Ja "stikker lige en finger i jorden" for at få tips om kortkoblinger. Står over for snart at skulle bestemme en type. De tre gængse typer er jo Märklins kortkobling, Rocos nye kortkobling og Fleischmanns Profikobling.
Kan forstå at Märklins giver problmer med at svinge til siden på Heljans vogne, som jeg har en del af. Og efter at have stillet det samme spørgsmål i nyhedsgruppen, må jeg nok sige at jeg nu hælder til Fleischmanns Profikobling, der kobler helt tæt og som det ikke er helt umuligt at koble fra igen. Kan desuden forstå at Rocos koblinger kan blive løse i det, efter nogen tids brug (det var så den lidt ældre type).
Det skal siges at det naturligvis er til brug på K-skinner og at der nok vil forekomme en del rangering, når den tid kommer.
Hvad er Jeres erfaringer? Der er måske en tidl. tråd her om det?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg bruger Rocos spidse kortkoblinger, som jeg ikke har oplevet er blevet slappe.
Märklins kortkoblinger har jeg fravalgt af samme grund som du skriver.
Til gengæld er jeg startet på et større projekt med at bygge lys i alle mine passagervogne. For evt. at kunne koble godsvogne og personvogne sammen, bruger jeg Viessmanns strømførende koblinger, som kan koble med Fleischmanns Profikobling. Derfor overvejer jeg at skifte til Profikoblinger.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg valgte at bruge Profi, men vil nu til at afprøve Kadee.
Kadee er nok den kobling, der ligner mest virkeligheden og så skulle afkoblingen med en magnet være ret genial, samt den kan koble sammen bare ved at vognene rører hinanden uden at de skal presses.
http://www.kadee.com/animation/c1.htm
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Occam
Indlæg: 583
Jeg glæder mig til at høre hvordan dine forsøg med Kadeekoblingen kommer til at gå, Leonard. Jeg har også overvejet at skifte til den flere gange, men er aldrig kommet videre end hensigten. Man skulle jo tro at det gigantiske antal amerikanske MJ'ere der bruger den, var et indicium på at koblingen pengene værd....
Med venlig hilsen
- Occam
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg bruger Märklins kortkoblinger, og de virker fremragende. Har ikke haft problemer med at de ikke kan svinge ud på Heljan vogne, som jeg har en del af, men jeg havde heller ikke særligt skarpe kurver på min nu nedlagte bane. Märklins kortkobling kobler fint og let, og den er nem at skille igen med den medfølgende afkobler, eller evt. en hjemmelavet. Jeg er dog blevet nysgerrig med hensyn til Kadee koblingen, men er i tvivl om den kan gå fri af punktkontakterne i de slanke K-skifter. Ved I om den kan det :?: Og hvorfor er den ikke særligt udbredt (dette er blot min opfattelse) her i Europa :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Jeg eksperimenterer i øjeblikket med koblinger fra Krois Modell: Her findes nemlig en fjernbetjent kobling, der bl.a. kan bygges ind i lokomotiver, så de kan afkoble hvor som helst uden afkoblingsskinne. Hans almindelige kortkobling kan jeg også godt lide.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
Jeg har selv kig på den automatiske kobling fra Krois. Så kom endelig med alle erfaringer
Med venlig hilsen
Skott
Poul
Indlæg: 129
Den kobling fra Krois, er der nogen der ved om den kan
bruges til jævnstrøms lokomotiver med dekoder fra lenz/roco ?
MVH Poul
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Poul.
Det kan den - så vidt vides - ikke: Spolen i Krois koblingen kan kun tåle at være aktiveret i max. 10 sek., så der skal være en timerfunktion i dekoderen, der automatisk kan deaktivere koblingen inden timeout.
Men både Tams og Zimo laver funktionsdekodere med timeout funktion, så man kan blot montere en sådan ved siden af lokomotivets hoveddekoder; det samme er nødvendigt med LokSound, der heller ikke har timeout funktion. Efter min mening gør det ikke så meget, så får man til gengæld fire ekstra funktionsudgange, der f.eks. kan bruges til mere avanceret styring af lys.
Til vogne kan man f.eks. bruge AMWs Digital LED, der også har timeout funktion - jeg tror, den er lavet specielt med henblik på Krois koblingen.
Hvad man skal med automatkobling i en personvogn? Det vil da være ret blæret at kunne modtage et godstog forspændt en N-maskine, koble maskinen af og sende den i depot, og så sende et rangelokomotiv hen for at hente rystevognen, så den kan blive kørt ind på et depotspor...
Af samme grund forsøger jeg at finde plads i min kommende HS-maskine til formålet - men det kniber lidt.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
HS...
Er det på Tikøbs overdel, den laves? Hvad bruger du som undervogn?
Fortæl, fortæl...
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Skott.
Jep - Tikøbs overdel på Fleischmanns Sorte Anna - ihvertfald indtil videre; jeg har dog problemer med at få min brugte Anna til at køre pålideligt, og så grubler jeg som sagt over, hvordan jeg skal få plads til koblingerne. Dekoderen er en Zimo med timeout funktion, som jeg har fundet plads til inde i kedlen ved at fræse i vægtklodsen.
Men i mellemtiden har jeg set, at Per fra Epoke Modeller har fundet en meget bedre underdel, så jeg skal have ham til at fortælle, hvad det er: Den har et meget fornemt gangtøj, men skulle efter sigende også være hundedyr.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
I Odense idag, så jeg hos Fjellandske Jernbaners Fællesråd at man benyttede Kadee's kobling på en skinnebus, og jeg fik demonstreret hvordan det fungerer med magneten som afkobler. Koblingen er virkelig flot at se på, og afkoblingen virker rigtig godt, når man passerer elektromagneten som er gemt i sporet, vipper koblingen ud til siden og afkobler. En glimrende kobling må jeg sige.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg ville også gerne have set Fjellandske Kadee kobling ibrug, men deres anlæg er bygget i egoisthøjde, så med min øjenhøjde på 120cm var der ikke meget ved det.
Jeg lagde dog mærke til Kadee koblingerne på det amerikanske anlæg i størrelse stor, hvor de så meget flottere ud end de koblinger, der ellers blev brugt på modellerne i de store størrelser. Forøvrigt skuffende at se, at det ikke udnyttes, når skalaen er så stor, at detaljerne kan komme på plads.
Jeg har bestilt et par koblinger hos Trinbrættet i Århus og forventer afprøvning af dem i denne eller næste uge. Jeg forventer også at afprøvningen egenltig bare kommer til at bestå af, hvilke længder, der skal bruges på de forskellige vogne, så jeg kan få bestilt en stak. Og så skal jeg lige have kigget ordentligt på, hvordan magneter til afkobling skal monteres (hvor tæt under svellerne).
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Så har jeg fået og prøvet Kadee koblingerne.
De er simpelthen så flotte og nemme at have med at gøre. Der skal næsten intet til for at de kobler sammen, det kan ses på denne video:
http://www.westportterminal.de/video/Kadee_magnet.wmv
hvor afkoblingen også ses tydeligt.
De fås i 3 længder og jeg har nu prøvet de 2 længste, jeg vil bestille de korteste, da jeg synes det ser flot ud, når der næsten ikke er luft mellem pufferne.
Billeder af afstandene kan ses her:
http://162.dk/gallery/modeltog/koblinger
hvor Fleischmanns Profi vinder den disciplin, men letheden Kadee koblingerne kobler med, de flotte look og afkobling med magnet skjult under sporet gør at Kadee vinder suverænt.
Det lader til at kæresten skal en tur til USA i januar, så skal jeg bare have fundet en butik i nærheden, så hun kan købe en ordentlig portion med hjem
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Poul
Indlæg: 129
Hej leonard
Ved du om de koblinger er til nem skakt ? Og er der en magnet
neden under svellerne ?
MVH
Poul
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Ja, de fås til NEM-skakt.
#17 http://www.kadee.com/htmbord/page57.htm
#18 http://www.kadee.com/htmbord/page58.htm
#19 http://www.kadee.com/htmbord/page59.htm
Afkobling kan foregå med en magnet, der findes i flere udgaver, både til at lægge mellem skinnerne ovenpå sporet og til at gemme væk nedenunder. På hovedspor, hvor man ikke vil have en afkobling ved en fejl kan der også bruges en elektromagnet eller en bevægelig magnet:
http://www.westportterminal.de/movablemagnets.html
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Poul
Indlæg: 129
Hej Leonard
Det ser vældig smart ud, har brugt Marklin koblinger i lang tid
men det at kunne afkoble dem via en magnet tiltaler mig
Så er der bare spørgsmålet hvilken af disse svarer til Marklins kobling ?
MVH
Poul
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg vil tro at den der svarer mest til en standardkobling er den lange.
Men om det kan virke på et 3-skinne-anlæg ved jeg ikke, det må du afprøve først.
Der er ikke meget frihøjde under armene, der hænger nedenunder og det er dem magneten flytter på, så de kan ikke undværes.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Poul
Indlæg: 129