Hobbytrade skulle angiveligt komme med en IC4 i model, størrelse H0.
http://www.business.dk/article/20071205/break/712050015/
__________________
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Man kan da være glad for, det ikke er heljan der skal lave det, så ville det lige som i 1/1 model stå på et sidespor i mange mange år

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Automatkoblinger :? tja, en telex kobling kan vel gøre det.
Funktionelle døre samt skiftende destinationsskilte. Se det vil blive spændende, selv om jeg tror det er en journalistisk overdrivelse.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Vel en kobling der gøre, man kan koble en MZér foran, som man kan kører som de har gjort det meste af tiden i danmark
Men sjovt nok nederst på siden skriver de LÆS MERE og linker til hobby trade, men der kan jeg intet finde om de skulle lave den :?
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
KnudBe
Indlæg: 764
Jeg undrer mig lidt over opbygningen af dette forum...
Hvorfor kommer denne tråd ind under "Generelt" i stedet for "H0", hvor den vel reelt hører hjemme?
Og det er jo ikke den eneste tråd som kun er H0-relateret der ligger her...
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det er brugeren der lægger tråden selv, i dette tilfælde er det Thomas Voller der har lagt den her, i bedste fald skulle Lars Webmaster flytte den...
Men kender jeg Lars ret, er han meget tids presset, og har derfor nok ikke tid til dette....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
KnudBe
Indlæg: 764
Jamen det er jo heller ikke meningen af webmaster skal ind og flytte trådene i tide og utide bare fordi brugerne ikke kan finde ud af hvilken skal de kører...
Men mon ikke at "Generelt" skulle flyttes lidt længere ned i hierakiet så det ikke var den første man så? Den er jo beregnet til "emner, der ikke passer andre steder."
I stedet kunne man rykke Skala-foraerne op i toppen, så man blev præsenteret for dem først.
Nå, men nu er jeg selv ved at være off-topic. Jeg vil stille forslaget længere nede i hierakiet
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Voller
Indlæg: 169
Jamen, det er da intet problem. KnudBe har åbenbart så meget tid at han har tid til at skrive indlæg om fejlplacerede indlæg. Jeg vil da foreslå at at KnudBe får administratorrettigheder? Eller alternativt at alle indlægs placering skal gennem KnudBes godkendelse før de bliver postet.
Man kunne naturligvis også bare fortsætte den hyggelige stemning på sporskiftet.dk og se stort på fejlplacerede indlæg, stavefejl, manglede tegnsætning, osv. Det ville på den anden side næsten være for nemt og oplagt.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
HØRT
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
KnudBe
Indlæg: 764
Jamen det er da også en holdning man kan ha.
Stavefejl, manglende tegnsætning og alt sådan noget kan jeg sagtens abstrahere fra - der er mange som er ordblinde eller bare ikke så gode til at formulere sig, og det er jo slet ikke det.
Men hvis man har den holdning at det er ligegyldigt i hvilket forum at en indlæg bliver placeret, hvad er så formålet med at oprette alle disse fora?
Jeg tror bare at jeg ændrer mit forslag til at være et forslag om at nedlægge alle de øvrige fora og blot beholde "Generelt" da folk alligevel er totalt ligeglade og bare skriver hvor de har lyst.
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg forstår udemærket Knud's frustration, jeg undres også over nogle indlægs placering.
På den anden side er det typisk for os H0-folk at glemme skala, da det er den mest brugte skala. Der sker ofte det samme for märklinisterne, de glemmer både skala og system, for de bruger det mest almindelige.
Jeg har valgt den holdning, at stor der ikke skala, så er det sikkert H0 og står der ikke system, så er det sikkert 3-skinne. Synes jeg det ser ud som andet, så spørger jeg.
Jeg kan også selv glemme det med skala, derfor har jeg det stående fast i min signatur.
Og jeg har helt opgivet at finde ud af hvornår en tråd er i det ene eller det andet område, det synes at være ret tilfældigt.
Denne tråd kunne ligeså godt have været i Generelt for de store tog som under modeltog.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
KnudBe
Indlæg: 764
Det kunne den godt være, hvis ikke det var at det indledende indlæg direkte angiver H0.
Og nu skal det ikke misforstås, jeg har intet imod at man snakker H0, men man kan da godt tage lidt hensyn til at der findes andet end det, og selv om H0 indiskutabelt er det mest udbredte, så er der ganske mange som har valgt en alternativ skala.
Prøv en gang at se antal tråde i "Skala H0" i forhold til tråde i "Skala N og Z" og så se antal tråde i "Generelt". (Antallet kan ses i forumindekset ud for hvert forum)
Det viser jo tydeligt at der er ganske mange fejlplacerede indlæg, og derfor skal skala-foraerne også være placeret øverst.
Det er jo grundliggende forkert, at det forum som har formålet "Brug det til emner, der ikke passer andre steder." er det klart største forum.
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Arne
Indlæg: 258
Jeg har også, som andre nævner - tit oplevet indlæg, som jeg synes har været placereret i den forkerte kategori.
Men hvad er så en forkert kategori?
Hvordan og hvorfor er kategorien forkert?
Lad os sige at Jørgen søger hjælp til sin sporplan. Skal han så spørge i Layout - eller i Skala Z da han søger det til Skala Z?
Jørgens "hjælpe spørgsmål" må vel i givet fald kunne hører ind under begge, da det er omkring sin sporplan (layout), men at han søger det specielt til skala Z?
Hvis det er et stort problem med hvordan indlæg placereres - så synes jeg da at man skulle tage det op til en afstemning eventuelt - og så lave en "gruppe" med moderatorere, som udelukkende kunne sørge for at flytte indlæg til deres rette kategori.
Jeg må indrømme - at mig har det ikke genereret indtil videre. Jeg har af og til tænkt lignende, "Nå, havde dette været mig - havde jeg placereret tråden i ". Men det genere mig ikke rigtigt som så.
Men stadigævk kan jeg da godt forstå - at nogle folk bliver frustreret over placeringen af tråde. Men stadigvæk - vi er alle vidt forskellige?
F.eks mener Jørgen måske at tråden hører til i kategroien Generelt, mens Jens mener det er Skala H0. Men Torben synes så - da han ser tråden også omhandler noget omkring at køre digital - at tråden så bør være i kategorien "Digital drift".
Sådan noget synes jeg ikke man bør tage særlig tungt.
- men det er måske bare mig?
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
KnudBe
Indlæg: 764
Jeg synes nu heller ikke at jeg tager tingene særlig tungt, og jeg ved da også at der kan være tilfælde hvor et emne egentlig kan høre til i to forskellige fora, og det vil så være op til forfatteren at vælge.
Det jeg opponerer imod er at forumet "Generelt" er det forum med absolut flest tråde og indlæg, på trods af at den kun er beregnet til indlæg som ikke kan placeres i andre fora. Med andre ord så er det en skraldespand, og det er den så sandelig også blevet.
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
KnudBe
Indlæg: 764
Jeg glemte også en anden - ikke uvæsentlig - ting:
Der er nok mange her som ikke skriver, men som blot benytter forumet til at få informationer og tips. Skal en, som søger om der er skrevet noget om et bestemt emne, gå ind i det forum, hvor emnet efter sin natur burde være behandlet, eller skal vedkommende gå ned og rode i den store skraldespand?
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hvis en person søger efter noget om, fx. delta booster kan han jo gå op i søgefeltet og søge på dette, så søges i alle fora
http://www.sporskiftet.dk/forum/search.php
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
såfremt man bruger de rigtige søge ord og kan genkende titlen på den tråd man får som resultat. Et par af de gange jeg har søgt efter noget har det været noget der ikke har nogen med trådens overskrift at gøre. Jeg kunne også få vist søgeresultaterne som poster, det bliver bare meget hurtigt uoverskueligt.
Jeg vil gerne stemme for knuds forslag om rækkefølge af fora.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
KnudBe
Indlæg: 764
Jeg fornemmer en vis ligegyldighed med dette forums struktur og anvendelighed, men skal vi ikke fortsætte denne debat i den tråd og i det forum, hvor dette emne reelt hører til:
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=929
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Arne
Indlæg: 258
God idé, samt et godt initiativ omkring at fortsætte tråden hvor den burde hører hjemme.
Vi flytter bare placerings-diskutionen over til http://www.sporskiftet.dk/node/877
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
JEP
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Det starter med en tråd om IC4 i model og ender i en tråd med en masse fnadder om en masse andet end det tråden startede med.. Hvorfor kunne folk ikke starte en ny tråd i stedet for at bevæge sig så langt væk fra topic.. Det er røv træls, at skulle læse så meget irrelevant igennem, for at se om der var noget relevant om det tråden oprindeligt handlede om.. !?
Jeg synes iøvrigt det bliver interessant at se modellen, og jeg kan ikke helt udelukke at min samling skal indeholde dette togsæt, forudsat det ikke kommer til at koste 80 mia.
Ncc
Indlæg: 15
Yes
Det er da meget fedt, men vi håver da den kan komme på markedet hurtige end den rigtige. Ellers har vi sku da et IC5 inden da

condor-9
Odense C
Indlæg: 281
IC5 er allerede lavet i model.
Den kan dog ikke købes længere.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nogen der har et billede af IC5 i model :?:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Er det KM-texts prototype lyntog, der tænkes på?
http://www.km-text.dk/kmtext46.htm
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Linket virker ikke, men ja, det er det jeg tænker på.
Prototypen blev også kaldt IC5.. 
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja hvis det er den som tænkes på, så kommer den i hvert fald ikke ud at kører førend IC4ér, for såvidt jeg husker, blev det i 1995 solgt til de iranske jernbaner efter længere tids hensættelse i Rødby Færge
Sættet hed APO
Fandt lige et par billeder af sættet, i iranske bemaling
Styrevogn
Mellem vogn
Mellem vogn i DSB farver
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Ncc
Indlæg: 15
arh okay
Tænke på den næste model dsb ville købe ligesom de havde og stadig har IC3 og nu har købt IC4 
Lau82
Indlæg: 255
Efter at have set Roco´s nye startsæt med døre som også kan åbne osv. så kan det jo godt være hobbytrade laver en virkelig virkelig proff udgave af ic4 ? jeg håber det godt nok
3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale
Jonas
Indlæg: 329
det er helt sikkert med diesel igen-igen. her i landet kan vi ikke lide eldrift :?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
IC5 kunne bruges både til el- og diesel-drift, der var frit valg.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Det kunne da også bruges til dampdrift. Kun et spørgsmål om at tilkoble det rette lokomotiv. Der findes ingen tog, der ikke bliver kønnere af at blive trukket af en Br 01.10.
mvh. Dampfmeisteren
HenrHans
Indlæg: 82
- Men det ville blive en kold fornøjelse om vinteren, med mindre der blev indbygget energiforsyning i 01.10'eren.
/Henrik
mr-data
Indlæg: 805
Det er en sandhed med modifikationer, og afhænger af om der skulle køres med styrevognen forrest, eller med lokomotiv forrest.
Styrevognen, litra Bfs, var uydstyret med ITC for fjernstyringstyring af lokomotiver.
Og ganske vidst var det planlagt at udstyre litra EA med ITC, men da systemet voldte problemer, blev litra EA istedet udstyret med ZWS til styrevognstog.
Der kan læses mere herom i Jernbanehistorisk årbog '04 (artiklen "nyt lyntogsmateriel projekteres") og Jernbanehistorisk årbog '09.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Z20500
student
Indlæg: 53
Hvorfor har DSB ikke valgt, at lave IC4 bisystem ?
I Frankrig findes der nu mange nye regional togsæt, der er diesel og elektrisk.
Når der er en ledning oven på, så løfter man strømaftageren op og toget bliver forsynet med kørstrømsanlægget.
Hvis linien ikke har el-drift, så køre togsæt lige som alle andre diesel-elektriske togsæt.
Disse togsæt findes nu både i diesel - 1,5kV med 3 kasser eller diesel, 1,5kV, 25kV med 4 kasser (en ekstra kasse er nødvendig til at kunne finde plads til transformatoren).
Nogle af disse togsæt kører for eksempel på Paris <> Provins. De er forsynet med el de første 25-30 km og efter det kører de med diesel. Man kan slå fra en energi til den anden uden at stoppe, man skal bare starte diesel motor lidt før man kommer uden for kørstrømsanlægget for at kunne køre tilbage hvis der skulle være en fejl ved diesel-motorerne.
Disse togsæt kan køre op til 160km/t.
Sådan noget kunne være ret praktisk i Danmark, da alle IC tog kører på linie med el-drift i cirka 200km, hvis jeg ikke tager fejl. Men det er også rigtigt, at dette system ikke eksisterede, da IC4 blev bestillt.
Her er der et video med Rocos nye Startset:
http://www.youtube.com/watch?v=07pzZAVn_4M
døråbning er mere enkelt end IC4s. Her handler det bare om at dreje. På IC4 må dørnene vel komme ud og efter gå til siden.
Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
det er bare lækkert at de døre kan åbne sig, men de koster osse en bondegård ikke?
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
Z20500
student
Indlæg: 53
Helt sikkert. Dog kunne man måske bygge det selv med en fjæde og en elektromagnet eller en hukommelsestråd (jeg kenner ikke navnet på dansk, jeg overætter det fra fransk. Det er en tråd, der bliver korter når man sætter strøm i.)
Jeg har en ven, som har bygget et model af Paris metro i H0 og han har bygget dørnåbning. Der er en motor under vognen, som sætter en mekanisme i gang, der trækker nogle bjælker der gør dørnene til at bevæge sig. Det er ret inponerende at se.
Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/
Lau82
Indlæg: 255
Og samtidig alle pengene værd synes jeg personligt, døre, lyd og lys så har man altså nu fuldendt mine egne barndoms drømme om hvad modeltog skulle kunne med moderne teknologi.
Og bliver jo snart billigere når flere kommer med den slags lækre sæt
3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale
Z20500
student
Indlæg: 53
Der mangler kun gående passagerer, der kan stige ind og af af toget når det stopper
Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/
Lau82
Indlæg: 255
Pas på hvad du ønsker dig
Str. HO mennesker, der kan gå er lige om hjørnet, Roco har nogle i alpha version, problemet er bare at mange af dem begår selvmord (de bliver ved at gå ud foran højhastighedstog)
3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale
ulrikernst
Indlæg: 247
I takt med af IC4 oftere ses rundt omkring i landet i mere eller mindre fast frafik
er det vel kun et sporgsmål om tid før en producent genovervejer sagen og "forbarmer" sig med at sætte en produktion i gang på det i
1/1 så stærkt forsinkede tog.
Ved godt projektet har spøgt lidt hos Hobbytrade engang
men tror før eller siden så ender MG´erne i H0 fra en kommicel producent
der jo oven i købet muligthed for at lave både IC4 og det to vogne kortere udgave af toget kaldt IC2
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
cbt
Indlæg: 1.164
Når man lige ser bort fra det lag sod og askenedfald, der lægger sig på taget og i alle kroge og hjørner på både lokomotivet selv og de efterfølgende vogne - for ikke at tale om tilsviningen af omgivelserne.
Godt, at damplokomotiverne idag kun bliver "luftet" ved særlige festlige lejligheder - her er det til gengæld helt på sin plads at få kulstøv i øjnene og at sniffe kulrøg. Ellers har det ikke været en rigtig "tog-tosse dag" for en rigtig tog-tosse
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.191
Var IC2 ikke oprindelig en betegnelse på lokaltog udgaven af IC3?
http://www.kvv73.dk/Billedserie/2005/2005-05/HPIM2898.jpg
Er der egentlig stadig en ordre på IC2 (i 1:1 IC4 2-vognsudgave forstås)?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
[quote="pejft"Var IC2 ikke oprindelig en betegnelse på lokaltog udgaven af IC3?
http://www.kvv73.dk/Billedserie/2005/2005-05/HPIM2898.jpg[/quote]
Jo, men den var jo kun til privatbanerne
IC 2 og 4 står stadigvæk som "nyt materiel" hos DSB
http://www.dsb.dk/Om-DSB/Virksomheden/Tog-i-drift/Nyt-materiel/
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
måske har dsb ikke opdateret deres side.
mig bekendt kører de med desiro på de mindre strækninger på fyn.. og har netop bestilt desiro til grenå banen. så hvor er behovet for ic2 henne, fremfor flere desiro'er?
ulrikernst
Indlæg: 247
Mig bekendt er Desiro´erne på Svendborgbanen blot lejet matriel (som ejes af Angel Train i England)
men de Desiro tog som skal indsættes på Grenåbanen er nye Desiro tog som DSB har købt direkte hos Siemens
Og (hvis og) når IC2 kommer
er det meningen af det lejede matriel skal afløses af disse små to vogns udgaver af MG´toget som regionaltog på Fyn
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!