Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hvad er dette?

Oh du altvidende forum, hvad er dette?

Billedet er skudt i dag i nærheden af den hedengangne Hjulby Station. Dvs. på Fyn 7-8 km før Storebæltsbroen. Har det noget at gøre med sikring af fritrumsprofilet før tunnellen?

Hvaderdet

Hvaderdet2

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hvis ikke jeg tager fejl, er det et anlæg som måler forskellige forhold omkring hjul/aksler på forbikørende tog, bl.a. kan det melde om en varmløben aksel (dette er iøvrigt ikke fejlfrit, læste om en lokofører der fik besked om at en aksel var løbet varm, dette var dog ikke tilfældet; lokomotivet han kørte var et damplok og det var fyrboksen anlægget troede var en aksel . . .)

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Hvis ikke jeg tager fejl, er det et anlæg som måler forskellige forhold omkring hjul/aksler på forbikørende tog

Jamen du tager ikke fejl, det er nemlig hjulkontrolanlægget i Hjulby. Det kan måle alle aksler på toget i forbifarten med 180 km/t. I udlandet findes anlæg som kan måle ved endnu større hastigheder.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Tak for oplysningerne. Imponerende. Er der nogen der ved, hvor meget sådan et anlæg kan måle ud over varmeudviklingen?

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Er der ikke noget med at det måleudstyr også kan måle om hjulet er rundt og hvormeget det reelt er slidt? Eller står det udstyr et andet sted?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Jeg troede at det var en trainsurfer-detector?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"martindahl" skrev:
HejEr der ikke noget med at det måleudstyr også kan måle om hjulet er rundt og hvormeget det reelt er slidt? Eller står det udstyr et andet sted?Martin Wink

Mht. hjul er det mig bekendt, kun i "hjulafdrejningsbænkene" hjuldiameter og slitagen måles.

Hvad angår anlæggene i Hjulby, er der tilsvarende anlæg i Forlev.

Mig bekendt er det kun fritrumsprofilen og varmløbne aksler/lejer anlægene registrerer, hvis anlægene registrerer et af de ovenstående tilfælde falder I-signalet i hhv.Korsør og Nyborg på stop, så toget kan stoppes inden tunnelen.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.