Hej alle.
Jeg er i fuld gang med at opbygge min første modeljernbane (billeder har været vist på sporskiftet før nedbruddet), og det går (langsomt men sikkert) fremad med opbygningen.
Jeg er nået så langt at jeg efterhånden er begyndt at køre en del med togene, men har store problemer med strømsvigt. Især Roco's MZ og MA har svært ved at køre tilfredsstillende Derimod kører de fleste Märklin og Heljan maskiner uden problemer, sådan da.... :?
Problemet består ikke i strømtilførslen gennem skinnerne, men derimod snavs på skinner og punktkontakter. Jeg har forsøgt at rense sporene med Roco Rubber, og en klud vædet i rensebenzin eller husholdningssprit, og det virker også nogenlunde et lille stykke tid.
Jeg kører Märklin K-spor og jeg kender flere som kører C-spor som aldrig har problemer. Mon det er sporet den er gal med :?: Jeg overvejer at skifte til C-spor næste gang jeg skal bygge bane, selvom jeg så kommer til at savne flexsporet. Men lige nu gælder det "bare" om at løse mit nuværende problem.
Hvad gør du for at holde dine spor rene og køreklare :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
jo på c skinner kan disse problemer nu også opstå :? men jeg bruger den lidt dyre løsning med LUX skinnerensnings vogne, de både børster og støvsuger skinnerne i en arbejdsgang, desværre en dyr løsning til ca. 2800 kr. i ac udgave
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Også jeg er begyndt at få kontaktproblemer med mine K-skinner i rangerområdet. Min erfaring er også, at jo mere avancerede dekodere (Roco MA, Togmodelle MH og HobbyTrade MZ) jo større problemer. En gammel Märklin MY-spand med en gammel Delta dekoder ... den er ligeglad og kører fint. MEN jeg har ombygget en MY med MFX dekoder - og den er også mere hysterisk med strømmen.
Mit byggeri har ligget helt stille pga. stort arbejdspres, så jeg har ikke eksperimenteret med at føde strøm til mange steder på mine K-spor. Læste engang noget med at man anbefalede strøm for hver 2 m i K-spor. Om det er en and ved jeg ikke. Måske korroderer K-skinner hurtigere? Peter e havde jo også store problemer med rust.
Jeg er vild med K-sporenes tætte geometri og de mange små justeringsskinner, der gør næsten alt muligt. Men de er en belastning, når noget ikke virker. C fungerer bare (bortset fra de korte og mellem krydsspor (har ikke prøvet det slanke) - der hænger MH og MA nemlig fast. Opgiver at rode med slæbesko og vil forsøge at slibe punktkontakterne ned ved lejlighed).
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
jeg kan tilføje her, at det var den lim ( alm. hvid lim, fortyndet med vand ) som jeg havde brugt til at lime ballast fast med, der var 80 procent skyld i rusten på K skinnerne, de sidste 20 procent, var den lidt for høje luft fugtighed ved banen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg holder mine M- og K-skinner rene med de rensepuder fra Noch med 5 i en pakke, de fungerer ved at man klikker dem fast på akslerne. jeg har alle fem monteret på en stribe godsvogne som kører rundt en gang i mellem.
Jeg har ikke nogen problemer med at få strømmen til at nå rundt, selvom jeg kune har strømtilførsel for hver ca. 10 meter.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg kan ellers anbefale at udskifte slæbeskoen på både MA og MH, til en tyndere. Min MA og MH sad begge fast i slanke skifter, men det gør de ikke efter jeg skiftede til tyndere slæbesko.
Indtil videre tak for jeres svar.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Kan du fortælle mig hvilket fabrikat og hvor du har købt dem?
Jeg har ikke den store lyst til at se endnu et MA lyntog tage et fantastisk hop ca. 5 cm op i luften - flyve i en elegant bue og banke ned i sporet igen, fordi slæbeskoen krøllede sammen under den i fuld fart.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Nej det forstår jeg godt
Den slæbesko jeg benyttede til min MH, er fra Brawa, købt hos togcenter Gentofte. Kan ikke lige huske nummeret på den. Jeg lavede et indlæg her på sporskiftet omkring udskiftningen men desværre er indlægget gået tabt ifm. nedbruddet. Jeg prøver lige at finde nummeret når jeg kommer hjem på søndag.
Ang. MA'en, brugte jeg Heljans slæbesko. Længden kan jeg ikke lige huske, men der er sikkert en god husker tilstede som kan erindre længden på slæbeskoen som passer til Roco's MA :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
De har jo den højde de har, for at slæbeskoen ikke skal kortslutte med skinnen :!:
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Se det er helt rigtigt, men så man også bundet af KUN af kører med marklin tog, derfor må man nogle gange tage andre metoder i brug, for at kun frit vælge mellem alle tog mærker
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
som sagt, ved rengøring af skinnerne, brug Lux rensevogne og du få ingen problemer fremover, kan desværre ikke lægge billeder ind i denne gruppe, så et billede af vogne er at finde under FALSTERBANEN i layout
http://www.sporskiftet.dk/forum/files/lux_rense_vogne_712.jpg
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg kan desværre ikke bruge Lux rensevognene med slibeklods og støvsuger, da jeg har løs ballast imellem svellerne :roll:
Til gengæld faldt jeg over en god hjemmeside med gode tips til rensning af spor. http://www.virringbanen.dk/rens_spor.html Umiddelbart henvender siden sig til jer med C-spor, men kan selvfølgelig også bruges på andre spor.
Kampen fortsætter :twisted:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
plutoodie
Indlæg: 116
Hejsa,
Selv bruger jeg en Roco renseklods - særdeles effektiv
Jg må dog indrømme at mit største problem er den 3. skinne i Märklin. Jeg har endnu ikke set en god metode til at rense denne. Jeg vender min Roco renseklods på siden, så passer den lidt skrådt på skinnen og kan rense den 3. skinne.
Er der nogen som har andre erfaringer med rensning af den 3. skinne?
HHJJ
Bo Jensen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Her kan du igen bruge LUX rense vogne, der bestemmer du selv hvor hårdt du vil have, at rense runddelen skal trykke, og sådan som mine køre renser den alle "3 skinner"
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Togcenter Gentofte har skrevet dette:
LUX:
Fra Lux er der godt nyt til indehavere af beskidte Märklin-skinner. Lux leverer nu en midterleder-rensevogn. Den kan enten køres alternerende i eksisterende skinnerensevogne, men da det giver en lidt besværlig skinnerensning, så køb heller en vogn til og rens skinnerne i ”dobbelttraktion”.
Det er fra messenyhederne 2006.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
tak for tippet per har du evt en link til sådan en vogn, er det så denne vogn der kan rense midterlederen
http://www.togcenter.dk/messe2006/images/lux01.jpg
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Næ .. jeg kan ikke finde noget på lux-modellbau.de om den tredie vogn, men billedet taler jo sit tydelige sprog.
Mon ikke det Togcenter Gentofte prøver at skrive er, at man kan købe midtlederrenseren som et modul til den eksisterende rensevogn - men at de anbefaler at man køber en ekstra vogn til formålet?
I hvert fald lidt underligt at Lux ikke skriver om det selv.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
ja jeg kikket også på LUX hjemmeside uden held, men må siger, mine alm. LUX vogne fint få fat i midterlederen, så måske den ikke sælger godt nok, til den forbliver i produktion
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Men til gengæld har Lux et hjulrenseanlæg på deres side. Bare kør lokomotivet ind og få renset hjul. Den skal bare indbygges i en model af hjulafdrejningshallen på CVK.
Vi får da mere og mere brug for en plade på ca. 6 x 3 m til en model af Centralværkstedet!
Går i øvrigt og grubler på, hvordan jeg kan indrette mig, så jeg kan lave en nedskaleret model af Københavns godsbanegård, CVK og Containerterminalen - og stadig have plads til at køre med mine tog. Grunden er, at jeg er vild med vedligeholdsmateriel og gule tog. Samtidigt giver det en realistisk grund til at have meget materiel stående på forholdsvis lidt plads. Og med alt det lækre materiel, der bliver væltet ud på markedet for tiden, har vi jo slet ikke plads nok.
Desværre er de fysiske rammer en begrænsning. Man skulle købe sig en gammel B-vogn, stille den i haven og lave modeljernbane i den.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
River den ikke runddelen i stykker når den kører igennem sporskifter og rammer punktkontakterne :?:
Kan man nøjes med at købe slibevognen uden at købe støvsugeren, da jeg jo som sagt har løs ballast mellem svellerne :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Slibevogn og støvsuger kan købes hver for sig - eller i en sampak.
Det hele fås i et utal af forskellige varianter hvad angår motorer og dekodere. Kig på http://lux-modellbau.de
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
ja plads problemer har vi nok alle, jeg fik "rørt" ved Containerterminalen i gå i togcentret, og den er meget tung og virker meget lokkene, så jeg må også finde plads til den et sted.
Måske man skulle forslå kæresten at få en sovesofa i stuen, så væggen kunne væltes hmmm. 20 kvm ekstra :twisted:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvis du foreslår det, så er jeg næsten sikker på, at du efterfølgende har alle km2 til din fulde rådighed. Hvis ikke det er tilfældet, er det nok fordi din kommende modeljernbane bliver en miniclub-bane i en kuffert.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak for linket. Udmærket side de har med mange oplysninger, men jeg må vist en tur i togcentret og kigge på LUX rensevognen, for med alle de forskellige varianter trænger jeg vist til lidt vejledning :?
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Man skulle leje en isoleret lagerhal eller noget lignende et sted. Så vil man også kunne bygge lækre strækninger på 10-20 meter
uden 90 grader kurver p.g.a. hjørner.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Man kunne også bare købe en stak containere og stille i haven:
http://www.danishcontainersupply.dk/model_oversigt.asp
Så kan man bare bygge en station i hver container. Når man bliver træt af opstillingen flytter man bare containerne rundt. Modul-jernbane på SERIØST plan.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
spændene ide, ,men mon naboerne syntes det er spændene med en Containerterminal som nabo
Tror for mit ved kommende, at jeg kommer til at isolere vores udhuse og lagt noget gulvvarme, for lige meget hvad ide jeg finder på vedr. sporplan, ja så pladsen for lille, eller også har man bare for meget modeljernbane......... NEJ VEL :!: :!: :!:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Cargoman
Indlæg: 498
Jeg ville købe en ny B-vogn. Den er nemlig i 2 etager

Moderne tog på danske skinner
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Desværre nå DSB nok at smader dem alle inden de er klar til at sælge dem, de klare det jo meget godt hernede hos os ( Nykøbing Falster)
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Per
Så har jeg fundet slæbeskoen til min MH frem. Det er Brawa's slæbesko nr. 2220. Den er lige præcis tynd nok til at kunne holde lokomotivet fri af punktkontakterne i slanke skifter (i hvert fald på min bane)
Jeg har et billede af montagen, men det er ikke muligt at uploade billedet her i forummet.
Slæbeskoen er som sagt købt i Togcenter Gentofte.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' Dennis.
Det er det nu
.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak Lars
Per du skal bemærke at slæbeskoen faktisk er beregnet til montage på en vogn og ikke et lokomotiv, men det er muligt at montere den med skruen som sidder på MH'en og holder den gamle slæbesko.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg har med stort held brugt slæbeskoen fra ROCO´s MZére og har her efter ingen problemer med MHén, de kører fint over slanke kryds, sporskift, samt de alm. typer
Det vigtigeste også ved, Dennis forslag, er dog at man skifter skruen til en flad hovedet, da den er problemet som regel
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Dem har jeg også købt nu, og håber de kan hjælpe med at holde mine skinner rene for snavs. Tak for tippet
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hej Alle,
Det her med skinnerensning skal jeg da ellers love for er et populaert emne!
Det optraeder i stort set alle internationale forums.
7-9-13; Selv kan jeg ikke se hvilken grund der er til dette store staa-hej...
Jeg har nemlig ALDRIG haft brug for at rense skinner. Alligevel laeser jeg hele tiden om folk der betaler 1000-vis af kroner for stoevsuger-vogne, eller sliber gladelig deres skinner ned med smergel-laerred???
Dog opsamler alle mine HJUL en del "sort smovs" med tiden, som det af og til er noedvendigt at skrabe af. (med plast eller trae, aldrig metal!)
7-9-13 (igen) er intervallerne for denne rengoering dog ret lange, og det selvom jeg har 100-vis af vogne trillende rundt regelmaessigt.
Det er ioevrigt nemt at se hvornaar en hjul-rengoering er noedvendig; naar kontaktskinnerne (system Märklin) holder op med at virke!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!