Hej alle.
Jeg har problemer med nogle af mine Märklin sporskiftedrev til k-skinner.
Det som sker er; Når jeg vil skifte tungens position trykker jeg på knappen og der lyder en brummen og hvæsen fra drevet som flytter sig langsomt, indtil den når yderstillingen :!: Nogle gange når den aldrig yderstillingen og jeg må derfor trykke på knappen for at skifte den anden vej og derpå igen på knappen for at skifte frem igen igen. Er der nogen som ved hvad problemet kan være og evt. afhjælpning :?:
Jeg har naturligvis tjekket hvert eneste "problemdrev", med en direkte ledning mellem drev og trafo, inden jeg stiller spørgsmålet her i forum. Resultatet er det samme, altså brummende og hvæsende støj fra drevet der skifter modvilligt :!:
Disse problemer har jeg ikke oplevet med drevene til C-skinner.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Umiddelbart kunne det næsten lyde som skidt eller en smule manglende smørrelse :?:
Med venlig hilsen
Skott
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Meget kunne tyde på, du har fastgjordt dine drev til din grundplade, og du via denne vej, har fået vridet drevet en smule, og dermed dårligt skifte til følge....
jeg havde også disse problem i de gode gammel K dage, jeg løsnede drevet, og vred det lidt med fingerne, dette løste problemet, og jeg spændte aldrig drevene fast mere
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg mindes at have læst noget om flere problemer med K-drevene. Dog har jeg ikke kunnet finde de sider, hvor jeg læste om det igen - så det her bliver frit fra hukommelsen og med fare for, at jeg i sin tid misforstod det tekniske tyske fagsprog helt og aldeles:
K-drev skulle være drevet af en spole som kan blive sløv.
De skal renses for skidt.
Der skulle være en kontakt i begge sider, som får drevet til at stoppe, når det når yderpositionen. Disse kontakter skulle så vidt jeg forstod være et problem og jeg mindes at have set en vejledning til at fikse (omgå?) dem.
Og så var der vist noget med at spolen var designet til vekselstrøm, men når man bruger dekoderbokse kører de med jævnstrøm, og det skulle give noget knas.
MEN som sagt er jeg på dybt vand her - for jeg har hverken elektrisk indsigt, er specielt god til tysk og har ikke kunne finde de steder jeg har læst om problemerne. Måske kan andre udfra mine bemærkninger gennemskue problemerne?
I øvrigt kan jeg anbefale at kigge på Project Waldberg:
http://www.floodland.nl/trein/wberg/ontwerp_en_0.htm
Han har løst det hele ved slet ikke at bruge drev, men derimod "Memory-wire", som er en metaltråd, som ved opvarmning bukker i en retning. Systemet kender I måske fra de gammeldags "blinkpærer" som sad i lommelygter. Når der kom strøm gennem pæren og varmede en lille metalstreng, så bukkede den væk og brød kredsløbet. Når den så kølede igen, bukkede den tilbage og genskabte kredsløbet osv.
Memory-wire skulle ifølge banens ejer give et pålideligt og langsomt skift (ca. 3 sekunder). Og eftersom "drevet" er en metaltråd kan den nemt skjules - og placeres hvor det er hensigtsmæssigt.
Desuden skulle det være smadderbilligt.
Jeg synes ideen er genial, men ikke egnet til min nuværende situation, hvor jeg hele tiden ændrer planer ... og desværre ikke p.t. har et velegnet rum til jernbane.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak for jeres svar.
Lige for at slå en ting fast. De drev jeg har problemer med er den nye konstruktion, altså de flade drev. De gamle drev som er runde på toppen fungerer upåklageligt.
Jeg bruger vekselstrøm til at skifte med, iøvrigt direkte fra en Märklin trafo på 30VA. Det er det eneste denne trafo driver, pånær et par enkelte Faller lysarmaturer.
Det er korrekt at der sidder en kontakt som skal afbryde når drevet når yderpositionen, de virker på disse drev, men måske leder de dårligt og er skyld i problemet. Dette må vel kunne løses ved blot at lave en lus mellem benene på kontakten :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hvad sker der nå du fjerne den sorte beskyttelse på toppen, skifter de så normalt
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg er lidt forlegen :oops: Har fundet fejlen hvilket jeg nok burde have gjort tidligere, og det er ikke drevene som er problemet :!:
Jeg har afmonteret et af "problemdrevene" fra sporskiftet, og så virkede drevet pludselig perfekt. Problemet er selve skiftet der går meget stramt. Det er et dobbelt krydsskifte af den slanke type. Det er som om der midt mellem skiftets yderpunkter opstår mekanisk modstand, som drevet har problemer med at trække igennem. Måske har jeg monteret skiftet for stramt på pladen, det har jeg endnu ikke undersøgt, og jeg har ikke tid nu, da jeg skal på job om lidt :roll:
Nogen som har andre ideer om hvad problemet kan være med skiftet :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg er af den over bevisning, at selve krydset, er stiftet for hård, jeg havde en del problem med min første bane med k skinner, stifterne jeg brugte spændte ganske enkelt for hårdt på søm svellen, at det lille skykke metal der trækker tungen gik stramt, som du skriver, problemet blev løst på samme måde som med drevene, nul søm
Men satte små kramper yderste i svellerne, som jeg så fjernet nå ballasten mellem skinnerne var lagt og var tør, så slap jeg for skæve skinner, og drev og tunger der gik stramt....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Så er det da bare det jeg skal
Altså løsne stifterne, fjerne dem helt kan jeg ikke, da jeg jo har tænkt mig at bruge løs ballast mellem svellerne.
Håber det vil virke når jeg får løsnet stifterne....
Tak for svarene.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeps, det virkede
Så nu virker alle mine K-skiftedrev igen og jeg er en glad mand. Nu vil jeg bare håbe at drevene ikke er blevet belastet alt for hårdt indtil nu, så de har nedsat levetid :?
Sikke en ballade bare for at opdage at man har stiftet et skifte for hårdt til pladen :oops:
Tak for jeres tålmodighed....
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Jeg kender også problemet fra enkelte sporskiftedrev, og det gælder både K og M. De fungerer perfekt på vekselspænding, men ikke, eller sløvt, på 'digitalstrøm'. Det foresvæver mig at jeg engang har læst at man kunne 'booste' digitalstrømmen til dekoderen eller til drevet, men jeg kan ikke finde det.
Kan nogen hjælpe min hukommelse på gled? Gerne bare med et link.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Rangersporet.dk
Odense C
Indlæg: 21
Det skulle vel ikke være denne side du har set ?
http://digitaltog.dk/maerklin_digital/Maerklin_M-spor_Digital_drift.pdf
Med venlig hilsen
Henrik
http://www.rangersporet.dk
M og K skinner fra Märklin
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Da jeg vendte bunden i vejret på min drev for at få gemt drevet, viste det sig rigtig at tunge, som skal ind i drevet, ikke må vride mange grader
Så det bekræfter også, hvor der var problemer
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Jeg er opmærksom på de mulige rent mekaniske problemer, men går hér specifikt efter de elektriske krinkelkroge.
Desværre virker linket til Peter E.J.s artikel ikke, og det virker heller ikke, når jeg prøver direkte via hans hjemmeside. Jeg har prøvet på 2 forskellinge PC'ere. Er linket beskadiget, Peter?
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Linket virker fint her.
- Martin
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Nu virker det også hér. Nej, det løser ikke problemet. Jeg har via Stummis Forum fundet anvisninger, som jeg skal have prøvet. Det lyder til at man skal lave en loddebro (evt. via en stump kabel) således at 'Endabschaltung' omgås.
Se gode illustrationer og forklaring på
http://www.reiner-rapp-weinstadt.de/4956.html
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Lige til sidst: Det virker. Operationstid pr. drev: 2 minutter. Pris: kroner 0.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hej Søren,
Linket virker fint, som det skal. Prøv lige igen.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com