Hej
Er der nogle der ved, hvem der fremstiller danske signalvinger.
Jeg har nogle viessmann vingesignaler og så vil jeg gerne udskifte vingerne med Danske.
__________________
Lars B. Hansen 3-skinne AC M-skinner.
Epoke III-V. 2-skinne DC på moduler, de er under opbygning
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Lars.
Freja Modeltog
Real Modell
MVH
Lars
MH 322
studerende
Indlæg: 78
Mange tak
det var hurtig hjælp
Lars B. Hansen 3-skinne AC M-skinner.
Epoke III-V. 2-skinne DC på moduler, de er under opbygning
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
Jeg synes signalmasten ved Realmodell's ser helt forkert ud til at kunne være dansk. Selve armene ser dog rigtig godt ud
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Skott.
Nej, de fejler vist ikke noget - du er nok bare vant til at se en yngre model.
Masterne var rød/hvide i epoke I & II, det var først efter krigen, dvs. epoke III, at de blev malet grå. Hjulet, du ser på toppen af masten, blev fjernet, da masterne fik elektrisk lys - det blev brugt til at hejse lamperne op og ned, når de skulle tændes og slukkes. Det er naturligvis ikke noget problem at fjerne toppen fra Real Modells mast, hvis man gerne vil have en mere moderne model.
Jeg har fotos af de gamle vingesignaler fra Brabrand station i starten af 70erne, og de ligner ihvertfald Real Modells ganske godt.
Og selvom jeg har meget sympati for Freja, vil jeg nok foretrække Real Modells signaler: De er funktionsdygtige, mens Frejas kun er en attrap, og de leveres endog med fortrådede mini lysdioder til belysningen. Jeg har nogle stykker og er ved at bygge et af dem i øjeblikket - skal nok vende tilbage med nogle billeder.
MVH
Lars
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Var lige inde og kigge på Real Modells hjemmeside. Det er meget flotte signaler og er specielt interesseret i den nyeste, grå type. Når snakken går på elektronik, det at få det hele sat sammen, så der kommer lys i dem, er det så en større "operation" der skal foretages? Tænker her på hvis man er begynder inden for den slags elektronikarbejde. Og hvor finder man noget materiale om hvordan det hele skal sættes og loddes sammen? Specielt til AC også. Det er måske noget materiale Real Modell også har?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
På hjemmesideadressen http://www.htmj.dk/TipsTricksIndx.htm er der nogen tips til hvordan man man ombygge Viesmanns signaler til den danske type. Der er her bl.a. mulighed for at printe signalvinger i H0 ud og lime dem fast på et underlag, så de skulle være lige klar til brug på Viesmanns signaler. Hvor godt det kommer til at se ud, er jeg dog ikke klar over.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Claus.
Du lyder, som om du ikke helt har gennemskuet modellen: Både Frejas og Real Modells signaler er byggesæt, så du skal selv lodde dem sammen og male dem. Der findes ikke nogen "grå" model fra Real Modell - der er kun den samme model (dvs. to modeller med en eller to vinger), det er så helt op til dig selv, hvordan du vil samle og male dem.
Men ellers er der ingen ben i det: Du får en flad messingplade leveret, der skal bukkes og loddes sammen og males, men lysdioden er som nævnt allerede forsynet med ledninger og formodstand, så den skal blot proppes ned i et hul og forbindes til strømmen. For at få vingen til at bevæge sig, skal man bruge en eller anden motor, Real Modell anbefaler Viessmann 4551.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Har du overvejet at bruge en servo og MBTroniks WA5 til at styre den?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
F.Ormstrup
Indlæg: 2.664
Freja's signaler fungerer på samme måde som Real Modellers signaler. Dog skal man selv anskaffe lysdioder, modstande m.v. Vissmanns 4551 drev anbefales også til disse signaler.
m.v.h.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.925
Jeg var nok klar over, at farven varierer; men har dog aldrig set overbygningen med de små hjul på. Super! Så er det jo bare om at komme i sving - hæ hæ
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Leonard.
Ja, det har jeg - jeg skrev kun, at Real Modell anbefaler Viessmann, ikke at jeg havde tænkt mig at følge anbefalingen.
Ultimativt går jeg efter den løsning, Viessmann også har på nogle af deres signaler - nemlig en løsning, hvor vingen løfter sig langsomt, men falder hurtigt med et lille efterhop som på 1:1 modellen. Jeg har endnu ikke regnet ud, hvordan jeg klarer det...
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Flemming.
Det lyder godt - jeg har endnu ikke set dem in natura. Men Peter har tidligere beskrevet dem som attrapper uden funktionsduelighed.
MVH
Lars
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nej ok, gik faktisk ikke ud fra at det var et samlesæt, men en færdigmodel. Men flot er den. Har været så heldig at få fat i nogen signalvinger i H0, der lige er til at sætte på Viesmanns signal (det var der en køkkenbordsfabrikant der fremstillede for nogen år tilbage). Men 4 stk. rækker ikke langt, hvis man planlægger kun at ville have vingesignaler. Så her kan Real Modell bestemt komme ind i biledet.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.664
Det er Peter Brøndum Freja der fremstiller de løse vinger. De kan sandsynligvis stadigvæk købes. Jeg har købt en håndfuld for et par måneder siden i Vejle. Der var stadigvæk mange tilbage.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Cargoman
Indlæg: 492
Jeg aner overhoved ikke, hvordan sådan et signal er opbygget, men jeg kunne forestille mig, at der må gå en stang op gennem masten, som forbinder vingen i toppen og en motor i bunden. Her kunne man vel lave det sådan, at stangen skubber vingen op. Stangen og vingen skal [u]ikke[/u] være mekanisk forbundet. Samme princip som når man bruger et kosteskaft til at skubbe en loftslem op. Mon så ikke det lille efterhop kommer af sig selv, hvis man kan få motoren til at trække stangen ned igen tilstrækkelig hurtig?
Moderne tog på danske skinner