Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

inspiration til min nye modelbane

Hej med Jer

Jeg har nu tegnet modelbane i Wintrack 6.1 over de sidste par år og alle tegninger er blevet forkastet. Der skal noget helt nyt til. Jeg har lavet for stejle stigninger, rist der er for kort, stationer der stort set kun havde plads til et lokomotiv og højest et par vogne ... sååå ...

Nu vil jeg prøve Jer og håber at få lidt inspiration til at komme videre.

Min plan er at jeg vil bruge både Intellibox’en og PC’en til at styre min bane. Mon ikke et af mine børn skal styre en lille station med mobil station …

Togveje, signaler, besatte spor osv. tager PC’en og/eller relæer sig af. Ved signaler skal tog stoppe og starte langsomt.

Evt. drosler jeg manuelt det enkelte lokomotiv ned hvis det er et godstog.

Kørslen tager jeg mig af med kørekontrollerne på IB’en (evt. på diverse andre kørepulte), da det for mig er meget nemmere at rangere med et tog manuelt med den, end ved at bruge musen på PC’en.

PC’en skal køre/styre køreplanskørsel. Jeg vil at noget af kørslen foregår automatisk. Det giver så lidt mere trafik og noget jeg skal holde tilbage for. Det giver også mulighed for mig at sende togstammer ud i den automatiske zone.

Automatiske og manuelle baner skal kunne krydse hinanden. Jeg har en skinnebus der skal krydse hovedspor for at komme ud på sidebanen i begge ender (f.eks. som Høng-Tølløse-banen til Holbæk). Menneskelige eller andre fejl skal gøre at automatikken kan standse trafikken og jeg som person skal løse op for den hårdknude, evt. pakke stationer med tog m.v.

Jeg forventer at banen stort set bliver enkeltsporsbane med flere krydsningsstationer. Er dog blevet i tvivl om det kan lade sig gøre …

Går efter Epoke III/IV (Dansk, Norsk og Svensk)

Jeg er inspireret af Fredericia station med store klargøringsspor og et stort ranger-område med en rist. Der ud over er Flåmsbanen i Norge vældig spændende samt malmbanen i Kiruna i Sverige.

Så det jeg vil have er:

• Malmbane med fabriksområde

• Bjergbane til korte tog og stejle stigninger

• Stort rangerområde med rist hvor vogne selv skal løbe ned

• Skjult station med opstillingsspor (parkering af flere/alle togstammer)

• Lokomotivdepot med drejeskive og remise samt klargøringsspor til damplokomotiver

• Sporplan i flere niveauer

• Mange bjerge og gerne tog i nogle

Rummet er: 8,20 x 4,20 meter

• Døren midtfor på den korte væg

• Skråvægge (45 graders hældning) der starter ca. 90 cm over gulv på langsiderne

• Indenfor til venstre (set fra døren) skal der være et hjørne med computere, men der skulle gerne blive plads til vendesløjfe og måske et krydsningsspor. Der kan vel være en trekant på ca. 1,5 x 1,5 meter

• Langsiderne skal der køre flere niveauer med spor – det øverste synligt (evt. kan de to øverste bytte plads undervejs). Jeg forventer at banen på de strækninger bliver ret smalt

• Det fjerneste venstre hjørne er her hovedstationen skal ligge med rangerareal, depot m.v. Måske kan der ligge en skjult station med depotspor til togstammer. IB + PC forventes tilsluttet her. Her er der alt efter hvor meget der skal være i det fjerneste højre hjørne omkring 4 (langside) x 2 meter

• Det fjerneste højre hjørne er der ca. 1,5 (langside) x 2 meter til rådighed. Her kan der være bane fra gulv til loft.

• Indenfor til højre kan der være bane fra gulv til loft ca. 4 (langside) x 1,5 meter.

Så ja, jeg har nogle krav til banen, men mangler lidt tegne-oplæg/inspiration til at få det bygget.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"martindahl" skrev:
Hej med JerJeg har nu tegnet modelbane i Wintrack 6.1 over de sidste par år og alle tegninger er blevet forkastet. Der skal noget helt nyt til. Jeg har lavet for stejle stigninger, rist der er for kort, stationer der stort set kun havde plads til et lokomotiv og højest et par vogne ... sååå ...

Hej Martin

Sikke ideer. Det kunne blive en spændende bane.

Jeg tror, du vil gøre dig selv en stor tjeneste, samt folkene herinde, hvis du kunne forsyne os med en tegning af rummet, du har til din rådighed. Forsyn tegningen med mål af rummet, mål for hvor de forskellige forhindringer er, om døre lukker ud af eller ind i rummet osv.

Det gør det meget lettere at komme op med reele ideer.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Skott

Jeg smider et par billeder af værelset op i aften.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Der er noget som er glippet i min opdragelse...

"martindahl" skrev:
• Stort rangerområde med rist hvor vogne selv skal løbe ned

Hvad forstår man ved en "rist"

Og hvad betyder at vognene selv skal løbe ned i risten?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

En "rist" må være en sporrist med 3 eller flere spor med en foranliggende rangerryg som man kan skubbe vognene op over, afkoble dem automatisk, stille en sporvej ned til risten og så lade vognen løbe der ned af sig selv. Så vidt jeg husker brugte man en "hund" til, i virkeligheden, at bremse vognen længere nede, mens nu om dage bruger man vist automatiske bremser på sporene.

Et rigtigt interessant element på en (stor) banegård med godsaktivitet!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Tak for det,

Altså det er først en rist hvis sporene (3 eller flere) er i sammenhæng med sådan en ryg?

Opstillingsspor med 3 eller flere spor kaldes ikke en rist?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Knud.

"KnudBe" skrev:
Altså det er først en rist hvis sporene (3 eller flere) er i sammenhæng med sådan en ryg?
Nej.
Citat:
Opstillingsspor med 3 eller flere spor kaldes ikke en rist?

Jo.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Tak Wink

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"KnudBe" skrev:
Tak for det, Altså det er først en rist hvis sporene (3 eller flere) er i sammenhæng med sådan en ryg?Opstillingsspor med 3 eller flere spor kaldes ikke en rist?

Så snart man har et antal parallelle spor, som mest anvendes til oprangering af vogne, kaldes dette for en rist (når man ser sporene ovenfra minder de jo om en rist over åben ild - deraf navnet).

Det kan være såvel personvoggnsrist som godssporsrist. På store stationer findes endda både ankomst- og afgangsrist.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Skott.

"Skott" skrev:
Det kan være såvel personvoggnsrist som godssporsrist. På store stationer findes endda både ankomst- og afgangsrist.

Og på de rigtigt store stationer har man sågar en strækningsrist - foruden de øvrige. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej allesammen.

Beklager - jeg forventede at en rist var almindelig tale. Godt så, men jeg kan se at I har fået en sober og god forklaring på en rist.

Så langt så godt.

Her kommer de lovede billeder af mit nye værelse.

Martin Wink

IMG_1779_50

IMG_1778_50

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Må man godt være misundelig? Wink

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Knud

Alt er tilladt ...

... tak for de pæne ord ...

Nu ser jeg frem til nogle interessante forslag fra Jer.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Det er en skam, at der er skråvægge på de lange sider.

Det begrænser højden eller bredden af anlægget.

Det kan udnyttes til at have skjulte spor bag en kunstig lodret væg så der bliver lidt frihøjde på det synlige anlæg inden himlen skråner ind over hustagene.

Men ellers et dejligt stort rum, der kan bygges meget anlæg i.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Leonard

Rummet er som det er og det gælder jo om at få det bedste ud af det.

Jeg forestiller nu heller ikke at jeg kun skal have modelbane i 120 cm højde.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jo, jo, rummet er som det er og det er et dejligt rum.

Jeg ved bare af erfaring at de skråvægge er trælse at skulle bygge ind under.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
Det er en skam, at der er skråvægge på de lange sider.Det begrænser højden eller bredden af anlægget.Det kan udnyttes til at have skjulte spor bag en kunstig lodret væg så der bliver lidt frihøjde på det synlige anlæg inden himlen skråner ind over hustagene.Men ellers et dejligt stort rum, der kan bygges meget anlæg i.

Jeg kan følge dig hele vejen leonard, har selv disse skråvægge, og vil benytte trikket med at "rette" vægge op med en plade, hvor jeg kan have disse skjulte spor bagved..

En ide jeg tror du også vil have meget glæde af Martin

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Sådan ville jeg helt sikkert også gøre det.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Ja, jeg forestillede mig nu også at der kunne være nogle skjulte spor (bag en plade) i bjerget der en gang imellem kom frem i lyset som var det en tunnel ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Ja, jeg forestillede mig nu også at der kunne være nogle skjulte spor (bag en plade) i bjerget der en gang imellem kom frem i lyset som var det en tunnel ...

Det tror jeg ikke er en god ide.

Hellere skaerme omraadet helt af, men SOERGE for at du har nem adgang til det.

Denne saakaldte falske vaeg kan jo vaere en lang "stoettemur" til en bjergside, og kan vaere aftagelig! (taler af egen praktisk erfaring!)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Her sidder jeg i mit nye værelse og forsøger at lade mig inspirere til at modellere en ny bane ...

Djævelen slår ned i mig - er det fuldstændigt galemandsværk at lave en enkeltsporet bane??

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"martindahl" skrev:
Djævelen slår ned i mig - er det fuldstændigt galemandsværk at lave en enkeltsporet bane??

Nej, det vil da være meget realistsik, hvis du vil simulere kørsel på en enkeltsporet bane.

Det giver flere udfordringer med krydsninger på stationer.

Jeg planlægger at der skal være dobbeltspor mellem 2 stationer og enkeltspor mellem resten på min bane, netop for at få de udfordringer det giver med.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"martindahl" skrev:
HejHer sidder jeg i mit nye værelse og forsøger at lade mig inspirere til at modellere en ny bane ...Djævelen slår ned i mig - er det fuldstændigt galemandsværk at lave en enkeltsporet bane??Martin Wink

Det kommer jo nok an på hvad du gerne vil, men jeg synes dine overvejelser i første indlæg var vældig fine! Jeg sad og tænkte "ja, sku!" ... jeg har også brugt timer på at tegne og tænke - men ikke mange minutter - før nu- på at overveje hvad jeg egentligt vil med den når den engang kan køre...

Synes det lyder spændende med enkeltspor da det giver en masse "problemer" med rangering, krydsende lokalbaner, blokdrift, osv osv

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
HejDjævelen slår ned i mig - er det fuldstændigt galemandsværk at lave en enkeltsporet bane??

Nej, tværtimod. De fleste kilder jeg kender til, anbefaler enkeltspor til modelbane.

Dobbeltspor kommer som regel til at se fladt, kedeligt og overfyldt ud.

Der er også masser af eksempler på enkeltsporede hovedbaner i DK, hvis det er en hovedbane med lyntog og eksprestog, man vil have.

Jeg kan umiddelbart nævne:

Vordingborg - Nykøbing F - Gedser.

Nykøbing F - Rødby (1963-)

Langå - Viborg - Struer.

Randers - Aalborg (Støvring - Ellidshøj åbnede først i 1953).

Fredericia - Esbjerg (-1989).

Lunderskov - Padborg.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"leonard" skrev:
"martindahl" skrev:
Djævelen slår ned i mig - er det fuldstændigt galemandsværk at lave en enkeltsporet bane??
Nej, det vil da være meget realistsik, hvis du vil simulere kørsel på en enkeltsporet bane.Det giver flere udfordringer med krydsninger på stationer.Jeg planlægger at der skal være dobbeltspor mellem 2 stationer og enkeltspor mellem resten på min bane, netop for at få de udfordringer det giver med.

Jeg benytter samme fremgangsmåde. Jeg har designet min bane med en stor endestation med maskindepot m.v. Herfra udgår der en dobbeltsporet strækning, der efter noget kørsel når frem til en ny station. Denne fungerer som forgreningsstation. Strækningen herfra er enkeltsporet og reelt opbygget som en enkeltsporet, strukket ringbane, der så slår et par knuder på sig selv undervejs.

Fordelen herved er, at der så ligger en paradestrækning på den dobbeltsporede strækning, hvor 2 togstammer så kan mødes, mens der på den enkeltsporede del er fordelene ved den udfordrene "leg" med at sikre frie strækninger, rangering undervejs osv.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Godt så.

Det er nu også enkeltsporsbanen jeg hælder mest til. Sådan bliver det!

Lige nu bygger jeg enkeltsporsbane i hovedet - det er squ' lidt svært at danne sig et billede i hovedet af så stor en bane ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"martindahl" skrev:
Godt så.Det er nu også enkeltsporsbanen jeg hælder mest til. Sådan bliver det!Lige nu bygger jeg enkeltsporsbane i hovedet - det er squ' lidt svært at danne sig et billede i hovedet af så stor en bane ...Martin Wink

Smid dine tanker ned på papir, og post det herinde når du har fundet noget der kan bruges! Så bliver det meget nemmere for dig selv at overskue, og meget nemmere senere at tegne layoutet i et dertil indrettet program. Tegningen behøver ikke være helt målfast, men skal bare illustrere dine ideer - hvor skal der være stationer? hvordan skal stræningen løbe? osv.

Så bliver det også meget nemmere for "os" at give dig et forslag til et layout.

Men projektet lyder meget spændende!

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Forestil dig den kørsel du vil have på anlægget.

Hvilke persontog skal køre hvornår fra hvor til hvor. Hvor skal de holde når de ikke kører.

Hvilke godstog skal køre, hvilke steder skal betjens med gods, hvilken slags, hvor skal stammerne samles til et stort gennemkørende tog og hvor skal det skilles til små enheder, der rangeres ud til læssespor eller industri.

Hvor skal lokomotiver holde for klargøring og overnatning.

Papir og blyant til at tegne ideer op på er praktiske i denne fase.

Senere er sporplanlægningssoftware godt til detaljer på stationer osv.

Min grovskitse ser således ud ligenu:

ScanImage001

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Jeg benytter samme fremgangsmåde. Jeg har designet min bane med en stor endestation med maskindepot m.v. Herfra udgår der en dobbeltsporet strækning, der efter noget kørsel når frem til en ny station. Denne fungerer som forgreningsstation. Strækningen herfra er enkeltsporet og reelt opbygget som en enkeltsporet, strukket ringbane, der så slår et par knuder på sig selv undervejs. Fordelen herved er, at der så ligger en paradestrækning på den dobbeltsporede strækning, hvor 2 togstammer så kan mødes, mens der på den enkeltsporede del er fordelene ved den udfordrene "leg" med at sikre frie strækninger, rangering undervejs osv.

Det lyder spændende.

Du skulle vel ikke ligge inde med en sporplan og nogle fotos af dit anlæg?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

"martindahl" skrev:
Hej allesammen.Beklager - jeg forventede at en rist var almindelig tale. Godt så, men jeg kan se at I har fået en sober og god forklaring på en rist.Så langt så godt.Her kommer de lovede billeder af mit nye værelse.Martin Wink

martindal1

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Jeg benytter samme fremgangsmåde. Jeg har designet min bane med en stor endestation med maskindepot m.v. Herfra udgår der en dobbeltsporet strækning, der efter noget kørsel når frem til en ny station. Denne fungerer som forgreningsstation. Strækningen herfra er enkeltsporet og reelt opbygget som en enkeltsporet, strukket ringbane, der så slår et par knuder på sig selv undervejs. Fordelen herved er, at der så ligger en paradestrækning på den dobbeltsporede strækning, hvor 2 togstammer så kan mødes, mens der på den enkeltsporede del er fordelene ved den udfordrene "leg" med at sikre frie strækninger, rangering undervejs osv.

Jep, det minder ogsaa meget om mit system!

Sammneklemt oval (hundeben) hvor trafikken fungerer fuld-automatisk mellem to skjulte endestationer (og en halv-automatisk gennemgangsstation)

Dette ses af tilskueren som en dobbeltsporet hoved-straekning med megen trafik.

Udspringende fra gennemgangsstationen gaar der saa en mindre enkeltsporet sidebane. Denne passerer en lille gennemgangsstation med industrispor, og forsvinder op i bjergene hvor den har sin egen sjulte vendeslojfestation. Fra denne skjulte station er der adgang til bjerg-banen (ogsaa enkeltsporet) som snor sig op i de hoejere skylag, hvor den passerer en lille gennemgangsstation med lidt gods- og depot-spor, inden den forsvinder ind i den sidste og overste skjulte vendesloejfe-station.

Se ogsaa denne gamle video;

http://www.youtube.com/watch?v=LbdiSQuTa6k

Del for del kan det hele fungere fuld-automatisk. Men kun den dobbeltporede hovedbane kun IKKE opereres manuelt; Her maa operatoeren trykke paa en knap for at give systemet besked om at det skal optage "hans tog" naar der er et ledigt oejeblik. Det samme gaelder ogsaa omvendt; Hvis operatoeren oensker at tage et tog ud af den automatiske kontrol paa hovedbanen, maa han selv lede det ind paa eet af de stations-spor der ikke er under automatisk kontrol.

Det lyder maaske lidt besvaerligt, men det er faktisk en stor hjaelp for operatoeren. Hvis ikke det var automatisk, ville skinnelegemet nok se lidt for tomt ud, da man som person max. kan styre eet lokomotiv paalideligt... Wink (I mit tilfaelde normalt en lille V60 med Telex)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Ja, det er jo en ganske lækker bane du har Henrik.

Jeg har nu de sidste dage forsøgt at hente inspiration fra MANGE modeltogssider.

Her følger 4 sammenhængende skitser.

Martin Wink

Skitse4-4_c

Skitse3-4c

Skitse2-4c

Skitse1-4c

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Hvorfor kan jeg ikke klikke på billederne og se dem i en større udgave? De scannede håndtegninger er godt nok noget fnidrede og slørede selv med mine øjne.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Med den plads du har, ville jeg lave noget i stil med denne bane

http://www.camelotjunction.co.uk/layoutdescriptionpage.htm

http://www.camelotjunction.co.uk/latestupdate.htm

http://www.camelotjunction.co.uk/scenerypictures.htm

Det er min personlige favorit bane. Der er mange billeder og film på siden, så du kan se alt og med dit rum, burde du kunne få en del mere.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Camelots jernbaner er da meget inspirerende og ret fede. Det kan da godt være at der skal hentes en idé eller to derfra.

Jeg har oploaded nogle nye skitser og håber de er bedre ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"KnudBe" skrev:
Du skulle vel ikke ligge inde med en sporplan og nogle fotos af dit anlæg?

En sporplan ligger jeg inde med, men billeder ligger det lidt tungt med, da det ligger lidt stille med byggeriet, da vi renoverer hus, så den er temmelig nedprioriteret.

Men sporplanen kan jeg da lægge ind Smile

Anlæg VG

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Skott: Hvilket computerprogram har du egentlig tegnet sporplanen i?

Og iøvrigt et rigtigt spændende og udfordrende layout du har dér!

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"techek" skrev:
Skott: Hvilket computerprogram har du egentlig tegnet sporplanen i?Og iøvrigt et rigtigt spændende og udfordrende layout du har dér!

Takker for rosen. Vellykketheden skyldes især Søren i sdmjk, som næsten rev min oprindelige plan rundt på hovedet. Med hans nye input og ideer, fik jeg lavet planen, så den var langt mere vellykket, end min tidligere plan var. Denne var bla. en punkt til punkt bane med mellemliggende stationer. Han gjorde mig opmærksom på bl.a. fordelen ved at ændre planen, så det blev muligt at køre i ring - især til indkøring af nyt materiel. Det er bl.a. derfor Y-skiftet oppe i venstre øverste hjørne er blevet ilagt.

Planen er lavet i Raily 4 med Peco code 75 spor.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Ja, en meget spændende sporplan.

Hvordan kører manlig egentlig på de skjulte strækninger uden at køre op i et andet tog?

Og hvordan sikrer man at man vælger det rigtige spor på de skjulte riste (jeg har lært et nyt ord Wink )

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"KnudBe" skrev:
Ja, en meget spændende sporplan.
Takker. Der ligger også efterhånden mange timer bag; men det er bestemt timerne værd. Plus, det er sjovt at sidde og rette til, så det bliver "perfekt" Smile
"KnudBe" skrev:
Hvordan kører manlig egentlig på de skjulte strækninger uden at køre op i et andet tog?Og hvordan sikrer man at man vælger det rigtige spor på de skjulte riste (jeg har lært et nyt ord Wink )

Tja. Man kan jo lave overvågning, som jo så igen kan laves på ufattelig mange måder, der så kan fortælle, hvor der holder tog. Alternativt laver man kukhuller, så man kan se hvilke maskiner, der holder derinde. Så er det jo "blot" at kalde den rigtige frem Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

"martindahl" skrev:
Hej med JerJeg har nu tegnet modelbane i Wintrack 6.1 over de sidste par år og alle tegninger er blevet forkastet. Der skal noget helt nyt til. Jeg har lavet for stejle stigninger, rist der er for kort, stationer der stort set kun havde plads til et lokomotiv og højest et par vogne ... sååå ...Nu vil jeg prøve Jer og håber at få lidt inspiration til at komme videre.Min plan er at jeg vil bruge både Intellibox’en og PC’en til at styre min bane. Mon ikke et af mine børn skal styre en lille station med mobil station …Togveje, signaler, besatte spor osv. tager PC’en og/eller relæer sig af. Ved signaler skal tog stoppe og starte langsomt.Evt. drosler jeg manuelt det enkelte lokomotiv ned hvis det er et godstog.Kørslen tager jeg mig af med kørekontrollerne på IB’en (evt. på diverse andre kørepulte), da det for mig er meget nemmere at rangere med et tog manuelt med den, end ved at bruge musen på PC’en. PC’en skal køre/styre køreplanskørsel. Jeg vil at noget af kørslen foregår automatisk. Det giver så lidt mere trafik og noget jeg skal holde tilbage for. Det giver også mulighed for mig at sende togstammer ud i den automatiske zone. Automatiske og manuelle baner skal kunne krydse hinanden. Jeg har en skinnebus der skal krydse hovedspor for at komme ud på sidebanen i begge ender (f.eks. som Høng-Tølløse-banen til Holbæk). Menneskelige eller andre fejl skal gøre at automatikken kan standse trafikken og jeg som person skal løse op for den hårdknude, evt. pakke stationer med tog m.v.Jeg forventer at banen stort set bliver enkeltsporsbane med flere krydsningsstationer. Er dog blevet i tvivl om det kan lade sig gøre …Går efter Epoke III/IV (Dansk, Norsk og Svensk)Jeg er inspireret af Fredericia station med store klargøringsspor og et stort ranger-område med en rist. Der ud over er Flåmsbanen i Norge vældig spændende samt malmbanen i Kiruna i Sverige. Så det jeg vil have er:• Malmbane med fabriksområde• Bjergbane til korte tog og stejle stigninger• Stort rangerområde med rist hvor vogne selv skal løbe ned• Skjult station med opstillingsspor (parkering af flere/alle togstammer)• Lokomotivdepot med drejeskive og remise samt klargøringsspor til damplokomotiver• Sporplan i flere niveauer• Mange bjerge og gerne tog i nogleRummet er: 8,20 x 4,20 meter• Døren midtfor på den korte væg • Skråvægge (45 graders hældning) der starter ca. 90 cm over gulv på langsiderne• Indenfor til venstre (set fra døren) skal der være et hjørne med computere, men der skulle gerne blive plads til vendesløjfe og måske et krydsningsspor. Der kan vel være en trekant på ca. 1,5 x 1,5 meter• Langsiderne skal der køre flere niveauer med spor – det øverste synligt (evt. kan de to øverste bytte plads undervejs). Jeg forventer at banen på de strækninger bliver ret smalt• Det fjerneste venstre hjørne er her hovedstationen skal ligge med rangerareal, depot m.v. Måske kan der ligge en skjult station med depotspor til togstammer. IB + PC forventes tilsluttet her. Her er der alt efter hvor meget der skal være i det fjerneste højre hjørne omkring 4 (langside) x 2 meter• Det fjerneste højre hjørne er der ca. 1,5 (langside) x 2 meter til rådighed. Her kan der være bane fra gulv til loft.• Indenfor til højre kan der være bane fra gulv til loft ca. 4 (langside) x 1,5 meter.Så ja, jeg har nogle krav til banen, men mangler lidt tegne-oplæg/inspiration til at få det bygget.Martin Wink

Hej Martin se lige dette link om en bane http://www.youtube.com/watch?v=rNEyAh5M-fU&feature=related

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej tmjbk

Sikke en bane. Der er lidt for meget spor og ræsende tog for mig, men der er da absolut idéer at hente.

Tak for inputtet.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Så lykkedes det mig at få lavet et næsten færdigt 1. udkast til en sporplan.

Den trekantede sporindfletning i "bunden" er til ungerne gulvbane.

Sporet der ender blind skal der etableret fabriksområde (malmudvinding e.lign.)

Kommentarer modtages med glæde.

Martin Wink

ModelbaneVersion3-0

ModelbaneVersion3-1

ModelbaneVersion3-2

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Hold da op du har god plads! tillykke med det Smile

Min mening er at du har for mange snævre kurver! specielt den røde station øverst til højre springer mine øjne. Måske kunne du med fordel flytte den hen på midten i toppen?

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

jeg synes der er for mange skrape sving.

når du nu har alt den plads ville jeg nok lave en hovedstation med rangerområde i den ene side, i enden ville jeg lave en lille station ala, herning hvorfra jeg ville lade et spor gå ned i midten til de gamle brunkuls lejre i den modsatte side, ville jeg lave enkeltspor med tre - fire trinbrætte til passagertog og noget industri/landbrug til godstog.

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Mathias

Tak for din tilbagemelding - jeg kan ikke klage over pladsmangel, selvom jeg har "truet" med at tage stuen inde ved siden af der er stort set lige så stor.

Jeg kan godt se din pointe. Min bane er lagt med M-skinner og der er der ikke mange kurver at vælge imellem. Årsagen er at jeg godt kunne tænke mig at den store synlige station har nogle lige oprangeringsspor. Jeg havde faktisk tænkt mig at ligge kurven ind i et bjerg, en by (som Kh) eller ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmjbk

Gårdmand

Indlæg: 462

PB  Blog

"martindahl" skrev:
Hej MathiasTak for din tilbagemelding - jeg kan ikke klage over pladsmangel, selvom jeg har "truet" med at tage stuen inde ved siden af der er stort set lige så stor.Jeg kan godt se din pointe. Min bane er lagt med M-skinner og der er der ikke mange kurver at vælge imellem. Årsagen er at jeg godt kunne tænke mig at den store synlige station har nogle lige oprangeringsspor. Jeg havde faktisk tænkt mig at ligge kurven ind i et bjerg, en by (som Kh) eller ...Martin Wink

Hej Martin

se flot ud tro bare at du vil bliv lidt ked af de skabe sving evt syntes at du må ske skal købe nogle overgangs skinner som kan gå fra m skinner til c skinner og så køb nogle 24530 og 24430 så du kan få nogle flot kurver nu da du har så meget plads

pt stå du og mangler nogle m skinner har jeg da en kasse som bare stå og kigger ud i det blå vi kan måske find udaf noget hvis du vil du kan bare skriv en besked til igennem forumet mvh Tmjbk forsæt det gode i de sporplan

__________________

Mvh Allan 

Modeltog med slæbesko

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

sweetie66

forsvaret og brandvæsen

Indlæg: 142

PB

hejsa

sidder også og kikker på din bane, og med det plads og ønsker du har, synes jegnok banen kunne laves bedre.

hvis du i gavlen lavede din hovedstation med remiser og sådan så kunne du i den ene side have et industriområde, evt med lidt havn. og i modsatte side kunne du have landbrug og trinbræt staioner til singel skinner.

i midt af lokalet kunne du så lave en afstikke til noget landskab med evt. tørvkul lejre hvor du henter tørvekul eller du kan lave din børns gulvbane.

bare en tanke.

sweetie66

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"martindahl" skrev:
Tak for din tilbagemelding - jeg kan ikke klage over pladsmangel, selvom jeg har "truet" med at tage stuen inde ved siden af der er stort set lige så stor.
HAHA, lad os høre hvordan det går. Min erfaring er at man ikke skal presse citronen. Min kæreste og jeg kigger så småt på ny lejlighed, da vi jo regner med at ramme priserne i bund :roll: Her har jeg fået lovning på at ét værelse kan gå til tog, så længe hun får altan (sydvestvendt) og badekar (!!). Tror ikke jeg skal kræve mere foreløbig Smile
"martindahl" skrev:
Jeg kan godt se din pointe. Min bane er lagt med M-skinner og der er der ikke mange kurver at vælge imellem. Årsagen er at jeg godt kunne tænke mig at den store synlige station har nogle lige oprangeringsspor. Jeg havde faktisk tænkt mig at ligge kurven ind i et bjerg, en by (som Kh) eller ...Martin Wink

Ok, jamen ok. skarpe kurver skal skjules - vi er enige så Smile Har du iøvrigt overvejet et layout med formen: |_|_| -altså som et w eller 2 samlede u'er?

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

"Mathias Nielsen" skrev:
HAHA, lad os høre hvordan det går. Min erfaring er at man ikke skal presse citronen. Min kæreste og jeg kigger så småt på ny lejlighed, da vi jo regner med at ramme priserne i bund :roll: Her har jeg fået lovning på at ét værelse kan gå til tog, så længe hun får altan (sydvestvendt) og badekar (!!). Tror ikke jeg skal kræve mere foreløbig Smile
Ret skal være ret. Vi har faktisk 2 stuer og derfor nærliggende at inddrage stuen ved siden af. Kan du se det for dig. Ca. 20 x 4,5 meter + en vinkel på ca. 3 x 2 meter. Sådan bliver det bare ikke ...
"Mathias Nielsen" skrev:
Ok, jamen ok. skarpe kurver skal skjules - vi er enige så Smile Har du iøvrigt overvejet et layout med formen: |_|_| -altså som et w eller 2 samlede u'er?

Da mit værelse skal bruges til andet end modelbane har jeg forsøgt at tilrettelægge det sådan at de ting kan være der (under og ved siden af) i det oplæg jeg har lagt frem. Det kan selvfølgelig flyttes lidt rundt med, men ikke ret meget. Computer-hjørnet er låst fast af et krydsfelt jeg har indbygget i væggen. Jeg har 4 skunklemme jeg ( og for den sags skyld forsikringsselskab, blikkenslager eller elektriker) skal kunne komme til, en radiator (2 meter) og ikke mindst 4 Velux-vinduer. For mig bliver det en meget stor U-bane rundt om døren til værelset med diverse "udvækster".

Hvad er din tanke med at det skulle være ovenstående layout-form? Hvilke muligheder vil det give mig? Kan mine ønsker øverst i denne tråd være der?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

hej

Får du ikke et problem med at nå ind til de bageste spor hvis alle de spor som er synlige på tegningen også skal være synlige i virkeligheden , jeg tænker på alle de skarpe kurver der er , med afsporing til følge måske.

Og med så meget plads er mindre spor og større kurver vel bedre.

hilsen

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.