Kære Forum - først lidt information, dernæst nogle tanker og så mindst et spørgsmål!
Hvis nogen i dette forum synes at jeg vender et gammelt emne, så skyldes det bl.a. andet at jeg (endnu?) ikke har plads til et fast anlæg, så mine tog kommer kun sjældent i brug, og som regel på køkkenbordet. Derfor har jeg ting der måske ikke er købt indenfor den senere tid, men det har ikke været i brug endnu. Derfor rammer jeg problemer I andre har kendt længe! Men i denne weekend havde jeg muligheden for at sætte lidt mere sammen end en lille R1-oval, og så kommer der også nogle ting op af kasserne...
Bl.a. Heljans B-vogne. Og de kunne så ikke særlig meget på mine C-skinner, men søger man herinde, finder man jo hurtigt svar, og jeg fik pillet den lille plastik-dims af (en generator?). Det hjalp nu kun lidt, vognene hopper stadig af, selv med de originale koblinger. Og jeg ville ellers gerne have skifte til noget kortere. Den tanke er droppet...
Det virker som om koblingerne "sidder for højt" og dermed lige rører pufferne, og så stopper festen, vognene hopper af sporet.
Alt dette sker i en S-kurve, nemlig 2 sporskifter der mødes. Det svarer til en S-kurve i R2 vil jeg tro? Det er i hvert tilfælde 2 "almindelige" C-skinne sporskifter, men alt kan genskabes med 2 normale R2 spor sat sammen til et S.
Så tog jeg Hobbytrades dobbeltdækker-sæt frem og her er ingen problemer. Hmmmm?
Har nu sat Märklins kortkoblinger på disse dobbeltdækker-vogne, og det både ser godt ud og virker! I begge retninger, med slæbesko og hele pivtøjet!
Hvorfor denne forskel???
Hobbytrades vogne er jo endda længere end Heljans B-vogne.... Til gengæld har jeg ikke ændret andet på Heljan vognene end fjernet den lille plastik-dims. Burde jeg skifte hjul? Jeg formoder jo at et AC Hobbytrade sæt er født med AC hjul, men det er jo måske ikke tilfældet med Heljan-vognene.
På forhånd tak for jeres tanker. Jævnfør nedenstående links er jeg ikke helt ene:
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=78:problem...
&
http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=182
Mvh
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fodi Heljan vognene er bygget til større kurver og ikke R1 og R2, der kun skal bruges til korte 2 akslede vogne på sidebaner.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Voller
Indlæg: 169
Det er netop ikke tilfældet med Heljans hjul.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Men dobbeltdækkervognen er jo netop endnu længere?!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Det vil jeg da helt sikkert prøve. Tak for tippet!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det har ikke noget at sige.
Hvis vognen er konstrueret til at køre i de små kurver, så kan de køre i de små kurver. Hvis vognen ikke er, så går den bare ikke.
Men, en dobbeltdækkervogn der kører på en R2 hænger vel nærmest mere ud ved siden af skinnen end ind over?
Jeg har en Lima DE1024, fuld udstyret kan den ikke gå i radier under 800 mm.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Der kan man bare se. Jeg troede faktisk at længden af vognen var temmelig vigtig, for umiddelbart kan jeg ikke se den store forskel i den grundlæggende konstruktion.
Og så har du ret - kønt er det ikke i sådan en S-kurve, men jeg var bare ved at afprøve layout-planer, specielt til skjulte steder på det der engang skal bygges når jeg får plads/tid/råd osv...
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Litra ME
Indlæg: 373
Ummh DE 1024 ME'erns moder
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, Hobbytrade har også lavet en version af den, den er rigtig fin, men som MIBA konkluderede, så når den ikke den gamle lima til sokkeholderne.
Og da jeg gav under 200 kr for min model kan jeg vel kun være tilfreds
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det står der ikke.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Det vil altså sige at hvis Heljans B-vogne ikke kan køre i kurve R2 (Märklin 437,5mm), så kan de heller ikke køre i kurver som Piko R2 (421,9mm), Roco R3 (419,6mm), Fleischmann R2 (415,0mm) og Tillig Elite R2 (435,0mm).
Eller har jeg misforstået noget
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Og så er en S kurve altid noget man skal undgå. Men prøv engang at sætte en halv længde lige skinne i mellem de to sporskifter.
Mvh.
Carl
Litra P
Indlæg: 1.852
Enig, det er også grunden til at jeg undgår dem såvidt muligt. Hvis de ikke kan undgås, så helst kun på sidespor, godsterræn og lignende. Eller den af dig nævnte løsning - en lige skinne imellem.
Mit spørgsmål ovenfor er naturligvis stadig gyldigt
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
De er ikke glade for det, men kan hvis du ikke har s-kurver i R2. De kan kun klare R1 med kunstgreb.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Først og fremmest - tak for alle input!
Som tak vil jeg gerne fortælle om hvordan det går. Jeg har ialt 10 vogne som jeg mente kunne være "ramt", men havde reelt kun fundet 2 stks frem, da mine tog (desværre) normalt bare er i deres kasser...
De 2 vogne er Heljans B og Bk vogn (nr. 6055 og 6054) og det hjalp en del at sætte Roco-hjul på dem. Nu kan de godt trækkes og skubbes frem og tilbage i en R2 S-kurve, men hvordan får man de hjul til at sidde fast?! Løfter jeg vognene af sporet, så står de fleste hjul jo tilbage...
Til gengæld har jeg opgivet alt om Märklins kortkoblinger på disse vogne - det er åbenbart ikke muligt.
Nu har jeg så fået lidt blod på tanden, så jeg gravede mig frem til mine Bn/Bns-vogne fra Heljan.
Og hold nu fast - her er INGEN problemer! De kører begge veje UDEN problemer, endda med Märklins kortkoblinger (og det ser s** godt ud!). Ingen hjulskift nødvendigt her, og det eneste jeg kan spotte er at der ikke var noget som bogierne kan ramme. Jeg har jo fjernet generatoren på B-vognens bogie.
JEG FATTER DET ALTSÅ IKKE?! De vogne altså ikke så forskellige, men B-vognene kan næsten intet, mens Bn-vognene bare kører????
Men nu ved I det - tak igen for hjælpen!
God weekend til alle
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
De burde opføre sig ens, men har du fået skiftet gummivulsterne (for kraftige på de første serier af B-vogne).
Hvis ikke! vil du opleve at vulsterne rører hinanden i skarpe kurver. Dette medfører afsporinger i S-kurver.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Nej, det har jeg ikke. Og jeg tror ikke at mine vogne er fra den første serie. Jeg har bl.a. sættet med A+B+B+Bk, og det er jo relativt nyt.
Den fejl jeg kan få øje på er at koblingen sidder for højt, eller at pufferne sidder for lavt. I S-kurven kommer koblingerne jo temmelig langt ud, og de skraber tydeligt mod underkanten af pufferne, også bliver den ene vogn nærmest løftet af.
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Du skal også lige tjekke om koblingen rammer trinet under døren... Det problem har jeg set tidligere på Heljan B vogne.
Med venlig hilsen
Peter