (Den har dog en anden tender).N-maskinen har været det eneste danske damplokomotiv, der var at få i mange år, så den findes nok på de fleste anlæg landet over Smile.
"Skovsøekspressen" skrev:
Og er helt enig med Lars i at en mere "generel" maskine som en K-maskine vil være meget meget oplagt, som et kommende projekt. Sammen med D-maskinerne bestred de meget af sidebanernes trafik over hele landet, indtil MO´erne begyndte at dukke op for alvor. Har desuden set fotos med K-maskiner hvor de i deres sidste tid endda kørte med små godstog, så dette var også en mulighed.

K-maskinen ville nok være det logiske valg - især når Hobbytrade allerede har tenderen. Men er det S-maskinen de er igang med, kan det undre mig, da de jo er gået i samarbejde med Brimalm, der jo er/var igang med selvsamme maskine.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Glimrende informativt interview - render du rundt med en journalist i maven ? Wink Så vidt jeg erfarer, kan I sjællændere være glade for valget af næst damper Cool

Tak. Ja, et job som modeltogsjournalist ville ikke være den værste beskæftigelse. Smile

Hvad angår typen af den næste dampmaskine, så var Kasper desværre ikke til at vriste noget mere ud af... Smile

Jeg mener nu også en S-maskine er et realistisk mulighed. Personligt ville jeg allerhelst have en G-maskine, men det har nok lange udsigter....

En C eller K-maskine ville jeg dog også sætte meget stor pris på. En anden realistisk mulighed tror jeg er H-maskinen. Så vidt jeg ved er det nemmere at producere store lokokmotiver frem for små, da der ikke skal så meget trylleri til at få alle tingene mast sammen. Af samme grund tror jeg også det kommer til at tage noget tid inden vi ser en HS eller F'er, desværre...

Mht. om damplokomotiverne har kørt på den ene eller anden side af Storebælt, så vælger jeg at være fuldstændig ligeglad. Vi sætter i forvejen ret store begrænsninger på vores baner ved "kun" at køre dansk, så jeg ser ingen grund til at dele det yderligere op. Men smag og behag er jo som bekendt forskelligt.

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Skott" skrev:
Hvis det er enkeltsporede jernbanefærger, du vil ha', kan du jo bruge artikelserien, der var i 'banen' nr. 74 - 76 for tid tilbage. Her byggede Erik V. Pedersen jo den fineste lille jernbanefærge (Hvalpsund) fra samme overfart. Den er da pærejysk Smile.

Ja kender godt til artikelserien og har også bladene. Men færgen er desværre lidt for lille, selv om det vil være oplagt til vores lokale modelbaneanlæg. På den plan jeg har fået tegnet er der faktisk plads til en af de enkeltsporede HH-færger. Men hvor får man så sådan en?

I klubben har vi et par medlemmer der har fået "Kongen" i 1:87 som kartonsamlesæt (den ene er endda ved at blive samlet i øjeblikket). Det er sket på den måde at 1:160 kartonsættet er blevet bestilt hos Conys Modellbau, hvorefter et trykkeri har kørt kartonsættet op i H0 og printet dem ud på nye kartonark. Og det var faktisk ikke så dyrt. "Dan" fra HH-overfarten kan også fås i 1:160 som kartonsamlesæt (se Lars Lindhards flotte side om N-modeller) og her har jeg en eller anden ide om at lave det samme trick. Det er en nem og forholdsvis billig måde at gøre det på, og modellen er flot og kan sagtens gå til modelbanen. Og så har den en størrelse der gør at de fleste af os kan have sådanne en model. "Kongen" kræver en del plads, det er en meget meget stor model i H0.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

"Skovsøekspressen" skrev:
På den plan jeg har fået tegnet er der faktisk plads til en af de enkeltsporede HH-færger. Men hvor får man så sådan en?

F.eks. hos Scheuer Modeller?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Claus.
"Skovsøekspressen" skrev:
På den plan jeg har fået tegnet er der faktisk plads til en af de enkeltsporede HH-færger. Men hvor får man så sådan en?
F.eks. hos Scheuer Modeller?

Ja ved det godt, "Svea" er en kanonflot model, har set den på messe i Valby Laughing out loud Har sukket meget over den. Den er dog kostbar. Koster lige så meget som en digitalstation. Og da jeg står for på et tidspunkt at skulle have erstattet min 6021´er fra Märklin med noget mere up to date, så kommer det nok til at gøre udslaget.

Men "Svea" er absolut en supermodel, ligesom deres andre modeller.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Occam" skrev:
Mht. om damplokomotiverne har kørt på den ene eller anden side af Storebælt, så vælger jeg at være fuldstændig ligeglad. Vi sætter i forvejen ret store begrænsninger på vores baner ved "kun" at køre dansk, så jeg ser ingen grund til at dele det yderligere op. Men smag og behag er jo som bekendt forskelligt.

Jeg lader mig heller ikke begrænse af landsdele eller epoker, jeg kører med det materiel, jeg synes passer på min bane. Og der er plads til både damp og diesel, noget af banen kan jo anlægges som en museumsbane Smile

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.