Oh du altvidende forum, hvad er dette?
Billedet er skudt i dag i nærheden af den hedengangne Hjulby Station. Dvs. på Fyn 7-8 km før Storebæltsbroen. Har det noget at gøre med sikring af fritrumsprofilet før tunnellen?
__________________
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
mr-data
Indlæg: 805
Hvis ikke jeg tager fejl, er det et anlæg som måler forskellige forhold omkring hjul/aksler på forbikørende tog, bl.a. kan det melde om en varmløben aksel (dette er iøvrigt ikke fejlfrit, læste om en lokofører der fik besked om at en aksel var løbet varm, dette var dog ikke tilfældet; lokomotivet han kørte var et damplok og det var fyrboksen anlægget troede var en aksel . . .)
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jamen du tager ikke fejl, det er nemlig hjulkontrolanlægget i Hjulby. Det kan måle alle aksler på toget i forbifarten med 180 km/t. I udlandet findes anlæg som kan måle ved endnu større hastigheder.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Tak for oplysningerne. Imponerende. Er der nogen der ved, hvor meget sådan et anlæg kan måle ud over varmeudviklingen?
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej
Er der ikke noget med at det måleudstyr også kan måle om hjulet er rundt og hvormeget det reelt er slidt? Eller står det udstyr et andet sted?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Techek
Jelling
Indlæg: 897
Jeg troede at det var en trainsurfer-detector?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Mht. hjul er det mig bekendt, kun i "hjulafdrejningsbænkene" hjuldiameter og slitagen måles.
Hvad angår anlæggene i Hjulby, er der tilsvarende anlæg i Forlev.
Mig bekendt er det kun fritrumsprofilen og varmløbne aksler/lejer anlægene registrerer, hvis anlægene registrerer et af de ovenstående tilfælde falder I-signalet i hhv.Korsør og Nyborg på stop, så toget kan stoppes inden tunnelen.
Venlig hilsen
Carsten